AFL project, klaar!!! nu met filmpjes

Forumindex Forums Modellen Insignia AFL project, klaar!!! nu met filmpjes

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 101 tot 125 (van in totaal 160)
  • Auteur
    Berichten
  • #18171131
    calibra-power
      Lid sinds:
      1 July 2004

      Ja denk het wel ook digitaal maar is niet echt handig. De sensor zit achter bij je wiel bestuurders zijde. Detecteerd je draagarm. Zitten twee 6 kantige gaten in de carosserie. Daar moeten de speciale bouten in. Maar die moet je met speciaal gereedschap aanknijpen. Voor zit ie ook aan de bestuurderszijde. Net achter de wielkuip recht op de carrosserie.

      #18171132
      gose91
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 November 2013

        Wauw, wat een project zeg. Ik zit bij mijn 20 jaar oude blokkendoos al te zenuwen als ik een paar panelen en stekkers los moet rukken om iets elektrisch aan te leggen. Jij doet dat even bij een Insignia van een paar jaar oud! :wors

        #18171133
        ivo2601
          Lid sinds:
          8 June 2014

          Gisteren de bumper naar de spuiter gebracht. Besloten om hem toch maar helemaal te laten spuiten. Vandaag heb ik naar de locatie van de achtersensor gezocht zoals je beschrijft. Volgens mij heb ik hem gevonden. Van het speciaal gereedschap kan ik me even geen voorstelling maken. Zal wel duidelijker worden als ik de onderdelen voor bevestiging v.d. sensor heb besteld en ontvangen. Plaatsing van de vooras sensor zal wel wat langer/ lastiger zoeken worden. Kan ik voren ook de bevestigingspunten ontdekken? vooral de plaatsing van het plaatje zal even zoeken zijn. Ik heb wat foto’s gemaakt van de locatie van de achtersensor maar kan deze volgens mij niet eenvoudig toevoegen of zie ik iets over het hoofd?

          #18171134
          calibra-power
            Lid sinds:
            1 July 2004

            Ik heb ergens een foto van de voorsensor. Zal even zoeken.
            Hier zitten de zelfde 6 kantige gaatjes in je subframe.
            Die moeren die erin gaan werken als een popnagel.als je ze vastdraait met een speciale tang klemmen ze van binnen vast en kunnen ze niet meer los. Vervolgens kan de bout erin.

            #18171135
            ivo2601
              Lid sinds:
              8 June 2014

              Een foto van de sensor in ingebouwde toestand zou super zijn, zal een hoop verduidelijken. Bedoel je misschien blindklinkmoeren? Heb je deze met een blindklinkmoertang vastgezet?

              #18171136
              calibra-power
                Lid sinds:
                1 July 2004

                Hier heb je wat foto’s om je op weg te helpen.
                Ze zijn niet allemaal even scherp helaas maar het maakt wel het een en ander duidelijk.
                Je kunt zo duidelijk zien hoe en waar de sensor gemonteerd zit. Dit is bestuurders zijde (voorkant)

                Verder moet je goed controleren of je interieur computer geschikt is voor AFL. Ik heb een diesel en de mijne was geschikt. Dit g eld ook voor je zekering kast. Als er geen AFL circuit in zit zul je deze ook moeten vervangen.

                Verder kun je niet zonder deze tool!

                En ten slotte nog een foto van de adapters.

                Ik zou voor 6000K lampen gaan. Deze geven het mooiste licht.
                Post even een foto van je balasten en andere onderdelen dan kijk ik even of je de juiste spullen hebt.

                Jeroen

                #18171137
                calibra-power
                  Lid sinds:
                  1 July 2004

                  ik zit nog even terug te kijken naar je post.
                  Je schrijft dat je een boom van een sedan hebt maar zelf een station rijd.
                  Ik hoop dat de kabels voor de achtersensor nu lang genoeg. anders zul je deze moeten verlengen.
                  Verder hoop ik dat je goed bent ik schema’s lezen en analyseren.

                  eventueel kan ik het tegen een kleine vergoeding voor je inbouwen.

