Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Airco druk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 juni 2016 om 09:21 #17274887
Wat hoort de airco druk minimaal te zijn in het systeem om hem aan te laten gaan.
Vorig jaar werkte de airco nog maar werd niet zo koud , ik vermoed dat er te weinig koelmiddel inzit.
Nu doet ie helemaal niks meer .7 juni 2016 om 11:33 #18307280AnoniemLid sinds:
1 January 1970Goed bedrijf zoeken die het systeem goed kan vullen en chechen op lekkages
12 juni 2016 om 07:07 #18307281De airco dient men elke week een keer aan te zetten. Er zitten ringen bij de pomp die uitzakken bij niet regelmatig gebruiken waardoor er lekkages ontstaan. Eens in de 3-4 onderhoud zou moeten kunnen. Bij onze vorige auto was er na 5 jaar 10% van de vulling verdwenen en koelde idd minder.
Als het systeem echt up to date is zijn de brandstof kosten lager omdat de pomp minder hoeft te werken.groetjes Ries.
12 juni 2016 om 21:58 #18307282Het kan gewoon bijvullen zijn, maar:
Doet de elektrisch bediende magneetkoppeling tussen de riem en de compressor het wel goed? Je moet kunnen zien of de compressor kant meedraait met de riem (als je weet waar je moet kijken, want dat is niet makkelijk te zien).
Kan een zekering zijn…Of het aanstuur circuit….maar een meer voor de hand liggende reden is een defect magneetkoppelingsspoel, waardoor er geen magnetische bekrachtiging is. Dat is waar ik zelf last van had. Als je flink je best doet hoef je dan geen nieuwe compressor te kopen (a 400 euro of zo), maar ben je voor een paar tientjes voor een spoel, en een dik uur inspanning, klaar.
Daarna is dus een aircobeurt voor vullen waarschijnlijk nodig, want die magneetspoel vervangen terwijl de compressor in de wagen zit is bijna niet te doen.
De beruchtere vakgarages verkopen trouwens liever een nieuwe compressor, dan dat ze een magneetspoel in de compressor koppeling vervangen ;) dus kijk uit voor :agent :agent :agent
En zet een bril op als je gaat wringen aan slangen onder druk, want als een slang lek gaat onder airco druk kan je ooglens er uit vriezen voor je met je ooglid kunt knipperen.
En wat je vraag over de druk betreft het volgende: De primaire en secundaire druk horen heen en weer te gaan bij het aanslaan en afslaan van de koppeling. Voor iets anders is een drukmeting niet altijd een goede indicatie, want het gaat niet om de hoogte van de druk, maar om de hoogte van de stand van vloeibare koelvloeistof onder druk.
Een afgesloten vat kokend water kan 100 liter vloeibaar water bevatten, of een druppeltje, terwijl de druk gelijk is! Het is dan ook om die reden dat een garage niet kan meten en dan zeggen “er moet zoveel gram bij want de druk is zus en zo”. Nee: Alles moet er uit, en het totaal moet gewogen worden. De gasdruk zegt niets, het gaat om kilo’s dan wel om liters gecomprimeerde vloeistof.
13 juni 2016 om 14:41 #18307283Rinus, zie dat jij het een en ander over airco’s weet..
Mijn magneet koppeling zit vast, dus hij draait altijd.
weet jij hier toevallig een oplossing/ oorzaak voor?
Zal het bij mij ook voldoende kunnen zijn om de magneetspoel te vervangen?13 juni 2016 om 15:19 #18307284Rico G
Even wat tips in omgekeerde volgorde ;)
Als de airco het goed doet, en de magneetkoppeling zit vast, dan is het vast te repareren. Wel zul je 2x naar de garage moeten. Een maal om het airco systeem leeg te halen, en een maal om te vullen. Als je vriendelijk vraagt en van te voren de afspraak maakt doen ze dat graag voor de prijs van 1 airco service beurt.
Bij mijn Zafira was de compressor met koppeling er bovenlangs goed uit te halen. Makkelijker dan onderlangs in ieder geval. Ik moest wel wat rubber slangen goed opzij duwen (en misschien heb ik ook wel een waterslang los moeten nemen)
De koppeling maakt maar een heel kleine slag (0.5mm of zo) en bevat een veer voor het terug duwen. Met roest en vuil kan het dus snel verkeerd aflopen. Ook kan een veer na vele jaren veel airco gebruik door vermoeidheid breken. Ik zou beginnen met gewoon eens wat te “wringen” en te kloppen. Misschien ook eens WD40 in de naad laten lopen. Met een beetje geluk komt er beweging in zonder dat je hoeft uit te bouwen en zonder dat het airco systeem leeg hoeft.
Verder zou ik ook eens eerst gaan meten op de connector of het schakelsignaal niet continu op bekrachtigen staat. Het kan ook aan de sturing liggen. Het systeem zit als volgt in elkaar: Op het dashboard zit de hoofdschakelaar, maar er is een stuurunit die de compressor elke 10 seconden (of zo) aan en uit schakelt afhankelijk van temperatuur / druk / behoefte.
Het zou me ook niet verbazen als het systeem bijna leeg is en de sturing besluit tot “continu bekrachtigen”. Hoe dan ook: Via het dashboard zou je de magneetkoppeling dan op ont-krachten moeten kunnen zetten, en op de stekker is dat te meten. Ik heb ook wel eens een garage gezien die de stekker even aansluit op een kleine claxon of 5W lamp als dummy load. Handig om te zien of de bediening effect heeft!
Verder zitten er wat beveiligingen op, maar als er een beveiliging aanspreekt omdat het systeem leeg is dan zal de compressor op “continu uit” staan (en jij hebt het omgekeerde). Ik denk dus dat je geen probleem hebt met beveiligingen. Met een doorgebrande zekering van de sturing heb je ook geen probleem want ook dan staat alles uit i.p.v. aan.
Succes
13 juni 2016 om 19:18 #18307285Bedankt voor je reactie!
Morgen vlieg ik terug naar huis, dan zal ik meteen even kijken of 1 van jou opties werkt (natuurlijk eerst de opties die ik zelf kan doen)
Ik hou je op de hoogte, en zal jouw kennis vast nog wel nodig hebben bij dit probleem :wors14 juni 2016 om 06:58 #18307286Zelf de airco gewoon leeg laten :jerry
Maar kort maar krachtig is de airco kapot kunnen ze gewoon bij de aircoboer zo zien wat er kapot is dan kun je de boel eventueel zelf vervangen terug gaan voor de boel op druk te zetten kijken of er iets lekt zo niet vullen en hoppa :thumbup -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.