Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › airco is koud maar
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 januari 2014 om 13:18 #17263341
Hallo,
Ik heb een Vectra 1.6 16v Onyx uit 05-2001.
Vandaag mijn airco/climate control laten leeghalen en bij vullen.Hij is inderdaad koud,maar ik heb toch nog een vraagje.Binnen de auto is het ijskoud als ik de climate control op LO zet en ventilator voluit.
1 leiding onder de motorkap die van de airco pomp komt is koud de andere merk ik niets aan .Hoort dat zo.Tevens als ik de climate control uitschakelt dan zie ik geen verandering in toerental en hoort ook geen klik dat de pomp uitschakelt.Hoort dat ook zo.Ze hebben bij het afvullen ook gelijk temperatuur binnen de auto gemeten en zeiden dat het goed was.
Wie kan mij aub vertellen hoe het zit.Mvg
Theo14 januari 2014 om 14:46 #18207984als je de ecc uitschakeld zal je niet zoveel horen maar zet het portier open en schakel hem is in je moet een bescheiden klik horen van het schakelen van de magneet koppeling je zou ook het toerental iets horen veranderen of zet een wit stipje op de buiten kant van de magneet koppeling en start de motor schakel in en uit en kijk of de pomp gaat draaien en uitschakeld .ik had bij mijn Vectra ook een merk stipje er op ik heb veel gedoe gehad met de Airco mocht je nog een ECC sturing nodig hebben ik heb nog een heel goed ter overname voor weinig .
Bert
14 januari 2014 om 21:34 #18207985waar zit de magneet koppeling (ik neem aan bij de aircopomp),heb je misschien een how-to
14 januari 2014 om 21:42 #18207986Misschien ook handig om te weten dat in principe de airco’s niet werken bij een buiten temperatuur van 10 graden of lager… Tenminste, dat is mij verteld…
14 januari 2014 om 21:48 #18207987Jawel hoor, schakeld gewoon in.
Zou klote zijn, heb je airco, duurt et nog een eeuwigheid om in de winter je ramen te ontwasemen.
14 januari 2014 om 22:01 #18207988@sjoerdie wrote:
Jawel hoor, schakeld gewoon in.
Zou klote zijn, heb je airco, duurt et nog een eeuwigheid om in de winter je ramen te ontwasemen.
Nou, ik moest het van een reclame van Peugeot :puke leren dat je ze daar in de winter voor kan gebruiken
15 januari 2014 om 11:21 #18207989Hallo,
zo wordt ik niets wijzer,wie kan mij info geven over mijn verhaal.
Gr
Theo15 januari 2014 om 14:48 #18207990waarom wordt je niets wijzer??
de 1e reactie bied al mogelijkheden.
daar al naar gekeken?
de ECO knop is trouwens om de airco uit te schakelen bij een vectra b
16 januari 2014 om 08:36 #18207991Dat 1 van de leidingen koud is en de ander “warm” is normaal.
In je koelkast is dat ook zo waar je de spullen in legt is het koud.
Voel ja aan de achterkant van de koelkast dan is dat warm.bij het in schakelen moet je normaal wel een zachte tik horen.
anders gewoon even met een lamp onder de motor kap kijken.
Om te zien of de voorkant van da airco poulie mee draait.
De poulie draait altijd mee.
Als de airco aan gezet wordt dan slaat de voorste plaat tegen de poulie (d.m.v. magneet) en de pomp werkt.En idd zit er een zelf bescherm functie op de airco, dat bij temperaturen om en nabij het vries punt het systeem uitschakelt.
is het buiten een graad of 3 dan werkt de airco niet.
Anders bevriest het systeem.Nu niet komen met ja mijn airco werkte wel bij vorst.
Ja dat klopt, Dit komt omdat de temperatuur onder de motor kap dan hoog genoeg is opgelopen.
hierdoor werkt de airco dan wel weer.16 januari 2014 om 11:10 #18207992@arjontje wrote:
Dat 1 van de leidingen koud is en de ander “warm” is normaal.
In je koelkast is dat ook zo waar je de spullen in legt is het koud.
Voel ja aan de achterkant van de koelkast dan is dat warm.bij het in schakelen moet je normaal wel een zachte tik horen.
anders gewoon even met een lamp onder de motor kap kijken.
Om te zien of de voorkant van da airco poulie mee draait.
De poulie draait altijd mee.
Als de airco aan gezet wordt dan slaat de voorste plaat tegen de poulie (d.m.v. magneet) en de pomp werkt.En idd zit er een zelf bescherm functie op de airco, dat bij temperaturen om en nabij het vries punt het systeem uitschakelt.
is het buiten een graad of 3 dan werkt de airco niet.
Anders bevriest het systeem.Nu niet komen met ja mijn airco werkte wel bij vorst.
