Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Advies over Astra G coupé met 2.0 of 2.2 motor
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 juni 2017om 16:16 door Cupra 6K2.
-
AuteurBerichten
-
18 mei 2017 om 01:06 #18343456
Hoi Astra liefhebbers ;)
Ik ben Casper, 21 jaar en nieuw hier op het forum. Na in het bezit te zijn geweest van een Seat Ibiza Cupra 6K2 uit 2002 en een Suzuki Swift 1.3-16V uit 2001 ben ik van plan om een Opel Astra G coupé te gaan kopen (bouwjaar rond 2002).
Ik heb een budget van 2250 beschikbaar zit te twijfelen tussen de 2.0-16V en de 2.2-16V.
De 2.2 heeft 12 PK meer en is daarmee iets vlotter dan de 2.0. Daarnaast verbruikt hij iets meer en is hij iets duurder in wegenbelasting. Ik wil de auto gaan gebruiken voor een roadtrip in de zomervakantie waar we ongeveer 4000 km gaan afleggen in twee weken (door de bergen). Daarna wil ik de auto nog een paar maanden houden tot ongeveer eind oktober.
Mijn vraag aan jullie is: Wat zijn de voor- of nadelen van de versie met de 2.2 motor t.o.v. de 2.0 motor? Vertoont de een meer gebreken dan de ander? Waar moet ik specifiek op letten bij de aankoop van een Astra G?
Alvast bedankt,
Casper18 mei 2017 om 09:44 #18343460persoonlijk zou ik voor de x20xev gaan, die is naar mijn mening veel betrouwbaarder.
18 mei 2017 om 10:45 #18343462Je stelt hier een vraag waar het antwoord altijd 2.2 op zal zijn. De 2.0 (X20XEV) is nooit geleverd in een coupe.
Je heb hier de keus uit een 1.6, 1.8, 2.0 turbo, 2.2 of 2.2 turbodiesel.
18 mei 2017 om 12:30 #18343469Inderdaad Haasje17, Jij geeft hier de juiste informatie. ;)
18 mei 2017 om 13:43 #18343480Bedankt! Ik zie inderdaad ook dat de 2.0 nooit geleverd is als Coupé.
Dan heb ik nog de keuze tussen de 1.8, 2.0 Turbo en 2.2. De 1.6 lijkt me te langzaam voor echt rijplezier in de bergen. De 2.0 Turbo is verreweg het snelst maar weer een stuk duurder dan de 2.2.
Hebben jullie nog advies tussen deze drie wagens? Merk je echt duidelijk verschil tussen de 1.8 en de 2.2 of valt dat reuze mee?
Wat zijn specifieke punten waar ik op moet letten bij de aanschaf van een Astra G? Welke onderdelen roesten snel of gaan regelmatig kapot?
Groeten,
Casper18 mei 2017 om 15:00 #18343484Als je een 2.2 koopt let dan op of de kettingspanner / ketting al eens vervangen is. En of deze niet rateld. Als die licht rateld, vervang dan de kettingspanner en ketting tijdig voordat die breekt.
De 1.8 en 1.6 maken wat vermogen niet heel veel uit en tja zijn voor rustig rijden prima. De 2.2 rijd een stuk rustiger en gemakkelijker in de coupe van de 1.8 of 1.6.
De 2.0 trubo’s willen wel eens een versleten turbo hebben of versleten klepseals. De afgetrapte 1.8jes zullen flink olie gaan verbruiken.
Als de 2.2 achterstallig onderhoud heeft willen deze ook wel eens een verstopte carterontluchting hebben en tevens olie verbruiken. De meest betrouwbare motor geleverd in de Coupe is de Z16XEP. De meest rustige motor is de 2.2.
18 mei 2017 om 21:03 #18343498Beste Haasje17,
Super bedankt! Dat was echt precies wat ik nodig had. Goed advies van een echte kenner, dankjewel.
Als je naast Haasje17 nog meer nuttige punten hebt, blijf ik geïnteresseerd :)
Met vriendelijke groet
Casper21 mei 2017 om 22:15 #18343634Ik heb afgelopen week het een en ander uitgezocht en heb nu twee potentiële Astra Coupés op het oog.
1. Potentiële Astra Coupé 2.2-16V Blauw
Hierover heb ik al contact gehad met de eigenaar. Naast de informatie bij de advertentie. Hieronder wat punten die niet in de advertentie staan.
– Wat roestblaasjes in één van de wielkasten, maar de roest komt er nog niet doorheen
– Er zijn geen onderhoudsboekjes aanwezig
– Auto heeft op de achterbumper een klein veegje, voorbumper ook wat plekjes maar niets ernstigs
– Twee sleutels met afstandsbediening
– Uitlaat iets zwaarder dan normaal maar niet heel storend
De vraagprijs is 2250. Wat denken jullie dat een realistische prijs is voor deze auto?
