Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Alles op een rij: Kleppen stellen
- Dit onderwerp bevat 95 reacties, 42 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 januari 2018om 19:37 door hinterachse.
-
AuteurBerichten
-
2 augustus 2007 om 19:49 #17309755
Origineel gepost door henk 400rr
Het probleem is dat de motor door “een oorzaak” niet goed reageert, dat probleem kan erg simpel zijn, bijv. valse lucht of te arm afgestelt maar in het slechtste geval ligt het aan de kleppen of is de motor gewoon versleten (compressieverlies).Wat de oorzaak nu is, is niet goed te beoordelen, misschien dat iemand met kennis van zaken die daadwerkelijk de motor en zijn gedrag even lijfelijk aanschouwt het beter kan beoordelen wat het is.
Koprevisie is altijd vrij prijzig, zeker als je het ook nog moet uitbesteden en is daarbij geen garantie dat de rest ook goed is, ik heb wel mensen meegemaakt die tot 3x toe de kop vlakten en de kop afpersten terwijl men wist dat de motor vastgelopen was, maw: soms is het beter om dan een ander blok op te halen.
Maar voordat je daar op vooruit loopt, kun je beter iemand dit even laten nakijken, dan weet je beter wat je daarna moet doen.
Ok, thanx
2 oktober 2007 om 16:35 #17309756Zondag hebben we geprobeerd de kleppen te stellen en dat ging opzich prima..maar op een gegeven moment sloeg de auto af en deze wil nu niet meer aanslaan..ook hebben de stationair spoeier en lucht en zo ook wat bij gedraaid maar dit mocht niet baten..
Iemand bekent met dit??
2 oktober 2007 om 17:06 #17309757Probeer te achterhalen of het ontstekingstijdstip niet aangepast moest worden, verder zou hij ook te krap kunnen staan of is de (bijv.) LHM misschien wat lam.
2 oktober 2007 om 20:50 #17309758:hmmz indien je stoters vast staan hoef je ook niet veel meer te draaien, dus kan zwaar vervuild zijn:hmmz
2 oktober 2007 om 20:54 #17309759Origineel gepost door Tafkam
Origineel gepost door henk 400rr
Het probleem is dat de motor door “een oorzaak” niet goed reageert, dat probleem kan erg simpel zijn, bijv. valse lucht of te arm afgestelt maar in het slechtste geval ligt het aan de kleppen of is de motor gewoon versleten (compressieverlies).Wat de oorzaak nu is, is niet goed te beoordelen, misschien dat iemand met kennis van zaken die daadwerkelijk de motor en zijn gedrag even lijfelijk aanschouwt het beter kan beoordelen wat het is.
Koprevisie is altijd vrij prijzig, zeker als je het ook nog moet uitbesteden en is daarbij geen garantie dat de rest ook goed is, ik heb wel mensen meegemaakt die tot 3x toe de kop vlakten en de kop afpersten terwijl men wist dat de motor vastgelopen was, maw: soms is het beter om dan een ander blok op te halen.
Maar voordat je daar op vooruit loopt, kun je beter iemand dit even laten nakijken, dan weet je beter wat je daarna moet doen.
Ok, thanx
zoals ik je reactie lees denk ik bijna dat je vaste stoters heb, ook vanwege het feit dat je een aantal los had staan bij het open gooien van je kleppen deksel
11 oktober 2007 om 17:33 #17309760Ik snap niet hoe jullie bij een cih motor met vaste stoters de klepspeling kunnen afstellen bij draaiende motor.
Nog afgezien van de vette bende (met of zonder kapje) is het bijna onmogelijk om die speling tussen tuimelaar en klepsteel naukeuring te bevoelermaten. Dat gaat als een razende op en neer en of die 0.3 mm voelermaat er nou mooi strak tussendoor gaat of niet is haast onmogelijk voor elkaar te krijgen.
Ik doe het altijd met stilstaande warme motor en trek de tuimelaars van de cilinder die dan in compressie staat goed omhoog totdat je de maximum speling hebt die mogelijk is. Gaat de voelermaat er strak door dan is het OK. Anders afstellen, dus aandraaien of lossen.
