AFL project, klaar!!! nu met filmpjes

Forumindex Forums Modellen Insignia AFL project, klaar!!! nu met filmpjes

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 151 tot 160 (van in totaal 160)
  • Auteur
    Berichten
  • #18171181
    calibra-power
      Lid sinds:
      1 July 2004

      Wat gek. De achteras is een vaste connecter die hoeft eigenlijk niet los.
      Het zal wel een kleinigheidje zijn. Misschien zit ie niet goed aangedrukt.

      #18171182
      ivo2601
        Lid sinds:
        8 June 2014

        Gisteren de auto opgehaald. Receptioniste gaf aan dat medewerker v.d. werkplaats niet meer aanwezig was en hij me maandag gaat bellen over de uitgevoerde werkzaamheden. Ik had eigenlijk verwacht dat als het aan de achteras sensor zou liggen dat mijn dimlicht het in ieder geval wel zou doen en dat, op de storing van de sensor na, geen foutmeldingen meer zouden komen in het display… Helaas, dimlicht en grootlicht werken beiden niet en volgens mij hebben ze de programmering niet afgerond/ kunnen afronden. Krijg bijvoorbeeld de melding dat stadslichten kapot zijn, etc.etc. Vandaag de bekabeling doorgemeten en geen kabelbreuk kunnen vinden. Nogmaals schema’s erbij gepakt en zelf gemaakte schema AFL kabelboom. Pinbezetting v.d. achteras sensor klopt gewoon. Vreemde is dat de binnenspiegel ook totaal niet lijkt te werken. Dimt in ieder geval niet. Omdat de achteras sensor helemaal nieuw is vraag ik me af of deze niet ingeleerd moet worden. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij kapot is en is ook een beetje lastig om er zo achter te komen. Mis het nu enorm dat ik zelf geen diagnoseapparatuur heb en kan uitzoeken waar de foutmeldingen vandaan komen. Ik had bij de kabelboom ook een andere centrale regelmodule besteld voor het geval dat… Deze uiteindelijk maar eens aangesloten. De melding v.d. defecte koplamphoogte regeling blijft echter verschijnen. Nu werken de dimlichten alleen als ik de schakelaar op handmatig zet, circuit gaat dan volgens mij buiten AFL regelunit om. Grootlichtfunctie en de rest van AFL werkt nog steeds niet. Nou ja, ik hoop dat ik morgen wat meer info van de dealer krijg.

        #18171183
        calibra-power
          Lid sinds:
          1 July 2004

          Goedemorgen,

          enkele van jouw problemen had ik ook. De dealer gaat je niet veel kunnen vertellen. Ze hebben echter alleen maar geprogrammeerd.
          Het eerst wat je moet doen is alles testen. Al je onderdelen zijn gebruikt dus ik persoonlikj heb eerst gekeken of alles wel werkt.
          Dus lamp eruit, accu er bij en proberen of je de xenon aan kunt krijgen,
          Verder moet je een extra massa aanbrengen. Als je deze niet hebt aangeloten zullen ze nooit werken!. (goed meten welke pin je gebruikt andrs kun je je canbuss in de lamp opblazen!)

          Je stadlicht dat heb ik ook. Dat komt omdat deze anders aangesloten horen te zijn als op de schema’s staat. Bekijk de pin layout maar eens in je donor boom en je eigen boom. Dan zul je zien dat deze op een andere plek zitten aangesloten op de comfort module. Daarom werken ze alleen op de handmatige stand.
          Als s avonds mijn xenon lampen aan gaan gaan de stadslichten ook aan maar dit hoort zo niet te werken.

          Het automatisch groot licht zul je zelf handmtig moeten activeren. Staat in je boekje.

          De sensor kan van alles zijn. Heb je hem niet per ongeluk op zijn kop gemonteerd?

          Dan nog je spiegel. Ik kan me herinneren dat je daar wat mee aan het stoeien was. Als je deze een keer hebt aangeloten zonder iets te wijzigen aan de bedrading dan is deze nu stuk. en heb je de interne driver opgeblazen. Op de canbuss pin komt dan namelijk een spanning te staan.

          Als je er niet uit komt dan bel me maar.

