aflopen velg links achter

Forumindex Forums Techniek Banden, remmen en onderstel aflopen velg links achter

• Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    hollebollejan

Kom net terug van vakantie met mijn Opel Vectra c 2006 en tijdens de terug reis is er voor de tweede keer binnen een jaar links achter een velg afgelopen. Gelukkig bleef de velg beide keren om de remschijf hangen waardoor verdere schades gelukkig achterwege zijn gebleven.
      De eerste keer gebeurde het in spanje zonder enige voorwaarschuwing een knal en daar stonden we alle vijf de wielbouten afgebroken. De auto is bij Opel in Spanje gemaakt incl allemaal nieuwe wielbouten (uit voorzorg) maar nu bijna een jaar later is het dus weer gebeurd, hier stonden we in Belgie aan de kant wederom 5 bouten afgeknapt links achter.
      De eerste keer werd al gauw gezegd dat ik de wielbouten te vast zou draaien maar de tweede keer heb ik dit laten doen bij een gerenomeerde garage. Er lijkt me dus iets anders aan de hand ik ik was benieuwd of iemand hier enige ervaring mee heeft gehad. En of er misschien iemand is die weet wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb weinig vertrouwen meer in deze auto het had n.l. veel slechter kunnen aflopen en een 3e keer wil ik niet meer meemaken

joop1970
      Deelnemer

Bouten toevallig in laten vetten met kopervet oid?

2000
        Moderator

Bouten met verkeerde treksterkte?

arjontje
          Deelnemer

Is een bekend probleem bij de vectra C.
            Bij mijn oude werkgever meerdere keren een vec c gehad met bouten die afbraken met los halen.

Bouten moeten droog gemonteerd worden. zonder vet.
            boutgaten moeten ook schoon zijn.

En netjes vast zetten op 110NM met een moment sleutel.
            Dus niet met een luchtsleutel vast jakkeren!!!!!

Dan heb je nergens meer last van.

Controleer ook je wiel of dat nog in order is!

hollebollejan

ik neem aan dat opel de goede bouten gebruikt, de bouten zijn er schoon ingegaan en met de juiste spanning aangetrokken. Maar twee keer dezelfde kant is toch vreemd dan moet er volgens mij wat anders aan de hand zijn.

hollebollejan

ik twijfel erg aan de kwaliteit van de opel wielbouten we hebben alles laten checken en geen vreemde afwijkingen geconstateerd dus dan blijft alleen de kwaliteit van de wielbouten een vraagteken. Volgens ons zijn deze te hard. Ga nu eens een ander merk bout gebruiken kijken wat dit brengt.
                Tijdens een tussentijdse controle rechts achter knapte (alweer ) twee wielbouten origineel Opel zomaar af tijdens losdraaien en deze bouten waren met 110 n vastgedraaid ra ra, dit geeft me al met al geen veilig gevoel meer. Tijdens mijn zoektocht op internet kwam ik er achter dat er in duitsland veel meer gevallen bekent zijn die het zelfde euvel hebben. En al die verhalen ver te vast draaien met luchtsleutel zal wel kloppen maar waarom lopen dan alleen de opelvelgen zo vaak los? :swear

Anoniem

viewtopic.php?f=6&t=171650&hilit=bouten

niet alleen de c vectra heeft hier last van :shock:
                  maar ook de b vectra
                  chek t linkje maar eens
                  ik heb de laatste x dat de zomer wielen der ondergingen
                  nieuwe bouten gestoken
                  nadat ik eerst met de juiste tap even door de boutgaten heen geweest ben
                  dus alles als nieuw de bouten en de boutgaten

binnenkort de winterwielen der onder dan maar eens zien wat er gebeurt???

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.