Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Airco – vreemde problemen
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 27 september 2017om 15:22 door dockedmarc.
-
AuteurBerichten
-
16 mei 2017 om 13:49 #18343384
Beste forummers,
onlangs heb ik een Opel Astra Station (H) uit 2005 gekocht. Na aankoop bleek de airco slecht te werken.
– Ik heb de airco laten reinigen en bijvullen, bleek nog maar 75 koudemiddel in te zitten van de gebruikelijke 475. Direct daarna deed hij het weer goed. Bedrijf gaf aan dat er mogelijk lekkage zou zijn ivm lage hoeveelheid koudemiddel.
– Ergens in de loop van de volgende week de airco gebruikt, deed het meteen heel slecht (vrijwel geen koude lucht)
– Bij de Kwikfit een gratis Airco check laten doen, die hebben hem toen nagelopen en (ongevraagd) bijgevuld, want hij zou leeg zijn geweest (maar de pomp zou nog wel goed werken). Toen direct aangegeven dat dit geen nut heeft, omdat hij zeer recent al was bijgevuld. Kwikfit heeft toen (na wat gechagarijn) het koudemiddel er weer uit gehaald.
– Vervolgens teruggebracht naar de verkoper, deze heeft bij een 3e partij de auto laten controleren op lekkage in het airco systeem, die is niet gevonden, en de airco is toen weer bijgevuld (er zat nog 275 koudemiddel in, geen idee hoeveel de Kwikfit er terug uit had gehaald). Direct daarna werkte de airco ook weer goed met echt koude lucht.
– Nu zet ik vandaag voor het eerst sindsiden weer de airco aan bij 23 graden, en is er geen enkel verschil te merken met de airco aan of uit, doet helemaal niets meer. Lampje van de airco etc gaat wel gewoon branden.
– Dus wederom een afspraak bij de verkoper gemaakt.Enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Hij werkt wel direct nadat hij is bijgevuld, maar daarna blijkbaar niet meer. Er is onder druk geen lekkage gevonden. Kan het een computer storing zijn? Of een ander onderdeel dat dergelijke symptomen kan verklaren?
16 mei 2017 om 21:14 #18343396Toch ergens lekkage, is ie wel gevuld met fluor??
Lampje gaat altijd branden in de knop als je de airco aanzet, dit betekent niet dat de airco dan ook daadwerkelijk werkt.
Misschien is de 3e partij niet helemaal onafhankelijk, en heeft de verkoper weinig zin in het vervangen van een lekkend onderdeel.
En nooit meer naar de kwikfit gaan!!
16 mei 2017 om 21:25 #18343398Ik weet niet of hij gevuld is met fluor. De eerste keer bijvullen bestond uit: leeghalen, vacumeren, olie injecteren, UV injecteren en bijvullen.
De verkoper is wat mij betreft te vertrouwen en ik heb geen reden om aan de constatering van de derde partij te twijfelen. Maar goed, lekkage lijkt mij toch ook het meest logische, ik weet niet genoeg af van airco’s, maar kan me niet zo goed voorstellen wat het anders zou kunnen zijn?
Bedankt voor de tip wat betreft Kwikfit, ik ben zeker niet van plan om ooit naar de kwikfit te gaan, maar die ‘gratis’ airco check leek me even handig omdat ik twijfelde of de airco wel goed was. Nouja, gratis… ze besluiten dus direct onderhoud uit te voeren zonder het te vragen, dus ik snap wel het verdienmodel erachter ;) Ik denk dat ze daarom nogal pissed waren dat ik niet van te voren had gezegd dat hij recent al was bijgevuld.
16 mei 2017 om 21:53 #18343400UV dan zou je zeggen dat ie gevuld is met fluor dan kunnen ze met een UV lamp en speciale bril de lekkage zien.
Moet gewoon lekkage zijn,alle plekken goed laten bekijken er lopen ook vaak leidingen onder het lucht filter welke ook graag willen lekken dit wordt vaak vergeten.
16 mei 2017 om 21:59 #18343402Wat ik begreep is dat vorige keer het airco systeem op druk is gezet (of iets in die richting) en gekeken is of de druk na verloop van tijd afnam, om op die manier te zien of er een lekkage in het gesloten systeem zat. Dit was niet het geval. Ik weet niet of een dergelijke test volledig uitsluitsel kan geven, dus misschien dat er toch ergens een lek zit wat op die manier niet is gevonden.
Ik heb voor volgende week weer een afspraak, dus ik ben benieuwd.
Dank voor je info, hopelijk kunnen ze dit keer wel de oorzaak vinden. Airco was toch één van de top 3 belangrijkste redenen om voor een nieuwe auto te gaan. Beetje jammer dat het nu niet werkt :/
13 juli 2017 om 20:51 #18345992Ik wilde nog even terugkoppelen dat er uiteindelijk met UV vloeistof wel een (kleine) lekkage is gevonden in de condensator. Deze was te klein om met druk te kunnen vinden. Vervangen van de condensator heeft het probleem opgelost.
14 juli 2017 om 02:26 #18346004Mag ik vragen wat je voor een nieuwe condensor heb betaald?
de airco van mijn nieuwe auto was te vol gedaan, en ze hebben er dus wat uit gehaald.
