Afdraaien vliegwiel C20XE

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Afdraaien vliegwiel C20XE

• Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 26 tot 45 (van in totaal 45)
  • Auteur
    corsaracer
    Deelnemer

contact opnemen met http://www.lachgasvullen.nl

Pieter kan er een voor je maken, weet alleen niet precies wat ze bij hem kosten, misschien dat corsabay hier meer over kan zeggen die heeft er namelijk een van hem

sylvester1
      Deelnemer

Ik heb de gelegenheid om er zelf een te maken. Dus heb alleen tekening of voorbeeld nodig.

Fearless
        Deelnemer

Zo moeilijk is een vliegwielschild toch niet?
          Je monteert hem op de bouten van de bak. Dus langere bouten met busjes en ijzer strip.
          Of met lippen onder de bouten.

corsaboy
          Deelnemer

250 euro vraagt pieter ervoor.
            Heb er geen tekening van.

Zo’n schild wordt op bestelling gebouwd..
            Langere bouten is niet noodzakelijk.. Rij al jaren met de originele bouten..

Ik ben echt blij dat ik een schild had anders had ik kans gehad dat ik zonder benen kon doorgaan.

Wat is veel geld..
            Ik vind 250 euro investeren in zo’n veiligheidsmaatregel weinig in vergelijking met het geld wat er verder in de auto’s gestopt wordt.

En we zijn geen sprinters he.. Wij doen aan dragracen.. Sprinten doe je op straat ofzo..
            Niet op een geprepareerde baan.

corsaracer
            Deelnemer

is idd niet veel geld voor een stukje veiligheid voor je zelf en ook voor omstaanders.

bd.
              Deelnemer

corsaracer, waarom heb jij zelf geen vliegwielschild? als het niet veel geld is voor een stukje veiligheid :vertag

ik vind het behoorlijk wat geld voor zo’n simpel ding, maar ik zit dan ook niet in dezelfde organisatie, en ben ook niet bevriend met meneer lachgasvullen.nl :jerry

Mr. Bone
                Deelnemer

:D

bart-gsi
                  Deelnemer

voor veiligheid voor jezelf en voor anderen.. wie hier zijn twijfels bij heeft adviseer ik graag mijn filmpje te kijken van een vliegwiel dat uit elkaar klapt.. dat verwoest een heel stuk meer dan de meeste denken… 250 a 350 euro is idd niet veel als je daarbij indenkt wat het zou kosten mocht zo`n vliegwiel klappen wat voor schade je dan krijgt… ik denk dat dat vele malen meer is dan die 350 euro… met mogelijk ziekenhuis kosten als het zo ver komt

sylvester1
                    Deelnemer

Ik wil inderdaad investeren in veiligheid.
                      Maar als ik hem zelf kan maken voor bijvoorbeeld 100 euro, dan ben ik veilig bezig en heb 150 euro bespaart.

Fearless
                      Deelnemer

Nou idd. Rvs strip hoeft niet duur te zijn en als je een beetje lassen kunt kost het je alleen wat werk

KRSA2000
                        Deelnemer

Moet het van rvs zijn? Ik zou gewoon staal nemen & poedercoaten, is nog voordeliger.

Sent from my SM-P900 using Tapatalk

corsaracer
                          Deelnemer

@bd. wrote:

corsaracer, waarom heb jij zelf geen vliegwielschild? als het niet veel geld is voor een stukje veiligheid :vertag

ik vind het behoorlijk wat geld voor zo’n simpel ding, maar ik zit dan ook niet in dezelfde organisatie, en ben ook niet bevriend met meneer lachgasvullen.nl :jerry

ik ben ook niet “bevriend” met meneer lachgasvullen hoor. want de mijne word ook niet daar gemaakt :vertag
                            maar gaat wel gewoon voldoen aan de eisen!

die reden is heel invoudig. is in de maak :vertag :vertag :vertag :vertag :vertag

heeft alleen wat vertraging opgelopen daarom!!!!

dus niet lopen lullen!!!

corsaracer
                            Deelnemer

en daarbij rij ik niet rond met een afgedraaid origineel vliegwiel maar een billit 3,6 kilo vliegwiel van 16MnCr5 Staal

dus de kans dat mijn vliegwiel klapt is zowiezo vele malen kleiner!!!

corsaracer
                              Deelnemer

dit zijn de eisen waar het vliegwielschild aan moet voldoen als je bij de DHRA wil rijden.

