Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Afgezaagd 6 cilinder spruitstuk op CIH2.2 merkbaar ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 juni 2012 om 22:40 #17249520
Graag wil ik weten of er een merkbaar verschil zit tussen een afgezaagd spruitstuk van een 6 cilinder, ten opzichte van een origineel 2.2 spruitstuk van een injectie.
Graag uw reacties, geen meningen maar iemand die met beide heeft gereden..ervaring heeft.
Alvast Bedankt!
Robert17 juni 2012 om 09:42 #18035635In het bovenste toerental is hij wat ruimer, je kan daarbij iets verschil merken dat de 2.2 buis daar wat “smoort”
motor was destijds een 2.4 met i200 nokkenas en heb beide toen uitgeprobeerd.
17 juni 2012 om 22:45 #18035636Is het de moeite waard om deze te wisselen voor straat gebruik ?
of merk je het alleen als je tot het naadje gaat qua toeren ?18 juni 2012 om 08:29 #18035637Dat is moeilijk te zeggen, als je vlotachtig kan rijden dan heeft het wel wat meerwaarde, als je veelachtig in stadsverkeer zit dan heeft een dikker spruitstuk totaal geen meer waarde.
Het verschil is ook niet gruwelijk groot, maar als je het weet kun je iets merken dat er wel verschil in zit.
Simpelweg gezegd is dat het 2.2 spruitstuk meer op de onderste toerentallen gericht is (koppel) en de ingekorte ook ivm z’n grotere gasklep en grotere volume / doorstroming mer gericht is op de hogere toerentallen.
Als je weet waar je toerental gebieden zitten en je type nokkenas, dan kun je voor jezelf wel bepalen welke het beste bij je past, als je een std. 2.4 nokkenas hebt, heeft zo’n spruitstuk geen meerwaarde, maar als je een nokkenas van bijv. boven de 300° hebt, dan kan hij wel meerwaarde hebbben.
18 juni 2012 om 08:49 #18035638Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik rijd momenteel nog met de standaard nokkenas maar wil dat graag veranderen. Deze traktor wil ik graag wat sportiever krijgen, twijfelde tussen eerst vliegwiel te veranderen voor een lichter stalen exemplaar, maar denk dat ik het meeste effect haal met de nokkenas. Het zou natuurlijk jammer zijn als het spruitstuk een enorme belemmering zou zijn.
Gezien jou verhaal denk ik dat het knelpunt bij mij de nokkenas is..
Daarna vliegwiel , en daarna pas het spruitstuk.Ga ik zoeken naar een goede nokkenas voor op de weg…
Bedankt voor je reactie.18 juni 2012 om 09:41 #18035639Nokkenas heb ik eventueel voor je. Niet meer dan 2000 km gereden, komt bij biesheuvel vandaan, ik heb de bon misschien zelfs nog ergens. Is een cat cam OP214, geschikt voor hydraulische stoters, 150 euro. Is volgens het boekje voor sportief straat gebruik.
6 november 2012 om 21:20 #18035640Hey ,das toevallig! Ik heb onlangs contact gehad met Biesheuvel voor advies en hij kwam ook met de op124.
Heb je deze nog of is Ikrobert me al voor geweest?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.