          #18171184
          ivo2601
            Lid sinds:
            8 June 2014

            Hoi Jeroen, bedankt voor je reactie.

            ik heb mijn koplampen afgelopen weekend nog eens getest. Deze werken volgens mij naar behoren. Na het programmeren bij de Dealer heb ik geen foute connecties kunnen vinden. Dimlicht werkt als ik de andere module (uit de schade auto) aansluit en de schakelaar op handmatig zet. Hierbij verdwijnen dan ook alle foutmeldingen (op de melding van de hoogteregeling en servicemelding AFL na dan). Ik merk trouwens wel op dat de hoogteregeling in de koplampen zelf niet werkt (bij het inschakelen v.d. dimlichten). Dit kan ook komen omdat de hoogteregeling in zijn geheel bij mij niet werkt. Grootlicht werkt als ik het stroomcircuit doorverbindt in de connector van de afl module (connector eerst losgekoppeld welteverstaan). Parkeerlichten/ Led stadslichten werken zodra ik de sleutel op contact zet en de schakelaar in auto stand heb staan. Ik had hierbij al de pinbezetting uit de AFL kabelboom aangehouden omdat ik ook verschillen zag in de module. Ik heb de sensor losgehaald maar deze kan ik volgens mij niet onderste boven monteren (foto heb ik enkele berichten eerder geplaatst). Met de binnenspiegel zou je wel eens een punt kunnen hebben,.. :D Ik heb vandaag naar een andere binnenspiegel gezocht en deze dan maar besteld… :swear

            #18171185
            ivo2601
              Lid sinds:
              8 June 2014

              Onderstaand schema heb ik opgesteld bij het aansluiten (kleurcodes komen niet altijd overeen omdat ik in sommige gevallen een andere kleur kabel heb dan in schema beschreven staat)

              AFL Module

              Stekker 1 (6 polig)
              pin 1: paars/grijs (RDL-BU) naar 81 polige stekker X2 zekeringkast pin 15 (gezekerd door 10 ampere zekering, zekeringnummer 18)
              pin 2: paars/grijs (RDL-BU) naar 81 polige stekker X2 zekeringkast pin 15 (wordt samengevoegd met bovenstaande)
              pin 3: vrij
              pin 4: vrij
              pin 5: geel/wit (YE/WH) naar 10 polige stekker X117 koplamp rechts pin 9
              pin 6: geel/grijs (YE/GY) naar 10 polige stekker X115 koplamp links (bestuurderszijde) pin 9
              => stekker 1: bochtverlichting

              Stekker 2 (18 polig)
              pin 1: zwart (BK) verbinden aan massapunt onder motorkap bestuurderszijde
              pin 2: wit/rood (GY) naar sensor achteras pin 3
              pin 3: zwart/bruin (BK/BN) naar sensor achteras pin 1
              pin 4: vrij
              pin 5: vrij
              pin 6: bruin (BN) naar sensor achteras pin 2
              pin 7: wit/blauw (WH-D-BU) solderen aan kabel wit/blauw naast stoel bestuurderszijde (foto)
              pin 8: vrij
              pin 9: vrij
              pin 10: rood/wit (VT/L-BU) naar rechthoekige 81 polige stekker X2 zekeringkast onder motorkap pin 63 (gezekerd door 5 ampere zekering, zekeringnummer 64)
              pin11: wit/rood (GY/WH) naar sensor vooras pin 3
              pin 12: zwart/grijs (BK/GY) naar sensor vooras pin 1
              pin 13: wit (WH) solderen aan kabel bestuurderszijde (knooppunt +/- 30 centimeter van stekker)
              pin14: blauw (D-BU) solderen aan kabel bestuurderszijde (knooppunt +/- 30 centimeter van stekker)
              pin 15: bruin/wit (BN/WH) naar sensor vooras pin 2
              pin 16: vrij
              pin 17: groen/bruin (D-GN/WH) naar 10 polige stekker X117 koplamp rechts pin 7
              pin 18: groen/paars (D-GN/WH naar 10 polige stekker X115 koplamp links (bestuurderszijde) pin 7

              Koplamp zelf AFL aangesloten links (bestuurderszijde) (stekker X115)
              pin 1: zwart (BK) (massa bochtverlichting/parkeerlicht/richtingaanw.)
              pin 2: vrij (bruin/geel uit pin 8 ingepind => geen functie)
              pin 3: geel (BK) (xenon dimlicht L) naar 82 polige stekker X1 pin 8
              pin 4: grijs/blauw (parkeerlicht) naar zwarte stekker comfortmodule pin 2
              pin 5: blauw/wit (D-BU/WH) (knipperlicht L) naar comfort mod. X5 (bruine stekker) pin 2
              pin 6: paars/grijs (VT/GY) (horizontale motor grootlicht) naar 81 polige stekker X1 pin 69 (wordt in kabelboom samengevoegd) (gezekerd door 10 ampere zekering nummer 19)
              pin 7: groen/paars (D-GN/WH) (horizontale motor grootlicht)
              naar 18 polige AFL stekker pin 18
              pin 8: zwart (BK) (bruin/geel komt te vervallen) (massa hor. Motor grootlicht)
              pin 9: geel/grijs (YE/GY) (bochtverlichting L) naar 8 polige AFL stekker pin 6
              pin 10: zwart (BK) (massa dimlicht)

