Forumindex › Forums › Techniek › Cih › afstellen 2.0E
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 november 2010 om 20:08 #17229138
Mijn 2.0E loopt niet helemaal lekker.
Eerst liep hij slecht, toen ben ik aan het draaien gegaan met de stelschroeven op LMM en gasklephuis. Vervolgens werd het beter.
Nu heb ik na demontage en (gedeeltelijke) revisie van het inlaatspruitstuk de afstelling weer veranderd met tot resultaat dat de motor slecht loopt.
Vooral laagtoerig bij een constante snelheid stottert hij erg.
Daarnaast stinkt het uitlaatgas erg naar benzine (te rijk mengsel?)Weet iemand toevallig hoe ik de motor moet afstellen?
30 november 2010 om 20:12 #17768014Daarnaast vroeg ik me trouwens af of er een bepaalde volgorde moet zitten in de stekkers van de injectoren. (lijkt me logisch)
En wat de motor doet als je deze volgorde niet juist hebt.30 november 2010 om 22:02 #17768015Je hebt hem nu zo te lezen zo ontregeld waarschijnlijk dat je eerst even de boel even moet goed zetten bij een garage (CO afstellen).
Wat de injectoren betreft, op alle kabels van die stekker aansluitingen staat voor welke cilinder het is: ZYL1, ZYL2,…etc.
Cilinder 1 is de 1e bij je radiator, de 4e zit het dichtste bij je kachel, 2 en 3 kom je dan vanzelf wel uit.
Dan is het systeem vrij simpel, maar d’r kan van alles mis zijn, begin bij de basisafstelling, dan komt de rest er wel uit.
30 november 2010 om 22:07 #17768016Ok, ik zal hem binnenkort ff afstellen bij de garage,
waar zijn de stelschroeven eigenlijk voor, met andere woorden, wat stel je met de schroeven in?
De volgorde zal ik morgen direct even controleren, maar ik denk dat als je die verkeerd hebt de motor niet tot heel slecht loopt?30 november 2010 om 22:21 #17768017De regels zijn vrij simpel, als je het niet goed aansluit, dan loopt hij slecht, omdat de intervallen bij hogere toerentallen vrij minimaal zijn dan zal daar het verschil minder zijn dan bij lage toeren.
Met de schroef op de LHM stel je het CO af, met de schroef op het gasklephuis je stationair toerental.
Maarrrr, voordat je dat doet, moet je wel weten of dus alles juist aangesloten is en of hij niet op 3 cilinders loopt, dat hij dus onderin kut loopt kan ook zijn dat 1 cilinder dus geen vonk krijgt of benzine.
Dus nadat dus alle kabels op z’n plek zitten, haal dan 1 voor 1 de kabels los en kijk of er verschil is, of niet.
Blijft het rottig kan je nog een compressie test doen.
Als dat allemaal weer klopt en eerst het CO weer goed is, dan is de rest redelijk kinderspel, dan is het een kwestie van ontsteking goed en stationair weer goed zetten.7 maart 2011 om 18:14 #17768018Hallo, Ik heb net de 1.9N motor van mijn rekord D met een LE jetronic uitgerust. Ik heb dus problemen om het stationair toerental omlaag te krijgen, hij blijft 1300 toeren draaien, en vooral als hij goed warm gereden is blijft hij stationair vrij hoog draaien. Als ik de schroef bovenop de gasklep indraai gebeurt er maar weinig, als ik die verder uitdraai, dan gaat hij op een gegeven moment wel sneller lopen. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
7 maart 2011 om 20:01 #17768019Gaat je gasklep wel helemaal dicht?
Staat je gaskabel te strak?
Wellicht werkt je lucht-omloopklep niet goed.
7 maart 2011 om 20:07 #17768020Kan aan de stappenmotor liggen, wat met de luchtomloop te maken heeft?
7 maart 2011 om 21:01 #17768021lucht-omploop klep, is dat die “trompet” die aan het thermostaathuis vast zit?
7 maart 2011 om 23:07 #17768022[rquote=1885913&tid=137942&author=f.kadett78]lucht-omploop klep, is dat die “trompet” die aan het thermostaathuis vast zit?[/rquote]
klopt :D
8 maart 2011 om 08:29 #17768023Van zodra ik even tijd heb ga ik met de ohm-meter aan de gang en extra luchtschuif en gaskleppositiesensor nameten. Is het overigens raadzaam om in die extra luchtschuif eventueel met kruipolie te spuiten of doe ik dat beter niet?
Heb net even gereden, bij koude motor draaide hij 2000 toeren en af en toe viel hij naar beneden om dan weer onmiddelijk naar 2000 toeren op te gaan, bij warme motor zo een 1500 toeren. Als ik bij draaiende motor de stekkers van de temp. sensoren beurtelings lostrek verandert er helemaal niks, terwijl ik toch verwacht had dat hij daarop zou reageren…Wat ik ook opgemerkt heb is, dat de slang die ik vernieuwd heb die van de luchtomploopklep naar het spruitstuk loopt, te slap is en door de luchtaanzuig word dichtgesnoerd, normaal zou je toch denken dat hij dan trager zou gaan lk lopen en als ik hem volledig dichtknijp valt hij dus ook helemaal niet stil, blijft gewoon even snel doordraaien. Het toerental zakt wel als ik de carterventilatieslang van de gasklep lostrek, maar dat is waarschijnlijk normaal omdat er dan valse lucht word aangezogen?8 maart 2011 om 09:55 #17768024Mijn 2.0E (uit een rekord) heeft die lucht-omloopklep niet? is dit normaal?
