Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › afslaan X20XEV
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 december 2010 om 16:42 #17229996
Hallo forum leden.
Ik heb een probleem met een X20Xev van 05-1999 deze ligt in een vectra b2 station. hij slaat regelmatig af bij het intrappen van de koppeling de nokkenassensor en de krukassensor zijn recent vervangen ongeveer 4maanden geleden na het uitlezen blijkt code P0335 want nu bleef het mml branden maar meestal is er niets te zien want hij geeft dan geen storing,starten en rijden weer, tot de volgende keer dat hij afslaat maar meestal zonder storing, kan het e.v.t. ook aan de ecu liggen, ik weet het niet meer. kan iemand mij helpen die dit probleem herkent. m.v.g. Theo27 december 2010 om 19:36 #17780370Waarschijnlijk is je stappenmotor niet goed meer en sluit of opent deze niet optijd, waardoor de motor stationair niet goed loopt en dus afslaat. Heb ik ook gehad met een x20xer.
27 december 2010 om 19:53 #17780371wat doet het toerental bij gewoon stationair draaien?
geen scheurtje in je aanzuigbuis zitten waardoor hij valse lucht aan zuigt27 december 2010 om 19:58 #17780372Inderdaad, dat probleem komt vaker voor.
Loopt de motor onregelmatig stationair, een beetje schommelen met het stationaire toerental ?
Dan moet je de omloopluchtklep (stappenmotor) en het gasklephuis meteen ook maar schoonmaken.
Kost je een bus remmenreiniger en twee pakkingen.
De papieren pakking tussen het spruitstuk en het gasklephuis is (letterlijk) een paar duppies.
Die tussen het gasklephuis en de omloopluchtklep kan je soms nog hergebruiken, maar als je die andere pakking toch moet halen, neem deze dan ook gelijk even mee.
Dit levert vaak al een flinke verbetering op.27 december 2010 om 21:45 #17780373het stationairtoerental is over het algemeen zo rond de 750-800 toeren en schommelt niet aleen net voor dat hij afslaat zakt hij tot 450 tpm en slaat dan af, alles is al goed schoongemaakt gasklephuis stapppenmotor en carterventilatie ook opgeboord zoals in how-to van willem p.s svdk20 heeft het over een scheurtje in de aanzuigbuis, welke bedoel je??
27 december 2010 om 22:05 #17780374Rubberen flebele gedeelte tussen je luchtfilter en je gashuisklep
27 december 2010 om 22:17 #17780375ok moet ik nog even nakijken morgen deze heb ik nog niet gehad bedankt.
27 december 2010 om 22:26 #17780376Het zou ook nog je Lamda Sonde kunnen zijn. Hiervan zou je de stekker los kunnenmaken en kijken hoe hij hierop regaeerd. Dan loopt hij in noodloop, dit geld ook voor het testen van je Luchtmassameter, dit kun je doen door stekker los te halen, slaat hij dan nog of dan kun je deze beide uitsluiten.
27 december 2010 om 22:28 #17780377Luchtmassameter is ook vervangen Lamda Sonde moet ik dan ook nog even nakijken
28 december 2010 om 00:59 #17780378HOE OPBOREN VAN PIJPJE CARTERVENTILATIE:
Hierbij hoe op te boren van pijpje op gasklephuis.
Demonteer gasklephuis:
– Luchtslang afnemen
– vacuum slangen afnemen
– stekker(s) afnemen
– gaskabel (en evt Cruise Control kabel losmaken) (klemmetje draaien en uittrekken
– 4 moeren waar huis mee vastzit los makenedit: evt gaskabel os maken als gasklephuis los is kan je er makkelijker bij
opm: Let op dat voetpakking van gasklephuis nog heel is, anders vervangen
=================================================
opboren van pijpje:
* max 1mm groter maken
– gasklephuis op zijn kop leggen
– van buiten naar binnen
foto van gasklephuis:
nadat de gasklep is opgeboord:
==================================================
EXTRA:
maak gelijk gasklep en alle pijpjes goed schoon met remmen reiniger
maak ook de stappen motor (ronde ding aan gasklehuis schoon:
– Demonteer stappen motor dmv 2 boutjes (torkx) los te draaien
– probeer pakking heel te houden, kun je hem weer gebruiken.stappen motor:
2 schroeven los:
elektrisch deel: dit gaatje lekker volspuiten met remmenreiniger en daarna wd40:
als je deze gereinigd heb effe schudden hieraan, dan moet ie een tikkend geluid geven:
mechanisch deel ook goed reinigen:
en weer in elkaar zetten, en werkt ie weer goed, je zal geen niewe hoeven te halen in 99 van de 100 gevallen, maar zit enkel het elektrisch deel vast!!!
gasklep van bovenaf:
Willem
28 december 2010 om 07:23 #17780379Hoeveel heeft het Motorblok gelopen als ik vragen mag?
28 december 2010 om 08:04 #17780380Hallo Willem het opboren heb ik precies zo gedaan zoals hierboven door u beschreven (uit het how-to forem van jou) en antwoord op haasje17 hij heeft 214000km gelopen.
