Af en toe ee tikkende motor tijdens starten.

Forumindex Forums Modellen Astra Af en toe ee tikkende motor tijdens starten.

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270288
    marcel suchan
      Lid sinds:
      29 September 2011

      Ik astra uit 2001 en heb nu voor de 2e keer in 2 weken tijd dat ik tijdens het starten bij koude motor een tik in mijn motor heb. Volgens mij komt het uit mijn kop . Ik vermoed dat het geen klepstoter is want dat trekt na het vullen van de klepstoters weg. Nu had ik het vandaag weer maar na motor even stationair te laten draaien verdween het geluid niet. Maar toen ik mijn motor aan en uit zetten was het weg. Ga vandaag even de olie eruit laten en filter vervangen voor de zekerheid.

      Ik vindt het alleen zo vreemd dat hij het af en toe eens doet heeft iemand een suggestie wat het eventueel kan zijn. Ik moet er over 3 maanden mee naar Kroatië en heb niet gek veel zin om nog een andere auto aan te schaffen. Maar op een grote reparatie zit ik ook niet te wachten is hij eigenlijk ook niet meer waard.

      #18270956
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Welke motor ligt er in??

        verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

        #18270957
        marcel suchan
          Lid sinds:
          29 September 2011

          Wim er zit een1,6 8 klepper in. Ik heb net de olie eruit laten lopen en kon niet iets van slijpsel vinden wel was de olie zo dun als water geworden denk dat dat ook de boos doener is. Ik dacht dat hij 15000 km geleden een beurt had gehad dat bleek 30.000 achteraf gezien. Ik heb hem gelijk een beurt gegeven en er nieuwe olie er in gedaan 5w40 premium syntheet van mpm.

          Ik heb er expres iets dikker ingedaan ivm mogelijke klepstoter lek?? Hij loopt echt weer als een zonnetje en blokje loopt echt heel netjes .Daarom snap ik de tik af en toe niet tijdens starten met koude motor.

          Mvg Marcel.

          #18270958
          Chris426
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 May 2014

            Een tikkende motor bij het koud starten zou volgens mij eerder wijzen op olie dit iets te dik is…
            Dan duurt het namelijk iets langer vooraleer deze helemaal rond gepompt is.
            Dunne olie daarentegen gaat sneller rond en zou dus minder snel een tikkend geluid tot gevolg hebben.

            Maw, ik denk net het tegenovergestelde van wat jij denkt :p.
            Mijn motor tikt ook bij koud starten, en ik ga er volgende week dunnere olie indoen bij het onderhoud.

            #18270959
            sneuper2000
              Lid sinds:
              7 March 2012

              @marcel suchan wrote:

              Ik astra uit 2001 en heb nu voor de 2e keer in 2 weken tijd dat ik tijdens het starten bij koude motor een tik in mijn motor heb. Volgens mij komt het uit mijn kop . Ik vermoed dat het geen klepstoter is want dat trekt na het vullen van de klepstoters weg. Nu had ik het vandaag weer maar na motor even stationair te laten draaien verdween het geluid niet. Maar toen ik mijn motor aan en uit zetten was het weg. Ga vandaag even de olie eruit laten en filter vervangen voor de zekerheid.

              Ik vindt het alleen zo vreemd dat hij het af en toe eens doet heeft iemand een suggestie wat het eventueel kan zijn. Ik moet er over 3 maanden mee naar Kroatië en heb niet gek veel zin om nog een andere auto aan te schaffen. Maar op een grote reparatie zit ik ook niet te wachten is hij eigenlijk ook niet meer waard.

              Hoi,

              Mijn zoon z`n Astra G 1.6 16 v had het laatst het zelfde euvel,hebben toen een goedje gekocht en in de motorolie gedaan(0.5 ltr)
              2 dagen daarna de motor olie vervangen door 5w40.
              Zij nu een maandje verder en geen getik meer gehoord.

              gr Ronald

              #18270960
              marcel suchan
                Lid sinds:
                29 September 2011

                Chris,
                Er komt 5w30 uit Ik begrijp je punt in de winter is het beter om wat dunnere olie erin te hebben dan een wat dikkere. Maar mij is verteld door een oud monteur als je klepstoter problemen heb iets dikkere olie erin zodat hij wat minder snel leeg loopt. k weet niet of het klopt maar heb het eerder gehad met een andere auto en dit heb ik toen zo opgelost .

                Mvg Marcel.

                #18270961
                Dennis120506
                  Lid sinds:
                  16 October 2014

                  Het is een oplap middel / nood oplossing, maar het hoort niet.
                  Er word niet voor niks een bepaalde viscositeit door de fabrikant bepaald.
                  Wil je nog een hele tijd er mee blijven rijden zou ik er wel naar laten kijken door iemand die er verstand van heeft.

                  In mijn opel niks anders dan 5w30.

                  Maar dat is mijn mening.

                  #18270962
                  marcel suchan
                    Lid sinds:
                    29 September 2011

                    Volgens mij schrijft opel zelf voor 5w30 maar ook 5w40.

                    #18270963
                    Chris426
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      23 May 2014

                      In mijn G gaat 10w40, maar zoals ik boven reeds zei, ik denk dat ik ga overstappen naar 5w40

                      #18270964
                      Dennis120506
                        Lid sinds:
                        16 October 2014

                        Ik rij zelf een Astra H.
                        Maar volgens mij schrijft Opel ook 5w30 voor de G voor.

                        Zelf heb ik er 5w30 dexos2 in zitten, die zou nog beter moeten zijn dan de “gewone” 5w30 vol syntheet.

                        #18270965
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          5w30 5w40 10w40.

                          Haalt zeker bij een 8klepper niet heel veel uit.

                          Mag er ook in volgens het instructie boekje.

                          5w30 / 5w40 geven wat minder weerstand, wat gunstiger voor het verbruik en dus ook de uitstoot zou moeten zijn.

                          verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.