Forumindex › Forums › Techniek › Cih › alle vliegwielbouten door
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 februari 2009 om 11:43 #17208778
ja hoor, het is eindelijk zover.
net even een beetje spelen in de sneeuw, op een parkeerterrein, lekker janken in de 2, en toen was er ineens geen sneeuw meer en pakte mn auto grip achter.
resultaat, 6 afgebroken vliegwielbouten.
baal er wel weer mooi van, aangezien dit blok er net 3 weken inzit, was eindelijk klaar met inrijden, ff spelen, en dan krijg je dit.
gaat dus om een 2.4 met een 2.0e vliegwiel, geen pasbus gedraait, maar de 2.4 bouten zaten zo strak als een huis in 1 van de vliegwielgaten, dus ik vond het wel prima.
denk dat ik vliegwiel meteen maar aan laat passen voor c20xe drukgroep, en een setje arp bouten erin ofzo + 2 paspennen erin.
iemand anders nog ideen?
mr-turbo?
4 februari 2009 om 11:53 #17465187even een staatslot kopen, want je hebt weer veel geluk gehad. krijg je er van om deze boel te monteren zonder pas bout
4 februari 2009 om 12:34 #17465188origineel gepost door gt/w
even een staatslot kopen, want je hebt weer veel geluk gehad. krijg je er van om deze boel te monteren zonder pas boutoriginele pasbout van het vliegwiel had ook 0,1mm speling, dus dan vind ik het niet er om het spul te monteren zonder pasbout, als de 2.4 bouten nog minder als 0,1mm speling hebben.
idd wel geluk dat vliegwiel niet naar buiten geklapt is, draaide toch wel iets van 6000rpm.
4 februari 2009 om 13:03 #17465189de ellende is dat de arp bouten al een tijdje in “backorder” staan :(
en er zijn al verschillende mensen ze willen hebben.
ik zal deze week eens kijken of ik een andere ingang bij arp kan vinden om eraan te komen(ik heb eventueel nog wel een gebalanceerde 2400 krukas met speciale paspennen en een superlicht stalen vliegwiel aangepast voor een bmw m3 drukgroep)
4 februari 2009 om 14:20 #17465190jammer dat ik net een krukas heb laten slijpen en nitreren, en dat die er nu dus inzit :p
misschien voor mn volgende 2.4(5) ;)
4 februari 2009 om 16:31 #17465191Balen, kan je helaas geen advies geven, 2.4 heb ik in laten bouwen…
6 februari 2009 om 13:13 #17465192afbreken van de vliegwielbouten gebeurt meestal nadat ze al wat losgetrild zijn, waarschijnlijk heb je ze gemonteerd zonder loctite borgvloeistof op de schroefdraad te doen, dit moet steeds omdat er geen andere borging voorzien is voor deze bouten.
grtz ziggy
6 februari 2009 om 15:44 #17465193:agent lostrillen heeft er niets mee te maken, een pasbout zorgd dat het vliegwiel niet die harde klappen krijgt dus zonder pasbout kan je het gewoon verwachten
6 februari 2009 om 19:38 #17465194dus ga ik nu voor de 3e keer vertellen dat die bouten er spelingsvrijer inzaten als de originele pasbout die bij het vliegwiel hoorde.
ik heb net een opleiding fijnmechanica achter de rug, waarbij ik bewerkingen tot op 0,001mm nauwkeurig moest doen, dus ik weet heus wel hoeveel speling iets heeft.
vliegwiel los erop, met alle 6 de bouten erin, maar niet strak aangedraait, had echt minimale speling, nauwelijks voelbaar….
maargoed, ik heb 10 nieuwe bouten opgehaald bij de dealer (verkopen ze dus alleen in zakjes van 5)
en meteen maar bouten van een 20xe gehaalt, die hebben 6kant koppen ipv 12kant, is ook wel fijn.denk dat ik 1 gat maar opboor dan, en daar een pasbus inpers, die weer als een maagdelijk sneetje om die bout heenpast met een klempassing.
als het dan weer afbreekt rij ik die ascona naar de sloop en ga ik een e34 540 kopen….
6 februari 2009 om 20:10 #17465195:wtf maar als jij net die opleiding achter de rug heb, waarom heb je dan zelf niet even een pasbout gemaakt? ik heb de mijne ook zelf gemaakt dmv een moer te tappen, er over te draaien en vervolgens even in de draaibank afdraaien. dit is echt pas:agent
6 februari 2009 om 20:19 #17465196omdat, zoals ik al nu al 4x gezegd hebt, en nagenoeg geen speling op de bouten zat tov vliegwiel.
dus een pasbout was in mijn ogen niet eens nodig.
als ik nou duidelijk speling voelde had ik zeker even een pasbout gemaakt ja!
6 februari 2009 om 21:22 #17465197ok, maar als je een goede pasbout hebt, zit er geen spelling in, ik gebruik altijd een aangepaste van een 2 liter, en een beetje spelling kan echt dit veroorzaken, moet je eens proberen te berekenen hoeveel kracht erop komt, als die steeds een beetje draait, en waarschijnlijk zal de boel niet de eerste keer dat het beweegt stuk slaan
6 februari 2009 om 21:33 #17465198ik ga morgen blok demonteren, en kijken hoe en wat.
hoop dat mn krukas niet te erg beschadigt is, en dan ga ik eens een fatsoenlijke pasbout maken.hoe het gebeurt is begrijp ik wel ja, ding heeft gewoon klappen gehad door het grip pakken @ topvermogen in de 2, en dat kunnen die bouten niet hebben als er een beetje speling in zit.
begrijp alleen niet waar die speling vandaan komt, moet dan haast vuil tussen gezeten hebben ofzo, want bj montage had vliegwiel echt haast geen voelbare speling, echt heeeel minimaal.
