Beste opel liefhebbers,
Ik zit helaas met een uitdaging, Mijn airco werkt niet, heeft het bij mij ook nog nooit gedaan. Dus waarschijnlijk is het al van af het moment dat ik hem gekocht heb 2 jaar geleden .
Wat tot nu toe al gedaan:
– laten leeghalen en opnieuw laten vullen. Er kwam op dit moment dan ook 0 gram uit..
– visuele controle kleurstof en zichtbare mankementen. Na het verwijderd van de gril kwam met de kleur test duidelijk naar boven dat de condensor defect was. Hier lagen dan ook de onderste ribben los op de motor beschermkap. (Reparatie kosten garage 390 pleurow inclusief arbeid)
– thuis mijn gril verwijderd en het nummer en merk opgeschreven van de condensor. Deze heb ik nieuw in Duitsland weten te bestellen voor nog geen 90 euro. Inclusief nieuwe druk sensor.
– zelf vervangen in 30 minuten. Dus vroeg mij toch af wat hun voor uurloon hebben…
– opnieuw een aircotest laten doen. Maar na het vullen bleek de compressor niet aan te slaan. ( wat misschien ook al jaren defect is).
– naar huis en wat gaan uitzoeken . Het schijnt een opel tik te zijn dat de magneet koppeling snel defect raakt? Nu heb ik hem bij een stationair draaien motor gemeten op de stekker. En hier geeft hij rond de 14 v aan . Tijdens het in en uitschakelen van de ecc hoor je wel een verschil in het toerental, maar je hoort geen koppeling. (Dus tik) ook opel gebeld en hun vertelde mij dat er niet aan een airco uit te lezen valt??
– Is alleen de magneet koppeling makkelijk te vervangen?
– zou het schadelijk zijn voor de compressor als ik rechtstreeks van de accu +&- trek zodat ik de koppeling kan testen als ik er bij sta?
Alvast heel erg bedankt!