Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Alles op een rij: Kleppen stellen
- Dit onderwerp bevat 95 reacties, 42 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 januari 2018om 19:37 door hinterachse.
-
AuteurBerichten
-
7 december 2009 om 22:15 #17309780
in de 4de cilinder motorolie spuiten en dan direct terug compressie meten.
Als je compressie duidelijk hoger is zijn je segmenten (zuigerveren) versleten.
Indien er niet echt veel verschil is zal één van je kleppen (normaal de uitlaatklep) niet
meer degelijk zijn. Over’t algemeen dan een verbrande klep.
Ter controle is het steeds nuttig je klepspeling te regelen.
Grtz.8 december 2009 om 17:13 #17309781origineel gepost door g.klijn
ik heb ook ff een vraagje omtrent hydro stoters kan ik die zonder meer zomaar inbouwen in elke cih of zijn er nog varianten waarbij het niet kan het zou gaan om een 1900s blok uit 1968
bvd gijsZelfde vraag voor een 1.9N uit ’79
3 januari 2010 om 15:08 #17309782hydro stoter kunnen in principe overal in gemonteerd worden.
de een zweert erbij, en de ander juist niet.
tis net wat je zelf wil
3 januari 2010 om 21:15 #17309783Ter aanvulling op Ghanz, dit werkt enkel als er een orginele nokkenas in zit.
Wanneer er een sport nokkenas in zit, is het niet zomaar aan te nemen dat hydro’s de klappen aan kunnen. Sommige sport nokkenassen kunnen enkel draaien op vaste stoters.
Nogmaals bij een orginele nokkenas kun je zonder problemen overstappen van vaste naar hydro stoters.
Heb het bij mijn 1.6 manta ook gedaan, en motortje liep gelijk een pak soepeler.
15 januari 2010 om 08:20 #17309784origineel gepost door H-400
in de 4de cilinder motorolie spuiten en dan direct terug compressie meten.
Als je compressie duidelijk hoger is zijn je segmenten (zuigerveren) versleten.
Indien er niet echt veel verschil is zal één van je kleppen (normaal de uitlaatklep) niet
meer degelijk zijn. Over’t algemeen dan een verbrande klep.
Ter controle is het steeds nuttig je klepspeling te regelen.
Grtz.motor is vervangen .. kon er 1 kopen die gereviceert was en daanrna de schuur in ging .. alleen loopt nog een beetje beroerd door de afstelling!..denk dat de 1.6 carb goed op is en loopt ook op lpg hahhaha
4 juni 2010 om 18:18 #17309785origineel gepost door Freestyler
Ter aanvulling op Ghanz, dit werkt enkel als er een orginele nokkenas in zit.Wanneer er een sport nokkenas in zit, is het niet zomaar aan te nemen dat hydro’s de klappen aan kunnen. Sommige sport nokkenassen kunnen enkel draaien op vaste stoters.
Nogmaals bij een orginele nokkenas kun je zonder problemen overstappen van vaste naar hydro stoters.
Heb het bij mijn 1.6 manta ook gedaan, en motortje liep gelijk een pak soepeler.
ik heb nu ook vaste stoters, maar zou liever hydroos hebben.
hoe weet ik nu of er een sport nokkenas inzit?
8 oktober 2010 om 17:21 #17309787Ik heb een 2.0cih
De manier die als eerste staat beschreven om te stellen geld dat ook voor deze motor en is de klepspeling dan ook o,3 mm22 mei 2011 om 22:16 #17309788Wil kleppen (en ontsteking en benzine en gas afstelling) binnenkort even controleren i.v.m. niet echt geweldig lopen/starten (vooral) koud.
Heb een 1.9N dus vaste stoters, maar moet ik voor LPG ook gewoon 0,3 mm aanhouden?29 november 2011 om 18:25 #17309789wat moet je doen bij hydro stoters bij een 2liter gsi blok als je al een of meerdere kleppen heel goed hoord laat me zeggen bijna enorm hoord :) hoe weet je dan welke je moet bijspannen om te beginnen of moet je ze eerst allemaal los zetten en dan aanspannen en 3/4 toer bij draaien? vriendelijk bedankt grz
29 november 2011 om 18:50 #17309790Hallo Knoll, als dan toch je kleppendeksel d’r af is zou ik ze allemaal afstellen.
