Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Airco astra-G Z16XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 augustus 2012 om 18:11 #17251557
Hoi, ik heb dus een astra-G Z16XE bouwjaar 2003 sport edition II.
Ik heb het volgende als me airco aan staat en motor draait. en hij het warm krijgt(airco)
dan slaat me koelfan voor +/-8sec. aan en dan weer +/-20sec niet en dat blijft tie achter elkaar
doen totdat de motor koeling nodig heeft, dan slaat hij aan zoals altijd en daarna gaat
tie weer in die cyclus van 8sec draaien en 20sec. stil. dit alles bij stationair draaien dus
stilstaan met draaiende motor. ik heb vorige week me airco laten controleren en leeg laten halen
en weer laten vullen. hij wordt koud en werkt op zich naar behoren. pomp maakt een gromment geluid
bij wegtrekken bij stoplicht. maar dat zal het lager van de pomp wezen.weet iemand of die aanslaan cyclus van mijn koelfan normaal is. ik heb al gezocht naar
die koelmodule onder de accubak maar hangt helemaal niets . hangt alleen naast me accu een bakje
met 3 relais en 1 daarvan bediend de koelfan. en dat relais werkt. Ik heb ook maar 1 koelfan. dus alleen
die aan de achterkant en geen een aan de voorkant op de condensor.
weet iemand raad……20 augustus 2012 om 18:45 #18058436Nog even een aanvulling de condensor wordt dan ook erg heet , je kan hem niet vast pakken.
ondanks dat de fan steeds pendelt met aanslaan…
Hij draait overigens ook maar op 1 stand. dat is hard denk ik. motor koelen doet tie goed. gaat niet
aan de kook. Ik weet niet of hij meer standen heeft. maar ik heb ze nog nooit gehoort en dat
zware relais naast de accu voor de koelfan is ook 1 stand relais. 4 pootjes op dat relais 2 voor aansturen
en 2 voor stroomschakeling.20 augustus 2012 om 20:07 #18058437dat je de condensor nietaan kunt raken ivm de warmte is alleen maar goed,een warme/hete condensor geeft aan dat het systeem goed werkt.
je kunt het volgende hierover onthouden, een condensor moet altijd minimaal 15graden warmer zijn dan de omgevings lucht.er is dan namelijk warmte overdracht,bij een condensor temperatuur die koud/gelijk is aan de omgevingstempertuur heeft geen warmte overdracht,wat duid op een defect.
dat de koelfan af en toe aan slaat is ook normaal,als de temp van de condensor te hoog oploopt(+druk de druk in het koelsysteem)zorgt de koelfan ervoor dat er een goede warmte overdacht naar de buitenlucht ontstaat.
bdw koelmodule zit bij de G linksonder achter de voorbumperd
20 augustus 2012 om 20:33 #18058438Oke dus dat de condensor goed heet wordt is alleen goed oke, dan moet die koelfan dus
ook niet fulllgazz. continue draaien.Ja moet toch terug met de airco want er zit een lek aan de aansluiting van de leiding op de condensor.
zag ik vanavond, hing wat groene smeurie aan die aansluiting, klein druppeltje en beetje zweterig vettig
erom heen. maar ben benieuwd of dat onder de garantie valt, heb hem vorig week maandag helemaal
laten checken, hebtie hem helemaal leeg gehaalt en gevacumeerd.. en gevult. zat weer een jaar garantie op
zei hij. dus ben benieuwd….21 augustus 2012 om 08:21 #18058439De pomp maakt een grommend geluid? Ik zeg heel eerlijk dat ik er weinig verstand van heb.. Maar mijn pomp (astra g 2001 z16xe) maakt ook geluiden, en veel harder dan normaal. Je hoort het in frequentie gelijkmatig harder worden met het toerental van de motor. Ik heb hetzelfde probleem en heb bij een maat van me die bij hyundai dealer werkt de auto uitgelezen (met universeel apparatuur?).. Blijkt dat het de druk in het systeem veel te hoog is, wordt 30 bar.. en de druk mag max 15 bar worden dacht ik, misschien dat jij daarom ook een lek hebt? Hoge druk schakelaar/sensor geeft belachelijk hoge waardes door waardoor de (airco)fan niet aanslaat wanneer ie aan zou moeten slaan, dus kapot lijkt me.
Kan ook wel eens liggen aan de koelmodule werd me verteld, ben wel benieuwd wat dat kost. Kan het ook zijn dat deze een keer schoon gemaakt moet worden oid?
