Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Alles op een rij: Kleppen stellen
- Dit onderwerp bevat 95 reacties, 42 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 januari 2018om 19:37 door hinterachse.
-
AuteurBerichten
-
8 maart 2007 om 11:23 #17309730
bedankt, waar kan ik die voelermaten krijgen?
iemand wat te leen? kan ik meteen t kapje lenen :p8 maart 2007 om 12:04 #17309731Voellermaten kun je bij iedere automaterialenshop krijgen en volgens mij ook wel bij de bouwmarkt.
Het kapje kan je zelf maken, het simpelste is een kartonnen plaat over je distrbutiegedeelte zetten, utieraard met de flappen binnen de kop, dan krijg je nog wel wat olie in je motorruimte maar minder wijd verspreid.
Die gemakkelijke oplossing is zo’n ding nieuw kopen.
De allerbeste oplossing is een oud kleppendeksel paken en daar de bovenkant uitsnijden zodat je bij de klepjes kan komen, dat werkt vrijwel het schoonst.
9 maart 2007 om 07:07 #17309732ook een optie: voor de beunhaas:D
snijd een rand uit een boterdoosje aan de lange kant, en maak hem vast met de klepdekselplaatjes op je kop. ook dicht.:thumbup
18 maart 2007 om 14:03 #17309733Origineel gepost door henk 400rr
De CIH had officieel vanaf de 2.0 hadden ze hydraulische stoters en men zegt dat de 1.9 SR dit ook had (origineel). Degene die afwijkt hiervan is de 2.0EH en de 2.0Ei (i200 motor)De rest had vaste stoters, origineel dan, maar er zijn een hele hoop van die motoren de naderhand hydraulische stoters gekregen hebben, dit ivm het onderhoudsvriendelijke hiervan.
Je kan het zien met het deksel eraf, als de stoter zeg maar boven de rand uitkomt kun je het onderscheid zien, de hydro’s hebben een blauwachtig ringetje bij de kop, bij de vaste is dat dus niet zo, ook kun je hydro’s wat indrukken.
Betekend dit ook dat alle 3.0 liter blokken hydraulische stoters hebben? Ik wil er binnenkort een aanschaffen (3.0E), maar weet niet of sommige jaren met vaste of met hydraulische stoters uitgerust waren?
20 maart 2007 om 10:57 #17309734Ik durf daar geen uitspraak over te doen, ik neem aan dat de meeste 3.0 en 2.5 motoren hydro-stoters hebben, van de 2,8 zou ik eerder verwachten dat deze vaste stoters hebben.
21 maart 2007 om 22:41 #17309735Ik heb een blokje staan nu en snel ff klepdeksel gelicht. Is een blok (3.0E) van rond 1986 denk ik en heeft hydro stoters.
22 maart 2007 om 09:17 #17309736vaste stoters heb je toch alleen als je zware nokkenassen of hele oude CIH motoren heb?
mijn 2.0E heeft ook 86 in de kop staan maar daar zaten volgens mij vaste in:hmmz
(nu zowiezo omdat ze bij mn snelle nokkenassetje zaten)
22 maart 2007 om 13:48 #17309737Net wat ik al eerder schreef
Origineel gepost door henk 400rr
De CIH had officieel vanaf de 2.0 hadden ze hydraulische stoters en men zegt dat de 1.9 SR dit ook had (origineel). Degene die afwijkt hiervan is de 2.0EH en de 2.0Ei (i200 motor)De rest had vaste stoters, origineel dan, maar er zijn een hele hoop van die motoren de naderhand hydraulische stoters gekregen hebben, dit ivm het onderhoudsvriendelijke hiervan.
Je kan het zien met het deksel eraf, als de stoter zeg maar boven de rand uitkomt kun je het onderscheid zien, de hydro’s hebben een blauwachtig ringetje bij de kop, bij de vaste is dat dus niet zo, ook kun je hydro’s wat indrukken.
Maar er wordt erg veel “geknoeid” en bovendien zijn het blokken met “een leven” achter de rug, dus je weet pas wat je verwachten kan als je de boel opentrekt.
22 maart 2007 om 14:04 #17309738daar heb je dan ook weer gelijk in:hmmz
3 april 2007 om 21:04 #17309739ff over die kapjes voor over je distb huis.. kun je die nog wel nieuw kopen ??
heb het volgens mij al eens gevraagd, hier bij de dealert :agent
4 april 2007 om 18:51 #17309740Geen idee eigenlijk, ik pak altijd zo’n oud kleppendeksel en slijp daarvan het “dak” eraf, dat werkt eigenlijk nog wel beter dan alleen een kapje boven je distributie.
12 april 2007 om 17:59 #17309741Zeer mooie uitleg.
De bouten kan men die tussen de bankschroef een beetje
toe te draaien? Ging eigenlijk om een nieuwe halen bij
de opel garage omdat ze niet meer genoeg spannen en
bij hoge toeren terug tikken.
mvg Stef.
http://www.kadettcoupe.tk12 april 2007 om 19:38 #17309742Klopt, soms wil en goed gemikte klap met een redelijke hamer ook wel wat doen, wees wel voor zichtig, ik heb 1 keer in het donker gestaan toen zo’n moer bij het klemmen in de bankschroef wegschoot en door m’n TL-balk heen vloog.
Je moet nogal wat kracht zetten namelijk, gelukkig knalde de moer de goede kant op.
Maar ze moeten nog wel nieuw verkrijgbaar zijn.
