Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › (af en toe) stotteren bij continue last
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 december 2009 om 23:52 #17214736
hoi Allemaal,
ik heb een Vectra C Station elegance uit 2004. 2.2 DTI.
Prachtige auto, zeker als opvolger voor de Vectra B.
Hij heeft er nu 308.000 Km opzitten en loopt als een zonnetje.
Geen druppel olie nodig (tussen de beurten ;) )ECHTER heb ik nu sinds 3/4 jaar het volgende probleem waar de Opel dealer ook niet uitkomt ….
(ZONDER dat motor mgnt een foutmelding geeft !)Het probleem uit zich op twee manieren
1) Stilstaan: Het stationair toerental wordt niet vastgehouden door motor mgnt systeem. Maar wordt TOCH steeds net op tijd weer opgepakt …en op het moment dat het dan weer terugvalt naar stationair …valt hij er weer doorheen …..2) Rijdend: De motor stottert – soms 1x soms meerdere malen;
[ hierbij merk ik als ik de koppeling indruk dat feitelijk punt 1) optreed !!)
*) Bij veel file rijden. (Deze versie motor staat sowieso bekend om zijn aan/uit effect met gasgeven ……
*) soms bij cruise control rijden (tot 130 kmh – want daarboven is het me nog niet overkomen met cruisecontrol)
Ik heb het gevoel dat het meestal gebeurd als de motor ‘licht’ maar continiue belast wordt.Punt 2) voelt echt alsof m’n diesel een vonk of wat overslaat.
Wat wel telkens goed gaat – ongacht hoe erg hij op dat moment stottert – Bij ‘plankgas’ optrekken pakt de motor WEL goed op en heeft nog nooit gestotterd…?!?!?
Herkend iemand mijn verhaal ??
met vriendelijk groet
Een (eigenlijk best tevreden) Vectra C rijder ;)
Elegance-C
3 december 2009 om 00:26 #17559073controleer je retourleidingen eens op lekkage..
Willem
3 december 2009 om 07:23 #17559074Hallo,
Ik heb een 1.9 cdti 120pk met ook een stotterend probleem. Klik op de link voor het topic.
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=116333
Greetz Roel met een C
3 december 2009 om 10:46 #17559075helaas is de 2.2DTi van een heel ander type als de 1.9CDti.
zo is de 2.2DTi geen Commonrail, maar met een mechanische verdeler pomp.
Willem
3 december 2009 om 10:54 #17559076origineel gepost door wim-v6
helaas is de 2.2DTi van een heel ander type als de 1.9CDti.zo is de 2.2DTi geen Commonrail, maar met een mechanische verdeler pomp.
Willem
Thanks, weer wat geleerd.
3 december 2009 om 13:18 #17559077indd even leidingen kontroleren op lekkage.
kijken of je ergens onder de auto of de kap diesel ziet.
als hij namelijk lucht in het systeem krijgt kan hij indd iets stotteren.
3 december 2009 om 21:46 #17559078hoi allemaal,
Het is idd een brandstof pomp versie.
(heb ook al gehoord bij de dealer dat je die NIET stuk wil hebben …..2500 Euro ?? omdat deze versie een laatste serie zeer hoge druk pompen is voordat Opel naar commonrail is overstapt ….)het retourleidingen probleem is al gecontroleerd.
Dit probleem had ik met m’n vectra B ook.
Dat waren idd poreuze diesel slangen.Wat ik nu heb is en voelt anders aan.
Zie het voorbeeld van stationair lopen……
Als het al optreed (!!) loopt de motor eigenlijk tussendoor normaal ….alleen dat motor mgnt het toerental niet op stationair (kan houden?) houd. Je hoort gewoon dat hij ‘erdoorheen’ valt waarna motor mgnt ingrijpt en het toerental weer opzweept opdat hij weer terug (zou moeten) vallen naar stationair draaien …….soms gaat het ook spontaan over …..!?!?Met rijden is het effect anders dan met poreuze slangen omdat het een spontaan – zeer korstondige- hik geeft. Echt het gevoel zoals een benzine motor een vonk of zo kan overslaan !!…
Even terugkomend op de dieselpomp:
De dealer zegt dat een dieselpomp OF werkt OF geheel stuk is maar zeker niet kan ‘stotteren’ …..heeft iemand hiermee ervaring ? dieselpomp technisch ?groeten
Elegance-C8 december 2009 om 21:32 #17559079hoi allemaal,
hij is weer terug van de dealer.
Het bleek de vacuum klep te zijn voor de dieselinspuiting.
