Forumindex › Forums › Techniek › Cih › alles op een rij: Reviseren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 november 2006 om 18:26 #17310366
Aanvulling is altijd welkom, ik weet ook niet alles.
5 december 2006 om 15:16 #17310367Origineel gepost door henk 400rr
Laat ik het zo zeggen, ik bouw geen blok meer zomaar over zonder dat ik zeker weet dat hij goed is, een x-aantal jaren geleden zat ik met het probleem dat bijna elk blok wel slijtage had en daardoor slecht liep of veel olie nam, ook maakte het niets uit of het bedrag wat betaald werd hoog was of laag.Dus om er zeker van te zijn dat het goed is trek ik die dingen altijd uitelkaar en bouw ze weer opnieuw op na een grondige inspectie en ik dus zeker weet dat ik niet binnen een half jaar weer een blok moet overbouwen.
Nu is het zo dat het ene blok meer vertrouwen geeft dan de ander, ook hangen de mogelijkheden die je hebt er van af of daadwerklijk een dergelijke ingreep nodig is, als het blok van de buitenkant al dusdanig vol ligt met aangekoekte olie dan is de conclusie niet zo moeilijk.
Ervaring leert wel dat pakkingen / keerringen rond die km-stand wel aan vervanging toe zijn, ik trek hem dan helemaal uitelkaar en vervang alles en zet alles weer opnieuw in de verf, cilinders gelijk tot overmaat boren is vaak niet nodig, maar klepzittingen naslijpen en gewoon alles even vervangen (dus pakkingen, rubbers,..enz.) heeft tot gevolg dat het vaak wel schoner is en blijft, lekker loopt en ook een stukje zekerheid wat wel handig is.Hoge km-standen willen vaak niet iets zeggen over slijtage, slijtage kan ook al optreden bij blokken rond de 100.000 als ze niet goed opgewarmt worden en vaak afgebeuld worden.
Of jouw motor dus uitelkaar moet en of je dat wil is dus een beslissing die jezelf moet nemen, ook of de kosten opwegen tegen een welicht andere motor. D’r is een tijd geweest dat voor manta’s e.d. dit niet echt nodig was omdat er vaak wel weer goede motoren in omloop zijn, helaas wordt dat ook al minder, een goede 2.4 kan nog wel lukken, een goede 2.0 minder gezien de bouwjaren van de motoren.
Dit lijkt mij ook een goed idee en ook een mooie kans om de cih motoren beter te leren kennen en mijn sleuteldrang te bevredigen:thumbup
Het ligt natuurlijk aan de conditie het blok, maar als je het blok in best goede staat koopt en je haalt dan het blok uitelkaar en vervangt rubbers, pakkingen etc. aan welk bedrag moet ik dan denken dat je kwijt bent?5 december 2006 om 19:49 #17310368Op deze site staan zowat alle onderdelen voor de motor: –.klik hier<–
Het verschil met hier in Nederland is minimaal, maar je kunt zo kijken wat bepaalde onderdelen kosten en of je dat wil / moet vervangen.
8 december 2006 om 22:21 #17310369:vertag mooi site, thanx
Ik dacht dat je rond de 2000 euro zat, maar dit is schijnbaar als het blok echt slecht is of als er dingen getuned worden. Voor 500 euro aan onderdelen denk ik dat sprake is bij een redelijk goed blok.10 januari 2007 om 17:15 #17310370ik ben tot nu kwijt rond de 250euro en heb ik alle pakking en keeringen en nieuwe zuigerveren voor voor een 2.0 E
19 februari 2007 om 12:20 #17310371complete pakkingsset had ik voor 80 euro, nieuwe zuigerveren zijn die zo duur?
19 februari 2007 om 12:20 #17310372complete pakkingsset had ik voor 80 euro, nieuwe zuigerveren zijn die zo duur?
19 februari 2007 om 19:15 #17310373ja, helaas wel.
19 februari 2007 om 20:15 #17310374:hmmz er zit in m’n 2.4 voor 600 euro aan onderdelen, zuigerveren, lagerschalen, keeringen en pakkingen
8 mei 2007 om 21:52 #17310375hoe zat het nou ook alweer met die lagers en de gaatje op de verkeerde plek ? en ging dat om hoofd of drijfstanglagers ? en wat was de remedie :wtf
8 mei 2007 om 22:14 #17310376Dat waren de drijfstanglagers, bij een 2.4 zitten ze op een andere plek dan bij de rest (1.6 t/m 2.2), remedie als je ze al hebt is een gaatje boren op de juiste plek, als het kan dan wel vanaf de lagerkant, het zachtere gedeelte dus, doe je het van de andere kant en de boor schiet er door heen dan kan er wel eens wat van de rand afbrokkelen.
Er zijn ook 2.4 drijfstangen en lagers zonder dat gat, geen idee waarom, vast een experiment of productiefout.
De hoofdlagers (krukaslagers) zijn verder gelijk.
11 oktober 2007 om 18:10 #17310377Hoi,
Vraagje. Omdat 1900 cih motoren al iets minder makkelijk te krijgen zijn: Kun je een 1600 cih opboren tot 1900? Of is het blok anders. Het lijkt mij sterk dat ze in de fabriek een serie blokken apart gieten voor de 1600 en voor de 1900.
