Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Afdraaien vliegwiel C20XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 november 2015 om 15:53 #17816751
contact opnemen met http://www.lachgasvullen.nl
Pieter kan er een voor je maken, weet alleen niet precies wat ze bij hem kosten, misschien dat corsabay hier meer over kan zeggen die heeft er namelijk een van hem
17 november 2015 om 18:10 #17816752Ik heb de gelegenheid om er zelf een te maken. Dus heb alleen tekening of voorbeeld nodig.
17 november 2015 om 19:15 #17816753Zo moeilijk is een vliegwielschild toch niet?
Je monteert hem op de bouten van de bak. Dus langere bouten met busjes en ijzer strip.
Of met lippen onder de bouten.20 november 2015 om 19:38 #17816754250 euro vraagt pieter ervoor.
Heb er geen tekening van.Zo’n schild wordt op bestelling gebouwd..
Langere bouten is niet noodzakelijk.. Rij al jaren met de originele bouten..Ik ben echt blij dat ik een schild had anders had ik kans gehad dat ik zonder benen kon doorgaan.
Wat is veel geld..
Ik vind 250 euro investeren in zo’n veiligheidsmaatregel weinig in vergelijking met het geld wat er verder in de auto’s gestopt wordt.En we zijn geen sprinters he.. Wij doen aan dragracen.. Sprinten doe je op straat ofzo..
Niet op een geprepareerde baan.20 november 2015 om 20:56 #17816755is idd niet veel geld voor een stukje veiligheid voor je zelf en ook voor omstaanders.
20 november 2015 om 21:04 #17816756corsaracer, waarom heb jij zelf geen vliegwielschild? als het niet veel geld is voor een stukje veiligheid :vertag
ik vind het behoorlijk wat geld voor zo’n simpel ding, maar ik zit dan ook niet in dezelfde organisatie, en ben ook niet bevriend met meneer lachgasvullen.nl :jerry
20 november 2015 om 22:24 #17816757:D
20 november 2015 om 22:47 #17816758voor veiligheid voor jezelf en voor anderen.. wie hier zijn twijfels bij heeft adviseer ik graag mijn filmpje te kijken van een vliegwiel dat uit elkaar klapt.. dat verwoest een heel stuk meer dan de meeste denken… 250 a 350 euro is idd niet veel als je daarbij indenkt wat het zou kosten mocht zo`n vliegwiel klappen wat voor schade je dan krijgt… ik denk dat dat vele malen meer is dan die 350 euro… met mogelijk ziekenhuis kosten als het zo ver komt
20 november 2015 om 23:52 #17816759Ik wil inderdaad investeren in veiligheid.
Maar als ik hem zelf kan maken voor bijvoorbeeld 100 euro, dan ben ik veilig bezig en heb 150 euro bespaart.21 november 2015 om 07:31 #17816760Nou idd. Rvs strip hoeft niet duur te zijn en als je een beetje lassen kunt kost het je alleen wat werk
21 november 2015 om 08:44 #17816761Moet het van rvs zijn? Ik zou gewoon staal nemen & poedercoaten, is nog voordeliger.
Sent from my SM-P900 using Tapatalk
21 november 2015 om 12:01 #17816762@bd. wrote:
corsaracer, waarom heb jij zelf geen vliegwielschild? als het niet veel geld is voor een stukje veiligheid :vertag
ik vind het behoorlijk wat geld voor zo’n simpel ding, maar ik zit dan ook niet in dezelfde organisatie, en ben ook niet bevriend met meneer lachgasvullen.nl :jerry
ik ben ook niet “bevriend” met meneer lachgasvullen hoor. want de mijne word ook niet daar gemaakt :vertag
maar gaat wel gewoon voldoen aan de eisen!die reden is heel invoudig. is in de maak :vertag :vertag :vertag :vertag :vertag
heeft alleen wat vertraging opgelopen daarom!!!!
dus niet lopen lullen!!!
21 november 2015 om 12:06 #17816763en daarbij rij ik niet rond met een afgedraaid origineel vliegwiel maar een billit 3,6 kilo vliegwiel van 16MnCr5 Staal
dus de kans dat mijn vliegwiel klapt is zowiezo vele malen kleiner!!!
21 november 2015 om 12:29 #17816764dit zijn de eisen waar het vliegwielschild aan moet voldoen als je bij de DHRA wil rijden.
