Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Achteruit versnelling.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 mei 2013 om 12:42 #17258199AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hoi luitjes,
Sinds een poosje heb ik het probleem dat als de motor warm is van mijn Tigra, dat ie ‘on-Tieg-lijk’ lastig in zijn achteruit wil. Het schrapende geluid van een conservenblikje dat leeggemaakt wordt is er niets bij.. Verder schakelt hij prima.
Nu was daar ooit al een forum over met een What-to-do maar mijn vraag is:
* Hoe makkelijk zijn zogenaamde schakelbusjes te vervangen en de pook te calibreren? Ik heb geen brug, en qua autohandigheid mechanisch zit ik laten we zeggen op 20-30 procent. Ik las dat nylon busjes 25 euro kosten bij de dealer?
* Aan de schakelpook zelf (onderaan ergens?) zit een soort zwart rubberen ringetje, die was niet zo lastig te vervangen en die was ook niet zo duur. Is dat wijselijk om gelijk ook te vervangen?
Gr Geeviz.
30 mei 2013 om 13:25 #18147900Helaas, maar dit duidt er in 99% v.d. gevallen op dat je koppeling aan het opraken is en aan vervanging toe is. Soms kan het proces ietwat uitgesteld worden door de kabel te stellen (of vervangen) of de schakelbussen te vervangen.
30 mei 2013 om 13:31 #18147901AnoniemLid sinds:
1 January 1970Flauw.. :( En hoe duur is dat?.. maargoed.. het is echt alleen de achteruit, met warme motor en voor de rest gaat alles nog prima..
3 juni 2013 om 19:47 #18147902Strakker stellen
3 juni 2013 om 19:50 #181479033 juni 2013 om 21:14 #18147904AnoniemLid sinds:
1 January 1970thanks, hoe kom ik er zonder brug makkelijk bij? of wat moet er allemaal verwijderd worden voor ik erbij kan? (Ben een leek.. haha)
3 juni 2013 om 21:15 #18147905Je kunt hem van boven af zien zitten ;)
Kap open, rechterkant, zie je hem vanzelf3 juni 2013 om 21:18 #18147906AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dank, zal er morgenmiddag eens mee bezig.. !
Gr Geev.
4 juni 2013 om 16:28 #18147907Hee is het nog gelukt?
4 juni 2013 om 16:45 #18147908AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hehe.. nou, op mijn werk is er iemand die automonteur geweest is, die gaat donderdag er even naar kijken. Maar omdat hij verder goed schakelt denkt hij dat de motor te hard stationair draait. Dat zou voor de vooruitversnellingen niet erg zijn omdat deze zijn gesynchroniseerd (tandwielen moeten gelijkmatig lopen) en bij de achteruit is dat anders..
Dus het strak stellen zou nog niet aan de orde zijn, versnellingsbakolie laten vervangen ook niet, schijnt niet nodig te zijn..
4 juni 2013 om 16:48 #18147909Okee dan, we horen het wel ;)
6 juni 2013 om 20:57 #18147910Stationair kan je niet afstellen, en zelfs bij 1000 a 1100 toeren moet deze SOEPEL in de achteruitschakelen.
Ik neem aan dat het motortoerental gewoon tussen de 850 en 1100 toeren ligt, anders is er knap wat mis.
Willem
12 juni 2013 om 06:15 #18147911@Geeviz wrote:
Hehe.. nou, op mijn werk is er iemand die automonteur geweest is, die gaat donderdag er even naar kijken. Maar omdat hij verder goed schakelt denkt hij dat de motor te hard stationair draait. Dat zou voor de vooruitversnellingen niet erg zijn omdat deze zijn gesynchroniseerd (tandwielen moeten gelijkmatig lopen) en bij de achteruit is dat anders..
Dus het strak stellen zou nog niet aan de orde zijn, versnellingsbakolie laten vervangen ook niet, schijnt niet nodig te zijn..
Hoewel dat idee een kern van waarheid en logica bevat, klopt het niet.
Wanneer je auto rolt gaat dit verhaal absoluut op, maar zodra je de koppeling intrapt en volledig stil staat, staat de versnellingsbak ook volledig stil. De motor drijft de versnellingsbak niet aan op dat moment, dus heb je ook geen last van een eventueel hoger toerental.12 juni 2013 om 19:27 #18147912AnoniemLid sinds:
1 January 1970Monteur zei dat alles in principe goed is; het euvel kan dan nog zijn – het niet diep genoeg intrappen koppeling voor achteruit ivm synchronisatie (afgelopen week toch meer op gelet..) , versnellingsbakolie dat dunner wordt bij warme motor..
