Forumindex › Forums › Modellen › OPC-Modellen › Advies wat te doen bij olie verbruik Zafira OPC 2002
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 juni 2011 om 16:59 #17236981
Het betreft een Zafira OPC uit 2002.
Deze is in januari gekocht met 6 mnd garantie.
Iedere maand ben ik terug geweest om de olie met 1 tot 1,5 liter bij te laten vullen.
Gemiddeld rijd ik 2500 km, waarna ik 1 liter olie telkens moet bijvullen.De garage heeft onlangs een schoonmaak middel in de auto gehad zonder succes. Verder hebben ze de carter ontluchtings ventiel vervangen. Helaas heeft dit geen oplossing geboden. Ook is volgens zeggen de olie conform voorschriften van de opel.
Het einde van het verhaal is, is dat men zegt 1 liter op de 1000 km de grens van het acceptabele is.
Vandaag hebben ze de kop eraf gehaald en is volgens hun de oorzaak in de zuigerveren te zoeken.
Deze willlen ze gaan vervangen te samen met de distributieriem, klepseals, lagers, afvlaken van de kop olie filter ed.
Ze verwachten een bijdrage van mij in de kosten van 1200 euro.Ik zit nog in de bovag garantie periode. De garage geeft aan dat het coulance is om zelf 60 % van de totale kosten opzich te nemen en dat ze formeel niets hoeven te doen omdat de auto nog niet een verbruik heeft wat onacceptabel is volgens de opel.
Wat moet ik doen
Waar doe ik verstandig aan
Wie heeft advies16 juni 2011 om 17:40 #17871462hoeveel heeft de zaf gelopen?rookt ie blauw na het starten of bij volgas?
olieverbruik kan ook aan de turbo zelf liggen.om dat te checken moeten ze de slang van turbo naar intercooler loshalen bij de intercooler.
als daar de olie uitloopt is de turbo kaduuk.meschien willen ze je aan het lijntje houden tot na de garantie?of wachten totdat ie 1 liter per 1000 km verbruikt?
klepseals kunnen het idd ook zijn,maar de turbo’s van de let sneuvelen meestal (en helaas) eerder…..16 juni 2011 om 18:08 #17871463I heb hier al 2 turbo’s van de Z20LET gehad, met vrij droge intercooler + hogedruk traject.
Deze lekte op de keerring aan de uitlaatzijde (blauwe rook pas vanaf de boel warm is).
Ik vind voor een garantie geval het bijleggen wat vreemd..
Als je deze reparatie zelf uitvoert zit je zelf rond de 1000 euro max aan onderdelen, aan jouw bijdrage houden ze zelfs stiekem wat over…
Willem
16 juni 2011 om 18:11 #17871464@DEEF wrote:
hoeveel heeft de zaf gelopen?rookt ie blauw na het starten of bij volgas?
olieverbruik kan ook aan de turbo zelf liggen.om dat te checken moeten ze de slang van turbo naar intercooler loshalen bij de intercooler.
als daar de olie uitloopt is de turbo kaduuk.meschien willen ze je aan het lijntje houden tot na de garantie?of wachten totdat ie 1 liter per 1000 km verbruikt?
klepseals kunnen het idd ook zijn,maar de turbo’s van de let sneuvelen meestal (en helaas) eerder…..Hij rookt niet tijdens het rijden. Althans niet zichtbaar. Wel na 5 tot 10 minuten stationair en dan gas geven. Lijkt meer op witte rook.
Af en toe ook bij het starten als de motor nog warm is. De slang waar jij het over hebt. Is dat die slang die recht van de motor ligt, naast de accu. Daar kwam idd olie uit. Niet heel veel maar was wel vrij vettig. De zaf heeft 140 op de teller staan.16 juni 2011 om 18:14 #17871465Als de zaf alleen maar rookt wanneer ze een tijd gedraait heeft, is het meestal niet de zuigerveren…
eerder de klepseals en/of turbo.
de vettige hogedrukslang vertelt al een boel, pak voor de gein de onderste er eens af, of bekijk de intercooler van binnen…
Willem
16 juni 2011 om 18:14 #17871466@wim-v6 wrote:
I heb hier al 2 turbo’s van de Z20LET gehad, met vrij droge intercooler + hogedruk traject.
