Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Aircopomp ratelt! en nu?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 juni 2010 om 20:33 #17222776
Bij mijn Astra H 1.7 cdti. Heb ik ondervonden dat de aircopomp ratelt.
Maakt een zwaar tikkend geluid. Als is de airco uitzet staat de magneetkoppeling van de aircopomp stil en is het tikken over. Ik vermoed in de magneetkoppeling hiervan de oorzaak is. Is dit te repareren? en zo ja wat kost het? of evt. zelf te doen?
hoor graag van jullie!22 juni 2010 om 20:42 #17691232Je kan de koppeling lospakken bij dit type pomp lijkt me? Vaak zit hier een ringetje achter die je er tussen uit kan laten.
Mischien dat dat helpt. Heb dit vaker gedaan bij aircopompen, maar dan schakelden ze al helemaal niet meer in,22 juni 2010 om 20:50 #17691233Laat eerst eens controleren of er wel voldoede koelmiddel inzit.
Als de druk in je airco systeem aan de lage kant is dan kan de drukschakelaar de pomp elke keer uit doen schakelen, loopt de druk dan maar IETS op dan schakelt de pomp weer in, druk daalt tot net onder de grens en de drukschakelaar schakelt de pomp weer uit.
22 juni 2010 om 21:28 #17691234Ik heb pas een onderhoudsbeurt laten doen en druk was goed.
Het is ook niet dat hij uitschakeld. Airco doet het gewoon de koppeling op de pomp draait mee. maar tikt tijdens het draaien. als airco uit staat dan draait deze koppeling niet meer en is de ratel(tik) over.23 juni 2010 om 13:12 #17691235Als hij draait de airco en je zet de motor uit.
Voel dan eens voorzichtig aan de polie is die gloeined heet ?
Kijk uit dus!!!
Zo ja slaat je koppelinng steeds in en uit en slipt hij.
Dan is dus je koppeling stuk.
Zo niet dan kan het wel in de pomp zelf zitten.
Bijgevuld zonder smeermiddel voor pomp mischien?23 juni 2010 om 15:47 #17691236De poelie is niet gloeiend heet.
Ik heb de auto nu ruim een jaar en airco nooit bij laten vullen.
zit het smeermiddel in het koelmiddel dan?
Is die koppeling uit elkaar te halen en te repareren zelf?of moet het systeem dan opnieuw gevuld worden?24 juni 2010 om 11:52 #17691237Ja er zit smeermiddel bij het koelmiddel in. Verwacht nu niet dat het bom vol is met olie om het zo maar te noemen.
Maar door te weinig koelmiddel kan hij ook stuk lopen.Maar goed je schreef al dat de druk goed was dus te weinig zit er niet in.
Denk dan toch dat je magneetkoppeling niet goed functioneerd.
Je kunt het zelf doen, makkelijkste is pomp er af heb je alle ruimte.
Maar ja dan moet je wel weer laten vullen natijd.
En wil je het zelf doen laat hem dan even leeghalen bij een airco boer.
Is wel zo goed voor jezelf en voor het milieu.Wat me net binnenschiet is zoek het relai eens op van de airco voel eens wat die doet als hij aanstaat. kun je zo voelen als hij tikt. dat moet hij niet doen namelijk want dan schakelt je koppeling steeds in en uit.
24 juni 2010 om 16:09 #17691238Ok Bedankt Arnold zal ik even checken welk relais het is en of die meetikt. Heb de auto wel uitgelezen met OP-COM en geen foutmeldingen.
De koppeling valt ook niet stil, draait gewoon mee maar tijdens het draaien tikt ie.
En de koppeling staat netjes stil wanneer ik de ECC uitschakel.
Airco functioneerd ook naar behoren, maar wel met irritante tik. wat je overigens alleen hoort wanneer je heel rustig rijd en mannouvreert.
Lijkt er zelfs op dat als de stuurbekrachtiging inkomt het tikken sneller hoor.
Misschien door dat de spanning dan wat lager word.25 juni 2010 om 11:21 #17691239Dat zou kunnen door spanningsverlies.
Dan zou je met op-com moeten kijken live als je stuurt en dan ziet als er ergens een verval in spanning komt.25 juni 2010 om 20:05 #17691240Die airco koppelingen gaan wel vaker stuk, is gewoon los te vervangen, waarschijnlijk is het lager stuk..
Als de koppeling dan bedient is, is de speling weg en rammelt ie nie meer, laat de koppeling dan weer los, begint ie weer te rammelen..
Uiteraard kan de pomp ook kapot zijn, maar meestal is het de koppeling.
Regelmatig controleren/vullen en de airco geregeld gebruiken is het belangrijkste bij een airco systeem! Er wordt namelijk een klein beetje olie toegevoegd in het koudemiddel, is er te weinig koudemiddel aanwezig in het systeem, dan word de pomp ook niet goed gesmeerd!
Zo’n controle word vaak als overbodig gezien, maar een nieuwe pomp en daarmee ook de droger/filter die dan vervangen moet worden i.v.m. ijzergruis is duurder!!:o26 juni 2010 om 10:24 #17691241Wat is het beste om dit euvel te laten controleren bij de opel dealer of misschien een aircospecialist in omg. utrechtse heuvelrug?
