Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › Afmetingen C20ne motorblok en nog wat andere vragen
- Dit onderwerp bevat 46 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 30 mei 2022om 13:27 door willem2.
-
AuteurBerichten
-
19 september 2015 om 11:02 #17273558
Hallo allemaal,
Voor een project, een Mercedes L207
ben ik zoek naar een ander motorblok. Het huidige blok, een BMC B series blok, is echt op. Een passend Mercedesblok is erg lastig te vinden, passen niet, of zijn gewoon te duur. Dus ik kwam na wat speuren bij de Opel Family 2 blokken.
Weet iemand de buitenmaten van een C20ne blok? In de bus zou het blok langsgeplaatst worden en dat heb ik maar 50 centimeter ruimte.
In onze Astra ligt een x16szr, heeft dat blok dezelfde afmetingen? Want dan kan ik gewoon die opmeten.Alvast bedankt voor het meedenken
Willem
20 september 2015 om 07:32 #18296520de x16szr is een stuk kleiner dan de c20ne
Een c20ne is een big block en de 1.6 is een small block.heb geen c20ne meer staan helaas alleen zijn broer met 8kleppen meer
20 september 2015 om 17:00 #18296521Wat moet je precies weten?
Breedte met bak en al? diepte met injectie en al?
Of alleen de onderkant blok maten?26 september 2015 om 14:44 #18296522Ik heb een compleet blok gekocht, een c20ne uit een Astra f. Een beetje op de gok, maar in het ergste geval heb ik een leuk blok voor in mijn Astra :thumbup
Ik moet natuurlijk een adapterring maken voor tussen bak en blok, maar dat komt wel goed. Het vervelende is dat vliegwiel+koppeling te dun is. Vliegwiel+koppeling van het oude blok zijn 60 mm in hoogte, en die van de c20ne is totaal 40 mm. Dus als ik het blok op de bak van de bus monteer, gaat dat niet werken.
Bestaan er voor dit blok ook een dikker vliegwiel? Ik ben al even hier aan het rondspeuren, maar ik kom nergens maten tegen.
Op het Opel blok zit een plat vliegwiel en op de bus zat een kom. Omruilen gaat helaas niet, boutgaten komen wel overeen, maar vliegwiel is een centimeter te groot :hmmz
27 september 2015 om 09:11 #18296523een kom vliegwiel van een opel zal geen effect hebben naar mijn idee, aangezien de plaat erin ligt..
Waar je ook rekening mee moet houden is nu idd dat je een pasplaat voor de bak moet gaan maken.Kun je geen opel bak gebruiken???
want een cardanas is eenvoudig aan te passen.27 september 2015 om 11:20 #18296524Ah, dus een komvliegwiel+koppeling is even hoog als plat vliegwiel+koppeling.
Das jammer, dan ga ik eens kijken of ik een nieuw koppelingshuis kan maken, of het bestaande huis kan aanpassen (korter kan maken).Een Opel versnellingsbak is er denk ik niet, de motor is langsgeplaatst en de bus heeft voorwielaandrijving. Ik weet zo snel geen Opel die dat heeft.
Edit:
Dit vliegwiel ziet er toch wel dikker uit http://www.ebay.co.uk/itm/Flywheel-C24NE-Manual-Transmission-Vauxhall-Frontera-A-Carlton-90448917-/200969751079?hash=item2ecabb0a2727 september 2015 om 18:21 #18296525AnoniemLid sinds:
1 January 1970Als je ook nog met een.pasplaat gaat werken
Dan komt je vliegwiel nog verder weg te zitten….
(ik zat onlangs met zoortgelijk probleem enkel dan in n bootje
Wel 2x door dubbele motoren……..)Dan is je huidige vliegwielhuis omlassen de kortste klap denk ik….
27 september 2015 om 19:17 #18296526Ik zat nog even te kijken naar een vliegwiel voor een 6 cilinder, maar die hebben zo te zien altijd een 8 bouts bevestiging.
Dan ga ik het koppelingshuis maar (laten) omlassen. De kant die tegen het (oude) blok komt gaat eraf en dan laat ik er het gedeelte van de f16 bak die tegen het blok komt aan zetten.
Wel zonde van de f16 bak. Misschien even op zoek gaan naar een lege…27 september 2015 om 19:19 #18296527ja maar een c24ne vliegwiel is wel heel andere koek..
ik ben haast bang dat de c20ne hiermee niet eens fatsoenlijk vooruit komt..Dat vliegwiel is voor een 6 cilinder, de c20ne is maar een kleine 4 cilinder.