Ik krijg bij heel warm weer een lampje te branden, storing/defect in koelsysteem of aircosysteem. Heb jij dat ook, vincep? Verder werkt mijn airco ook goed, wat koud moet zijn is koud en wat warm moet zijn is warm =P
21 augustus 2012 om 11:26 #18058440als jiij 30 bar in het systeem hebt zitten,dan doet ie het helemaal niet meer,dan moet er iets intussen geknapt zijn.
wanneer de hd schakelaar ingrijpt stop de airco met koelen,enzoude fan op maximaal moeten draaien,dat is de enige manieer om de druk naar beneden te krijgen zonder dat er emissie van koudemiddel ontstaat.
indien de fan ook uitgaat,dan zal de druk nogverder toe kunnen nemen daar druk en temperatuur even redigmet elkaar omhoog danwel omlaag gaan.
hoge temp.=hoge druk
lage temp. =lage drukeen veel te hoge druk kan ook veroorzaakt worden door niet juist vacumeren en/of er niet condenseerbare gassen in het koel systeem zitten.
indien bij jouw 30 bar in zit is dat waarschijnlijk aan de hand,ik ga er dan vanuit dat je de druk gemeten hebt met een meterset/testkast tbv auto-airco.
niet uitgelezen hebt met uitlees apperatuur die de druk berekend aan de hand van de hd sensor,er is namelijk geen zekerheid of dat ook daadwerkelijk zo is,de sensor kan defect zijn.
21 augustus 2012 om 13:04 #18058441Zo ff een update.
Ben ff langs de Opel-Dealer geweest en daar hebben ze de airco uitgelezen. Koelventilator wordt niet korrekt
aan gestuurd hij doe het alleen op de 2e stand dus koelt wel me motor goed maar met de airco aan
redt hij het niet. Als oplossing zou de weerstand van mijn koelfan kapot kunnen zijn. dit kwam vaker
voor zeiden ze bij de dealer. en hij zag ook dat mijn condensor aan de onderkant op 2 kleine plekjes lekt.
Dus dat wordt een nieuwe condensor en ff die weerstand opzoeken. Ik repareer alles zelf ben monteur geweest.
Dus ff onderdelen zoeken. en weer terug naar de garage waar ze me airco de eerste keer(vorige week) hebben
gecheckt en gevuld. De koelmodule was wel goed. want hij zag in de Tech2 uitleescomp. dat hij wel alles
wilde aansturen maar er niks gebeurde. Dus weer ff speurwerk…. En @MSKamp88 ja ik krijg een melding van koelvloeistofpeil controleren op mijn boordcomputer. Maar de opel dealer zei dat dat kan komen dat hij niet genoeg
koeling krijg. ik hb deze melding al 2 jaar (zolang ik de auto heb) maar eigenlijk alleen als hij 15min. stationair staat
te draaien. maar nu me airco het weer deed(doet) werd hij nog sneller veel warmer dus kwam de melding ook elke keer
terug. maar dat zal wel weg zijn als het koelprobleem weer helemaal opgelost is….21 augustus 2012 om 17:11 #18058442vanmiddag ff Koelfan eruit gehaalt. en ja 2 weerstand spiralen in het weerstand blokje aan de fan
door gerot een weerstand de middelste zit nog vast. maar kan je die weerstandblokjes ook los
kopen want fan is nog goed. weet iemand waar en de prijs???14 september 2012 om 09:29 #18058443Ik heb ook een Astra Z16XE van 11/2002 met waarschijnlijk hetzelfde probleem. Zelf heb weinig kennis van autotechniek en wordt van het kastje naar de muur gestuurd.
Het begon allemaal met het bijvullen van de airco bij een garage. Condensor eerst gecontroleerd: niet lek. Het vullen leek goed te gaan (600+ gram koudemiddel). Bij de eindcontrole sloeg de ventilator niet aan wanneer de airco werd ingeschakeld. Volgens de monteur moest dit meteen gebeuren. Vervolgens gecontroleerd of de ventilator aansloeg bij een warme motor en dit was bij ± 90 graden wel het geval. Conclusie: ventilator niet stuk, waarschijnlijk een sensor of kabeltje van de airco naar de ventilator wat los zit. De airco koelde wel en werd ook flink koud. De druk liep echter enorm hoog op (30+ bar). Advies: airco absoluut niet gebruiken.
Daarop in overleg doorgestuurd naar de officiële Opel garage, waar men het tegenovergestelde zei: “de ventilator slaat nooit meteen aan bij het aanzetten van de airco”. Men kon het probleem niet vinden en na overleg hebben ze het koudemiddel weer verwijderd en opnieuw gevuld. Nieuw probleem: men kon maar 135 gram koudemiddel oppompen en daarna was het reservoir leeg. (?!?!) Ook hierna koelde de airco goed, maar opnieuw liep de druk te hoog op. Advies: airco mag af en toe gebruikt worden. Conclusie: weerstand drukregelaar is stuk. Deze slaat bij het inschakelen van de airco een stand over en daarom werkt het niet goed. Oplossing: complete ventilator vervangen want de drukregelaar is onderdeel van de ventilator. Kosten ventilator: € 285. Totale kosten incl. werk en opnieuw vullen: € 550+.
Hierop heb ik wat geïnformeerd bij een kennis die in de sloopauto’s zit en veel met Opel werkt. Opmerking: “Er zit maar 1 ventilator in, normaal zit er nog een 2e ventilator aan de voorkant. Dit hebben we bij een Opel nog nooit gezien.”