:sleeping Jammer wilde net gaan wijzneuzen :jerry
Ja dat klopt, Dit komt omdat de temperatuur onder de motor kap dan hoog genoeg is opgelopen.
hierdoor werkt de airco dan wel weer.19 januari 2014 om 11:24 #18207993Hallo,
Ik heb jullie advies opgevolgd,je hoort inderdaad een zachte klik bij het inschakelen van de climate controle.Maar heb het idee dat het niet zo koud is binnen de auto als ik de airco op low zet.Zoals gezegd van de week helemaal bij laten vullen en ze hadden binnen de auto 8 graden gemeten.Ik neem aan dat jullie met de poelie bedoelde die op de ventilator zit die zie ik wel gaan draaien nadat ik “AUTO”heb ingedrukt.Of zit ik helemaal verkeerd te kijken.
Of het ligt gewoon aan mij .
Heb het idee dat het mijn vorige auto (Renault Laguna) het een stuk kouder aan voelde.Daar stond er gewoon condens op de leidingen.Gr
Theo19 januari 2014 om 14:39 #18207994Bij mij staat er ook condens op de leiding en brrrrr koud
19 januari 2014 om 18:57 #18207995o,
gaan we denigerend doen,ik vraag alleen maar of het allemaal wel klopt wat ik constateert.maar als dit de manier is van jou om mede Vectra rijders te helpen……… :fy1 :fy1 :fy1 :fy1 :fy1
19 januari 2014 om 19:05 #18207996@Theo1970 wrote:
@gwriemersma wrote:
Bij mij staat er ook condens op de leiding en brrrrr koud
o,
gaan we denigerend doen,ik vraag alleen maar of het allemaal wel klopt wat ik constateert.maar als dit de manier is van jou om mede Vectra rijders te helpen……… :fy1 :fy1 :fy1 :fy1 :fy1
Dit snap ik niet helemaal. Je kan aan de reactie afleiden dat er toch iets niet goed is met jouw airco. Je hebt er verder geen fuck aan, ben ik met je eens, maar leg eens uit wat hier denigrerend aan is.
19 januari 2014 om 20:26 #18207997Was ook niet zo bedoeld was enkel een reactie op je verhaal
Jij stelt zelf dat bij je laguna condens op de leiding staat hoort bij een goed werkende airco van een vec ook zo te zijn
Als jij vind dat ik degenerend over kom vind ik dat jammer19 januari 2014 om 21:57 #18207998OK sorry mijn excuses ik bedoelde het ook weer niet zo bot.
Maar enig idee of het nou goed is of niet.
ik weet ook wel dat ik hem moet laten vullen als deze niet goed werkt dus heb dat laten doen en men gaf ook aan dat de airco werkte
,uit ervaring weet ik dat men altijd met het verhaal komt dat er alles aan vervangen moet worden als het niet goed is en die diagnose is niet altijd waar.
Mijn vraag is dan ook of het bij een opel de werking anders is (lijkt mij niet toch)20 januari 2014 om 07:47 #18207999“Jij stelt zelf dat bij je laguna condens op de leiding staat”
Zoals ik in mijn eerste bericht stelde bij de vec is het net als bij jou ex laguna er zou condens op de leiding moeten verschijnen de leiding zou ook koud moeten zijn
Dus is er of iets stuk of de boel is lek
Dat laatste heb ik zelf al twee keer meegemaakt na druk test (positief) toch lek
Hebben ze de druk test gedaan met draaiende airco ..
Hier ging het namelijk bij mij de mist in :fy120 januari 2014 om 12:41 #18208000op de airco pomp aan de voor zijde draaid de multie riem op een loze poelie zodra je de Airco aan zet zou je een zachte klik horen van het inschakelen van de magneet koppeling nu gaat het midden gedeelte van de poelie ook mee draaien je verbind immers de buiten poelie met de binnen ring die op de pomp as gemonteerd zit , ik zeg je zet een stipje op het midden gedeelte zodat je goed kan zien of dit mee draait als dit het geval is dan zou je dus druk in het systeem hebben er zitten een lage en hoge druk sensor in het systeem maar het kan zomaar zijn dat de besturing die in het dashboard zit niet meer werkt of goed werkt er zit een heel klein mini blowertje in die de temperatuur meet en dan de waarde,s in de auto gaat bepalen om dan de gevraagde temperatuur te gaan leveren dus ik vermoed dat deze sturing ???????????? ik heb er 3 bij de Vectra gehad nu nog een goed over de hand de Vectra is weg dus de sturing staat op Markt plaats inkl de licht sensor voor boven op het dashboard.