2.2
                                Vliegwiel schild
                                Alle auto’s dienen een vliegwiel schild aan te brengen met een minimale dikte van 6mm
                                en dit dient gemaakt te zijn van staal. Een vliegwielschild met SFI spec. 6.1, 6.2 of 6.3 is
                                ook afdoende. Dit vliegwielschild dient bevestigd te worden aan chassis / motor /
                                versnellingsbak met minimaal M10 bouten klasse 8.8. Het vliegwielschild mag uit
                                meerdere delen bestaan. Het vliegwiel dient geheel omsloten te zijn. Het vliegwiel schild
                                dient 2cm uit te steken van de plaats waar het vliegwiel zich bevind. Alle wankel motoren
                                met NOS en/of turbo/supercharger sneller dan 9.99 op de ¼ mile, en elk voertuig sneller
                                dan 226km/h moet zijn voorzien van een vliegwiel welke voldoet aan de SFI Spec 6.1 of
                                9.1
                                Zie NHRA General Regulations 2:5, 2:6, 2:9, 2:10.

pagina 12 punt 2.5 en 2.6
                                http://www.nhra.com/userfiles/file/Tech/Gen%20Regs%20from%202015_NHRA_Rulebook.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

en hier een voorbeeld van een vliegwielschild van een c20xe/let

corsaboy
                                Deelnemer

@Fearless wrote:

Nou idd. Rvs strip hoeft niet duur te zijn en als je een beetje lassen kunt kost het je alleen wat werk

Geen RVS.. Gewoon normaal staal..
                                  Minimaal 6mm volledig om de bak heen gezien vanaf de startmotor tot aan het diff…

@bd
                                  , tuurlijk mag je het veel geld vinden voor een stuk staal.
                                  Maar ik vind dat niet opwegen tegen een mensenleven of je eigen gezondheid..

Er zijn helaas meerdere gevallen bekend dat iemand uit het publiek dood neervalt door een stuk vliegwiel..

En Juul (corsaracer) heeft idd niet de contacten met Pieter van lachgasvullen..
                                  Dat kun je wel tegen mij zeggen.. Maar maakt dat wat uit.. Als je daar een schild weghaalt is die gewoon goed..
                                  Zitten stiekum nog wel wat uurtjes in.. Moet ook betaald worden. En als ik reken dat ik er zelf misschien wel een dag mee bezig ben (en met mijn lastechniek misschien wel 2) kan ik um beter kopen en die dagen gaan werken.. Hou ik er ook nog geld aan over ook nog.. Maar dat moet ieder voor zich gaan beslissen.

Zeg ik nix over maar ga dan niet gepikeerd zijn dat er geen tekeningen van zijn of dat de prijs te hoog is. Dan bouw je um toch lekker zelf.
                                  Pieter heeft tot nu toe de eerste stap gezet in Europa om de schilden te maken, voor niet alleen opel maar diverse andere merken..
                                  Dat juich ik alleen maar toe

Fearless
                                  Deelnemer

Maar rvs zou toch ook gewoon mogen lijkt mij? das zelfs taaier als staal, zeker 6mm dik.

KRSA2000
                                    Deelnemer

Kan…
                                      Maar, waarom duurder en moeilijk(er) te bewerken (vormen, boren en lassen) RVS gebruiken als goedkope en makkelijk te bewerken staal voldoet?
                                      Heb je toevallig wat RVS in de hoek liggen?

Sent from my SM-P900 using Tapatalk

corsaboy
                                      Deelnemer

ja maar taaier betekent niet veiliger. Als het taaier is breekt het dus ook eerder.
                                        Constructiestaal zal volgens mij meer rek hebben en dus de energie makkelijker kunnen verdelen over het schild en diens bevestigingspunten.

Maar goed, ik zal een rvs versie ook niet afkeuren hoor :)

Ik zal eens kijken of ik de foto’s terug kan vinden van mijn ontplofte drukgroep en de schade aan het veels te dure schild
                                        Dan zie je wat er met 6mm constructiestaal gebeurd om nog niet eens vol vermogen ;)

corsaracer
                                        Deelnemer

bij deze marcel ;)

de drukgroep:

en de bak waar hij inzat:

kan alleen de foto van de beschadiging op het schild niet meer vinden

Haasje17
                                          Moderator

Helaas is een vliegwielschild, geen garantie. Ook andere delen willen wel eens gaan vliegen:

20 berichten aan het bekijken - 26 tot 45 (van in totaal 45)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.