12 april 2007 om 19:51 #17309743Origineel gepost door Ghanz
ff over die kapjes voor over je distb huis.. kun je die nog wel nieuw kopen ??heb het volgens mij al eens gevraagd, hier bij de dealert :agent
vraag maar eens na bij brezan, midlock zou ze nog in het program moeten hebben :thumbup
8 juli 2007 om 22:06 #17309744Heb vanmiddag voor het eerst eindelijk de moed verzameld om die kleppen te stellen, hij loopt nu beter, maar ik heb het anders gedaan omdat het op de manier zoals beschreven niet echt wilde lukken.
Het begon al toen ik het deksel eraf haalde, ik schrok wel een beetje, bij een van de tuimelaars was de moer er bijna helemaal af en bij 5 andere zaten ze heel erg los, maar als ik ze aandraaide sloeg de motor af, hoe rustig ik het ook deed. Ik heb toen de motor uitgezet en alles aangedraait tot ik met de hand voelde dat er geen speling meer inzat. Motor wilde toen slecht starten totdat ik hem wat meer lucht gaf dmv de stelschroef voor het stationair toerental op het gasklephuis. Nu loopt hij weer aardig, maar dat 3x een kwartslag aandraaien blijft problematisch. Is dit echt nodig?PS: Mischien is het handig, vooral op een zondag, als je kijkt of die pakking die je nog had liggen ook nog goed is:(
8 juli 2007 om 22:38 #17309745Origineel gepost door Tafkam
… maar dat 3x een kwartslag aandraaien blijft problematisch. Is dit echt nodig?…Ja, officiëel is het zelfs 4x, maar 3x is genoeg voor de DHZ.
8 juli 2007 om 22:47 #17309746Origineel gepost door henk 400rr
Ja, officiëel is het zelfs 4x, maar 3x is genoeg voor de DHZ.
Ok, zal ik het nog eens (nog langzamer) proberen.
Er is niet een bepaalde volgorde voor neem ik aan?9 juli 2007 om 18:35 #17309747Omdat de motor draait tijdens het afstellen, niet echt. Ik begin voor en eindig achter, zo kan ik het wat beter bijhouden welke ik gedaan heb.
9 juli 2007 om 20:22 #17309748Ok, dankjewel, ik ga het nog eens proberen
29 juli 2007 om 21:57 #17309749Nou, dat aandraaien wordt niks, kan er iets anders aan de hand zijn?
Kan em nog geen milimeter geven en hij slaat al af.
Ik had alles zo ver mogelijk aangedraaid, motor liep, zet hem uit en bouw alles dicht en ruim het oliebad op (zo’n boterkuipje en een stuk karton helpt ook niet echt) start hem weer…. niks :swear:swear:swear
Ik alles weer open, nog es wat rommelenen weer dicht, gaat het toerental als een gek heen en weer tussen 1000 en 2000.:swear:swear
Weer open en toen heb ik alles weer losgedraaid en bij stilstaande motor weer aangedraaid tot alles spelingvrij was, nog ff laten lopen om te kijken wat nog ging klepperen, die nog es aangedraaid en alles nog een heel klein tikkie en nu loopt ie als een zonnetje. Heb alleen nog geen proefrit gemaakt want met al dat open en dicht maken heeft de pakking het weer niet overleefd. Weer een paar dagen wachten want brezan heeft ze niet op voorrraad (denk dat ik er meteen maar een stuk of 3 bestel).
En de mobiel mee met de proefrit om de anwb te bellen:(30 juli 2007 om 14:57 #17309750Hmm, het kan zijn dat de kleppen te diep ingeslagen zijn of hij staat te arm afgestelt.
30 juli 2007 om 18:08 #17309751dus ik kan hem beter ff naar een garage brengen om hem helemaal af te laten stellen?
31 juli 2007 om 21:18 #17309752Nou, voor kleppenstelling doen zij het niet veel anders (slechts 1 slag), als het ergens anders ook nog zit, ik bedoel bijv. een slappe LHM of ingebrande kleppen dan kunnen zij al vlot en diagnose stellen.
Maar dit schiet ook niet op, leg het uit wat het probleem is aan de desbetreffende monteur en wat je zoal ondernomen hebt, wellicht zit hij/zij dan al wat op een spoor naar de oplossing.
31 juli 2007 om 21:35 #17309753dus je hebt kans dat ik een nieuwe kop moet hebben begrijp ik? (in het geval van ingebrande kleppen) Laten reviseren lijkt me een dure grap.
1 augustus 2007 om 08:00 #17309754Het probleem is dat de motor door “een oorzaak” niet goed reageert, dat probleem kan erg simpel zijn, bijv. valse lucht of te arm afgestelt maar in het slechtste geval ligt het aan de kleppen of is de motor gewoon versleten (compressieverlies).
Wat de oorzaak nu is, is niet goed te beoordelen, misschien dat iemand met kennis van zaken die daadwerkelijk de motor en zijn gedrag even lijfelijk aanschouwt het beter kan beoordelen wat het is.
Koprevisie is altijd vrij prijzig, zeker als je het ook nog moet uitbesteden en is daarbij geen garantie dat de rest ook goed is, ik heb wel mensen meegemaakt die tot 3x toe de kop vlakten en de kop afpersten terwijl men wist dat de motor vastgelopen was, maw: soms is het beter om dan een ander blok op te halen.
Maar voordat je daar op vooruit loopt, kun je beter iemand dit even laten nakijken, dan weet je beter wat je daarna moet doen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.