Deze lekte op de keerring aan de uitlaatzijde (blauwe rook pas vanaf de boel warm is).
Ik vind voor een garantie geval het bijleggen wat vreemd..
Als je deze reparatie zelf uitvoert zit je zelf rond de 1000 euro max aan onderdelen, aan jouw bijdrage houden ze zelfs stiekem wat over…
Willem
Dealer geeft aan dat de totale reparatie rond de 3000 euro zal kosten ex btw.
dus:
zuigerveren vervangen
Koppakking
kopbouten
distributieriem
lagers
klepseals
afvlakken van de kopVolgens mij is het geen blauwe maar witte rook.
16 juni 2011 om 18:16 #17871467Flink blauwe rook word wit inderdaad, dat betekend dat ie VEEEEELLLLLLL olie verbrand.
als ie een beetje verbrand is het lichtblauw.
complete revisie voor 3000, voor niet veel meer heb je een nieuwe motor..
Willem
16 juni 2011 om 18:33 #17871468ja inderdaad! dan ging ik r meteen een z20leh inhangen xD
16 juni 2011 om 19:17 #17871469die heb je ook voor 3000 euries!
ik zou toch de turbo laten checken.dus de intercoolerslang onderaan loshalen.
kan best daaraan liggen na 140.000 km.
en laat je niet afschepen door de garage!
GARANTIE IS GARANTIE :vertag16 juni 2011 om 20:49 #17871461@DEEF wrote:
die heb je ook voor 3000 euries!
ik zou toch de turbo laten checken.dus de intercoolerslang onderaan loshalen.
kan best daaraan liggen na 140.000 km.
en laat je niet afschepen door de garage!
GARANTIE IS GARANTIE :vertagIk ga ze morgen even bellen om te vragen waarom ze denken dat het de olieschraapveren zijn en of ze naar de turbo hebben gekeken.
Wordt vervolgt
17 juni 2011 om 12:32 #17871470Volgens de dealer zijn het echt de zuigerveren. Heb er geen verstand van en moet ze dus maar geloven. Opel Nederland nog gebeld en die geven aan dat het gebruik 0,6 liter op de 1000 km mag zijn. Dus 1,2 op de 2000 en ik doe 1 ltr op de 2500 km.
Ook de Opel dealer in de buurt geeft deze waardes aan en kon me laten zien dat dat ook in de handleiding van de auto staat.Volgens mij heb ik dus niet zo heel veel keus.
Of laten maken en 1200 euro bijlappen, of doorrijden.17 juni 2011 om 13:13 #17871471Kan je niet naar een andere (vak)garage ipv de Opel-dealer?
De Opel-dealer weten de prijzen goed te rekenen
20 juni 2011 om 07:19 #17871472Klepseals……..bekend probleem.
20 juni 2011 om 18:02 #1787147326 juni 2011 om 15:46 #17871474ff oftopic @ ton heb je dat milltek spul bij van der velde gekocht ?
greetz den
16 augustus 2011 om 08:57 #17871460Waar kom je vandaan? rij eens langs Hurricane Racing in Heerhugowaard.
Die reviseren ook motoren, wel ff bellen van te voren. Weet zeker dat zij jouw beter kunnen helpen dan de gemiddelde Opel dealer. No offence voor de wel Die Hard monteurs op het forum die ook bij een dealer werken. Maar de inschatting van de gemiddelde is slecht.
4 september 2011 om 20:19 #17871475MIJN OPC HEB OOK BLAUWE ROOK BEN ER MEE NAAR DE GARAGE GEWEEST VOLGENS HEM ZIJN HET DE ZUIGERVEREN KOSTEN ROND DE 1000 TOT 2000 EURO NU HEB HIJ ER DIKKERE OLIE IN GEDAAN I.P.V 5 W 30 IETS DIKKERE EN HOOPT DAT HET VERBRUIK MINDER WORD ANDERS MOET IK ER ECHT AAN GELOVEN HEB DE AUTO NET 1,5 MAANDEN EN DAT VOOR 8000 EURO ZONDER GARANTIE MAAR WEL BIJ EEN GARAGE BEDRIJF DIE ALLEEN HANDELT IN OPELS EN ALTIJD DAAR ONDERHOUDEN MET BOEKJES DUS DOMME PECH
6 september 2011 om 17:06 #17871476@opctje wrote:
ff oftopic @ ton heb je dat milltek spul bij van der velde gekocht ?
greetz den
Sorry voor de late reactie. Ik ben een tijdje niet meer op de site geweest.
