Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Aftappen koelvloeistof
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 januari 2010 om 14:08 #17216243
Kan iemand mij vertellen waar ik koelvloeistof moet aftappen uit het blok Manta B GSI 2.0
16 januari 2010 om 14:23 #17594161Slang aan de radiateur losdraaien en een bak eronder.
16 januari 2010 om 14:47 #17594162ja maar dan zit het motorblok nog vol en dat wil ik weten
16 januari 2010 om 15:23 #17594163dan start je hem.. dan zal hij het er wel uitgooien denk ik..
niet te lang laten lopen natuurlijk..bij verversen doe ik eigenlijk ook de onderste radiateur slang eraf leeg laten lopen en dan weer erop..
dan is niet al het water eruit.. maar wel het meeste..16 januari 2010 om 16:05 #17594164een kachelslang zit achter op je blok bij de olie zender als je deze los haalt loopt het meeste er wel uit
16 januari 2010 om 19:24 #17594165origineel gepost door fluks
een kachelslang zit achter op je blok bij de olie zender als je deze los haalt loopt het meeste er wel uitAls je die alleen loshaalt, wens ik je veel succes. Die zit toch veelstehoog om em leeg te laten lopen…
16 januari 2010 om 20:17 #17594166Het is de meest onderste plek in het blok waar nog koelvloeistof zit…
16 januari 2010 om 20:18 #17594167koelvloeistof loopt alleen maar langs je cilinders en niet hellemaal tot onder in de motor
16 januari 2010 om 22:02 #17594168idd onderste los halen bij radiateur,
en de onderste slang van je kachelslang naar blok los halen,deze zit bij het inspectiegat van je versnellingsbak(rechterzijde)
althans bij een gsi,heb het ook anders mee gemaakt,maar zo heb je teneerst een luchtkanaal dat het er goed uitloopt en het meeste uit je blok ook blijft ca nog 10-15% zitten,duidelijker kan niet.17 januari 2010 om 12:05 #17594169Ik heb de onderste radiateur slang eraf gehaald, en een slang boven bij de thermostaat die richting de kachel gaat.
Toen alles eruit was gelopen, voorzichtig ff met de luchtspuit erin geblazen, toen kwam er nog een lading drab achteraan zetten.Hoe doen jullie dat met het weer vullen van de koelvloeistof? Als de motor koud is, en je vult de radiateur, zal het koelwater niet gelijk het hele blok doorlopen, dat gebeurd pas als de thermostaat open gaat, en dan stroomt de koude koelvloeistof het warme blok in. (zo heb ik het gedaan) kan dat geen kwaad?
17 januari 2010 om 17:24 #17594170als je die zelfde slag achter op je blok met een trechter vult loopt je hele blok + kachel vol
17 januari 2010 om 19:20 #17594171en anders vullen via radiateur kachel vol open zetten,motor draaien tot warme lucht begint,en gewoon bij vullen.
17 januari 2010 om 19:40 #17594172kep zelf al een paar keer gehad dat er een luchtbel in het termostaathuis bleef zodat die niet losging dit krijg je niet als je hem via de kachelslang vult
17 januari 2010 om 22:08 #17594173ontluchtings-imbus op je thermostaathuis losdraaien tot die overloopt en dan
via de bovenste aansluiting van je verwarming de rest opgieten.
Verder de gasklepverwarming ontluchten en rijden maar.
Maar dat laatste heb ik afgesloten daar ik de zin niet snap van een warm gasklephuis.17 januari 2010 om 22:40 #17594174daar kom je s’winters wel achter wat daar de zin en onzin van is ;)
17 januari 2010 om 23:08 #17594175heb op mijn lpg bak ook niet meer zitten, die gasklep verwarming.
geen problemen mee.
en bij een ex manta had ik het er ook afgehaald, beviel prima.17 januari 2010 om 23:21 #17594176Heb 8 jaar in Duitsland gewoond, in de winter was het daar echt veel kouder
en nooit problemen gehad. En deze winter ben ik naar de oude “Oost-Duitse”
grens gereden en “No problemo”.
Ja Henk, ik heb iets tegen warme lucht in m’n inlaat!18 januari 2010 om 07:17 #17594177ontluchting plug is m7 imbus en die zit niet in de meeste inbussetjes
18 januari 2010 om 07:48 #17594178Of je krikt de voorkant op, zodanig dat je radiateur dop het hoogste punt wordt van je koelsysteem.
15 min laten lopen, en hij is ontlucht.
18 januari 2010 om 08:33 #17594179Maar krijg je op jouw manier niet dat sommige stukken in het koelstukken de eerste paar minuten zonder vloeistof zitten, loeiheet worden ,en dan komt er vervolgens een golf koud koelwater overheen? (thermische schok)
Ik heb hem ook gewoon bijgevuld terwijl ik hem warm liet lopen totdat de radiateur openging, maar zo nu en dan kwam er een pluim stoom uit de radiateurdop, wat volgens mij aangeeft dat er een nieuw stuk van het circuit gevuld werd, en de koelvloeistof meteen verdampte vanwege de hitte
18 januari 2010 om 08:57 #17594180Doe dat al jaren zo, en met mij nog een paar anderen hier. En tot op heden nooit geen problemen mee gehad.
Wel zorgen dat je vloeitstof op kamer temp is. Dus niet ijskoud. Dan is het temp verschil kleiner.
18 januari 2010 om 17:09 #17594181origineel gepost door H-400
Heb 8 jaar in Duitsland gewoond, in de winter was het daar echt veel kouder
en nooit problemen gehad. En deze winter ben ik naar de oude “Oost-Duitse”
grens gereden en “No problemo”.
Ja Henk, ik heb iets tegen warme lucht in m’n inlaat!Ik heb een keer een bevroren gasklep meegemaakt en dat vindt de motor niet echt fijn.
18 januari 2010 om 17:17 #17594182denk dat de lucht maar minimaal verwarmd, is toch dat de gasklep niet bevriest, koude lucht voor een motor is 7 – 37 gr, denk niet dat dat dat beetje warmte zo snel die lucht op kan warmen die er zeer snel langskomt…
18 januari 2010 om 22:52 #17594183‘t zal niet direct echt “zoden aan de dijk zetten”, maar elk beetje is er eentje, de 2.4 had bijv. zo’n hete-lucht schermpje onder het spruitstuk zitten, maar wel weer de gasklepverwarming.
Ik denk dat er onderhand zoveel speling zit op die “ouwe meuk” dat er geen gevaar meer is voor bevriezing, of ‘t ligt ‘m aan die kwakkelwinters die we hier hebben. ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.