Dat vliegwiel is zo zwaar dat de motor mijn inziens niet echt meer vooruit te branden is door het gewicht wat eerst in gang gezet moet worden.Vraag me af of die vliegwiel boutgaten wel overeen komen. Hele andere motor die twee
27 september 2015 om 19:41 #18296528Een omega is ook langsrichting en heb ook c20ne gehad
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
27 september 2015 om 21:05 #18296529AnoniemLid sinds:
1 January 1970@kiyamizio wrote:
Een omega is ook langsrichting en heb ook c20ne gehad
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
heb je gelijk in
maar dat wil echt niet zeggen
dat alle vliegwielen
die ooit in een omega gebruikt zijnook op alle motoren passen die ooit in een omega geleverd zijn ;)
voordeel als de topic starter wel de c20ne passend op z,n huidige bak krijgt
en de pk,s blijken te weinig
dan past er zo een c20xe voor of zelfs een c20let ;) king:maar inderdaad willem
tik (desnoods via een oproepje hiero )
een oude bak op de kop
en las (laat lassen)de voorste ring daarvan op het vliegwielhuis van je huidige bak dat is de kortste klap
dan kun je alles op de juiste maat maken
hoe kom je trouwens uit met de vertanding van je price as
tenopzichte van de c20ne koppelingsplaat???27 september 2015 om 21:33 #18296530De vertanding past, meer geluk dan wijsheid :angel
Toch lees ik hier en daar over dikkere vliegwielen, bijvoorbeeld in dit topic
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=45&t=150668Maar goed, daar gaan we morgen wel even achteraan
Bedankt voor het meedenken iig :thumbup
O,ja, de pk’s zullen op zich wel voldoende zijn. Vorige motor was een 1800 met iets van 80 pk.
28 september 2015 om 09:13 #18296531AnoniemLid sinds:
1 January 1970Die eerste die je postte
Daar is geen reactie opgeweest dus als de frontera al n dikker vliegwiel had?Zullen die redelijk zeldzaam.zijn….
Dat 2e linkje….
Dat zijn vliegwielen van een cih
Volgens mij is de steek van die gaten niet gelijk aan een c20ne krukas.
maw een cih vliegwiel gaat niet passen….volgens mij….
Heeel lang geleden ben ik daar mee bezig geweest
Toen ik een c20xe in m.n manta wou bouwen….
Was omstreeks 1996 / 1998
Dus heel scherp staat t me niet meer voor de geest…Weet wel.dat ik uiteindelijk t c20xe vliegwiel gebruikt heb
En een koppelingsplaat heb laten maken
Juist omdat ik wel met het vertandings probleem zat……28 september 2015 om 18:25 #18296532Hier even een plaatje van de twee vliegwielen. Dan weet iedereen waar we het over hebben. (De eerste foto van de bus ook even aangepast, dit is mijn bus :thumbup )
Links is het hoge vliegwiel, wat uit de bus komt. Rechts het vliegwiel van de C20NE.
Boutgaten komen overeen, alleen is het krukasgat 47 mm voor de bus en 39 mm voor de Opel
Bij de onderste is de foto omgedraaid, dus Opel rechts en bus links. Krijg ‘m niet omgedraaid :roll:
Qua maat scheelt het dus niet zo veel, op de dikte na. Bus vliegwiel heet een diameter van 294 mm en de Opel 287. De drukgroepen zijn onderling uitwisselbaar.29 september 2015 om 09:18 #18296533AnoniemLid sinds:
1 January 1970In dit geval zou je dus ook een pasring kunnen (laten) draaien
Om het verschil op te vangen op de krukas…
Verschil in buiten diameter is enkel lastig voor je startmotor…
Maar dat is mischien met iets aanpassen van t tandwiel van de startmotor op te lossen….Is het boutpatroon van de mercdes bak gelijk aan die c20ne gelijk dan?
En heb je dat mercedes vliegwiel al aan de krukas gepast?Want als die steek inderdaad over1 komt is dat vrij uniek…….
29 september 2015 om 18:16 #18296534Vandaag nog even zitten passen en meten. Ik heb besloten om het koppelingshuis aan te passen, zodat ik het vliegwiel van het C20ne blok kan gebruiken. Op die manier zit alles gelijk goed.
Nu nog maar even drie keer meten en op zoek naar een bak om op te offeren.Dus bij deze: Wie heeft er nog een F16 (of soortgelijke) versnellingsbak liggen? Mag leeg, kapot, of zelfs gescheurd zijn. Het enige wat ik ga gebruiken is het gedeelte wat tegen het motorblok aan komt, met de boutgaten. Dus als dat goed is, maakt de rest me niet uit.
