Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Airco/CruiseControl vraagje
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 februari 2010 om 17:56 #17217480
Ik rij al 2 jaar met tevredenheid in een astra g 2.0dti van 99.
Auto heb ik gekocht van de vreemdelingendienst hier in den haag met 80dkm op de teller. Hele nette auto, uiteraard goed laten nakijken door oa anwb voor de koop en tot nu toe zo’n 100dkm mee gereden zonder noemenswaardige problemen. (alleen nieuwe waterpomp)
Alleen is dit wel de simpelste uitvoering van de astra geweest. Geen electrische ramen, spiegel ofzo. geen airco, geen cruise control. kan natuurlijk ook weinig aan stuk zo, maar ik had daar wel even een vraagje over.
Ik heb gelezen over de standaard voorbereiding voor de cruisecontrol. Daar wil ik binnenkort even mee aan de slag.
Ik vroeg me alleen af of zoiets dergelijks ook geldt voor de airco. Is daar ook al wat aan voorbereid bij de auto;s die zonder airco zijn geleverd? Verder graag iemands ervaring over het verbruik. Ik rijd zo’n 700km op een volle tank. Ik heb het idee dat dit eerst meer was. Wat moet het gemiddeld zijn? (ps ik rijd bijna alleen maar snelweg, nooit harder dan 120 en accelereer normaal)
alvast bedankt voor jullie reactiesgroetjes Dirk
14 februari 2010 om 18:44 #17615920Airco is niet voorbereid.
Airco is bijna niet achteraf in te bouwen, of voor HEEL VEEL geld.
700km op hoeveel liter, je rijd namelijk nooit de tank helemaal leeg.
willem
14 februari 2010 om 20:01 #17615921Beste Dirk2.0DTI
Volgens mij heb ik van de zelfde mensen de auto overgekocht als jou. Die van mij was ook van een “overheids” dienst in Den haag. Auto is keuring onderhouden en had maar 82dkm op de teller. Ik heb zelf ook een 2.0dti. Gemiddeld rij 900km met 1 tank. Maar ik ik rij ook rustig, ongeveer 100km/h en ongeveer 80 km achter elkaar. Ik rij extra 100 zodat ie extra zuinig is. Moet je maar eens op de boordcomputer kijken naar het verschil tussen 100 en 120. Veel plezier met de auto.
14 februari 2010 om 20:16 #17615922Houd er wel rekening mee, dat een diesle af en toe effe lekker vermogen wil leveren, dat is om interne vervuiling tegen te gaan.
Door deze vervuiling kan de auto ook duurder gaan rijden..
het word daarom ook wel aangeraden bij goede warme motor bij oprijden van de snelweg eens lekker door ta halen tot 4000 toeren, (gevloerd wel te verstaan). moet je eens in de spiegel kijken, zal lekker zwart zijn achter je..
Willem
14 februari 2010 om 20:32 #17615923Bedankt voor de tip Wim. Dit doe ik ook geregeld (elke dag wel 1 keer, omdat ik 160 km beetje suf rijd). En dan zie je inderdaad een lekkere rook achter de auto. :agent
15 februari 2010 om 06:43 #17615924Bedankt voor jullie reacties.
Over dat doortrekken op de snelweg, dat deed ik in het begin nog wel eens omdat ik uit een benzine auto kwam, maar dat durf ik eigenlijk niet meer omdat de zwarte walm die dan uit de uitlaat komt echt niet normaal is. Ik krijg groot licht en toeterende medeweggebruikers… Misschien komt dit omdat ik de auto nog nooit een onderhoudsbeurt heb gegeven sinds ik ‘m heb en dat is dus zo’n 100.000km geleden…
Wat grappig dat er nog iemand in een auto rijdt met dezelfde herkomst, maar je vertelt over het verbruik aflezen ergens? Dat kan bij mij helemaal niet, klopt dat? Btw, wat moest jij ervoor betalen, en heb jij ook allemaal vage stekkers en kabelbomen onder de voorstoel en achter het dash? Bij mij hebben ze ook de achterwand van het handschoenenkastje eruitgesneden…
Wat betreft dat verbruik, meestal moet ik zo’n 40-45 euro afrekenen voor een volle tank dus dat zou met een gemiddelde dieselprijs van 1.05 ongeveer 40 liter zijn. Dan kom ik op 1 op 17. Netjes toch? Verbruik zal wellicht iets hoger zijn geworden omdat de auto niet echt onderhouden wordt. Eigenlijk was de opel even een tijdelijke overbrugging omdat ik plots 100km per dag moest gaan rijden en ik toen niet veel geld had voor een auto. Ik had verwacht dat de auto nu ongeveer rijp zou zijn voor de sloop, maar dat ding is onverwoestbaar zeg! Toch maar een keer een beurtje ertegenaan en op naar de 2 ton!15 februari 2010 om 16:04 #17615925@ Dirk:
Hoe komt het apparaat door dse roetmeting dan, als ie zo vol met vervuiling zit..