                  Jeroen

                  #18171138
                  ivo2601
                    Lid sinds:
                    8 June 2014

                    Jeroen, bedankt voor de foto’s.

                    Ik moet even afwachten of de kabels voor de achteras sensor lang genoeg zijn. In het ergste geval moet ik hem verlengen. Het tooltje wat je beschrijft ziet er handig uit (volgens mij niet in Nederland te krijgen, of wel?). Wist helemaal niet dat het bestond. Ik heb tot nog toe altijd paperclips of i.d. hiervoor gebruikt. Xenon lampen zijn volgens mij 6000k (philips blue vision). Schema’s lezen gaat matig/redelijk. Als ik er niet uitkom kan ik een kennis om hulp vragen. Is wel inderdaad een must om te hebben voor de inbouw. Maak me ook wel een beetje zorgen erover dat ik de schema’s nergens kan vinden om me ze te bestuderen. Bedankt voor je aanbod om tegen een kleine vergoeding in te bouwen. Ik hoop in ieder geval de sensoren, kabels, bumper etc. zelf te doen. Zal nog wel enkele weken/ maanden overheen gaan aangezien ik nog op de bumper moet wachten en nog niet alle onderdelen bij elkaar heb.

                    #18171139
                    ivo2601
                      Lid sinds:
                      8 June 2014

                      Nog enkel foto’s van de onderdelen:

                      Lichtschakelaar:

                      AFL module (2 jr. jonger dan mijn auto dus hopen dat deze werkt):

                      xenon D1S

                      Ballast:

                      Sensor vooras:

                      #18171140
                      ivo2601
                        Lid sinds:
                        8 June 2014

                        Locatie sensor achteras die ik gevonden heb na je bericht:

                        slang koplampsproeiers:

                        koplampsproeiers en pomp:

                        #18171141
                        calibra-power
                          Lid sinds:
                          1 July 2004

                          Hoi Ivo,

                          Je hebt de juiste onderdelen.
                          De plek voor de achtersensor is ook wat ik bedoelde.

                          Je komt er wel.

                          Jeroen

                          #18171142
                          ivo2601
                            Lid sinds:
                            8 June 2014

                            Hoi Jeroen,

                            bedankt voor het nakijken. Wellicht dat ik, als ik alle onderdelen verzameld heb en de sensoren etc. heb ingebouwd, een keer met je kan afspreken om e.e.a. door te nemen c.q. aan te passen tegen een vergoeding (als je aanbod nog geld :D ). Zal wel nog een tijdje duren.

                            Ik ben in ieder geval dit weekend alvast begonnen met de inbouw v.d. spiegel. Helaas geconstateerd dat in ieder geval de zekeringkast links achterin vrij summier is uitgevoerd. Ik heb 1 kabel getrokken voor de spiegel (spanning) en 1 kabel (pin2, paars) is zover ik kan beoordelen overbodig (spanning). De eerste foto is de huidige situatie en op de tweede foto heb ik een kabel bijgeprikt (rood/wit). Deze rood/witte kabel wordt op de kabelboom verbonden met pin 32 van de stekker gekoppeld aan de zekeringkast (foto). Helaas ontbreekt hiervan de pin op de zekeringkast en (volgens mij ook) de zekering. Om te testen of de spiegel automatisch dimt heb ik tijdelijk spanning op de rood/witte draad gezet maar helaas, hij dimt niet. Kan natuurlijk ook aan de spiegel liggen, hij is tweedehands. Werkte de spiegel bij jouw wel direct zonder dat je de rest had aangesloten?

