Airco condenser lek

Forumindex Forums Modellen Corsa Airco condenser lek

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17238073
    papaalfa
      Lid sinds:
      14 February 2011

      Hoi Luitjes,

      Hoe vervang/demonteer ik de airco-condenser van mijn Corsa B (2000) ?
      Hij is zo lek als een mandje.

      Groet iedereen!!!!!!

      #17882926
      gtw
        Lid sinds:
        1 July 2004

        als ik dit zo lees, zijn er maar 2 antwoorden mogelijk volgens mij
        1: heel voorzichtig, en aandachtig zelf doen. of
        2: door een ander, want het moet naderhand ook gevuld worden

        #17882927
        gertjuh1968
          Lid sinds:
          20 February 2011

          pas hier mee op om het zelf te doen, je moet eerst de system leeg hebben voordat je er zelf iets aan kunt doen.
          Als ie nog niet leeg is ??
          dan kun je verder sleutelen, en waneer alles weer klaar is dan kan je naar een airco boer om het te laten vullen.

          #17882928
          mantarobin
            Lid sinds:
            4 July 2008

            Gewoon eerst het airco systeem leeg trekken, het gas (r134a) wat erin zit is namelijk giftig en dus schadelijk voor het milieu.

            Stappenplan:

            – Airco leegtrekken
            – Condensor demonteren/monteren
            – Stikstof op het systeem zetten (vocht ontrekken uit het systeem)
            – Afvullen met aantal grammen koudemiddel, en een paar cc fluor (om eventuele lekkage zichtbaar te maken)

            Greetz Robin!

            #17882929
            McKaamos
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 December 2009

              Nu nog wat info over hoe je die condensor uit de grille geschroeft krijgt ;)
              Gezien de condensor zo lek als een mandje is, kan je er wel vanuit gaan dat het systeem inmiddels leeg is.

              Heb het helaas nooit gedaan, maar ik denk dat je eerst de wielkast randjes bij de voorwielen weg moet halen.
              Die liggen over de hoekjes van de bumper volgens mij, net als aan de achterkant.

              Dan de bumper losmaken. Waarschijnlijk een paar boutjes in de wielkasten, onder de bumper en een paar op de balk onder de motorkap.

              Zodra de bumper er af is kan je als het goed is wel bij de condensor komen. Is als het goed is op een zelfde manier opgehangen als de radiator.
              Zorg wel dat je verse rubber afdichtringen gebruikt bij het aansluiten van de slangen. Anders issie binnen no-time weer leeg.

              Edit:
              Trouwens, ik weet niet hoe lang hij al lek is, maar het kan zijn dat vocht inmiddels ook de pomp heeft aangetast. Dus houd er rekening mee dat je die mogelijk ook moet vervangen.

              #17882930
              papaalfa
                Lid sinds:
                14 February 2011

                Ja hoi, dit is ook goed info..hij is al wel een halfjaar leeg hoor, afgelopen vrijdag hebben we getracht hem te vullen, maar het siste als de sodemieter. Precies achter dat ventilatortje
                die nog op de de condenser zit.
                Dus druk zal er niet meer opstaan. Maar de pomp werkte wel, kon je horen aan enoig relaytjes
                ( alsdus de “vuller””…..

                In ieder geval, iedereen harstikke bedankt voor de info. Toch ook effe kijken op de sloop, daar zal best een goeie nog voorhanden zijn.

                Jos

                @McKaamos wrote:

                Nu nog wat info over hoe je die condensor uit de grille geschroeft krijgt ;)
                Gezien de condensor zo lek als een mandje is, kan je er wel vanuit gaan dat het systeem inmiddels leeg is.

                Heb het helaas nooit gedaan, maar ik denk dat je eerst de wielkast randjes bij de voorwielen weg moet halen.
                Die liggen over de hoekjes van de bumper volgens mij, net als aan de achterkant.

                Dan de bumper losmaken. Waarschijnlijk een paar boutjes in de wielkasten, onder de bumper en een paar op de balk onder de motorkap.

                Zodra de bumper er af is kan je als het goed is wel bij de condensor komen. Is als het goed is op een zelfde manier opgehangen als de radiator.
                Zorg wel dat je verse rubber afdichtringen gebruikt bij het aansluiten van de slangen. Anders issie binnen no-time weer leeg.

                Edit:
                Trouwens, ik weet niet hoe lang hij al lek is, maar het kan zijn dat vocht inmiddels ook de pomp heeft aangetast. Dus houd er rekening mee dat je die mogelijk ook moet vervangen.

                #17882931
                McKaamos
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 December 2009

                  Anders ritsel je ff een workshopmanual van Haynes voor de Corsa.
                  Daar staat wel in hoe je bumpers demonteert en de airco condensor verwijdert.

                  Oh wacht ff, ik parkeer wel een paar scans.

                  Grote scans, ff klikken voor vol formaat.

                  Verder: fuck de sloop. Neem gewoon een nieuwe condensor. Dat kost je hooguit eens 100 euro als je er eentje van een groothandel op Ebay besteld. In duitsland zijn Opel imitatie onderdelen echt spotgoedkoop.

                  http://cgi.ebay.nl/Klima-Kondensator-Opel-Corsa-B-Combo-1-2-1-4-1-7-/130536455456?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item1e64943d20″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                  http://cgi.ebay.nl/Kondensator-Klima-Kuhler-Opel-Combo-Corsa-B-TOP-/130536266974?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item1e64915cde” onclick=”window.open(this.href);return false;

                  http://cgi.ebay.nl/Klimakondensator-Klima-Kuhler-OPEL-Corsa-B-1-0-1-2-1-4-/320451098410?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item4a9c5fb72a” onclick=”window.open(this.href);return false;

                  Voor dat geld zou ik niet gaan lopen kutten op de sloop. Het bespaart je tijd, je weet zeker dattie dicht is, en op de sloop rekenen ze ook gauw 50 euro…

                  Trouwens, dat een relaisje tik doet als je op de knop drukt, zegt niet dat de pomp OK is. Hij krijgt allicht een signaal maar schakelt als het goed is ook direct weer uit omdat er geen vulling is. Beveiliging tegen drooglopen enzo.
                  Het kan prima dat de pomp alsnog stuk is. Maargoed, je weet het niet als je systeem niet dicht is om te kunnen testen ;)

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.