BTW als je nooit eens lekker de vervuiling verbrand, zal je problemen gaan krijgen met de EGR, en inlaat vervuiling…
dat is waarschijnlijk al aan de gang en daarom de rook zo zwart is…
Willem
15 februari 2010 om 17:55 #17615926dus wat je bedoelt is dat ik op de snelweg met een warme motor juist af en toe terug moet schakelen en het gas erop om de vervuiling eruit te blazen? Hoe vaak moet ik dat doen om alles schoon te blazen? (ik zal dit dan wel snachts doen want anders is het echt gevaarlijk…)
En die EGR ofzo, wat is dat dan en moet het vervangen worden als ie vervuilt is?
Ik ben een beetje een leek dus alvast bedankt voor de uitleg.15 februari 2010 om 17:59 #17615927zou beginnen eerst eens te zorgen dat je het zolang volhoud tot ie nauwelijks meer rookt..
Je kan VEEL problemen krijgen door interne vervuiling, tot motor schade aan toe…
De turbo kan ook door koolafzetting kapot draaien, de schoepen zitten onder de koolafzetting, wat ze in onbalans kan brengen en de lagers van de turbo kan beschadigen..
EGR: Exhaust (uitlaat) Gas Recirculation
deze brengt uitlaatgassen opnieuw in de verbrandings ruimte om een schonere verbranding te bewerk stelligen.
dat betekend dat de roet die de motor uitbraakt ook weer in het inlaat systeem terecht komt.
en bij nooit lekker goed schoonrijden tot vast zitten van de EGR kan leiden, en zelfs tot vernauwing de inlaat collectorWillem
15 februari 2010 om 18:38 #17615928Dankje, weer wat geleerd.
Ik begin te beseffen dat m’n astra echt een keer onderhoud moet krijgen. Ik heb bij aanschaf, 100dkm geleden, de turbo vervangen omdat de keuringsmeester bij de ANWB vond dat ie een raar geluid maakte. Dat geluid is er tot de dag van vandaag nog in (soort zoem die afneemt naar stilte vlak na het uitzetten van de motor) dus de turbo is het niet geweest. Wel kreeg ik bij turbochargers in amersfoort geen pakking voor de olieretour erbij dus staat ie nou al 2,5 jaar flink te zweten op de olieretour van de turbo. Zeg maar zo’n 3 a 4 x per jaar gooi ik er 2 tot 3 liter in. Dus in principe krijgt de auto het hele jaar door verse olie toch? Luchtfilter heb ik tussendoor een keer vervangen. Zag er echt niet uit trouwens. Maar dat van het blazen met die zwarte walm…. ik heb altijd gedacht dat dat slecht was voor de auto en daarom heb ik het altijd vermeden. Nu hoor ik dat het juist goed is…16 februari 2010 om 21:46 #17615929Nou, vandaag even geprobeerd en ik moet zeggen, het viel mee.
Ik heb na een half uurtje snelweg rijden, toen de motor goed warm was even flink doorgetrokken. Ik heb vanaf de oprit naar de snelweg vanaf het tankstation in z’n 4 doorgetrokken naar zo’n 4000-4500 toeren. Resultaat, een flinke zwarte walm, maar dat was maar voor zo’n 5 seconde, daarna kon ik doen wat ik wou, er kwam geen zwarte rook meer. De daaropvolgende 50 km nog wel een aantal keer terug geschakeld naar z’n 4 met 120km/u maar geen zwarte rook meer. Betekend dat dat de troep eruit was? en dat het nog wel meevalt? Op de terugweg weer een keer vlak voor huis gedaan, en toen weer wat zwarte walm maar al veel minder dan sochtends. Moet ik dit nou elke lange rit even doen vlak voor ik op bestemming ben?
groet, Dirk16 februari 2010 om 21:51 #17615930dan valt het wel mee inderdaad mee.
Willem
18 februari 2010 om 06:33 #17615931Ik vergeet er trouwens bij te zeggen dat het wel behoorlijk naar rotte eieren stonk nadat ik effe had doorgetrokken…
Weet iemand waarom?18 februari 2010 om 15:36 #17615932Die Rotte eieren lucht is de roetkat die eindelijk eens op temperatuur komt..
Willem
18 februari 2010 om 17:19 #17615933Dat is dus juist goed?
18 februari 2010 om 17:28 #17615934Jupzz
19 februari 2010 om 09:40 #17615935Geef je auto eens nieuwe olie en filters…. Schaamteloos.:P
En stop even een pakking bij je olie retour er tussen. Is toch geen doen zo, je gooit er ongeveer 10 a 12 liter olie per jaar in omdat je pakking er niet tussen zit. Olie is duurder dan een pakking van 2 a 3 euries hoor. En als je pech hebt dan loopt de olie straks misschien wel langs de turbo of spruitstuk dan gaat het nog stinken ook binnen.:P
Auto op de krik of brug en een pakking er tussen zetten klaar.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.