Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Airco werkt niet meer, compressor(spoel) stuk?
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 24 juni 2021om 12:27 door
Anoniem.
-
AuteurBerichten
-
1 juni 2021 om 12:24 #18421637
Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Goedemiddag, de airco van onze Corsa C uit 2001 doet het niet meer. Hij heeft het sinds de aanschaf altijd gedaan en is regelmatig gecontroleerd / bijgevuld, in de winter gebruiken we hem ook regelmatig.
Toen we laatst een storingslampje hadden branden op ons dashboard wat bij uitlezen het relais van de koelvloeistof bleek te zijn, hoorde ik al een beetje een ratel / getik vanaf bijrijderskant onder de motorkap komen.
Nu de airco het niet doet heb ik gekeken wat ik zelf kan doen, en het viel me nu op dat het getik / geratel van de compressor af komt.
Ik heb de spanning van de bovenste connector gemeten die is goed (~14V), zekeringen ook in orde.
Omdat mijn partner moest vertrekken heb ik ook niet veel meer kunnen doen.
De volgende stap is meen ik om de weerstand van de magneetspoel te meten? Als deze oneindig is, is de spoel sowieso kapot maar rond de 3Ohm zou goed moeten zijn, geen idee of dat klopt.
Ik heb geen idee waar ik dat moet meten. Het is ook best wel een rottig plekje om bij te komen.
Wat zou ik eventueel nog meer kunnen doen?
Alvast bedankt
1 juni 2021 om 19:41 #18421682Als de airco leeg is gaat de auto de compressorkoppeling niet aansturen. 9 van de 10 keer is bij corsa c de condensor lek.
1 juni 2021 om 21:44 #18421693P1481-P1483 komt meestal van een defecte ecu. Geen koeling dan compressor werk met hoog uitlaat druk. Dan is binnenkort kapoooot.
2 juni 2021 om 13:02 #18421744Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970[quote quote=18421682]Als de airco leeg is gaat de auto de compressorkoppeling niet aansturen. 9 van de 10 keer is bij corsa c de condensor lek.[/quote]
Even voor mijn beeldvorming. De condensor is waar bij een auto zonder airco de koelvloeistof doorheen loopt, daar loopt nu koudemiddel door? Enige manier om dat te checken is door de druk te laten meten?
[quote quote=18421693]P1481-P1483 komt meestal van een defecte ecu. Geen koeling dan compressor werk met hoog uitlaat druk. Dan is binnenkort kapoooot.[/quote]
Ik neem aan dat P1481-P1483 de foutcode is die bij het relais van de koelvloeistof hoort? Omdat deze kapot was zou de compressor wellicht kapot zijn gegaan?
2 juni 2021 om 13:23 #18421747Yep, kan. Tussen stap 1 en 2 is een verschil van … 5 bar of zo? Plus extra warmte in ac pomp.
2 juni 2021 om 14:55 #18421763Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970[quote quote=18421747]Yep, kan. Tussen stap 1 en 2 is een verschil van … 5 bar of zo? Plus extra warmte in ac pomp.[/quote]
Het klopt inderdaad wat jij zegt, gelukkig is dat het probleem niet. Wel goed om te weten.
Ik ben net even bij de garage langs gereden waar ze hebben gekeken wat er aan de hand is.
Zo heb ik gelijk kunnen zien hoe ze de druk testen…. met een pen op een ventiel drukken en kijken hoe hard het er uit spuit :rolling:
Het is in ieder geval de magnetische koppeling. De monteur zei dat ik de compressor (gedeeltelijk) los kon draaien en er zo wel makkelijk bij zou kunnen komen. Heeft één van jullie daar ervaring mee? Op Youtube zie ik vooral filmpjes over een compressor die al helemaal van de auto is gehaald.
13 juni 2021 om 15:05 #18422795Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Offerte gekregen van op de 440 euro.
Compressor gaat er helemaal vanaf, systeem wordt vacuum getrokken en opnieuw gevuld, magneetkoppeling wordt vervangen, inclusief poulie, op zich geen gek bedrag als ze ook nog garantie willen leveren, het op de normale manier doen…
Ga toch zelf kijken want de monteur in de garage zei dat ik de compressor los kon draaien, schuin kon houden en zonder het koelsysteem in zijn geheel los te maken de magneetkoppeling kon vervangen.