Het mechanisme kan draaiend toch niet anders in elkaar zitten dan stilstaand?
Ben benieuwd wat men hier op te zeggen heeft.
11 oktober 2007 om 17:34 #17309761Nog effe dit: mijn manta motor loopt echt perfect, daar hoef ik de kleppen niet draaiend voor af te stellen.
11 oktober 2007 om 19:26 #17309762Hat kan wel omdat je ook aan de voellermaat kan voelen of hij klem zit of niet, maar zoals je het doet kan ook wel, als het maar met een warme motor is.
25 november 2007 om 12:01 #17309763Vermoedelijk zijn het krukaslagers, vaak klinken die bij stationaire toerentallen of langdurig hetzelfde toerental. Nokkenaslagers kan ook nog maar dat hangt van het soort geluid af.
Verder is dat dus moeilijk te oordelen van achter de PC.
27 november 2007 om 16:06 #17309764Goedendag,
Ik hbe dus een 3.0e motor met hydrostoters. Die heb ik sinds de revisie 10 jaar geleden eens laten lopen. Eerst olie door de motor heen gepompt met oude verdeler as op boormachine. Overal kwam olie uit. Tapeindes van de tuimelaars, bij de stoters.
De motor heb ik laatst 2minuutjes laten draaien. Nu zijn er 3 van 12 stoters hard geworden en de rest is helmaal slap. ik vind dit zelf redelijk rottig afstellen, aangezien de hele boel los is geweest. Ik bedoel dus eerste keer afstellen, met zachte stoters dan wiebelen al die tuimelaars…..
Ik hbe ook nog ene reserve blok stan met hydrostoters. Deze staat al 2maanden stil maar die zijn ngo steeds hard. Misshcien betere stoters? Maar kan ik die dingen opmaken en schoonmaken ofzo? En hoe lang blijven ze normaal hard?
Mvg Stefan
28 november 2007 om 12:27 #17309765Niemand?
28 november 2007 om 23:05 #17309766Ik heb het je in je topic 30E vs C30NE beschreven.
Maar ff een vraagje over waarom nastellen na 70.000 ik kan hier met mijn verstand niet bij omdat als de hydro,s goed hun werk doen en zich compleet vullen met olie en zo de speling opheffen tussen nok en stoter en ze zitten nog in hun stelbereik en maken geen rare/vreemde geluiden is om de 70.000 nastellen toch gekkenwerk ik heb dit al eerder op een ander forum gevraagt maar ook toen heb ik nooit een echt andwoord gekregen zelf op het OHF hebben ze er nooit van gehoort,in mijn Werkstatt Handbuch kan ik der ook al niks over vinden en de oudere Opel/Volvo monteurs zeggen ook dat hydro,s onderhoudsvrij zijn,daar zijn ze immers ook voor gemaakt.
29 november 2007 om 05:34 #17309767Ja ik weet he tniet. Maar bij mij is het een iets ander geval. Aangezien mijn stoters allemaal leeg zijn en dus inveren als je ze aandraait. Ze worden ook niet allemaal hardGa ze denk ik allemaal maar eens schoonmaken van binnen
29 november 2007 om 11:57 #17309768Dat heeft geen zin om ze schoon te maken,gewoon instellen zoals beschreven door Henk en als je ze kunt inveren moet je ff lezen hoe je ze moet afstellen bij nieuw bij dit topic.
