afstelling dubbele solexen

Forumindex Forums Techniek Cih afstelling dubbele solexen

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #17222592
    manstra
      Lid sinds:
      13 December 2007

      Ik heb een setje dubbele solexen (40mm) op mijn 1900 zitten met 32mm venturi’s.
      Ben nu al een tijdje aan het afstellen maar ik kom er niet uit.
      Hij is aan de co kast geweest en daar bleek dat hij te weinig co had (0.5)en daardoor ook warmloopt.
      Ik heb aan alle schroefjes zitten draaien maar dat geeft geen verandering.
      D’r zit een hoofdsproeier in van 132.5,een luchtschroef/mengbuis van145 en eenstationair sproeier van 55.
      De carburateurs zijn ultrasoon gereinigd en hebben nieuwe revisiesetjes gekregen.
      Heeft iemand advies over de sproeierbezetting en de maat van de venturi?

      Plaatje bij het praatje

      #17689214
      Keesjr
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 May 2006

        Je rijdt toch niet zonder filters en kelken hoop ik?

        Maar ik neem aan dat de carbs wel synchroon staan en er geen luchtlekjes zijn.

        Vreemd dat er geen reactie is als je de co% schroeven verdraait….. wie weet zit er nog iets verstopt met wat zand/troep/rommel?

        32 mm venturi’s zijn prima voor 40 mm carbs op een 1900

        Loopt ie stationair wel mooi rond zonder overslaan?

        En oppakken vanaf stationair? Houdt ie eerst in of gaat het gelijk goed er vandoor

        Nog een vraag bij constante snelheid rijden bv. 80 in 4, gaat dat goed of “petst” hij dan wel eens terug door de carbs

        #17689215
        manstra
          Lid sinds:
          13 December 2007

          Ik wil rijden zonder filters omdat het mooier staat en ik er toch niet veel mee rijdt maar heb er wel kelken op staan.
          Ik heb de carburateurs nog een paar keer schoongemaakt met thinner en doorgeblazen.
          Stationair loopt ie mooi maar ‘spugt’wel af en toe een keer.
          Het oppakken vanaf stationair houd ie even in en pak hem daarna wel goed op.
          Bij 80 rijd ie goed maar ‘spugt’dan wel vaker uit de carburateur.
          Ik heb ook met filters geprobeerd maar dan gaat ie meer spugen maar verders weinig verschil(co is wel iets hoger 0.6)

          #17689216
          Keesjr
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 May 2006

            Hoeveel halve slagen vanaf “dicht” heb je de co% schroeven openstaan?

            Tussen de 5 en 7 halve slagen moet ongeveer goed zijn, maar terugpetsen/spugen door de carbs op stationnair en deellast betekent dat de stationairsproeiers iets te klein zijn, draai er eens 58-ers of 60-ers in, is het spugen dan over dan is dat opgelost.
            Dubbele carbs zijn er ook wel wat gevoelig voor als de ontsteking wat aan de late kant staat, dan petsen ze ook terug op deellast, zet de ontsteking eens 4 graden vroeger, maar je co% is ook te laag 2,5 tot 3,5 % stationair is beter.

            #17689217
            manstra
              Lid sinds:
              13 December 2007

              De co schroeven heb ik 2,5 slagen openstaan en de ontsteking heb ik ongeveer 7 graden voor bdp staan.
              Als ik bij de stationair sproeiers er 60-er gaat dan gaat het co ook omhoog toch?
              Ik weet dat het co het mooiste is tussen 2,5 tot 3,5% maar hoe kan ik dat gaan halen?

              #17689218
              Keesjr
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 May 2006

                Ja, met grotere stationairsproeiers gaat het co% ook omhoog, en je kan de ontsteking nog vroeger zetten tot 10 graden voor bdp.

                #17689219
                kiyamizio
                  Lid sinds:
                  5 February 2010

                  wat is bdp? dat puntje op je vliegwiel? ben met mijne ook aan het afstellen.

                  heb nu dat puntje op het pijltje.

                  #17689220
                  Keesjr
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    26 May 2006

                    Ja, dat is ‘m. Pijltje in het motorblok en het kogeltje op je vliegwiel!

                    #17689221
                    manstra
                      Lid sinds:
                      13 December 2007

                      Nou dat ga ik morgen even proberen,
                      Als het kogeltje bij het pijltje staat dan heb je 5 graden voor bdp(ontstekingstijdstip).
                      Dat pijltje zit vastgeklonken (kogeltje) op het onderblok en als je de kogeltjes tegen
                      over elkaar heb staan is dat het bdp als ik het goed heb :hmmz
                      Ik moet alleen nog even aan sproeier 60 komen.

                      #17689222
                      Keesjr
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        26 May 2006

                        Raadpleeg BCCP in Gramsbergen eens voor sproeiers als die ze niet hebben wordt het echt zoeken, maar niet geschoten…………..

                        #17689223
                        manstra
                          Lid sinds:
                          13 December 2007

                          Ik denk dat ik ze eerst opboort om te testen en als ik klaar ben de goede zoek.
                          Anders heb ik er zoveel nodig.En kan ik nog even rustig uitzoeken wie ze heeft.