Ik vind het vooral een nadeel dat er geen onderhoudsboekjes bij zitten, want ik ben van plan een roadtrip te maken met de auto en dan rond eind oktober weer door te verkopen. Zonder onderhoudsboekjes verkoopt een auto een stuk moeilijker door. Verder klinkt het best oké. Of de uitlaat niet storend wordt na 50 km snelweg heb ik geen idee van, maar zou ik niet echt fijn vinden. Wat wel erg fijn is, is dat de auto is uitgerust met een ketting met gemodificeerde kettingspanner en dat de motor (volgens de eigenaar) geen olie verbruikt.De tweede optie die ik heb gevonden is deze:
2. Potentiële Astra Coupé 2.2-16V Zilver
De vraagprijs is 200 euro hoger dan de andere Astra, maar heeft daarentegen (slechts) 157.000 km gelopen. Verder is deze iets luxer uitgevoerd, maar ben ik geen fan van de kleur van het leder.Tot slot woon ik zelf in Enschede en staan deze auto’s respectievelijk te koop in Sliedrecht en Rotterdam. Is er toevallig iemand op het forum die in regio Rotterdam woont en met mij mee zou willen gaan bij het bekijken van de auto en het maken van een proefrit? Uiteraard staat hier een vergoeding tegenover ;)
Ik hoor graag wat jullie van de twee potentiële auto’s vinden en welke jullie aanraden!
Groetjes en fijne avond,
Casper22 mei 2017 om 07:57 #18343636Als het 2e exemplaar een orginele uitlaat heeft, geen roest en onderhoudsboekjes en daar tevens de ketting is vervangen zou ik voor die gaan.
Want de km stand zegt niets, luisteren naar het geluid van de motor (Lichte ratel is eigenlijk ketting vervangen).Die uitlaat gaat op een roadtrip met redelijk wat snelweg vervelend zijn.
22 mei 2017 om 10:42 #18343640PS: Stip bij welke auto je ook gaat kijken. Controleer de binnenkant van de uitlaat van een Z22se. (doe dit als de auto koud is). Kan je voor 95% met zekerheid vertellen dat de uitlaat pik zwart is en dat je olie resten aan de vinger hebt zitten. Ik ken eigenlijk niemand met een Z22se die geen olie verbruik heeft. Een motor mag olie verbruiken maar de Z22se staan bekend dat ze wat meer lusten. Succes met je keus. Want de Z22se blok is een heerlijk rijden blok.
11 juni 2017 om 16:16 #18344506Hoi iedereen,
Ik heb de afgelopen tijd veel advertenties in de gaten gehouden. De Astra Coupés die er echt goed uitzien, met een lage km-stand en een bekende onderhoudshistorie zijn erg duur. Hieronder drie van die duurdere Astra’s:
Opel Astra 1
Opel Astra 2
Opel Astra 3De eigenaar van de blauwe Astra drie berichten hierboven (Potentiële Astra Coupé 2.2-16V Blauw) had zijn Astra na vier dagen weer van marktplaats afgehaald. Gelukkig had ik voor die tijd al op de advertentie gereageerd, dus kon ik nog contact met hem opnemen. Hij vertelde mij dat hij toch had besloten om de auto niet te verkopen omdat hij hem zo fijn vond rijden. Twee weken later had hij mij weer benaderd dat hij toch besloten heeft om hem wel te verkopen. Ik heb vandaag een proefrit gemaakt en de auto was motorisch en technisch helemaal in orde. In februari een grote beurt en APK gehad. Verder uitgerust met airco en cruise control. De aantrekkelijke blauwe kleur, lichtmetalen velgen en rode remklauwen. De auto had wel al wat meer gelopen dan de rest (205.000) maar dit was niet te merken tijdens de proefrit. Verder zit er een nieuwe uitlaatsysteem inclusief katalysator onder en een einddemper van Irmscher. Tot slot een geluidsinstallatie met subwoofer en versterker en rondom JBL speakers. Aan de buitenkant had de auto wel zijn plekjes. Deukje in de motorkap en achter rechtervoorspatbord, veegje aan de linkerachterkant en wat krasjes rondom en op de dorpels. Ook was de kier tussen de voorbumper en het voorpaneel aan de rechterkant wat groot. Dit kwam volgens de eigenaar omdat er nieuwe koplampen in zijn gezet en de bumper niet helemaal netjes is teruggeplaatst.
Al met al een technisch en motorisch goede auto die optisch wel iets minder is dan de duurdere op de markt, maar daar was de prijs ook naar.
Ik zal binnenkort wat foto’s op het forum plaatsen!
Iedereen bedankt voor alle tips en advies over mijn zoektocht naar een Astra!
Groetjes,
Casper -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.