                            Bestaande situatie

                            Nieuwe situatie

                            #18171143
                            calibra-power
                              Lid sinds:
                              1 July 2004

                              Ho ho stop stop. Niet zomaar spanning gaan prikken want dan blaas je canbuss op.
                              De oude situatie werkt met een sensor. Zogenaamde lichtgevoelige weerstand. Dit signaal loopt door naar je spiegels.
                              Je nieuwe spiegel werkt met canbuss omdat de data van je camera verwerkt wordt door de canbuss.
                              Ik heb de bestaande bekabeling laten zitten. Toen de raamstijl gedemonteerd en daar de canbuss kabel verbonden met het veranderde signaal. De rest van de pinnen kun je laten zitten. Moeten alleen op een andere positie.
                              Stuur maar je whatsapp of mail dan stuur ik je van de week het schema.
                              Het probleem is dat de schemas van opel gecodeerd zijn en dus met een speciale online vieuwer bekeken moeten worden.
                              Je kunt ook je adres geven dan stuur ik ze op. Maar dan wel pas na mijn vakantie want moet het even allemaal uitzoeken.
                              Maar nooit meer zonder schemas iets proberen. Als je iets sloopt ben je zwaar de sjaak.

                              #18171144
                              ivo2601
                                Lid sinds:
                                8 June 2014

                                #18171145
                                calibra-power
                                  Lid sinds:
                                  1 July 2004

                                  Ben er even snel voor je ingedoken.
                                  pin 1 licht groen. Die komt van je comfort module. Connector x7 pin 3. Die moet op x7-23. Ik heb hem losgeknipt en x7-23 in de connecter geprikt en toen aan de originele draad gesoldeerd. Dit omdat je pinnen uit de comfort module niet loskrijgt.
                                  heb van de nieuwe kabelboom die connecter kapot gezaagd om de pin er heel uit te krijgen.
                                  vervolgens heb ik in de connecter van de spiegel pin2 (originele voeding) naar pin 10 gezet (nieuwe voeding)
                                  Dat was het makkelijkste want dan hoef je geen hele nieuwe kabel te trekken. Daarna zou de pin layout overeen moeten komen met je nieuwe spiegel.

                                  #18171146
                                  ivo2601
                                    Lid sinds:
                                    8 June 2014

                                    Hoi Jeroen,

                                    bedankt voor je snelle reactie. Ik heb niet willekeurig op elke kabel spanning gezet. Alleen op de rood/witte kabel die verbonden wordt met de zekeringkast linksachter. Is zover ik kan beoordelen ook de enige spanning die de spiegel in de nieuwe situatie ontvangt. Als je geen kabel hebt getrokken heb je pin 2 dan naar pin 10 omgezet? Duidelijk dat spiegel via canbus werkt maar hij moet toch spanning ontvangen? Eens dat ik het project niet kan voltooien zonder verdere schema’s. Veel verder dan aansluiten sensoren kom ik dan niet. Ik zal je deze week een PM sturen voor de tekeningen en vergoeding voor verzendkosten en moeite.
                                    bedankt

                                    #18171147
                                    calibra-power
                                      Lid sinds:
                                      1 July 2004

                                      Ja klopt. Ik heb pin 2 naar pin 10 gezet.
                                      Origineel is deze 10A afgezekerd onder de motorkap.
                                      De kabel die jij op pin 10 hebt gezet hoort ook 10A afgezekerd te zijn. Daarom heb ik hem gewoon verzet. Was veel minder werk.
                                      Dus nieuwe situatie.
                                      Pin 1 canbuss camera en dim signaal
                                      Pin 5 massa (blijft hetzelfde)
                                      Pin 10 voeding (hier kun je pin 2 voor gebruiken)

                                      #18171148
                                      ivo2601
                                        Lid sinds:
                                        8 June 2014

                                        Ik zie nu je bericht (was druk bezig met mijn bericht). Spanning komt overeen, alleen probeer(de) ik hem dan via de zekeringkast links achterin te leggen (op bovenstaande connector pin32). Pinnen van comfort module heb ik nog niet omgezet. Moet ik mijn dashboard verder uit elkaar halen. Ik kom er zo niet aan. Ik heb de pinnen tot nog toe eruit gekregen met paperclips en naalden (is wel behoorlijk gepriegel maar het lukt). Heb gisteren wel je tooltje via ebay besteld in Engeland. Ik ben wel benieuwd dat als ik de pinnen omzet zoals je beschrijft of het automatisch dimmen dan al werkt.