                          #17689224
                          manstra
                            Lid sinds:
                            13 December 2007

                            Ik ga er vanavond aan bezig en weten julie of de rest van de sproeiers wel ongeveer de goede maat is
                            want ik kan er nu nog goed bij omdat de vlotterbakjes nog leeg zijn.

                            #17689225
                            manstra
                              Lid sinds:
                              13 December 2007

                              Ik heb nu de stationairsproeiers opgeboort naar 60 en heb de ontsteking op 10 graden voor bdp gezet.
                              Hij loopt gelijk een stuk beter en spugt niet meer terug,hij word nog wel warm en niet meer heet.
                              Ga morgen nog een keer kijken of de carburateurs synchroon staan want heb het gasmechanisme losgehad,
                              en neem hem daarna mee naar het werk om te kijken voor het co.

                              #17689226
                              Keesjr
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                26 May 2006

                                Benieuwd wat ‘t wordt zo met het co%, hij is al wel beter gaan lopen begrijp ik :)

                                Sproeiermaten bepalen gaat het snelst op de vermogensbank, maar als ie in het middentoerengebied 2000-5000 goed loopt en de bougies hebben een lichtbruine tot bruine kleur na een wat langere snelwegrit staat het al heel fatsoenlijk, volgas wordt meer bepaald door de luchtcorrectiesproeiers, als ie bovenin niet meer trekt moeten er kleinere luchtsproeiers in.
                                Nog wel één opmerking, je rijdt nu zonder filters omdat je dat mooi vindt, maar doe er nou in ieder geval een stel van de “sokjes” omheen, dat scheelt echt bergen stof en troep die de motor voor z’n kiezen krijgt, let eens op hoeveel stof de koelventilator opgooit als je alleen al op een stoffige weg of vloer staat en gas geeft


                                > dat gaat je motor in…………

                                #17689227
                                manstra
                                  Lid sinds:
                                  13 December 2007

                                  Nou heb dan toch maar besloten om er filters op te zetten(dan maar iets minder mooi).
                                  Co is goed en zit nu op 3% en ik heb ze nog synchroon gesteld.
                                  Moter draait een heel stuk mooier,maar heb nu een ander probleem dat er volgens mij
                                  een drijfstanglager overleden is(begint verschrikkelijk te klapperen bij 2500toeren) :swear.
                                  Kan nu weer opzoek naar nieuwe lagers.
                                  Als iemand een leuk adresje weet?

                                  #17689228
                                  Keesjr
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    26 May 2006

                                    Biggelaar motors in Made (brabant) daar laat ik m’n motoren reviseren. Check ook de oliepomp, vaak is het deksel ingelopen waardoor je veel druk verliest.
                                    Is het echt een harde metalige ratel, die nog harder wordt op het moment dat je het gas loslaat?
                                    Soms loopt er ook wel eens een moer van een tuimelaar los, kan ook zo lekker ratelen dan…………
                                    Hoop dat dat het is……….

                                    #17689229
                                    manstra
                                      Lid sinds:
                                      13 December 2007

                                      Het is een metalen ratel dat harder klinkt als je de moter zwaarder belast en vanaf 2000-2500 toeren.
                                      Stationair hoor je heel iets als de moter goed warm is.

                                      #17689230
                                      manstra
                                        Lid sinds:
                                        13 December 2007

                                        Ben langs een motorenrevisiebedrijf geweest en even laten luisteren.
                                        De monteurs daar zeggen dat ik een kantelende zuiger heb.
                                        Zoek nu dan een ander onderblok een 1.9 of een 2.0.
                                        Als iemand nog iets heeft liggen in goede staat natuurlijk.

                                        #17689231
                                        Keesjr
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          26 May 2006

                                          Heb nog een goed 2.0 onderblok liggen, de kop is er vanaf.

                                          #17689232
                                          manstra
                                            Lid sinds:
                                            13 December 2007

                                            Keesjr,

                                            Je hebt u2u

                                            #17689233
                                            manstra
                                              Lid sinds:
                                              13 December 2007

                                              Ik heb dus het onderblok nodig zonder de extra imbus kopbouten aan de voorzijde.
                                              Als iemand nog iets heeft liggen graag u2u.

                                              #17689234
                                              boyanka
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                8 June 2005

                                                ;)die zijn er alleen in 1900

                                                #17689235
                                                JOZO
                                                  Lid sinds:
                                                  29 September 2006

                                                  ik heb nog een onderblok liggen van een 1900, met scheurtje bij een kopbout naar koelgat. Is te lassen..

                                                  #17689236
                                                  manstra
                                                    Lid sinds:
                                                    13 December 2007

                                                    Jozo bedankt voor het aanbod maar ik wil het in ieder geval goed hebben en niet dat dat scheurtje
                                                    misschien een keertje problemen gaat geven.
                                                    Heb al zitten denken dat ik mijn distributiedeksel natuurlijk wel over kan zettenop een ander blok.
                                                    Die extra bouten zitten in de distr.deksel.
                                                    Kan ik dan ook een 2.0 pakken en welke koppakking moet er dan tussen van 1.9 of 2.0?
                                                    Zit niet zo veel verschil in denk ik.

                                                    #17689237
                                                    kiyamizio
                                                      Lid sinds:
                                                      5 February 2010

                                                      ik denk 2l koppaking want hij moet toch meer de kop afdichten? cilinder boring is toch anders bij 1.9 en 20

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.