Agila B 2013, zwaar sturen ?

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Agila B 2013, zwaar sturen ?

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Deloria
    Deelnemer

Mijn schoonmoeder, aardig op leeftijd, heeft onlangs een gebruikte Agila B met 70.000 km uit 2013 gekocht bij een autogarage (geen dealer).

Auto rijdt verder prima, echter valt het haar op dat deze een stuk zwaarder ‘stuurt’ dan haar vorige stokoude Seat Ibiza uit 2001.

Nu ben ik zelf ook even wezen rijden met de auto, en ook ik vind hem relatief zwaar sturen, al rijd ik zelf een VW Passat die in vergelijking een stuk lichter stuurt.

Het is geen heel zwaar stuurwerk, maar duidelijk een stuk zwaarder dan onze overige ervaringen. Ik kan met de auto van mijn vrouw, een Peugeot 108 van ongeveer hetzelfde gewicht met 2 vingers aan het stuur inparkeren, dat lukt je niet met deze Agila. Het voelt alsof de voorbanden een veel te lage bandenspanning hebben. (wat niet het geval is, druk is gecontroleerd bij een tankstation, was prima)

Als ik de oude brochure van de auto lees, zou hij een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging hebben, maar daar is naar mijn idee weinig van te merken.

Navraag bij de garage kregen we te horen dat dit normaal was voor een Agila uit deze periode, ze hebben vaker Agila’s in de verkoop, en ze sturen allemaal even zwaar.

Toch vind ik dat enigszins merkwaardig en twijfel ik aan de verklaring van de garage. De auto is best populair bij de wat oudere medemens, maar nergens lees ik over klachten van bovengemiddeld zwaar stuur.

Klopt de bewering van de garage, of zit er een technisch mankement aan te komen ? De auto is gekocht met 1 maand garantie, dus nu is nog het moment om eventuele reparaties te laten uitvoeren, maar dan moeten we wel een sterk punt kunnen maken.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.