Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › Aftermarket airco
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 januari 2011 om 21:56 #17230537
Ik heb van een bmwmanu hier op het forum een Calibra 4×4 turbo overgenomen als donor voor mijn Vectra 2000 4×4 project.
Nu zit er op deze Calibra airco, maar volgens mij is het geen originele airco. Het vreemde is de lokatie van de compontenten en ipv aluminium leidingen liggen bij mij overal slangen.
Alleen nu werkt deze airco niet, maar ik zou als het niet te gek wordt deze graag werkend overbouwen in mijn Vectra…
Zijn er hier nog meer mensen die zo’n airco hebben, of hier meer vanaf weten?Jeroen
5 januari 2011 om 23:19 #17790001Aftermarket Airco lijkt mij juist erg vreemd.
Van welk bouwjaar is die Calibra? Ik ben namelijk zelf op zoek geweest naar replacement onderdelen voor m’n eigen airco.
Daarbij merkte ik dat veel van de onderdelen op een model tot-en-met maand 09 van 1993 origineel zwart schijnen te zijn, en daar na aluminium/rvs/chroom.
Misschien is dat relevant?6 januari 2011 om 08:02 #17790002Nou omdat ik op de ventilator een duidelijk stickertje heb gevonden, Diavia, een merk van aftermarket airco.
Ook omdat ik een aantal onderdelen niet echt kan plaatsen dacht ik aan misschien een aftermarket airco.
Is het trouwens normaal dat de zekeringen en relais van de airco in de motorruimte zitten, en zo ja, waar of hoe horen deze te zijn weggewerkt. Het liefste met foto’s/afbeeldingen.
Overigens de delen zijn wel allemaal zwart… dus ik weet t nog niet echt…Jeroen
6 januari 2011 om 08:48 #17790003Airco relais en zekeringen zitten idd in een doosje in de motorruimte.
Als je airco hebt zijn ook een aantal zekeringen niet aanwezig in de zekeringkast onder het dashboard. Die zitten dan ook in dat kastje in het motorruim.Ik zal eens kijken dat ik een paar foto’s knip van mijn motorruim, en eventueel wat scans van het boekje(auto handleiding) mbt zekeringen.
6 januari 2011 om 10:43 #17790004Dat zou super zijn :agent
6 januari 2011 om 17:48 #17790005ik heb e.v. een v6 met airco uit elkaar liggen. mocht je wat nodig hebben laat je t maar weten.
heb de ballen verstand niet van airco’s en hoe t werkt met welke dingen kwa electra dus je moet wel heel specefiek zijn wat je e.v. nodig heb en waar t ongeveer zit :P6 januari 2011 om 18:30 #17790006Werkt die pomp nog 100%? mijne lekt
6 januari 2011 om 19:20 #17790007@ maurice
voor zover ik weet is ie goed. lekt ieder geval niet. pm me maar ff als je interesse heb.6 januari 2011 om 22:35 #17790008Hmmm, ik zal eens even kijken als ik iets nodig heb. Maar omdat alle delen waarop ik tot dusver onder de motorkap heb gevonden van de airco staat nergens een opel of GM logo op. Dus ik denk dat jou spullen niet eens gaan passen…
Daarom dat ik nog even de foto’s afwacht die gepost/gemaild zouden worden.Jeroen
7 januari 2011 om 08:44 #17790009DiaVia is aftermarket!!
Had ik ook in de Astra, let op mijn Astra was nieuw geleverd met een Aftermarket DiaVia Airco, via Opel geinstalleerd.
Let op, deze airco moet ook omgebouwd worden van R12 naar R134a koudemiddel
@ maurice89 als dit een DiaVia airco betreft is de pomp anders als de originele
Willem
7 januari 2011 om 09:45 #17790010Wat houdt deze ombouw in Wim? Ja ik vond het ook al een vreemd iets, originele kachelbediening etc. maar onder de kap was het allemaal niet origineel… maar blij dat ik uitsluitsel heb…
Overigens, zijn de verschillende onderdelen wel uitwisselbaar, origineel/diavia?Jeroen
7 januari 2011 om 10:10 #17790011k zal vanmid ff checken wat er bij mij precies inzit. aangezien t een v6 is ga ik ervanuit dat het orgineel is maar je weet maar nooit.had tot gister nog nooit gehoord vanm aftermarket spul (v6jes zijn bijna allemaal met airco geleverd tog?)