7 februari 2009 om 14:12 #17465199vandaag even blok uitgebouwd..
vliegwiel is afval, krukas zelf heeft wat beschadigingen, maar die krijg ik er wel afgevijld denk.
morgen even ander vliegwiel ophalen, meteen 20xe drukgroep erop boren, en een pasbus fixen
9 februari 2009 om 09:49 #17465200troost je met de gedachte dat de oorzaak vaak ergens anders ligt als bij de pasbout.
wat vaak gebeurd is dat de originele 4 punts drukgroep binnenin kapot gaat (zonder dat de klemkracht overigens verloren gaat, dus dat merk je niet direct, als je niet precies weet waar je op moet letten) ) waardoor er onbalans ontstaat in de drukgroep die er voor zorgt dat de bouten veel meer op hun broek krijgendit geeft trouwens leuke effecten als ook het gietijzeren vliegwiel flink is afgedraaid :jerry
v.w.b. de arp oplossing, ik heb een andere “ingang” bij arp gevonden maar die is een stuk duurder, dit EN de dollar die een stuk duurder is, zou betekenen dat ik de sets voor de helft meer moet verkopen om er nog iets aan over te houden.
en ik vind 50 euro vragen al erg duur voor een paar bouten, 75 is echt te gek..
dus die oplossing staat in de ijskast totdat de dollar weer wat zakt9 februari 2009 om 16:26 #17465201heb al bouten bij de dealer vandaan, die overigens ook weer nagenoeg spelingsvrij in mn nieuwe vliegwiel passen.
maargoed, ik boor en ruim 1 van de gaten wel ff op naar 12mm oid, en dan kan ik er wel een fatsoenlijke bus voor draaien.
drukgroep was sowieso al gaar, slipte met volgas wegrijden vanuit stilstand, en ik moest mn koppelingskabel goed strak zetten, omdat hij anders niet ontkoppelde.
zelfde stand van de koppelingshevel met een andere drukgroep werkte perfect.
dus deze drukgroep ligt wat mij betreft ook in de vuilnisbak.
ben nu aan het kijken om een drukgroep van een c20xe erop te fixen, die kunnen ook wat meer mishandeling aan naar mijn idee.9 februari 2009 om 16:46 #17465202wat voor vliegwiel heb je dan? mede omdat bij mij alle vliegwielen best veel speling op de bouten hebben
9 februari 2009 om 19:36 #17465203heb nu een vliegwiel van een 2.0e.
en die had ik daarvoor ook
en op mn vorige 2.4 ook.
en op al die vliegwielen had ik nagenoeg geen speling op de bouten.9 februari 2009 om 19:44 #17465204:agentik best veel speling dus vandaar de vraag, zowel op de 2.0e vliegwiel als op het 2500 vliegwiel
9 februari 2009 om 19:49 #17465205moet ik wel zeggen, op mn vorige 2.4 had ik ook bouten van een c20xe gebruikt, en dat is allemaal heel gebleven na genoeg burnouts en donuts gedraait te hebben.
op mn nieuuwe 2.4 had ik dus bouten van een 2.4, en die breken ineens af….
9 februari 2009 om 20:15 #17465206:hmmzik heb alleen maar de originele bouten in m’n 2.4 zitten
28 maart 2009 om 19:15 #17465207origineel gepost door mr-turbo
….v.w.b. de arp oplossing, ik heb een andere “ingang” bij arp gevonden maar die is een stuk duurder, dit EN de dollar die een stuk duurder is, zou betekenen dat ik de sets voor de helft meer moet verkopen om er nog iets aan over te houden.
en ik vind 50 euro vragen al erg duur voor een paar bouten, 75 is echt te gek..
dus die oplossing staat in de ijskast totdat de dollar weer wat zaktVorig jaar heb ik van jou nog zo’n setje gekocht,
zitten echter nog ongebruikt in deverpakking omdat ik uiteindelijk voor de busjes oplossing ben gegaan.
Dus als ik iemand nog blij kan maken met zo’n setje bouten laat maar weten.28 maart 2009 om 23:28 #17465208nou leen, ff asko bellen :)
31 maart 2009 om 20:35 #17465209heb zojuist mn hele opelhobby de deur uit gedaan, rij nu rond in een bmw e34 535
dus heb ze niet echt meer nodig ;)
31 maart 2009 om 21:05 #17465210let wel op: er is in het originele vliegwiel van bijv. een 2.0E maar 1 gat die voor de pasbout bedoelt is, zet je hem toevallig in de verkeerde, dan heb je overal speling.
Vroeger werd dit aangegeven op, het vliegwiel door een “P”, ook nog wel eens een extra kenmerk op de drukgroep, maar op de meesten staat dat niet.
Dus begin je pasbout in ieder gat te drukken en kijk waar hij de minste speling heeft, dan markeer je dat gat en dan alles monteren.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.