Er zitten er twee naast elkaar rechts voor net langs de radiator.Een dient voor de dieselinspuiting regeling
Een dient voor de uitlaat lucht terugkoppeling aan de inlaat – schijnt een Co2 ding te zijn …..maar goed; degene voor de diesel inspuiting bleek te “trillen” op gezette tijden – waardoor op die momenten de dieseltoevoer simpelweg stagneerde …en het leek alsog hij stotterde omwille van godweet wat allemaal …
kleppen verwisseld met de Co2 klep (daar maakt dat trillen niet uit) en hij loopt weer als een zonnetje
groeten
Elegance8 december 2009 om 21:49 #17559080Hoop voor je dat het id opgelost. Veel succes ermee.
Greetz Roel met een C
28 december 2009 om 16:07 #17559081zucht….niet helemaal weg. :hmmz
Ik heb wel het gevoel dat het werkt ..
Wat nog zou kunnen is dat deze kleppen bij 310,000 km toch wel EOL zijn ….
Zal een kijken of er een sloop 2004er ergens is.groeten
Elegance-c28 december 2009 om 22:58 #17559082of zuigerveren… compressietest zal je uitslag brengen
maar om je antwoord te geven over je dieselpomp. het kan wel zijn dat hij niet genoeg meer op brengt. dat is de slijtage. maar of dat dit probleem kan veroorzaken weet ik niet.
24 februari 2010 om 20:12 #17559083hoi allemaal,
een update:hmmz
De ECG klep (?) vacuumklep is vervangen…dat kwam uit de uitlezing van de Boordcomputer.
Volgens de monteur kan bij niet netjes werken dit inderdaad tot spontane happeringen leiden….1 week gereden – en weer prijs ….:thumbdown :hmmz
Deze keer gelukkig wel met melding op Boordcomputer.
Hier werd nu opgegeven dat de potmeter op het gasklephuis een af en toe een foutieve uitlezing zou geven.
==> dan denkt de boordcomputer ook dat hij moet corrigeren ….Echter dat zou een gehele vervanging van het gasklephuis betekenen. Immers zit de potmeter star vast aan de gasklep en is schijnt hierop geijkt te zijn
Dus niet (2e hands) gasklephuis …Iemand hier ervaring mee ??
groeten
25 februari 2010 om 08:32 #17559084Ik vind het raar dat ze je magnetische vacuumkleppen vervangen hebben ( zitten er 2 rechts voor in en 1 links achter in de motorruimte á 87,50 p/stuk !)
Als 1 van deze kleppen kapot is dan gaat je motor elke keer in noodloop , maar niet haperen.Wat je ook eens kan doen is om alle vacuumleidingen te volgen en op elke koppeling ff goed in de koppeling te drukken.
14 maart 2010 om 20:55 #17559085Hoi Speaker,
het is net vervangen als in Nieuw onderdeel.
Er zitten er inderdaad 2. Naar zeggen van de Chefmonteur is 1 vd 2 maar van belang mbt ‘denderen’.
Hij heeft ze dan ook omgeruild.inmiddels ben ik weer een aantal weken verder :hmmz
Het effect heeft zich iets veranderd nl;
het merendeel van de tijd komt nu ook het motormgnt lampje aan.
Maar ook weer niet altijd ..(dus ik weer ook niet of die vacuum klepje helemaal geen invloed meer hebben)Wat ik nog steeds niet heb gevonden is een duidelijk manier om de situatie te reproduceren op commando.
zucht.
Alle tips zijn welkom – want zo sta ik op de nominatie om een nieuwe (2e hands?) gashuisklep geplaatst te krijgen..
20 april 2010 om 19:36 #17559086het lijkt er nu echt op dat het de sensor op het gasklephuis is.
Hiervan geeft de boordcomputer de error.
(@#$@$) Sensor kan dus alleen met compleet gasklephuis gekocht worden !?!?met boven aan de sensor (linker)
Deze schijn ‘hard’ afgesteld te zijn op de klep binnenin .!?!?
Heeft iemand ervaring hiermee ? Sloop 2e handje halen ?
Toch alleen zo’n sensor monteren – in de hoop dat het wel werkt …..
Anders wordt het 500 Euri + materiaal + uren ….zucht25 oktober 2010 om 15:19 #17559087Het is wel een late reactie, maar ik had hetzelfde probleem. Bij de dealer kost alleen het gasklephuis 538 Euro. Ik ben vandaag bij een automaterialen zaak geweest en na lang zoeken en bellen met leveranciers heb ik vandaag het gasklephuis besteld voor 340 Euro. Ik wordt deze week nog gebeld om ‘m op te halen. Er moest wel met de leverancier gebeld worden, de klep kwam in geen enkel programma voor.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.