De multi riem moet natuurlijk wel los. Die kan ik daarna opnieuw spannen met een riemspanner toch?
Ik weet niet of ik de poulie eraf moet halen om de magneetkoppeling te kunnen vervangen.
Ik heb nog reguliere poulietrekkers.
Ik zou een magneetkoppeling, riemspanner en (torx) doppenset aan moeten schaffen, geen probleem. Gaat het niet lukken dan houd ik het materiaal zelf en kan de magneetkoppeling retour in org. verpakking.
Aan of opmerkingen zijn welkom.
19 juni 2021 om 21:00 #18423321Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Nou het is een soort van gelukt zonder de compressor in zijn geheel los te maken.
Ik kreeg de centrale torx schroef niet los, zat ik daar met mijn boutjes om de compressor vast te kunnen zetten, kun je ze er nergens in draaien! Schijnt niet te kunnen bij dit model. Succes met het losdraaien van een bout waarvan de poelie vrolijk mee draait en niet fatsoenlijk vast te houden is hahaha.
Uiteindelijk wel gelukt hoor, anders zat ik hier niet te typen….
Vandaag is de airco er echter weer mee gestopt, de airco was niet uit te zetten en nu doet ie het niet meer. Als ik het verhaal goed aan elkaar kan breien heeft de airco eigenlijk de hele tijd aan gestaan tijdens het rijden, zonder de airco bewust te hebben aan gezet.
Ik heb net even een blik geworpen, de poelie van de compressor draait niet mee bij het aan of uit schakelen van de airco.
Als de airco continue aan staat zonder dat wij er iets mee doen, waar kan dat dan aan liggen? Is dan op de een of andere manier de poelie van de compressor vastgelopen in de poelie van de multiriem, en nu weer los geschoten?
20 juni 2021 om 09:35 #18423385Komt spanning in compressor stekker? Heb je een test lamp?
[img]https://cdn3.louis.de/dynamic/articles/o_resize,w_1800,h_1800,m_limit,c_fff/72.73.ee.H1Prueflampe624Volt1000202291019.JPG[/img]
20 juni 2021 om 20:57 #18423468Ik heb net even een blik geworpen, de poelie van de compressor draait niet mee bij het aan of uit schakelen van de airco.
Je bedoelt het misschien anders, maar de poelie draait toch altijd mee met de riem ?!
Je bedoelt dat de airco pomp zelf niet meedraait denk ik ? (dus de koppeling niet inschakelt)Gr,
The Duke
24 juni 2021 om 12:22 #18423892Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970[quote quote=18423468]
Ik heb net even een blik geworpen, de poelie van de compressor draait niet mee bij het aan of uit schakelen van de airco.
Je bedoelt het misschien anders, maar de poelie draait toch altijd mee met de riem ?! Je bedoelt dat de airco pomp zelf niet meedraait denk ik ? (dus de koppeling niet inschakelt) Gr, The Duke[/quote]
Oeps ja, ik bedoel natuurlijk de compressor zelf. Hij heeft twéé dagen “gewerkt”, de airco zelf was echter niet uit te schakelen via de knop in de auto, dit was te zien (en te voelen) doordat er condens aan de buitenkant van de voorruit ontstond.
[quote quote=18423385]Komt spanning in compressor stekker? Heb je een test lamp? [/quote]
Ik heb een multimeter (fluke115)
Ik meet ~14VDe magneetkoppeling meet 6,4Ohm
Echter kan ik de magneetkoppeling beide kanten op piepenDe oude magneetkoppeling heeft een diode ingebouwd, dat valt op de buitenkant van de oude koppeling te zien d.m.v. plastic doosje met diode erop getekend.
Ik neem aan dat de nieuwe koppeling ook een diode heeft echter kan ik daar aan de buitenkant geen plastic doosje met diode zien.Nieuwe koppeling:
Oude koppeling:
24 juni 2021 om 12:27 #18423893Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Wellicht de voorplaat stuk waardoor de compressor niet niet meer goed is te koelen en dat daardoor bij de ene magneetkoppeling de diode kapot is gegaan en bij de andere de weerstand?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.