26 juni 2010 om 21:39 #17691242Hallo,
Ik zit eigenlijke met hetzelfde probleem in mijn opel astra h station uit 2007. Heb de auto afgelopen februari gekocht en hoor nu pas het ratelende geluid uit de airco. Wat mij was opgevallen is dat je het vooral hoort als je afremd op de motor. Ben terug naar de garage gegaan waar hij gekocht is(heb namelijk 6 maanden bovag garantie) die sturen mij weg met de opmerking “dat zijn werkgeluiden dat is niet erg”. Moet over twee maanden terug komen, maakt de pomp dan nog zo’n raar geluid of erger dan word hij vervangen. Ben benieuwd!
27 juni 2010 om 09:12 #17691243@JoopvanBennekom Opel dealer is meestal duurder en persoonlijk vind in en specialist beter heb altijd het idee dat zij er niet iets meer van af weten.
@Valeer Over 2 maanden terug komen dan is als ik het goed heb je bovag garantie wel afgelopen!
Krijg je vats een verhaal van ja garantie is weg dus zelf betalen:vertag
Zou daar even over nadenken. Ratelen moet de aircopomp niet doen hoor!
Vind trouwens die opmerking ook wel heel erg breed werkgeluiden.:thumbdown
Op zn minst hadden ze h’m kunnen testen op druk.27 juni 2010 om 09:37 #17691244Valeer ik zou zeker niet akoord geen met werk geluiden en er op staan om de airco pomp na te zien en eventueel onder garrantie te ver vangen kost je straks als het verkeerd gaat zo,n 900 € dat is pomp vulling en arbeids loon en btw ..
en de zomer komt er aan lekker laten vervangen en niet wachten .zo anders een Airco specialist niks laten doen alleen een rapportje laten maken wat er gehoord word en eventueel te volgen actie .let op geen sleutel er op laten zetten .
dus een 2e mening laten doen door iemand die er echt wat van weet .
bij Opel vervangen ze componenenten en dan werkt het zo niet dan gaan we weer vervangen . let op 2 wagens ervaring en ben een ras beun maar met een airco moet je wat he .
Bert
27 juni 2010 om 10:54 #17691245Valleer ik zou er zeker mee terug gaan net zo als bert hier ook al aangaf.
Een pomp hoort zullke werk geluiden niet te maken!
Hij maakt een harde tik met het aan zetten en je hoort dat er iets mee gaat draaien ongeveer het zelfde geluid als een fiets dynamo.(weet anders niet goed hoe ik het geluid moet omschrijven)
En alles wat het meer maakt is niet goed!
Het probleem is vaak bij een aircopompen die een raar geluid maken dat ze nog wel goed koelen.
Maar van binnen heeft de pomp om een of andere reden wel schade opgelopen.
Meestal gaat een pomp nog vrij lang mee, maanden en soms nog wel jaren.
Ik heb het zelf ook gehad, en ook in de gerantie periode dat er een vreemde tik in zat, de gerage vertelde me toen dat het echt geen kwaat kon en dat die pomp gewoon goed was.
Dit hebben ze me ook laten zien aan de hand van een testraport.
Nog geen twee weken na de gerantie periode ging hij als nog stuk!
Mijn opel-dealer heeft het nog gewoon onder gerantie voor me gemaakt maar die gok zou ik niet nemen Valeer!
Ik zou er op staan dat ze de pomp maken, en anders zwart op wit dat als de pomp buiten de gerantie periode stuk gaat als nog zonder koste gemaakt moet worden door de gerage.
En wat je ook nog kan doen is een proefrit maken met een ander astra bij de zelfde gerage om aan te tonen dat die het werk geluid dus niet maakt!
En er dus wel degelijk iets mis is met je pomp!Veel Succes.
27 juni 2010 om 13:09 #17691246Twee weken voor mijn garantie afloopt heb ik een afspraak bij de garage. Ik heb ze tijdens de proefrit al duidelijk gemaakt dat ik het er niet mee eens ben dat er niks mee gebeurd. Ga er dan ook alles aan doen om voor het einde van mijn garantie die pomp te laten vervangen. Heb besloten om bij het garage bedrijf waar ik mijn auto altijd breng even een second opinion te laten doen(is ook bovag bedrijf). Laat er niks aan sleutelen, alleen even naar luisteren en hun bevindingen op papier zetten. Sta ik voor mijn geboel al een stuk sterker. Ook zal ik bovag zelf even contacten om te horen wat ik hier nou mee moet. Jullie hebben mijn vermoeden namelijk alleen maar versterkt dat ik mij hier niet mee moet laten afschepen(€900 is veel geld). Bedankt voor jullie hulp zover. Ik hou jullie opmde hoogte!
Groet valeer!
27 juni 2010 om 18:53 #17691247Inderdaad Valeer Bovag ook even contacten.
Weet wel zeker dat zij er achter aan gaan.
Anders is dat garagebedrijf zo zijn bovag kwijt.30 juni 2010 om 13:38 #17691248gewoon airco leeg laten halen.. (helemaal).. en laten controleren of er compressorolie in zit.. (zit door de aircovloeistof heen)
beetje airco apparaat filtert de olie apart.. heb het ook wel eens meegemaakt dat er GEEN olie in de r134a(aircovloeistof) zat..
kan lang goed gaan,maar soms ook niet.. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.