Forumindex › Forums › Techniek › Banden, remmen en onderstel › Afdekplaat remschijf achter Zafira/Corsa…Opgelost :)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 augustus 2016 om 13:55 #17277691
Ik wil nieuwe remschijf en remblokken achter plaatsen, en deze keer voor het eerst na 15 jaar ook afdekplaat maar eens vervangen.
Ik heb klauw en schijf verwijderd, en alles verder uitgebouwd, en de naaf (ABS type) die met 4 moeren vast zat ligt nu met de afdekplaat naast de auto. Het lijkt echter of de afdekplaat en de naaf één geheel zijn.
Hoe kan ik die afdekplaat echter verwijderen en vervangen? Moet ik daarvoor de naaf gaan openen en de centrale wielmoer los gaan nemen? :(
Help! Wat zijn de juiste stappen?
(p.s.: Het betreft een Zafira A uit 2001 met schijfremmen en ABS)
Vriendelijke groeten Rinus
17 augustus 2016 om 15:25 #18324832Nee die plaat zit gewoon vast gerot op het lager.
Inspuiten met roestoplosser. En los tikken.
Niet te hard rammen dat vind de ABS sensor niet zo leuk.
Als je het toch vervangt dan hoef je niet bang te zijn dat die plaat verbuigt.17 augustus 2016 om 15:34 #18324833Arjontje: Ik had inderdaad verwacht dat de afdekplaat gewoon tegen het wiellager zou zitten (2 delen zoals Vectra C bijvoorbeeld), maar het zijn 3 delen waar het afschermblik middenin ertussen tussen lijkt te zitten.
Bedoel jij dat bij een zafira het hele “pakketje” aan elkaar is geroest en dat ik het in drie delen moet splitsen?:
1 Het lagerdeel (waar 4 bouten uitsteken)
2 Het afchermblik dat er tussenin zit
3 Het dikke (platte) deel (met de vier gaten voor het lagerdeel) waar ook met twee extra de klauw op bevestigd wordt met 2 schroevenIs dat in drieen splitsen wat moet gebeuren? En is het gewoon de roest die de drie delen tegen elkaar houdt?
Vriendelijke groeten, Rinus
17 augustus 2016 om 16:23 #18324834Van de Zafira en Astra kan ik op internet niets vinden, maar dit filmpje van Volkswagen zou wel eens de manier kunnen zijn waarop ook de Zafira in elkaar zit.
https://www.youtube.com/watch?v=_ka0z9zY15Q” onclick=”window.open(this.href);return false;
Kan iemand dat herkennen? Heeft iemand wel eens het afschermblik van de achterrem van een Zafira A verwisseld?
17 augustus 2016 om 16:45 #18324835Hoi, Rinus
Ik denk dat je hier meer aan hebt.
https://www.youtube.com/watch?v=kRLktDVbjWs” onclick=”window.open(this.href);return false;
17 augustus 2016 om 17:33 #18324836Nee dat laatste filmpje is ook niet de juiste. Het betreft een voorwiel met drijfstang en geen achterwiel.
Maar ik heb het opgelost :D . Voor ieder die dit in de toekomst moet doen het volgende:
De wiellager unit bestaat uit twee dikke delen waar het afschermblik tussen zit geklemd. Het achterste-deel is gewoon plat, en lijkt op een “hele grote vreemd gevormde revet”, die precies rond “de as” klemt.
Verwijderen gaat als volgt: Eerst alle naden inspuiten met WD40. Vooral ook de grote ronde naad rondom de “lager(as)” niet vergeten, want juist daar klemt het, en het is juist daar moeilijk de zaak los te schuiven omdat er roest langs het “ronde glijvlak/schuifvlak” zit. WD40 een uurtje in laten intrekken. Dan met een oude ijzerbeitel het pakket in 3 splitsen. Sla het beitel-snijvlak loodrecht de naden van het pakket in. Eerst een beetje aan alle kanten rondom, en dan zul je een naad zien ontstaan. Met een scherpe beitel heb je niet eens veel kracht nodig, want de spitse beitel verdwijnt als een spie tussen de delen, en met zachte tikjes wek je grote krachten op. Gewoon dus zachte ferme tikjes uitdelen rondom, en de beitel tussen de delen laten “schuiven”. Men hoeft het lager niet eens in een werkbank te zetten. Ferme tikjes en het “trage gewicht” van het geheel doet de rest.
Aanvulling: Als je eerst de bouten 5mm speling geeft kan dit op de wagen zelf. De remslang en zo kunnen dan op het achterste deel blijven zitten, en dat bespaart flink wat tijd.
Voor wie het afschermblik moet kopen nog even het volgende: Een van de fabrikanten is “Van Wezel” en het onderdeel nummer van hem is 3745371. De Duitse naam is “Spritzblech Bremscheibe” en “Blech-M”. Lang niet iedere webwinkel heeft het want het levert geen omzet op, want het is niet duur en gaat wel 15 jaar mee. Met bovenstaande trefwoorden heb je het op internet zo gevonden…in Duitsland is het al helemaal makkelijk.
Als je meer dan tien jaar oude Zafira-A aan nieuwe achter-remschijven toe is dan is het aan te bevelen ook gelijk het blik te vervangen, en uiteraard de blokken. Als je alles in 1 keer samen doet is het een klein klusje.
Groeten Rinus
17 augustus 2016 om 17:46 #1832483717 augustus 2016 om 17:53 #18324838Hoi Computerbug….gezien de leeftijd van jouw Zafira ben je ook wel aan nieuwe afschermplaten toe ;)
Als je goed zoekt ben je voor 8 euro per wiel klaar.
Of heb je al nieuwe?
Hoe dan ook: Hierboven staat nu een handleiding voor het “tricky deel”
17 augustus 2016 om 18:35 #18324839Hoi, Rinus
Dat is al gedaan Rinus, daarom het filmpje, dat heeft mij ook geholpen en probeer dan anderen er mee te helpen.
Ik kom er altijd wel uit, maar ik kijk altijd voor ik aan iets begin zoek ik even.
Als iemand het al ervaren heeft, kan een hoop uitzoekerij en gekul schelen.17 augustus 2016 om 18:44 #18324840Hoi computerbug
Doe ik ook altijd, maar soms is er geen filmpje en lijkt alles voor de hand liggend….tot je vast loopt op iets onverwachts.
Tip: Heb jij ook alle remleidingen al vervangen door koper. Met name het deel tussen motor en dashboard dat bij het rechter voorwiel hoort was na 8 jaar al helemaal verroest. Je kunt de leiding bijna niet zien, maar toen ik er aan voelde was het een en al roest, en kon ik het er “gewoon” uittrekken. Het brak gewoon aan stukken.
17 augustus 2016 om 19:02 #18324841Hoi, Rinus
Alleen stuurkant!, ik wacht de keurmeester wel af.
Als hij begint over schuren,vervang ik de leiding gewoon, ik heb geen zin om door mijn remleiding te trappen.
ik kreeg wel de opmerking zo goed als deze remleidingen zie je niet vaak meer met deze leeftijd.17 augustus 2016 om 19:52 #18324842Wel: Mijn APK tester was niets opgevallen omdat het tussen motor en dashboard niet te zien is.
Het is alleen te voelen.
Door het grote temperatuurverschil zo vlak bij de motor begint op die plaats corrosie het snelst….vandaar de tip.
18 augustus 2016 om 09:56 #18324843 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.