Gewoon op ralenti de klep lossen tot ze klappert, ze aandraaien tot het klapperen verdwijnt en dan 4(!) kwart toeren
aandraaien, voorzichtig en per kwart toer even wachten. Ik moest efkes fronsen toen ik hierboven 3/4 las en heb
gecontroleerd en’t is 4 kwart toeren. Als uw vijzen te los draaien kunt ge ze efkes tussen de bankvijs (de kop,voorzichtig)
nijpen zodat de draad weer spant.(Zo’n losse vijs kan de reden zijn dat ze verlopen)
Ps: uw olie is toch niet te oud? Dan durven ze op ralenti mé hete motor ook es rammelen.
Grtjs!30 november 2011 om 05:20 #17309791hey, tis dat ben van plan om ze allemaal te doen khoop dat er niet meer aan de hand is met de kleppen want ze maken echt wel veel herrie :) olie is in orde maar bedankt voor de tip ga ze volledige toer aanspannen mercikes voor de info grz
10 december 2011 om 21:50 #17309792Hoe zit het nou, als je voornamelijk op lpg rijdt, moet de uitlaatklep dan wat ruimer zijn?
Want dit doe ik bij de ohv blokken wel, is zeker prettiger.
12 maart 2012 om 13:33 #17309786@GS2.6 wrote:
Hoe zit het nou, als je voornamelijk op lpg rijdt, moet de uitlaatklep dan wat ruimer zijn?
Want dit doe ik bij de ohv blokken wel, is zeker prettiger.
beetje laat en vast al opgelost maar voor volgende die dit leest..
5 meer speling ;)
13 april 2012 om 13:40 #17309793en hoe zat het met het voorstellen, als je net je blok inelkaar hebt?
0.3 voorstellen, en daarna draaiend afstellen?29 april 2012 om 19:45 #17309794@sh93 wrote:
en hoe zat het met het voorstellen, als je net je blok inelkaar hebt?
0.3 voorstellen, en daarna draaiend afstellen?:thumbup
25 augustus 2012 om 13:37 #17309795heeft iemand deze goede uitleg voor een 1.2 s ohc moter ? van een kadett c
26 augustus 2012 om 07:15 #17309796een kadett c heeft geen 1.2 ohc motor
21 februari 2013 om 20:13 #17309797Goedendag,
ik heb een vraag, ik heb een c24ne met een 2.2 kop en 45e webers. nu heb ik de hydraulische stoters vervangen door mechanische, en de klepspeling afgesteld op 0.25.
nu kun je de tuimelaars horen tikken, dat is wel lochisch natuurlijk met die tuimelaars, maar zit er bij een origenele 1.9 kop met mechanise stoters andere tuimelaars dan in een 2.2 of 2.4 met hydraulische?
met vriendelijke groeten
Bert Hoff
24 juni 2014 om 09:58 #17309798Dus als ik het goed heb….
Hydraulische stoters: per tuimelaar, voorzichtig de moer los draaien totdat de tuimelaar begint te klapperen, daarna voorzichtig weer vastdraaien totdat het geklapper ophoud. Daarna de moet 3x een kwartslag vastdraaien.
Dit proces dus 8x herhalen, doe het rustig aan want anders slaat je motor af.
2e punt is dat dit eigenlijk om de 70.000Km moet gebeuren, dan moeten ze nagesteld worden.Het gaat hier om een C24NE uit een Frontera a/Omega A.
Die stel je dus niet met een voelermaat zoals de oudere motoren?
Draaien tot ze niet meer klapperen en dan 3x 1/4 slag bijdraaien per klep?
Gewoon bij eerste klep van eerste cilinder beginnen? (natuurlijk terwijl de motor loopt)24 juni 2014 om 10:52 #17309799:thumb en niet vergeten een regenpak aan te doen.
Alle kleppen eerst een kwart. Dan nog 2 x het rijtje af.
Niet in 1 x een klep 3/4 aandraaien.Sucses :thumb
3 januari 2018 om 19:37 #18351355Heb vandaag een Cat-cam 290 graden nokkenas gekregen. Met nieuwe sterkere veren en ringen. De leverancier in Duitsland had ook de voorwaarde gesteld dat de hydro-stoters vervangen moesten worden door nieuwe vaste stoters. Daar zat een met de hand ingevuld lijstje bij waar ze het hebben over klepspeling 1,5 – 2,o mm en klepspeling koud 0.3.
Weet iemand hier raad mee?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.