28 december 2010 om 09:35 #17780381Den denk ik dat vervangen van je stappenmotor ook wel eens zou kunnen helpen, bij mij hiel schoonmaken niet. Vervolgens heb ik een nieuwe gemonteerd en probleem was verholpen. Het pennetje wat niet in het mottortje maar het deel wat eraan zit zat was gewoon ver uitgesleten, waardoor deze niet meer goed functioneerde.
Dit kon je niet echt zien, dus zou dat proberen.
28 december 2010 om 11:27 #17780382als je het electrisch deel van de stappen motor los hebt, en je schudt hem in de lengte richting, doet deze dan tikken??
zo nee, GOED reinigen, deze moet tikken anders zit ie vast door vervuiling.
Willem
28 december 2010 om 17:13 #17780383heb net een nieuwe stappenmotor besteld, heb deze al meerdere keren schoongemaakt maar werkt nog niet goed, de nieuwe is over 2 dagen binnen, laat nog weten of het opgelost is dan.
2 januari 2011 om 21:16 #17780384Nieuwe stappenmotor is erop gezet en hij loopt weer perfect, en is tot nu toe niet afgeslagen dus denk wel zeker dat het probleem is opgelost , dus allemaal bedankt voor het meedenken.
4 januari 2011 om 18:52 #17780385helaas probleem is nog niet opgelost, heeft iemand nog een idee,kan het ook de Nullastregelklep
stationair regelaar zijn??5 januari 2011 om 01:33 #17780386Ik denk dat je nog eens goed moet kijken naar het gasklephuis, en wellicht je gaskabel en gasklep opnieuw afstellen.
5 januari 2011 om 10:50 #17780387De nullast regelklep is dus die stappenmotor:
maak ook de stappen motor (ronde ding aan gasklehuis schoon:
– Demonteer stappen motor dmv 2 boutjes (torkx) los te draaien
– probeer pakking heel te houden, kun je hem weer gebruiken.stappen motor:
2 schroeven los:
elektrisch deel: dit gaatje lekker volspuiten met remmenreiniger en daarna wd40:
als je deze gereinigd heb effe schudden hieraan, dan moet ie een tikkend geluid geven:
mechanisch deel ook goed reinigen:
en weer in elkaar zetten, en werkt ie weer goed, je zal geen niewe hoeven te halen in 99 van de 100 gevallen, maar zit enkel het elektrisch deel vast!!!
5 januari 2011 om 11:57 #17780388Hallo Wim de nullastregelklep(stapenmotor zijn splinter nieuw zowel het mech.+electr. gedeelte zijn nieuw. slangen ook nagekeken op aanzuigen valse lucht maar niets gevonden (rara wat nu nog)????
5 januari 2011 om 12:02 #17780389ja, lastig inderdaad.
Valse lucht gecontroleerd met bijvoorbeeld remmenreiniger???
stappenmotor al gesplitst en met het electrische deel staan schudden, en tikt ie dan ook
Vervuiling is de pest voor nieuwe en Oude stappenmotoren,
ik heb hier een EGR klusje gehad, zit een nieuwe EGR op, zit ook weer vast door vervuiling, nog geen half jaar oud!!Daarom zeg ik hier vaker dan eens dat in 99 van de 100 gevallen de oude stappenmotor nog prima is!!
Willem
5 januari 2011 om 12:11 #17780390Ja Willem alles gedaan zoals hierboven beschreven ook inderdaad gasklep en gaskabel staan goed dat wordt dus nog even verder puzelen. als iemand nog ideen heeft hoor ik het graag en als het opgelost is horen jullie het ook. alvast bedankt.
5 januari 2011 om 12:13 #17780391rammelt het electrisch deel ook van de stappen motor als je deze splitst??
Willem
5 januari 2011 om 12:18 #17780392Willem, Volgensmij heeft hij gedurende dit topic zijn stappenmotor vervangen, dus lijkt me niet dat deze binnen een paar dagen weer vervuild is. Ik denk dat je het ergens anders moet gaan zoeken.
Zowel nokkas als krukassensor zijn vervangen, als ik hier leest zie ik dat je code P0335 als storing had, Maar was dit tevens nadat je sensoren waren vervangen? Want dit staat voor fout in krukassensor, dus zou ik denken dat deze of niet goed is of er ergens een kabelbreuk zit.
Controleer ook eens je distributieriemspanning.
5 januari 2011 om 13:03 #17780393code p0335 kan ook gegeven worden als de motor uit staat tijdens uitlezen
p0335 word met draaiende motor, en brandend motorklampje gegeven?? vervang de nokkenassensor maar.
===============================================================================.
@ Haasje, sta niet raar te kijken, ik heb gekker mee gemaakt.
ik heb bij een X20XEV wel 4x een stappen motor schoongemaakt omdat deze iedere keer weer vol zat.
Probleempje met de carrerventilatie, en dat brengt Veel vervuiling met zich mee…
na probleem opgelost te hebben met deze carterventilatie, en de stappen motor een aantal keren te hebben schoongemaakt, was het probleem opgelost.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.