16 december 2007 om 21:12 #17309769Origineel gepost door henk 400rr
Hat kan wel omdat je ook aan de voellermaat kan voelen of hij klem zit of niet, maar zoals je het doet kan ook wel, als het maar met een warme motor is.en het smeert niet zo :jerry
20 december 2007 om 20:30 #17309770Geen idee. Ik rijd gewoon naar me vorige werkgever en draai het kleppendeksel van me auto af druk er zo’n kapje op en tik een monteur even op de schouder of die even een momentje heeft, geef hem een voelermaatje 0,3 en paar min later zijn mijn klepjes weer gesteld.. geweldig aardige mensen daar :)
23 december 2007 om 12:04 #17309771origineel gepost door Methaniel
hallo, ik heb iets doms gehad… :sleeping heb sinds kort een Opel Omega 2.4i en die heeft met teweinig olie gereden. en nu als ik rond de 3000 toeren kom hoor ik getikker, lijkt op knikkers. is alleen met half belaste motor, dus heel langzaam in toeren rijden, bij gas los hoor ik het niet, en bij plankgas ook niet… getikker gaat door tot 4000 4500… en daarna hoor ik het niet meer. Mijn pa zei dat dit de klepstoters zijn kan dit? motor loopt verder gelukkig nog goed. (haalt nog 202 km/h op GPS :angel)mijn 2,4 had hetzelfde, die heb ik van de week uit elkaar getrokken en had bij de 3e cilinder een behoorlijke vreter en dus de zuiger aan barrels:mad:
3 juni 2008 om 15:11 #17309772hey, waar kan ik nieuwe klepstoters krijgen voor een 2.0E?
al een paar keer gesteld maar trillen weer los. bouten zijn waarschijnlijk lam gedraaid?4 juni 2008 om 13:51 #17309773de (zelf borgende) moeren die in de tuimelaars zitten, zijn net als de rolringen die in de tuimelaars zitten, de tuimelaars zelf en de stoters nog gewoon nieuw bij risse te krijgen
4 juni 2008 om 15:21 #17309774Je kan ze ook gewoon opmaken en schoonmaken.
Dat ringje bovenop de stoter met een klein schorevendraaiertje los wippen.
Oude olie eruit. Schoonmaken. En weer in elkaar zetten.
Niet eerst met olie vullen,. want dan krijg je ze nooit meer dicht.Voor die moeren:
Even tussen de bankschroef zetten zodat ze weer goed
klemmen.
Ik denk dat ze bij opel zelf die onderdelen nog wel hebben.
Ik heb er zelf gewerkt, en kon nog veel onderdelen voor cih krijgen.MVg Stefan
5 juni 2008 om 16:18 #17309775oke heb onderdelen besteld bij risse :thumbup thanx voor de tips :agent
27 juli 2008 om 20:52 #17309776zow, die moeren kan je opnieuw klemmen in een bankschroef en de stoters die kan je idd loshalen en dan schoonmaken je kan ze ook met diesel of benzine reinigen, ik rij al jaren manta en heb ze nog nooit moeilijk zien doen eigenlijk:hmmz
5 februari 2009 om 12:23 #17309777ik heb ook ff een vraagje omtrent hydro stoters kan ik die zonder meer zomaar inbouwen in elke cih of zijn er nog varianten waarbij het niet kan het zou gaan om een 1900s blok uit 1968
bvd gijs20 september 2009 om 11:41 #17309778origineel gepost door Alienbliep
Je kan ze ook gewoon opmaken en schoonmaken.
Dat ringje bovenop de stoter met een klein schorevendraaiertje los wippen.
Oude olie eruit. Schoonmaken. En weer in elkaar zetten.Bij één van mijn stoters bleek dat ringetje er scheef op te zitten, toen ik ‘m voorzichtig met een passende dopsleutel als bus omlaag probeerde te drukken brak het ding af…
Ik rijd nu met die stoter zonder dat ringetje….
Volgens mij maakt dat niet uit zolang ie gemonteerd zit en is dat ringetje alleen maar nuttig tijdens de demontage om de cup op zijn plaats te houden…Of toch niet?
BTW
Groetjes Hans die ook hier es meekwaakt.7 november 2009 om 09:00 #17309779heb nog ff een vraagje
ik heb en 1.6S cih manta blok in mn kadett maar die heeft eenhele lange tyd stil gestaan
en heeft vaste stoters1e 2e en 3e cilinder goede compressie en de 4 is heel erg laag …kan dit gevolgen zijn van niet goed gestelde kleppen …of vast zittende zuigerveren?
alvast thanx
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.