11 oktober 2007 om 19:24 #17310378En toch is het zo dat je hem niet gebruiken kan om daar weer een 1.9 van te maken, de boringsovergang is zo groot dat de wanddikte in gevaar komt.
Dus nee, het kan niet.
13 november 2007 om 23:13 #17310379Even iets tussendoor.
Ik vond in oude beschrijvingen de volgende plaatjes.
Misschien is dit te maken met behulp van een oude bougie ofzo.
Altijd makkelijk als je de klepsteelrubbers wil vervangen zonder de kop los te maken.14 november 2007 om 17:49 #17310380:thumbup zou je deze nog ergens kunnen kopen?
14 november 2007 om 17:56 #17310381Geen idee.
Maar ik ga in ieder geval aan mun klega’s vragen of ze het kunnen maken .12 mei 2008 om 22:31 #17310382je kan ook er gewoon lucht opzetten als ie in compressie staat met de motor in versnelling, kan je ze ook zo loshalen, ben ik persoonlijk meer van gecharmeerd als deze methode.
alhoewel hierboven wel een snelle oplossing is op een circuit waar je wellicht geen compressor hebt en snel een gebroken klepveer moet vervangen :thumbup
12 mei 2008 om 22:38 #17310383Plus dat je zeker het risico niet loopt dat er een klep je cilinder in pleurt…
19 april 2009 om 08:00 #17310384Hallo, ik ben bezig met de revisie van mijn c24ne en nu heb ik een vraag over hoe de drijfstangen gemonteerd moeten worden, er staat op elke drijfstang een soort gegoten “stip” zegmaar een soort punt als het ware, moet deze nog een bepaalde kant opwijzen of is dit niet belangrijk?
ik hoop nog antwoord te krijgen in dit oude topic,
Groten,
Rick
28 mei 2009 om 21:42 #17310385Een boek!
Omega A 2,4 i daar staat het vast in,staan misschien ook nummers in de drijfstangen19 oktober 2009 om 18:42 #17310386origineel gepost door henk 400rr
Dat verhaal is gebaseerd op een opmerking voor de 2,4 16V, deze zou met onderdelen van een Diesel opgebouwd zijn en wel van de 2,3.
Dat verhaal klopt dus niet, er is hier al eens een keer een topicje over geweest, in het kort: een 2,3 diesel was er niet eens op dat moment, wel een 2.0 en 2,1.
Ook gaat het niet specifiek om de een krukas met dezelfde afmetingen, het gaat om een aangepaste versie van de 2,1 liter diesel, dus een krukas gebaseerd op….Het voordeel van die krukas was dat er een wat hoger koppel te behalen was, dit komt door het aantal krukwangen, 8 stuks tov. de 2.0 met 4 stuks.
De huidige 2,4 8V heeft al zo’n krukas, dus die moeite kun je je gaan besparen.
Toch heb ik in het verleden gebruik gemaakt van een diesel krukas in mijn 2.4 kadett GTE. Ik dacht dat het een 2.1 krukas was maar dat weet ik niet zeker meer.(Is al weer meer dan 10 jaar geleden) Dit in samenwerking met drijfstangen van ik dacht BMW 1602. Alles van de sloop. Had je voor 150 gulden een gesmeed stalen krukas en drijfstangen. Je moest alleen iets van de krukwangen afhalen anders kwamen de krukwangen in het ODP tegen de(Omega kam) zuigers. Ja, ‘t was een mooi motortje.:D
26 oktober 2009 om 21:03 #17310387Goed lezen, je haalt 2 dingen doorelkaar.
het is een stukje geschiedenis van wat wanneer leverbaar is of was en wat mogelijk is.Er wordt zeker wel gebruik gemaakt (ook aftermarket) van die krukassen, maar die worden ook weer zo aangepast met andere drijfstangen /diameters van kruktappen e.d., maar het is niet zo dat de dieselkrukas zonder enige aanpassing gebruikt werd voor die 2.4 motor.
25 december 2009 om 21:56 #17310388hoi,
even een vraagje de bouten die de kullas vasthouden met de onderblok zijn een ster vorm als ik mij niet vergis kent iemand de benaming en maat zodat ik morgen deze dopsleutel kan halen?
Vriendelijk Bedankt alvast,
Greets,
Alex26 december 2009 om 09:20 #17310389torx;)
5 februari 2010 om 17:16 #17310390ik heb hier nog een 1.9n staan die ooit heet is gelopen.
ik ben aan het denken om het blok terug in orde te zetten als het nog goed is(draaide toen stationair niet meer goed).wat zijn nu de mogelijkheden van dit blok?
heb al dingen gehoord dat deze blokken vrij groot uitgeboord kunnen worden.
ik wil niet tot het uiterste gaan omdat ik er toch graag wat KM mee zou willen bollen.ik was aan het denken om uit te boren naar 2.0 of 2.2,sportnokkenas en throttle bodies.
zou dit dan nog een btrouwbaar blok zijn bij normaal gebruik(af en toe mss ook sportief maar geen circuit).grtz lesley
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.