Nee, complete set in Engeland gekocht.6 september 2011 om 17:08 #17871477@marco39 wrote:
MIJN OPC HEB OOK BLAUWE ROOK BEN ER MEE NAAR DE GARAGE GEWEEST VOLGENS HEM ZIJN HET DE ZUIGERVEREN KOSTEN ROND DE 1000 TOT 2000 EURO NU HEB HIJ ER DIKKERE OLIE IN GEDAAN I.P.V 5 W 30 IETS DIKKERE EN HOOPT DAT HET VERBRUIK MINDER WORD ANDERS MOET IK ER ECHT AAN GELOVEN HEB DE AUTO NET 1,5 MAANDEN EN DAT VOOR 8000 EURO ZONDER GARANTIE MAAR WEL BIJ EEN GARAGE BEDRIJF DIE ALLEEN HANDELT IN OPELS EN ALTIJD DAAR ONDERHOUDEN MET BOEKJES DUS DOMME PECH
Dat is wel zuur :cry
6 september 2011 om 21:45 #17871478@Za4ra OPC wrote:
@marco39 wrote:
MIJN OPC HEB OOK BLAUWE ROOK BEN ER MEE NAAR DE GARAGE GEWEEST VOLGENS HEM ZIJN HET DE ZUIGERVEREN KOSTEN ROND DE 1000 TOT 2000 EURO NU HEB HIJ ER DIKKERE OLIE IN GEDAAN I.P.V 5 W 30 IETS DIKKERE EN HOOPT DAT HET VERBRUIK MINDER WORD ANDERS MOET IK ER ECHT AAN GELOVEN HEB DE AUTO NET 1,5 MAANDEN EN DAT VOOR 8000 EURO ZONDER GARANTIE MAAR WEL BIJ EEN GARAGE BEDRIJF DIE ALLEEN HANDELT IN OPELS EN ALTIJD DAAR ONDERHOUDEN MET BOEKJES DUS DOMME PECH
Dat is wel zuur :cry
Weet er nog wel een, zelfde probleem 155.000km weg, altijd orgineel geweest (motorisch), alleen wel voor een turbo dan voor een zacht prijsje gekocht.
Willem
9 september 2011 om 21:26 #17871479@wim-v6 wrote:
@Za4ra OPC wrote:
@marco39 wrote:
MIJN OPC HEB OOK BLAUWE ROOK BEN ER MEE NAAR DE GARAGE GEWEEST VOLGENS HEM ZIJN HET DE ZUIGERVEREN KOSTEN ROND DE 1000 TOT 2000 EURO NU HEB HIJ ER DIKKERE OLIE IN GEDAAN I.P.V 5 W 30 IETS DIKKERE EN HOOPT DAT HET VERBRUIK MINDER WORD ANDERS MOET IK ER ECHT AAN GELOVEN HEB DE AUTO NET 1,5 MAANDEN EN DAT VOOR 8000 EURO ZONDER GARANTIE MAAR WEL BIJ EEN GARAGE BEDRIJF DIE ALLEEN HANDELT IN OPELS EN ALTIJD DAAR ONDERHOUDEN MET BOEKJES DUS DOMME PECH
Dat is wel zuur :cry
Weet er nog wel een, zelfde probleem 155.000km weg, altijd orgineel geweest (motorisch), alleen wel voor een turbo dan voor een zacht prijsje gekocht.
Willem
Die ken ik toevallig ook, rij er dagelijks in. Ga binnenkort ook de zuigerveren vervangen. Op hoop van zegen.
3 oktober 2011 om 18:59 #17871480Wat een bedragen mannen die 3000 euro voor een stel zuigerveren… Belachelijke prijzen…
4 oktober 2011 om 08:41 #17871481zijn de manuren wat het duur maakt. al rekenen ze 55 euri ex btw ze zijn er zo 2 a 3 dagen zoet mee. tel maar uit je winst.
onderdelen kosten verhoudingsgewijs geen drol. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.