Maar hoef me nog geen zorgen te maken.. ;0)
12 juni 2013 om 20:18 #18147913Is nieuwe olie in zo’n geval een oplossing??
12 juni 2013 om 20:38 #18147914AnoniemLid sinds:
1 January 1970Het zal er vast niet minder van worden.. maar nieuwe olie zal als het warm is ook wel dunner worden..
12 juni 2013 om 21:33 #18147915Olie wordt inderdaad dunner als het warmer wordt.
Echter, om een bepaalde dikte te bereiken worden er diverse stabilisatoren aan de olie toegevoegd, en die kunnen hun werking verliezen.Verder verzamelt er altijd wel troep in de olie, waardoor het schakelen lastiger wordt.
Het is dus absoluut geen slecht idee om eens de olie te verversen. Het kan er alleen maar beter op worden.
Vaak wordt het namelijk vergeten of onder de noemer “onderhoudsvrij” geplaatst, maar eigenlijk zou je tussen elke 100 en 200dkm wel eens je versnellingsbak olie moeten wisselen.Trouwens, als het aan het intrappen van de koppeling zou liggen, dan kan dat vrij simpel verholpen worden aan een Tigra.
Er zit nog een ouderwetse koppelingskabel aan, dus die kan je gewoon afstellen door de kabel van de vork te halen en het stelschroefje dan een paar slagen te draaien. Dan weer terugmonteren, en het aangrijppunt zou verplaatst moeten zijn.
Heb je toevallig een beetje speling op de koppeling? dat je m kan aantikken en iets induwen zonder dat je daarbij enige vorm van weerstand voelt? (buiten de veer in het pedaal zelf, is een ander gevoel dan trekken aan de kabel)
Want dan is het helemaal aan te raden om even de koppelingskabel te stellen. Kost maar 5 minuten om te doen.18 juni 2013 om 14:16 #18147916@McKaamos wrote:
@Geeviz wrote:
Hehe.. nou, op mijn werk is er iemand die automonteur geweest is, die gaat donderdag er even naar kijken. Maar omdat hij verder goed schakelt denkt hij dat de motor te hard stationair draait. Dat zou voor de vooruitversnellingen niet erg zijn omdat deze zijn gesynchroniseerd (tandwielen moeten gelijkmatig lopen) en bij de achteruit is dat anders..
Dus het strak stellen zou nog niet aan de orde zijn, versnellingsbakolie laten vervangen ook niet, schijnt niet nodig te zijn..
Hoewel dat idee een kern van waarheid en logica bevat, klopt het niet.
Wanneer je auto rolt gaat dit verhaal absoluut op, maar zodra je de koppeling intrapt en volledig stil staat, staat de versnellingsbak ook volledig stil. De motor drijft de versnellingsbak niet aan op dat moment, dus heb je ook geen last van een eventueel hoger toerental.Versnellingsbak DRAAIT juist bij stationair (price-as en evt Secundaire als, als het een 3 assig exemplaar zou zijn (is een 2 asser)), alleen is geen tandwiel gekoppeld waardoor de auto blijft stilstaan..
als je dan de koppeling intrapt en dan bij niet goed ontkoppelen (ivm verkeerde afstelling koppelings kabel) zal de bak kraken naar achteruit
Versnellingsbak staat alleen stil bij stilstaande auto met de motor uit, of Stilstaande auto met de motor aan en ingetrapt ontkoppelings pedaal.
Willem
18 juni 2013 om 17:04 #18147917@wim-v6 wrote:
Versnellingsbak DRAAIT juist bij stationair (price-as en evt Secundaire als, als het een 3 assig exemplaar zou zijn (is een 2 asser)), alleen is geen tandwiel gekoppeld waardoor de auto blijft stilstaan..
als je dan de koppeling intrapt en dan bij niet goed ontkoppelen (ivm verkeerde afstelling koppelings kabel) zal de bak kraken naar achteruit
Versnellingsbak staat alleen stil bij stilstaande auto met de motor uit, of Stilstaande auto met de motor aan en ingetrapt ontkoppelings pedaal.
Willem
Dat zeg ik toch ook? ;)
Koppeling ingetrapt en volledig stil staan => volledig stilstaande versnellingsbak.
Koppeling er op en dan schakelen is sowieso niet zo’n goed plan, lijkt me :P Die manier is ook de enige waarop je je auto in z’n achteruit krijgt. Alssie dan alsnog kraakt, raakt de koppelingsplaat dus nog het vliegwiel, en moet je mogelijk de koppelingskabel afstellen.5 september 2013 om 16:34 #18147918heb ik ook gehad slechts enkel de koppelingskabel opspannen zo dat je hem verder ontkopelt,r makelijk te bereiken 2 min werk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.