Forumindex › Forums › Techniek › Airco, lpg en diesel-vragen › Airco olie: Waarheid…of Gezwam?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 augustus 2015 om 18:12 #17273310
De verhaaltjes van mijn airco “specialist” beginnen me onzeker te maken.
De ene dag wil ie er 120 cc olie bij laten stoppen bij R134 vervanging….en doet de automaat 0 cc door een “bedienfout”.
De dag erna zegt hij dat de automaat meestal maar zo’n 6cc terug wint uit een wagen, en dat er daarom ook maar weer 6cc bij gestopt hoeft te worden in de vul-helft van de automatische cyclus.
Wie heeft ervaring met die automaten, en heeft de eindrapportjes wel eens goed bekeken? Wat is waarheid?
27 augustus 2015 om 20:48 #18294700Bij mij is er bij leeg halen 6gram uitgekomen en 12gram olie terug erin gegaan daar nog een beetje fluor vloeistof bij.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
28 augustus 2015 om 04:31 #18294701Hi wim,
Dat zijn bekende getallen :) Dat stelt me gerust
Bij het voor de tweede keer leeg halen (toen ik geconstateerd had dat de magneet-spoel nog gerepareerd moest worden) werd er 600gram R134 en 6 gram olie terug gewonnen.
Toen de monteur er 6 gram in wilde stoppen heb ik gezegd maakt daar maar 12 gram van, want ik heb op de werkbank ook nog wat geknoeid toen ik met montage van de magneet-koppeling bezig was.
Vriendelijke groeten, Rinus 747
28 augustus 2015 om 16:27 #18294702Ons apparaat haalt er ook meestal 6 a 7 gram uit volgens het bonnetje wat eruit komt
29 augustus 2015 om 06:59 #18294703Als ie echt helemaal leeg is moet er worden gevuld wat er nieuw gevuld moet worden.
Niet wat bij een aircoservice gevuld moet worden.
Nieuwe pomp word geleverd met een bepaalde hoeveelheid olie er al in dacht ik.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
29 augustus 2015 om 11:57 #18294704klopt helemaal wim
29 augustus 2015 om 19:00 #18294705Let wel op… In de pomp zit olie apart.. En in het systeem ook (door het gas.. )
Vaak denken ze dat bijv 120ml staat voor wat er door het systeem moet.. Maar dat is wat in de pomp apart zit..Heb al meerdere keren gehad… Met nieuwe pomp monteren.. ! Dat er teweinig olie inzat… Controleer het wel..
25 mei 2016 om 12:22 #18294706Mag ik hier even op inhaken?
Bij mij wordt het AC systeem binnenkort ook leeg gehaald en opnieuw gevuld ivm een lekkende o-ring.
Automonteur A zegt: nieuwe fluor bij in doen(zit er nu ook in).
Aircomonteur B zegt: Geen olie bij in doen. Dit zit er al in en anders kan de compressor vloeistofslagen maken.Geschiedenis:
Al diverse keren automonteurs met een servicestation bij geweest voor leeghalen en opnieuw afvullen. Wat daar precies bij is toegevoegd aan olie weet ik niet. De laatste heeft wel wat PAG 46 toegevoegd maar ik weet dus niet hoeveel.Wat is nu handig voor het toekomstige vullen? Wordt de olie er niet uitgekookt tijdens het vacumeren?
Alvast bedankt
25 mei 2016 om 13:51 #18294707Het is lastig controleren hoeveel olie er in je aircosysteem zit.
Meestal word er een voorgeschreven bepaalde hoeveelheid bijgevoegd bij een aircoservice.
Dit is een gemiddeld berekende hoeveelheid olie welke mee afgezogen word bij leeghalen van het aircosysteem.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
25 mei 2016 om 14:01 #18294708Dan gaat dat vast wel goed komen in overleg.
Nog een vraag omtrent de olie:
In het systeem zit synthetische olie volgens TIS. (ik meen PAG 46)
Nu schrijft TIS voor om de 0-ringen in te smeren met minerale olie (gm 90001810 / 1949870)Hoe zit dit? Bij het vervangen van de condensor heb ik ze ingesmeerd met PAG 46 en die aansluitingen zitten nogsteeds dicht.
Wat lijkt verstandig voor de levensduur van de rubbers?25 mei 2016 om 20:09 #18294709Heb nog nooit een ring ingesmeerd met pag olie, altijd droog er in. Ook nooit een lekke verbinding gehad.
26 mei 2016 om 06:48 #18294710Heb zelf meer als een jaar geleden mijn airco condensor vervangen. En heb bij het monteren van nieuwe o-ringen de o-ringen ingesmeerd met vaseline. De airco werkt nog steeds perfect.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.