Wat heb ik ervoor over? Fles wijn? Biertje?
29 september 2015 om 18:28 #18296535leuk project wel allen snap ik de richting niet echt.
in mijn ogen had je ook richting een mb100 gekund ik denk jongere nichtje
of de techniek kunnen pakken van een audi 80 of 100 er is zelfs een passat met de motor vooruit.
29 september 2015 om 19:04 #18296536Mercedesblokken heb ik gezocht, maar die liggen ook niet voor het oprapen. De blokken die passen komen uit de jaren ’70, niet echt zuinig en kosten rond de 400 euro
Een origineel blok wat in de bus zat kost toch al gauw 800 euro.
Volkswagen of Audi had ook een mogelijkheid geweest (ik wist eigenlijk niet dat ze bestonden), maar dan had ik ook een versnellingsbak moeten kopen.
Dus vandaar Opel. Een compleet injectieblok met kabelboom, dynamo, startmotor enzo voor 250 euro, leek me prima.En weer lekker wat knutselwerk ;)
30 september 2015 om 12:18 #18296537AnoniemLid sinds:
1 January 1970komt wel goed willem
houd je de vorderingen wel hiero bij
ik houd wel van dit zoort projecten
en met die opel motor past het ook wel op een opel forum :thumbupzelf bouw ik momenteel 2 Mercedes turbo diesels
voor een Volvo (penta) vliegwielhuis ;)30 september 2015 om 14:55 #18296538Ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik heb een f10 liggen. mag je zo hebben.
Misschien heb ik wat gemist, maar waarom wil je perse de mercedes bak vd auto gebruiken?
Waarom niet wat theunm zegt?
er zijn wel meerdere autos geweest met lengterichting en voorwiel aandrijving.
Ik heb laatst een compleet passat blok met alles wat erbij hoort opgehaald voor 40 euro.
Mijn zusje rijdt daar toevallig mee rond. Een passat 32b of b2.
Is ook lengterichting met voorwielaandrijving.
Dat spul is er echt nog zat en gaat eeuwig mee.
Lekker makkelijke techniek. Is er van 1.6carb tot 2.2i. 60 tot 120 pk geloof ik.
Van audi 80, 90, vw passat, santana.30 september 2015 om 16:38 #18296539ik hoop dat hij zijn “besparing”gaat realiseren.
er zijn vele wegen naar rome uit eigenervaring weet ik dat ombouwen financeel wel eens wil tegenvallen.
er staat mij iets bij dat men in de cros ook wel hanomag bakken heeft gebruikt ik meen in sprinters.
dus pasplaten is ook al eerder gedaan.geen idee welk gereedschap je ter beschikking hebt maar hoop de voortgang hier wel te lezen.
30 september 2015 om 19:34 #18296540AnoniemLid sinds:
1 January 1970Er is niet zoveel meer
Wat niet al eens is gedaan………Opzich begrijp ik dit wel zie dit ook best slagen
De originele bak gebruiken heeft ook z.n voordelen
Al. Was t alleen al dat je geen oplossing hoeft te bedenken
Op je steekassen je versn pook en je teller aandrijving……Waarom meer werk op je hals halen dan nodig??
N toyota tercel van de 2e generatie had ook de motor in de lengte
En voorwielaandrijving….30 september 2015 om 20:35 #18296541We willen natuurlijk wel foto’s zien van een mooi omgelaste bak :kewlpics
3 oktober 2015 om 11:29 #18296542Het is allemaal en hoop werk ja. En je moet keuzes maken.
En dingen als teller en pook en assen zijn inderdaad wel handig van je eigen bak ja. Dat is zeker een feit.
Ik denk dan alleen dat die ouwe benz bak ook niet meer de nieuwste is. En ook niet de meest economische.
Een leuke andere vijf bak zou ik wel als een heel groot voordeel zien als ik zoiets zou doen.
Hier doen ze veel met die dingen trouwens.
https://www.dubbellucht.nl/index.php/forum/vragen-van-niet-leden-openbaar/14103-alternative-motor-mercedes-l207″ onclick=”window.open(this.href);return false;22 oktober 2015 om 21:36 #18296543Ik ben al een hoop verder, motor zit er al in, alleen nog steunen maken. Maar helaas werkt m’n rug niet zo mee, dubbele hernia. Maar ik zal binnenkort eens wat foto’s posten.
Ander vraagje: kan ik de cockpit van een Corsa B op deze motor aansluiten? Het lijkt me nml wel handig om te zien hoeveel toeren ie loopt en olie- en motormanagement lampjes e.d. zijn ook wel fijn. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.