7 januari 2011 om 10:15 #17790012:owist niet dat je een aftermarket airco zo kunt inbouwen.
zal bij een e kadett wel niet gaan zeker7 januari 2011 om 12:30 #17790013Geen idee of het bij een kadett gaat… maar het kachelhuis van een Calibra is hetzelfde als een A Vectra, dus vandaar dat ik mijn airco graag werkend heb, dan kan ik deze overbouwen naar mijn Vectra 2000 4×4 project…
Jeroen
7 januari 2011 om 17:54 #17790014zelfs bij een E-kadett is het mogenlijk, kijk maar eens naar een Daewoo Nexia, zijn gewoon met Airco geleverd.
Willem
7 januari 2011 om 17:55 #17790015Ombouwen / overbouwen is geen probleem, wel het vullen, R12 mag niet meer gevuld worden in NL
Willem
7 januari 2011 om 21:18 #17790016Maar hoezo moet er dan iets veranderd worden? Andere soort afdichtingen ofzo? Heb wel ooit een cursus airco gehad een aantal jaar geleden maar heb dr nooit meer iets mee gedaan…
Jeroen
7 januari 2011 om 21:22 #17790017R12 is een andere koudemiddel (CFC houdend) en deze mag niet meer gevuld worden.
en voor R134a zouden er aanpassingen gedaan moeten worden.
helaas ben ik geen Airco specialist, dus kan je er niet mee helpen.
maar in het Diesel LPG Airco topic op dit forum zit een airco specialist.
Willem
8 januari 2011 om 09:14 #17790018Dan zal ik mijn vraag daar ook eens even plaatsen :)
Wim bedankt voor de info :thumbupJeroen
11 januari 2011 om 18:53 #17790019Nou, eindelijk weer tijd gehad om mijn nieuwe dynamo te monteren, wil ik de oude riem monteren. Kom ik erachter dat deze er altijd fout op gelegen heeft en nu dus gewoon NIET meer past, te kort. Gelukkig op voorhand al een riem besteld voor een Calibra C20LET met airco. Maar deze is weer te lang…
Hoe kom ik erachter wat voor een riem ik moet hebben voor een C20LET met een DiaVia airco systeem?Jeroen
11 januari 2011 om 20:59 #17790020misschien oude riem die wel past meenemen… :hmmz
11 januari 2011 om 21:31 #17790021Denk dat je ergens overheen gelezen hebt… ;)
Oude riem lag fout, en toen ik deze goed had gelegd, bleek deze te kort te zijn.
De riem die op een C20LET met airco hoort volgens h-base is te lang.
Nu kan ik met een rolmaat wel ongeveer meten hoelang de riem moet zijn die ik nodig heb, en dan kijken hoe mn riemspanner van mn huidige auto zonder airco staat en een riem in die lengte bestellen en monteren. Maar liever ben ik er zeker van dat ik de goede heb, te strak kost me mn stuurpomp, dynamo en aircopomp lagers. Te los loopt ie ervanaf… Beide erg vervelend… vandaar mijn vraag.Jeroen
11 januari 2011 om 22:47 #17790022Misschien weet je dit al, maar de multiriem van Calibra’s is voorzien van een automatische spanner. Hierdoor lijkt het misschien dat je riem te kort is, maar dat komt omdat je eerst een spanrol (met sleutel 15) moet ontspannen voordat je de riem terug legt. Daarna laat je de rol weer op spanning komen en staat de riem altijd onder de juiste spanning.
11 januari 2011 om 22:59 #17790023Weet ik, maar de spanner moet wel beide kanten genoeg vrijheid hebben zonder zijn aanslag te raken. Dus met een riem zou deze ongeveer op de helft moeten blijven staan lijkt mij.. maar morgen kan ik kijken welke riem ik denk nodig te hebben, en welke lengte leverbaar is. En wat betreft die spanner… ik kan kijken op mn huidige vectra hoe die zit.
Morgen komen er weer wat foto’sJeroen
12 januari 2011 om 13:31 #17790024Nou, probleem van de multiriem is opgelost.
Heb bij de automaterialenzaak 5 verschillende lengte riemen meegenomen en ben gewoon gaan passen. Heb bij mijn eigen vectra met multiriem gekeken hoever de spanner uitkomt en daarop ben ik gaan passen tot mijn spanner ongeveer hetzelfde staat.
De goede riem is de 6PK1803…
Kan ik vanavond eindelijk verder met de motor van de auto :agentJeroen
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.