Ondertussen word ik er behoorlijk moedeloos van aangezien iedereen wat anders roept. Mijn auto heeft twee dagen bij een officiële Opel-garage gestaan en volgens mij weten ze niet wat het probleem is en wat ze er mee aan moeten.
Wie kan me verder helpen met advies en tips? Net als bij vincep is de ventilator nog goed, maar schijnt de weerstandsregelaar stuk te zijn.
Is zoiets met hulp van een handig iemand zelf te repareren? De onderdelen of een nieuwe ventilator kan ik wel krijgen via de kennis en de sloopauto’s of via een grote webshop waar ik vaker onderdelen voor mijn auto haal.14 september 2012 om 11:29 #18058444Heb je nu 2 ventilators of toch maar 1?
Want de Astra G met airco hebben 2 ventilators, demonteer de ventilator en kijk of de weerstanden nog goed zijn.
En je zou een ventilator op de sloop kunnen halen en die is monteren. En kijken of die dan wel goed werkt.
14 september 2012 om 14:20 #18058445Van wat ik kan zien heb ik maar één ventilator. Achter de bumper komen twee grote dunne rechthoekige grills, waarvan één de condensor is en volgens mij de andere de radiateur (zoveel verstand heb ik er dus van :hmmz). Daarachter komt de grote BOSCH ventilator.
Zie foto:
14 september 2012 om 17:47 #18058446Niet alle G”s met airco hebben twee fans. Die van mij heeft er twee, die van mijn vader heeft er maar 1 en heeft ook affrabriek airco en is van het zelfde bouwjaar.
14 september 2012 om 18:36 #18058447Ooh dat wist ik dus nog niet , ook weer wat geleerd.
Heb hier wel een site waar erg veel info op staat. >> http://opeloem.com/opel/” onclick=”window.open(this.href);return false;
18 september 2012 om 07:23 #18058448@vincep wrote:
vanmiddag ff Koelfan eruit gehaalt. en ja 2 weerstand spiralen in het weerstand blokje aan de fan
door gerot een weerstand de middelste zit nog vast. maar kan je die weerstandblokjes ook los
kopen want fan is nog goed. weet iemand waar en de prijs???Wie weet het antwoord op deze vraag?
18 september 2012 om 12:20 #18058449Sloperij, volgens mij zijn de weerstanden van een Zafira / Vectra-B gelijk, kan je ze bj de dealer niet los krijgen dan??
Ze zitten wel los gestekkerd namelijk
18 september 2012 om 12:33 #18058450Bedankt voor je antwoord Wim. Nu ik weet dat de weerstandblokjes losse onderdelen zijn kan ik wat gerichter gaan zoeken.
De Opel dealer zegt dat de complete ventilator vervangen moet worden (zie mijn bericht een stukje terug)…20 september 2012 om 11:07 #18058451Via de website die Blue-Dragon noemde (http://opeloem.com/opel/” onclick=”window.open(this.href);return false;) uiteindelijk hier terecht gekomen: http://www.partsbase.net/part/ope-3447012″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Dit zou de weerstand zijn:
Wie kan dit bevestigen?
20 september 2012 om 17:25 #18058452Dat is geen weerstand maar een relais.
20 september 2012 om 17:34 #18058453Dan moet het een resistor zijn denk ik, onderdeel 5 op http://opeloem.com/opel/astra_g__zafira_a_1998_/cooling/fan_and_drive.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Kosten vallen mee, zo’n € 25
20 september 2012 om 18:37 #18058454Klopt die heb je dan nodig.
De verkoop weerstand koelventilator voor OPEL
nummer op de verpakking (90589723 en 1808447)Opel-Nummer: 1808447
GM-Nummer: 9058972321 september 2012 om 06:57 #18058455Los verkrijgbaar, dat is netjes…
Willem
21 september 2012 om 07:07 #18058456@Willem: volgens mijn Opel dealer is de weerstand onderdeel van de ventilator en daarom zou de ventilator in z’n geheel vervangen moeten worden.
Kost 285 euro en dan moet er ook nog aan gewerkt worden…@Blue-Dragen: bedankt voor het bevestigen van de productnummers! Ik ga eens kijken waar ik het onderdeel kan halen.
21 september 2012 om 07:09 #18058457ALs er een onderdeelnummer van is, moet je m ook los kunnen bestellen..
en anders op de sloop zoeken.
Willem
21 september 2012 om 10:10 #18058458:thumbup
http://www.ebay.de/itm/Vorwiderstand-Lufter-OPEL-ASTRA-G-Ben-Dies-98-/300770373918?_trksid=p2045573.m2042&_trkparms=aid%3D111000%26algo%3DREC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D27%26meid%3D2199103385589563552%26pid%3D100033%26prg%3D1011%26rk%3D1%26sd%3D230640502853%26#ht_2430wt_1144″ onclick=”window.open(this.href);return false;
22 september 2012 om 18:53 #18058459Bedankt Blue-Dragon!
Nog een vraag over het vervangen van de weerstand: komt hier speciaal gereedschap bij kijken of heb ik bij wijze van spreken aan een schroevendraaier voldoende?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.