Forumindex › Forums › Modellen › Crossland › advies gevraagd bandenspanning vakantie
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 mei 2025om 17:19 door
AnnekeS.
-
AuteurBerichten
-
16 mei 2025 om 15:08 #18558229
ik ga binnenkort voor de 1e keer ALLEEN met mijn CrosslandX op vakantie, 2 koffers een paar tassen en wat losse bagage binnenin.
advies bandenspanning garage……. Voor 2.4 en Achter 2.9
Op de sticker in de deur staat iets anders, heeft iemand die ook wel eens alleen reist in een CrosslandX ervaring met de
bandenspanning? en ik las dat als de bandenspanning is veranderd je ook de spanningsverliesdetectie moet resetten.
Hoop dat er iemand is die hier ervaring mee heeft, alsvast mijn dank
Anneke
16 mei 2025 om 22:06 #18558235Met die belading , schat ik in datvoorven achter as zelfde gewicht dragen.
Benodigde druk is om de banden een invering te geven , dus warmteproductie, die bij het rijden van de gebruikte snelheid, geen stukje van het band-materiaal oververhit. Dat is het hoofddoel van de bandenfabrikant.
De invering wordt gemaakt door de verhouding gewicht op wiel , en de gevoerde druk.
Hogere snelheid , minder invering nodig, dus hogere druk.
De aanbevolen 2,9 bar achter , gaat uit van maximaal beladen achteras.
Dus in joyw belading , denk ik 2,4 rondom genoeg.
Maar rijdt je dus op duitse snelwegen met 220 kmpu, dan heb je hogere druk nodig dan max 160 kmpu, waarvoor de maxload van de banden bepaald is.
Ik kan het allemaal voor je uitrekenen, maar daarvoor 99% nauwkeurig bepaalde aslasten nodig, en max snelheid , waar je ook geen minuut overheen gaat.
Dan van banden de maxload, soort band en snelheidscode.
Tegenwoordig wordt vaak maar een aanbevolen druk gegeven, voor max toegelaten aslasten en max technische wagensnelheid.
Werkelijke gewichten en snelheden liggen bij normaal gebruik lager, dus verantwoord lagere drukken.
16 mei 2025 om 22:19 #18558236Kan mijn vorige post niet editten , dus wat schrijffoutjes.
Maar nog vergeten om het over resetten te hebben van tpms.
Als je auto indirect tpms heeft, dan kun je geen drukken aflezen, dan werkt dat op de sensoren die voor ABS gebruikt worden, en verschi in omwentelings snelheid tussen de wielen uitlegt als te lage druk.
Dan hoef je bij andere drukken niets te doen.
17 mei 2025 om 17:19 #18558247@jadatis, bedankt voor je feedback, daar kan ik wel iets mee. Veel uitzoekwerk in je eentje als je maatje (mijn zus) er nietmeer is en die dit soort dingen meestal deed. Deze auto is nog niet in Zwitserland geweest
Heb de buurman gesproken en die gaat me de week voor dat ik weg ga even helpen om de banden op de juiste spanning te brengen, auto heeft nog een vakantiebeurt gehad en de rest van de papierwinkel / vignet etc. is in orde.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.