                                        #18171149
                                        calibra-power
                                          Lid sinds:
                                          1 July 2004

                                          De pinnen van de comfort module kreeg ik echt met niks los. Heb ik uren aan lopen peuteren.
                                          Vandaar uiteindelijk de connecters gesloopt :)
                                          Als je pin1 aansluit op de juiste plek in de comfort module dan zal de spiegel direct dimmen.
                                          Maar sluit de spiegel niet aan voordat je deze om hebt gezet anders kun je de electronica in je nieuwe spiegel opblazen.
                                          Er staat in de oorspronkelijke situatie namelijk een geregelde spanning op pin 1 en canbuss is data. dus als je de spiegel nu aan zou sluiten heb je kans dat je dit circuit opblaast.

                                          Jeroen

                                          #18171150
                                          ivo2601
                                            Lid sinds:
                                            8 June 2014

                                            Bedankt voor je reactie. Ik heb vandaag even naar mijn comfort module gekeken. Bij mij zit licht groen volgens mij al op x7-23. Ik denk dat ik deze moet aftakken en vervolgens moet verbinden aan pin 1 van de spiegel. Ik heb nog geen tijd gehad om dit te proberen en heb ook de auto de komende dagen nodig. Probeer volgend weekend e.e.a. te demonteren en verder te zoeken.
                                            Ik zal je even een PM sturen ivm schema’s.

                                            #18171151
                                            calibra-power
                                              Lid sinds:
                                              1 July 2004

                                              Dan moet je even in je nieuwe kabelboom pin 1 van de spiegel volgen. In de schemas staan geen gegevens van de comfort module. Dit stond in een aantekening van mij.
                                              Na mijn vakantie stuur ik ze direct op.

                                              #18171152
                                              Hisense
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                17 February 2014

                                                Nu je zoveel gewerkt hebt aan het AFL project, wat er schitterend uitziet. Kun je vast mijn vraag beantwoorden, is het een goed idee om AFL koplampen te gebruiken ipv de standaardkoplampen en er dan digital pilot xenon achter zetten?

                                                #18171153
                                                calibra-power
                                                  Lid sinds:
                                                  1 July 2004

                                                  De pilot xenon zal niet passen in de afl lamp. Er zit een d1s lamp in.
                                                  Wat je kunt doen is afl lampen plaatsen met de originele xenon.
                                                  je krijgt ze dan aan het branden en je dagrijverlichting ook.
                                                  Echter je blijft wel met een foutcode op je boordcomputer zitten en hij wordt mogelijk bij de keuring afgekeurd omdat je hoogte regeling niet werkt. Ook de lens wordt niet aangestuurd dus het beeld is niet optimaal.
                                                  Ik zou bij eugene van gm tuningparts een set look a like afl lampen kopen. Die zien er uit als origineel maar hier past wel een setje pilot xenon in. Ook heb je dan boven genoemde problemen niet.

                                                  #18171154
                                                  Hisense
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    17 February 2014

                                                    Bedankt voor je reactie calibra-power, kwam een paar dagen geleden een originele set tegen zonder de lampen voor 200€ dus dacht misschien is het een optie. Maar geen idee dat er een ander typenlamp achter zou zitten. Dan wordt het binnenkort een ritje naar gm tuningparts, aangezien ik van een plaatje niet kan opmaken welke het mooist zijn.

                                                    #18171155
                                                    calibra-power
                                                      Lid sinds:
                                                      1 July 2004

                                                      Ik heb de donkere variant gezien op een zwarte auto. Dat staat echt heel vet. Maar ik weet natuurlijk niet welke kleur auto jij hebt.
                                                      Maar 200 euro is niet duur. Kun je via ebay misschien nog een centje aan verdienen

                                                    25 berichten aan het bekijken - 101 tot 125 (van in totaal 160)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.