Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › afgekeurd op CO uitstoot, nieuwe CO vraag, 2012 apk boek
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 januari 2012 om 17:55 #17903095
@otdh wrote:
als er tot 31-12-1995 geen Lambda EN Kat aanwezig zijn, is t alleen stationair meting ( niet zichtbaar aanwezig )
is er een kat Of een lambda sonde aanwezig vanaf 01-01-1993 dan moet je de 4gas meting ondergaandie regels voor auto’s tot 2001 is alleen van toepassing als de fabrikant dit aangeeft bij het importeren van een auto naar NL
Cilinderinhoud is niet belangrijk, Hoeveelheid wel ( voor de apk )
mijn corsa was ooit eens een 12s, toen naar de apk geweest met een c20xe, dat is geen afkeur!
hang je er een v6 oid voor dan welvanaf aanstaande Mei gaat het cilinders tellen weer verdwijnen uit de apk boeken… ( zoals het er nu uit ziet )
het klopt bijna allemaal wat je zegt, maar als jij een motor inbouwt die is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem. Dus een lambdasonde EN katalysator. Hoef je geen 4 gas test te doen, maar wel CO te meten. Als de auto in gebruik is genomen na 31 dec 1985, dan moet hij een waarde hebben van max 0,5 CO.
Laat je heel dit systeem weg, dus net zoals iemand aangeeft, lambda omzeilen. Dan mag je 3,5% CO hebben.De topic starter zijn auto is ten onrechte afgekeurd. Deze mag 3,5% ook al heeft hij een lambda en kat.
9 juli 2012 om 20:14 #17903096ik kwam zelf uit op dat mijn tr 4,5% mag hebben met lamdasonde en zonder kat.
maar nu mijn volgende vraag, ik heb alweer gekut met de co uitstoot
het gaat om een Golfje 3 vr6 uit 1994 zonder u9 of e2 op het kenteken.
volgens het nieuwe apk boek, staat dat een auto na 31 dec 1992 met lamdasonde en kat ook op toeren gemeten moet worden (op toeren is die vr6 niet goed, maar wat nou als ik er een kat vv tussen doe, hoeft hij dan alleen stationair gemeten te worden, intepreteer ik de text onder aan blz 22 en boven aan blz 23 van het nieuwe apk boek goed?
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/APK/Regelgeving/Regelgeving%20APK%20-%20Keuringseisen%2001-04-2012.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
17 juli 2012 om 11:54 #17903097Als er ook maar iets aanwezig is wat op een emissiebestrijdingssysteem lijkt
Dus een lambda sonde in dit geval moet die gewoon 4gassen17 juli 2012 om 19:09 #17903098@trashmetal wrote:
Ehmm ricky co2 is zuurstof wat je ademt
co is koolstofmonoxide, daar moet je niet te veel van hebben :jerryEhmmmmm co2 is koolstofdioxide…. geen zuurstof dus. ;)
11 april 2013 om 16:01 #17903099@arjontje wrote:
ja is fout.
De auto mag 4,5% co uitstoten.De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met
elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer
koolmonoxide bevatten dan:
a. 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar
voor 1 oktober 1986;
b. 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar
voor 1 juli 2002;
c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar
voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem, dat de
mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de
uitlaatgassen;
d. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002;
e. 1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar
voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig,
wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
f. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een
aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof
verdicht gas.
Bij het vaststellen van het koolmonoxidegehalte mag het tweede cijfer achter de komma buiten
beschouwing worden gelaten.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op hybride aangedreven voertuigen.Als ik deze posting lees, dan ben ik niet zeker of mijn Astra wel terecht is afgekeurd.
De Astra G van het jaar 2000 is op LPG/G3 en vandaag afgekeurd op code “D16 CO-uitstoot/lambda wijkt af bij verhoogd toerental 5.2.11”
De gemeten waarden:
CO 0,52%
CO corr 0,61%
HC 47 ppm
CO2 12,2%
O2 1,80%
LAMBDA 1,079Is dat wel of niet een terechte afkeur op basis van de waarden en huidige keuringsregels?