              Koplamp zelf AFL aangesloten rechts (stekker X117)
              (X1 = stekker zekeringkast)
              pin 1: zwart (BK) (massa bochtverlichting/parkeerlicht/richtingaanw.)
              pin 2: vrij (bruin/geel uit pin 8 ingepind => geen functie)
              pin 3: geel (BK) (xenon dimlicht R) naar 82 polige stekker X1 pin 12
              pin 4: blauw/bruin (parkeerlicht) naar zwarte stekker comfortmodule pin 1
              pin 5: groen/paars (L-GN/VT) (knipperlicht R) naar comfort mod. X4 pin 3
              pin 6: paars/grijs (VT/GY) (horizontale motor grootlicht) naar 81 polige stekker X1 pin 69 (gezekerd door 10 ampere zekering nummer 19)
              pin 7: groen/bruin (D-GN/WH) (horizontale motor grootlicht)
              naar 18 polige AFL stekker pin 17
              pin 8: zwart (BK) (bruin/geel komt te vervallen) (BK) (massa hor. Motor grootlicht)
              pin 9: geel/wit (YE/WH) (bochtverlichting R) naar 8 polige AFL stekker pin 5
              pin 10: zwart (BK) (massa dimlicht)

              #18171186
              calibra-power
                Lid sinds:
                1 July 2004

                Beste IVO,

                Dit lijkt allemaal goed. Ik moet er even induiken om alles 100% te controleren.
                Maar eerst even terug naar het begin.
                Je schrijft dat je koplampen niet bewegen. De beweging wordt canbuss gestuurd en werkte bij mij al voordat de auto was geprogrammeerd.
                Echter de lampen moeten wel branden anders doet ie zijn initialisatie niet. Ik had in eerste instantie net als jouw mijn groot licht aangesloten op het dimlicht. Deze gingen toen aan en ook ging de koplamp toen bewegen. Zo kun je controleren of je canbuss goed zit aangesloten.

                Dan je dimlicht. Dit werkte bij mij ook niet na het programmeren.
                Zoals je in de schema’s kunt zien van de halogeen en de AFL variant is dit voeding circuit compleet anders. alleen worden ze beide wel door dezelfde voeding gevoed.
                Met andere worden, controleer je donorboom, Hier zit een doorverbinding die je ook moeten maken in jouw auto. Ook moet je nog een stekker omzetten. Maak het gewoon zoals het op het AFL schema staat. Daarna gingen beide koplampen branden en werkte alles naar behoren.


                Zoals je kan zien worden beide circuit gevoed door X2-24
                Je moet een brug leggen in X2-1 en X2-8

                #18171187
                ivo2601
                  Lid sinds:
                  8 June 2014

                  Hoi Jeroen,

                  ik heb vanavond een andere achteras sensor gemonteerd (hier zat volgens de dealer de fout in) maar systeem geeft dezelfde foutmeldingen en werkt nog steeds niet. Ik ga ervan uit dat de sensoren dus gewoon werken.

                  Je geeft aan dat de koplampen canbus gestuurd worden. Kun jij je nog herinneren of je 12 volt op x2 van de AFL module pin 17 en 18 die naar de koplampen x115 en x117 pin 7 gaan gemeten hebt (horizontale motor grootlicht)?

                  Ik heb de stekker van de linker koplamp gedemonteerd en het dimlicht (pin 3), bochtverlichting (pin 9) voorzien van voeding. Pin 6 en 7 (horizontale motor grootlicht) krijgen al voeding door zekeringkast resp. AFL module (nagemeten). Verlichting werkt maar koplamp initialiseert niet. Zou natuurlijk ook nog kunnen dat ik koplampen heb gekocht die kapot zijn.. Dat verklaart het feit dat de dealer de programmering volgens mij niet heeft kunnen afronden en de meldingen op het display.

                  De wijzigingen die je benoemd had ik aangebracht voordat de auto geprogrammeerd werd.
                  – brug in x2-1 en x2-8
                  – centrale regelmodule stekker x5-13 naar x2-24
                  – xenon lichten worden nu aangestuurd vanuit zekeringskast x1-8 en x1-12. Bij halogeen was dit x1-70 en x1-79

                  In ieder geval (wederom) heel erg bedankt voor je reactie. Ik begin er langzaam aan wel een beetje dol van te worden. Ik kan echt geen enkele fout in de aansluitingen vinden. Schema bij wijze van spreken wel 100 keer bekeken. Binnenspiegel komt hopelijk over enkele dagen binnen maar ik verwacht niet dat dan alles correct gaat werken.