Hij loopt nu trouwens wel aardig. Ik ga eerst de klepstoters vervangen (ivm tikken).
Daarnaast wil ik graag enkele moeren van de stoters vervangen, zijn deze nog gewoon te krijgen bij opel?10 maart 2011 om 16:41 #17768025mijn 2.0 E houdt momenteel ook in bij lage toeren. vorige week ging de auto zelfs uit voor het stoplicht en wou niet meer starten:o toen heb ik de bobine+ module verwisseld en het was weer klaar. maar nou begint ie vandaag weer. Ik heb de bougiekabels al stuk voor stuk los gehad, en daar reageerde de motor wel op( ging beroerd lopen). zou het dan aan de benzine liggen?? en hoe kan ik dat eventueel testen?
12 maart 2011 om 19:27 #17768026De klep van de luchtweger blijkt de spelbreker te zijn. ;) In ruststand komt die klep, aan de kant waar de frisse lucht binnenkomt, tegen een aanslag(rubber). Die aanslag bleek naar buiten geplooid te zijn :wtf waardoor de klep voorbij de normale ruststand kwam en dus bijgevolg in rust open stond!Ik heb de aanslag terug geplooid zodat de klep in rust net dicht is. Nu loopt hij stationair al een stuk trager, 1200 toeren bij warme motor. In pricipe kan ik de aanstoot nog iets meer naar binnen plooien, maar ik zou graag weten waar de klep exact moet staan in rust.
Op de binnenkant van het huis zie je een verhoging afgetekend waar de klep dan nauwer aansluit, maar die is wel enkel milimeters breed. Nu staat de klep bij mij precies gelijk met de rand van die verhoogde aftekening op het huis, dus kan er iemand en foto plaatsen waarop ik kan zien waar die klep exact moet staan in rust tegen de stootrubber aan de inlaatkant?:hmmz13 april 2011 om 15:49 #17768027De motor loopt nog steeds niet goed…
Heb eerst het tikken van de kleppen opgelost, zie topic:http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=145578#pid1913153
Vervolgens de hydrostoters allemaal opnieuw afgesteld. Lopend tot ze stoppen met tikken en dan nog 3 x 1/4 nahalen.
De ontsteking staat goed. Stekkers zitten ook allemaal goed. Ik heb de klep van de LHM al eens schoongemaakt. (Toch vertrouw ik mijn LHM niet helemaal)
Alleen als ik voluit rijd dan gaat alles oké,
maar als ik 50 in z’n 3 of 80 in z’n 5 probeer te rijden dan bokt de motor alle kanten op. Ik kan dus niet echt comfortabel meerijden met het verkeer.Waarschijnlijk krijgt de motor veel te veel benzine en verzuipt ie bijna zegmaar. Hij stinkt namelijk best naar benzine uit de uitlaat. Dit bevestigt ook waarom hij als ie koud is perfect loopt. (net als choke bij carburateur).
Heeft iemand nog ideeën om dit op te lossen?
14 april 2011 om 20:51 #17768028Kijk even of er niet een pootje eruit is gedrukt van een van je stekker van je temperatuur sensoren.
Zelfde gezeur gehad, koud goed lopen en daar niet. Niks afstelbaar meer
15 april 2011 om 16:24 #17768029Heb ff gekeken, maar de stekkers van de temp. sensoren zijn niet het probleem. Misschien de sensoren zelf?
Het probleem zit hem echt in het feit dat ie veel te veel brandstof krijgt.
Kan het misschien zijn dat de brandstofdruk te hoog is?
Ik heb een brandstofpomp met filter en instelbaar geval (pulsatiedemper?) van een omega 2.0i gebruikt.
De brandstofdrukregelaar aan de retour van een 2.0E is niet instelbaar toch?Verder kom ik er niet echt meer uit.
Mijn vriendin reed laatst achter mij en zei ook dat hij ommeunig naar benzine stinkt onder het rijden.Wil em wel graag fijn voor elkaar hebben want is (op dit moment) mijn enige auto.
15 april 2011 om 16:32 #17768030Je hebt niet met de veer die in de lmm zit lopen stellen?
15 april 2011 om 16:42 #17768031Welke veer is dat, die schroef? Waar je CO2 mee afstelt?
15 april 2011 om 19:40 #17768032Nee, de veer die onder het zwarte kapje zit (als je niet weet waar ik het over heb, dan heb je er waarschijnlijk ook niet aan gezeten :P )
15 april 2011 om 21:28 #17768033Nee klopt, daar heb ik niet aan gezeten,
Echter wilde ik dit laatst allemaal losmaken, maar dat kapje zit erop gekit…Dus misschien dat de vorige eigenaar van het blok aan het prutsen is geweest?
Weet wel dat de vorige eigenaar met een manta op het circuit reed, maar of hij dat ook met
dit blok heeft gedaan weet ik niet.Zou dus eigenlijk op zoek moeten naar een andere LMM?
18 april 2011 om 12:34 #17768034Vandaag het kapje met pijn en moeite los gekregen, met een föhn en veel geduld.
Daarna heb ik de veerspanning afgetekend met een stift zodat ik de instelling terug kon zetten indien nodig.
Daarna de veer een stuk losser gezet, met tot gevolg dat het blok hoger stationair ging lopen. Dit heb ik terug gesteld tot de veerspanning nog net de klep goed doet sluiten. Daarna stationair afgesteld.
Het blok liep meteen een stuk rustiger en stiller.
Daarna proefritje….. en perfect!!! niet meer bokken of stoten.
Gewoon 1500-2000 toeren in z’n vijf en daar trekt hij hem dan weer rustig doorheen.
Hopen dat het zo blijft! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.