2.2
Vliegwiel schild
Alle auto’s dienen een vliegwiel schild aan te brengen met een minimale dikte van 6mm
en dit dient gemaakt te zijn van staal. Een vliegwielschild met SFI spec. 6.1, 6.2 of 6.3 is
ook afdoende. Dit vliegwielschild dient bevestigd te worden aan chassis / motor /
versnellingsbak met minimaal M10 bouten klasse 8.8. Het vliegwielschild mag uit
meerdere delen bestaan. Het vliegwiel dient geheel omsloten te zijn. Het vliegwiel schild
dient 2cm uit te steken van de plaats waar het vliegwiel zich bevind. Alle wankel motoren
met NOS en/of turbo/supercharger sneller dan 9.99 op de ¼ mile, en elk voertuig sneller
dan 226km/h moet zijn voorzien van een vliegwiel welke voldoet aan de SFI Spec 6.1 of
9.1
Zie NHRA General Regulations 2:5, 2:6, 2:9, 2:10.pagina 12 punt 2.5 en 2.6
http://www.nhra.com/userfiles/file/Tech/Gen%20Regs%20from%202015_NHRA_Rulebook.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;en hier een voorbeeld van een vliegwielschild van een c20xe/let
21 november 2015 om 19:14 #17816765@Fearless wrote:
Nou idd. Rvs strip hoeft niet duur te zijn en als je een beetje lassen kunt kost het je alleen wat werk
Geen RVS.. Gewoon normaal staal..
Minimaal 6mm volledig om de bak heen gezien vanaf de startmotor tot aan het diff…
@bd, tuurlijk mag je het veel geld vinden voor een stuk staal.
Maar ik vind dat niet opwegen tegen een mensenleven of je eigen gezondheid..Er zijn helaas meerdere gevallen bekend dat iemand uit het publiek dood neervalt door een stuk vliegwiel..
En Juul (corsaracer) heeft idd niet de contacten met Pieter van lachgasvullen..
Dat kun je wel tegen mij zeggen.. Maar maakt dat wat uit.. Als je daar een schild weghaalt is die gewoon goed..
Zitten stiekum nog wel wat uurtjes in.. Moet ook betaald worden. En als ik reken dat ik er zelf misschien wel een dag mee bezig ben (en met mijn lastechniek misschien wel 2) kan ik um beter kopen en die dagen gaan werken.. Hou ik er ook nog geld aan over ook nog.. Maar dat moet ieder voor zich gaan beslissen.Zeg ik nix over maar ga dan niet gepikeerd zijn dat er geen tekeningen van zijn of dat de prijs te hoog is. Dan bouw je um toch lekker zelf.
Pieter heeft tot nu toe de eerste stap gezet in Europa om de schilden te maken, voor niet alleen opel maar diverse andere merken..
Dat juich ik alleen maar toe21 november 2015 om 20:02 #17816766Maar rvs zou toch ook gewoon mogen lijkt mij? das zelfs taaier als staal, zeker 6mm dik.
21 november 2015 om 21:02 #17816767Kan…
Maar, waarom duurder en moeilijk(er) te bewerken (vormen, boren en lassen) RVS gebruiken als goedkope en makkelijk te bewerken staal voldoet?
Heb je toevallig wat RVS in de hoek liggen?Sent from my SM-P900 using Tapatalk
21 november 2015 om 21:30 #17816768ja maar taaier betekent niet veiliger. Als het taaier is breekt het dus ook eerder.
Constructiestaal zal volgens mij meer rek hebben en dus de energie makkelijker kunnen verdelen over het schild en diens bevestigingspunten.Maar goed, ik zal een rvs versie ook niet afkeuren hoor :)
Ik zal eens kijken of ik de foto’s terug kan vinden van mijn ontplofte drukgroep en de schade aan het veels te dure schild
Dan zie je wat er met 6mm constructiestaal gebeurd om nog niet eens vol vermogen ;)22 november 2015 om 10:15 #17816769bij deze marcel ;)
de drukgroep:
en de bak waar hij inzat:
kan alleen de foto van de beschadiging op het schild niet meer vinden
23 november 2015 om 07:07 #17816770Helaas is een vliegwielschild, geen garantie. Ook andere delen willen wel eens gaan vliegen:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.