heel verhaal ook ik heb me te pletter gezocht tot 22 graden buiten perfecte Airco op vakantie boven de 22 graden Airco die het gewoon niet deed en als het naar rot weer was daar was de Airco weer ????? nooit kunnen vinden zelfs de klunzen bij van Kouwen de Dealer niet .20 januari 2014 om 13:23 #18208001Ja ze hebben de druk getest met draaiende airco
20 januari 2014 om 13:27 #18208002famempeters,
kan je misschien een aantal foto,s sturen zodat ik weet waar ik ongeveer moet kijken,ik ben niet thuis in de aircosystemen van de auto,s.Alvast bedankt
22 januari 2014 om 09:10 #18208003Luister en huiver . volg aan de rechter kant de multie riem die je zit zitten naar de Airco pomp , voel is bij stil staande motor naar het volgende in het midden van de airco pomp voorzijde motor blok kan je voelen dat het midden te draaien is zo met 1 vinger de buiten ring zit de Multi riem op zet een stipje op een van de nagel kopjes van de koppeling dat midden gedeelte start de auto schakel Airco in draait dan de koppeling mee zit er druk in het systeem dus de lage druk sensor zou werken , dan heb je nog een hoge druk sensor die schakelt het spul uit als de leiding druk te hoog word beide zitten ter hoogte van de condensor zeg maar het koel radiator blad op de leidingen , verder is er een buiten temperatuur sensor bij temp onder de ongeveer 4 graden doet de Airco niks werkt echter de droger wel.
in het dashboard zit de bediening van de ECC met die 3 ronde klokjes zeg maar haal je die er uit zie je dat dat vol zit met elektronica zooi meting binnen temp en regelingen ook dit is een teer punt kan je is omwisselen voor dat je verder gaat spitten ik had en heb nog 1 op voorraad ik ben beun dus was wel makkelijk en zeker met mijn eigen gedoe met de Vectra ECC maar die is weg .het zijn simpele handelingen zelf te doen echter bij alle ingrepen sensor wisselen moet de druk van het systeem af leuk voor de garage maar niet voor ons .
verder kan je Airco radiator ook verstopt zijn doet hij veel moeite om door te stromen maar dat wil niet echt tot je hoge druk sensor ingrijpt .
Bert
25 januari 2014 om 11:48 #18208004Bert,
Ik ben zover gekomen dat de ik in het midden van de aircopomp inderdaad het gedeelte wat jij bedoelt met 1 vinger kan draaien ik heb daar een witte stip gezet op een van de nagelkopjes ,en toen airco in AUTO gezet ,maar na het aanzetten zie ik het witte stipje op dezelfde plaatst zitten dus draait deze niet mee.
En nu.Theo
25 januari 2014 om 12:12 #18208005Airco pomp slaat dus niet aan.
Wat resulteert in, dat de airco niet werktKan veel oorzaken hebben waarom de pomp niet inslaat.
Is het is de buitentemp wel hoger dan 3 a 5 graden?
heb je de temp op LO gezet?? is de binnen temp in de auto wel hoger als 17 graden?
Anders doet hij het zoiezo niet.Klopt het boven staande. dan moet je terug naar de airco boer
er kunnen redelijk wat oorzaken zijn waarom de airco niet aan slaat.29 januari 2014 om 09:44 #18208006als je de auto zeg maar in een redelijk verwarmde garage hebt staan of hal boven de 15 graden dat zou je airco moeten werken gaat de magneet koppeling niet in kan dat meerdere dingen betekenen .
druk systeem weg te laag vulling te weinig denk er om zit maar weinig in . voor beeld mijn pas gekochte Zafira Airco deed het niet aan de kast gezet leeg getrokken kam 40 gram uit gevacumeerd en er de nodige 600 gram inkl 2 x 10 gram spul 10 voor uv en 10 gram olie . en hoppa daar was de Airco.
2e er kan een druk wachter stuk zijn
3 kan je zelf proberen met een plus en min draadje stekker van de pomp(magneet koppeling )los nemen en de magneet ff bekrachtigen met een plusje stroom motor uit he anders zit je overal tussen daar hoor je de koppeling zachtjes klikken is deze goed doet hij dat niet zal deze stuk zijn kan ja los vervangen reken op 85 € de magneet koppeling via Markt plaats wel voordeliger .
4 je pomp kan zelf stuk zijn maarrrrr dan moet wel je koppeling het doen .er zijn veel factoren waar je dit kan zoeken
en nu om het vriespunt doet die van mij ook ff niks tot het onder de kap opgewarmd is en dan wil hij weer wel schakelen maar met 5 graden vorst het ik de kachel aan en de Airco uit . ik neem aan dat jij bij de ECC de temparatuur nu ook op 18 graden of zo hebt ingesteld en ja dan gaat hij niet koelen he .
12 februari 2014 om 18:22 #18208007Misschien heb je hier niks aan of heb je het al geprobeerd maar, staat je ecc niet gewoon op eco stand? Op je ecc druk je de middelste knop (grote knop) check je boardcomputer, op welke stand je ecc staat. Soms moet je de airco weer even aanvinken na een reset voor zover hij gereset is. En via dit menu kan je nog een aantal instellingen wijzigen en veranderen.
Good luck
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.