Afgezaagd 6 cilinder spruitstuk op CIH2.2 merkbaar ?

Forumindex Forums Techniek Cih Afgezaagd 6 cilinder spruitstuk op CIH2.2 merkbaar ?

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249520
    ikrobert
      Lid sinds:
      19 March 2011

      Graag wil ik weten of er een merkbaar verschil zit tussen een afgezaagd spruitstuk van een 6 cilinder, ten opzichte van een origineel 2.2 spruitstuk van een injectie.

      Graag uw reacties, geen meningen maar iemand die met beide heeft gereden..ervaring heeft.

      Alvast Bedankt!
      Robert

      #18035635
      henk 400rr
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 June 2004

        In het bovenste toerental is hij wat ruimer, je kan daarbij iets verschil merken dat de 2.2 buis daar wat “smoort”

        motor was destijds een 2.4 met i200 nokkenas en heb beide toen uitgeprobeerd.

        #18035636
        ikrobert
          Lid sinds:
          19 March 2011

          Is het de moeite waard om deze te wisselen voor straat gebruik ?
          of merk je het alleen als je tot het naadje gaat qua toeren ?

          #18035637
          henk 400rr
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 June 2004

            Dat is moeilijk te zeggen, als je vlotachtig kan rijden dan heeft het wel wat meerwaarde, als je veelachtig in stadsverkeer zit dan heeft een dikker spruitstuk totaal geen meer waarde.

            Het verschil is ook niet gruwelijk groot, maar als je het weet kun je iets merken dat er wel verschil in zit.

            Simpelweg gezegd is dat het 2.2 spruitstuk meer op de onderste toerentallen gericht is (koppel) en de ingekorte ook ivm z’n grotere gasklep en grotere volume / doorstroming mer gericht is op de hogere toerentallen.

            Als je weet waar je toerental gebieden zitten en je type nokkenas, dan kun je voor jezelf wel bepalen welke het beste bij je past, als je een std. 2.4 nokkenas hebt, heeft zo’n spruitstuk geen meerwaarde, maar als je een nokkenas van bijv. boven de 300° hebt, dan kan hij wel meerwaarde hebbben.

            #18035638
            ikrobert
              Lid sinds:
              19 March 2011

              Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik rijd momenteel nog met de standaard nokkenas maar wil dat graag veranderen. Deze traktor wil ik graag wat sportiever krijgen, twijfelde tussen eerst vliegwiel te veranderen voor een lichter stalen exemplaar, maar denk dat ik het meeste effect haal met de nokkenas. Het zou natuurlijk jammer zijn als het spruitstuk een enorme belemmering zou zijn.

              Gezien jou verhaal denk ik dat het knelpunt bij mij de nokkenas is..
              Daarna vliegwiel , en daarna pas het spruitstuk.

              Ga ik zoeken naar een goede nokkenas voor op de weg…
              Bedankt voor je reactie.

              #18035639
              2000
              Moderator
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Nokkenas heb ik eventueel voor je. Niet meer dan 2000 km gereden, komt bij biesheuvel vandaan, ik heb de bon misschien zelfs nog ergens. Is een cat cam OP214, geschikt voor hydraulische stoters, 150 euro. Is volgens het boekje voor sportief straat gebruik.

                #18035640
                hinterachse
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 January 2012

                  Hey ,das toevallig! Ik heb onlangs contact gehad met Biesheuvel voor advies en hij kwam ook met de op124.

                  Heb je deze nog of is Ikrobert me al voor geweest?

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.