12 april 2013 om 13:05 #17903100lambda waarde niet tussen de 0,097 en 1,03
Willem
12 april 2013 om 14:21 #17903101@wim-v6 wrote:
lambda waarde niet tussen de 0,097 en 1,03
Willem
bedankt! wat dat betekent weet ik nog niet.
Ik denk dat ik een nieuw topic start over mijn wagentje om hem weer door de APK te slepen.13 april 2013 om 14:01 #17903102Als je lambda waarde afwijkt heb je meestal een klein gaatje in je uitlaat of valse lucht bij je inlaat
En de lijst die je post is voor ongeregelde systemen, jouwe moet gewoon 4gassen met max 0.39% co op toeren en n lambda waarde tussen de 0,97 en 1,03
Co stationair mag max 0,5% zijnZo staat het iig in het 2013 boek
15 april 2013 om 06:12 #17903103@otdh wrote:
Als je lambda waarde afwijkt heb je meestal een klein gaatje in je uitlaat of valse lucht bij je inlaat
En de lijst die je post is voor ongeregelde systemen, jouwe moet gewoon 4gassen met max 0.39% co op toeren en n lambda waarde tussen de 0,97 en 1,03
Co stationair mag max 0,5% zijnZo staat het iig in het 2013 boek
De tabel is voor alle systemen, alleen is hier de viergas test niet in mee genomen.
De tabel geeft de CO waardes aan voor stationaire meeting. Niet de 4-gas test.20 april 2013 om 10:14 #17903104@Astra G X1.6SZR wrote:
@wim-v6 wrote:
lambda waarde niet tussen de 0,097 en 1,03
Willem
bedankt! wat dat betekent weet ik nog niet.
Ik denk dat ik een nieuw topic start over mijn wagentje om hem weer door de APK te slepen.Zoals beloofd, hier ga ik verder met mijn oude beestje. Ik heb mijn best gedaan om zo volledig mogelijk te zijn met mijn gegevens. Alle hulp is welkom, thanks!
24 april 2013 om 07:36 #17903105Als ik het goed heb dan gelden de volgende eisen voor mijn auto:
test bij stationair toerental:
1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar
voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig,
wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;test bij verhoogd toerental (tussen 2000 en 3200rpm):
0.3 % vol. koolmonoxide, indien:
1°. het een per sonenauto betreft die in gebruik is genomen na 31
december 1992, maar voor 1 juli 2002, waarbij de lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;Bij de CO-waarden mag je het tweede cijfer na de komma buiten beschouwing laten en bij de lambdawaarde mag je het derde cijfer na de komma buiten beschouwing laten.
Klopt het wat ik zeg? Dan weet ik waar ik morgen op moet letten bij de test ;)
22 september 2013 om 20:36 #17903106Nu heb ik ook een vraag, ik heb hier een belgische e kadett cabrio uit 1990 , deze wil ik in gaan voeren. Op het kenteken staat u9:- dus betekend dat nu dat het wel u9 is of juist niet? Er zit nu een 20xe in, een vuile dus zonder kat en wil ook graag de motor om laten keuren , krijg ik nu ook problemen met me uitstoot? En bpm hoef ik niet meer te betalen omdat de auto ouder is dan 17,5 jaar heb ik dat goed?
En wegen ze de wagen nu wel of juist niet, ik kan er allemaal niet echt goed wijs uit. De rdw snap ik wel maar de douane en belastingdienst zijn mij niet duidelijk.26 september 2013 om 15:54 #17903107wegen doen ze waarschijnlijk wel
u9 maakt niets meer uit
alleen stationair co meten ( doen ze niet bij invoeren, tenzij je er apk op wil ), max 0.5%idd geen bpm, auto ouder als 17,5 jaar
28 september 2013 om 18:21 #17903108Dank je wel voor je antwoord trpower, maar wil idd de kadett weer laten keuren en liefst heb ik hem met 20xe op kenteken. Dacht dat auto’s voor 1992 een hogere co2 waarde mochten hebben toch?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.