                  #18171188
                  calibra-power
                    Lid sinds:
                    1 July 2004

                    Hoi Ivo,

                    Ik heb gisternavpond nog even naar je verhaal gekeken.
                    De melding van “storing koplamp hoogteregeling” had ik ook toen ik mijn plaatje miste bij de voorste sensor.
                    Je zou eens kunnen kijken of deze wel of de juiste manier gemonteerd zit.
                    Verer kun je het signaal van de achteras sensor gewoon meten.

                    Er werd bij mij wel verteld dat het AFL systeem niet geprogrammeerd kon worden als er een fout in het systeem zat.
                    Of dat ook echt is dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

                    Verder schrijf je dat pin 6 en 7 voeding krijgen.
                    pin 7 is volgens mij het canbus signaal. Hier zou geen spanning op moeten staan. Echter is het maar net hoe je dit gemeten hebt.
                    Het zou goed kunnen dat er wat mis is met je koplampen.

                    Ik wil er best een keer naar kijken…

                    Jeroen

                    #18171189
                    ivo2601
                      Lid sinds:
                      8 June 2014

                      Het werkt!

                      Het heeft een poos geduurd maar AFL werkt en is geprogrammeerd. :D

                      Even een “korte” aanvulling: Nadat ik de andere sensor op de achteras had geplaatst bleven de foutmeldingen aanwezig (storing koplamp hoogteregeling en AFL lampen vereisen service). Xenon werkte ook niet en schema’s klopte volgens mij toch echt 100%. Nogmaals met dealer gebeld en hij gaf aan dat de foutmelding definitief van de achteras sensor afkomstig was. Hij adviseerde me om de sensor wat hoger te plaatsen (gaten uitvijlen). Jeroen gaf me per mail al aan dat de koplampen bij het op contact zetten moeten initialiseren en hij de gaten v.d. achterassensor niet vergroot had… Uiteindelijk een nieuwe AFL module gekocht, andere koplampen en nieuwe ballasten. Nadat ik deze gemonteerd had verdwenen de foutmeldingen en initialiseerden de koplampen bij contact aan. Ondertussen had ik Op-Com ook werkend gekregen dus kon ik in ieder geval de BCM en AFL uitlezen.

                      Ik heb de ballasten en de oude AFL module nog eens afzonderlijk geprobeerd maar hierbij kwamen de foutmeldingen terug. In mijn geval was de AFL module kapot, niet compatible of had wellicht geprogrammeerd moeten worden.. Oude koplampen werkten wel zonder probleem..

                      Nog maar een tweede afspraak bij de Dealer in Duitsland gemaakt om AFL te programmeren. Na twee dagen kreeg ik van de monteur een telefoontje dat het hem niet ging lukken. De hardware in mijn BCM ondersteund AFL niet… Hierdoor kregen ze het xenon dimlicht en grootlicht niet aan het werk en werden de LED dagrijlichten niet herkend (waardoor foutmeldingen mbt defecte verlichting). Ik had nog een BCM uit de schade auto waar ik ook de kabelboom van had in de kofferbak gelegd voor het geval dat. Deze heeft de monteur geprobeerd te programmeren maar ook zonder succes. Ik kwam er nu helaas pas achter dat ze nooit VCI codes hadden aangevraagd en dat ze dit ook niet zouden gaan doen omdat het absoluut niet mogelijk is. Dit had ik na advies van Jeroen wel vooraf met de service adviseur besproken en was geen probleem.

                      Bij thuiskomst de verlichting tijdelijk aan de praat gekregen zodat ik in ieder geval in de auto kon rijden. De BCM nog eens op internet opgezocht en deze wordt dus in Roemenie als complete set met o.a. de AFL module (toevallig exact dezelfde module die nu in mijn auto zit) aangeboden. Hij moest dus wel gewoon geschikt zijn.

                      Na mailverkeer met Jeroen een afspraak gemaakt bij zijn Opel Dealer en AFL correct laten programmeren met VCI. Ze hebben uiteindelijk nog 5 uur werk aan het programmeren gehad omdat ze ook nog een VCI voor de koplampsproeiers (die ik achteraf heb aangesloten) moesten hebben en omdat na programmeren cruise control niet meer werkte. Uiteindelijk functioneert ook deze.

                      Jeroen nogmaals hartstikke bedankt voor al je hulp en geduld. Zowel in je topic als via e-mail. Als ik nog kan helpen met de dagrijverlichting dan hoor ik het graag. Ik heb je nog een mail hierover gestuurd.

                      Gr. Ivo

                      #18171190
                      CAlberts
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        15 December 2010

                        Filmpjes filmpjes filmpjes :jerry

                      10 berichten aan het bekijken - 151 tot 160 (van in totaal 160)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.