Nu zei de dealer dat de condensor er niet helemaal fris uitzag, en dat ie los zit, en hierdoor de fan er soms tegen aanslaat.Ik weet alleen niet of in alle astra h’s dezelfde airco condensor is geplaatst.
Misschien dat iemand anders dit kan bevestigen ? ik zelf heb een astra h opc14 juli 2017 om 12:04 #18346019ik vraag mij af waarom u de airco uitzet, zoals ik lees in het verhaal.
14 juli 2017 om 20:53 #18346032[quote quote=18346004]Mag ik vragen wat je voor een nieuwe condensor heb betaald?
[/quote]
Zat nog onder garantie, geen idee dus :)14 juli 2017 om 22:35 #18346034Ik heb vorig jaar incl montage van originele condensor en complete airco servicebeurt (reinigen, vullen incl olie, interieurfilter vervangen) 450 euro betaald bij een duitse dealer.
24 september 2017 om 12:24 #18348557Ik heb trouwens, sinds de condensator is vervangen, dat m’n koelvloeistof peil steeds omlaag gaat. Letterlijk vanaf de dag van reparatie. Is de condensator op eniger wijze verbonden aan het koelsysteem van de motor? Dat er dus misschien iets net niet helemaal goed is aangesloten waardoor er een kleine lekkage zou kunnen zijn ontstaan?
Ik ben vooral bekend met de basis principes van motorfietsen, en die hebben niet zo’n uitgebreid systeem als airco’s etc ;)
25 september 2017 om 13:57 #18348573airco zit niet aangesloten op het koelsysteem.
en nogmaals de vraag of u mij kan uitleggen waarom u de airco uitzet?
ik heb al vele auto’s met airco gehad en ik heb nog nooit een airco uitgezet. ik snap dus niet waarom iemand een airco bewust uitzet.26 september 2017 om 21:57 #18348608Ik zet mijn airco ook altijd uit. Al is het alleen al voor de brandstofbesparing en iets meer vermogen. Is het beter om de airco aan te laten dan, volgens u?
Ben zelf een leek op airco gebied dus zou u het mij eens kunnen uitleggen.
26 september 2017 om 22:18 #18348610[quote quote=18348573]airco zit niet aangesloten op het koelsysteem.
en nogmaals de vraag of u mij kan uitleggen waarom u de airco uitzet?
ik heb al vele auto’s met airco gehad en ik heb nog nooit een airco uitgezet. ik snap dus niet waarom iemand een airco bewust uitzet.[/quote]
Bij mijn vrouw in de Zafira en in oudere auto’s zette ik ook altijd de airco uit. Alleen de airco aan bij veel vocht in de auto, of als het echt warm was. Nu met een nieuwe auto staat ie op standaard met de airco aan. Kwestie van brandstof verbruik, vermogen en ik denk ook het idee dat ie nog echt aan en uit ging de doorslag was. Nu met auto functies etc is het anders dan als je alleen warm/koud kan kiezen voor mijn gevoel.
Eigenlijk heb je een punt, slaat nergens op ;).
27 september 2017 om 15:22 #18348620hallo allemaal,
ikzelf zit al ruim twintig jaar in het autovak, en zoals gezegd ook al veel auto’s gehad met airco.
de dingen die ik u nu vertel over airco zijn op praktijk en theorie gebaseerd.
het uitzetten van een airco, wat overigens altijd mogelijk is, is in zo verre niet goed voor een airco dat bij stilstand van pomp, en dus ook het koudemiddel, de aansluitingen “kunnen” uitdrogen. is zet bewust kunnen tussen deze tekens omdat dit geen bewezen kwestie is, maar de kans bestaat.over het brandstof verbruik met of zonder airco het volgende, er wordt beweert dat een airco x% meer verbruik zou genereren. ik moet de eerste auto nog tegen komen die significant meer verbruikt met de airco aan. tuurlijk vraagt de pomp vermogen en tuurlijk kost dat ook brandstof, maar ik heb zelf nog nooit verschil gemerkt in mijn verbruik of in het vermogen. dus in mijn mening is dat te verwaarlozen.
daar komt bij dat vele airco’s worden uitgezet als er veel vermogen wordt gevraagd, uiteraard zullen hier uitzonderingen op zijn.
ook zal een airco bij lage buitentemperaturen, denk aan onder de drie a vier graden, niet eens meer aangaan om bevriezing van de verdamper te voorkomen.ik heb een aantal jaren geleden nog een cursus gehad bij een ander merk, en die vertelde toen al dat als er bij dat merk een airco werd uitgezet, deze altijd nog een klein beetje mee bleef draaien om uitdrogen en lekkage tegen te gaan. uiteraard kan het nooit 100% voorkomen worden.
maar dat merk wist dus eigenlijk als dat een airco er niet beter van wordt als deze bijvoorbeeld maanden uit staat.ik hoop dat jullie begrijpen dat dit mijn persoonlijke verhaal is en dat ieder moet doen wat hij/zij zelf wil.
ik vertel nu wat mijn ervaringen zijn op dit gebied, en niemand is verplicht hier iets mee te doen of naar te luisteren.Marc.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.