Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Achterspatborden Manta
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 december 2009 om 16:47 #17215611
De randen van mijn achterspatborden zijn volledig weggerot (vorige eigenaar heeft ze blijkbaar niet zo degelijk geplamuurd..)
Nu wil ik deze gaan opknappen, in principe was ik van plan alle slechte delen eraf te breken, schoon te slijpen met een staalborstel en vervolgens met polyester (matten en expoxy) de spatborden opnieuw vormgeven.
Er schijnen ook inzetbare spatbordranden te koop te zijn? Heb deze nog niet kunnen vinden helaas. Het liefst las ik er nieuwe randen in, maar dit heeft als groot nadeel dat ik veel meer moet spuiten (wagen zit nu goed in de lak).
Wanneer ik er nieuwe randen in polyester, blijft het te lakken deel alleen de wielrand. Dit kan met een spuitbusje wanneer ik de rest van het spatbord af plakt.Mensen die dit klusje eerder geklaard hebben?
Groeten.
30 december 2009 om 16:52 #17579690Polyerster en plamuur is maar een tijdelijk lapmiddel. Onder de plamuur gaat het rot proces nog sneller door. Er is maar één gedegen oplossing en dat is nieuwe delen in lassen, het oude eruit en nieuw erin, goed aflassen en behandelen van de binnenkant. Kost een paar knaken maar dan is het ook weer netjes.
30 december 2009 om 17:07 #1757969130 december 2009 om 17:46 #17579693om welke manta gaat het
mischien foto;)30 december 2009 om 17:48 #17579692origineel gepost door GTS2.2DTI
Polyerster en plamuur is maar een tijdelijk lapmiddel. Onder de plamuur gaat het rot proces nog sneller door. Er is maar één gedegen oplossing en dat is nieuwe delen in lassen, het oude eruit en nieuw erin, goed aflassen en behandelen van de binnenkant. Kost een paar knaken maar dan is het ook weer netjes.Als je het goede staal mooi kaal hebt, vervolgens behandeld en dan met polyester nieuwe spatborden creëerd, valt het wel mee met dat rotproces lijkt me. In principe is polyester een degelijke kunstof. Als dit voldoende is voor 6 jaar, kan ik tegen die tijd heel de wagen wel een restauratiebeurt geven. Maar ik vraag me af of de polyester lang blijft zitten, en op den duur niet losgeraakt van het spatbordpaneel.?
@Stender: Nieuwe spatborden van Dr manta zijn opzich niet eens zo duur, 29 euro per stuk, excl verzendkosten. Enkel hik ik nu tegen het probleem aan van tijdgebrek.30 december 2009 om 17:57 #17579694Ik zal morgen, als het licht is, een foto maken ;)
Verder niemand prettige ervaringen met het repareren van de wielranden met polyester?
Het is enkel de buitenkant, de binnenkant is oké.30 december 2009 om 18:11 #17579695origineel gepost door JustinP
Verder niemand prettige ervaringen met het repareren van de wielranden met polyester?
Het is enkel de buitenkant, de binnenkant is oké.nee daar maak je het niet mooier/beter van..
ergens ietsje plamuur erin okee… maar polyesteren.. daar word ie niet beter van.. en ook dat moet je bijspuiten..
je kunt ook een spatbord rand instukken.. met IJZER..
hoef je ook niet veel bij te werken..
ga je met polyester en dat soort rommel een auto strak maken.. dan gaat de roest 3x zohard eronder verder.. met als gevolg dat je over een jaar of 2 het gepolyesterde eruit komt vallen… en dan heb je nog meer werk om het een beetje goed te krijgen..30 december 2009 om 18:32 #17579697tuurlijk hoef je ze niet helemaal te gebruiken.. je kunt ook stukjes eruit slijpen en in de manta lassen.. stukjes van3/4 cm bij 10 bijvoorbeeld.. je hoeft niet t hele ding te gebruiken..
30 december 2009 om 18:33 #17579696Dan zal ik maar nieuwe spatbordranden bestellen om dit van het voorjaar echt degelijk te repareren. In principe zijn alleen de wielranden (2 cm) rot, maar het is natuurlijk afwachten hoe de rest er onderuit komt. Ik kan de nieuwe spatbordranden ook verkleinden zodat ik niet heel het spatbord opnieuw hoef te spuiten.
30 december 2009 om 18:40 #17579698een volledig weggerotte spatbordrand is ook nog eens apk afkeur.
En een reparatie met polyester en plamuur ook.Lassen is de enige goede oplossing.
30 december 2009 om 19:53 #17579699Originally posted by mantaroel
een volledig weggerotte spatbordrand is ook nog eens apk afkeur.
En een reparatie met polyester en plamuur ook.Lassen is de enige goede oplossing.
ben ik het niet mee eens
met dat het afkeur is als het geplamuurt is
zolang het er netjes uit ziet dan is er niets aan d ehand
heb duit zelf al medere keren bij de hand gehad en bij verschillende apk stations
zolang je het maat goed doetmaar ben het met je eens dat lassen de enige goede oplossing is wand met palmuur aan de slag gaan is een tijdelijke oplossing
30 december 2009 om 20:18 #17579700er hoeft maar enige twijfel te zijn of ze zien dat het met plastic gerepareerd
is dan is het gewoon afkeur.
Dan kun je alsnog je plastic zooi eraf slopen en het lassen.Maar ja, het is maar een tip, van een apk keurmeester.
voor de rest evengoed succes met de manta.
30 december 2009 om 20:20 #17579701origineel gepost door JustinP
Dan zal ik maar nieuwe spatbordranden bestellen om dit van het voorjaar echt degelijk te repareren. In principe zijn alleen de wielranden (2 cm) rot, maar het is natuurlijk afwachten hoe de rest er onderuit komt. Ik kan de nieuwe spatbordranden ook verkleinden zodat ik niet heel het spatbord opnieuw hoef te spuiten.Je kunt ook de spatbordranden van een slecht/schade voorscherm gebruiken, waar de spatbordranden nog goed van zijn. Dit doe ik zelf ook, als ik maar een gedeelte nodig heb.
31 december 2009 om 13:57 #17579702paar tientjes nieuw bij arta parts
gewoon goed uitslijpen en plaatsen wat je nodig hebt
spuiten moet je toch ook met polyester of andere lapmiddelen ,dan beter in 1 keer goed
weet ook niet welke kleur je hebt ,maar spuitbusje kun je op kleur laten maken31 december 2009 om 15:12 #17579703Ik las er van het voorjaar een nieuwe rand in.
Wat ik bedoelde met ”minder spuitwerk” bij polyester:
Als je polyester gebruikt kun je enkel de wielrand vervangen (dus slijp/polyester je niets boven de buiging van de wielrand). Nu kun je de wielrand afplakken en spuiten. Door de buiging in het spatbord zie je de kleurovergang nauwelijks.Bij lassen verhit en beschadig je ook de lak boven de wielrand, dan moetje dus gaan spuiten met een overgang, zodat kleurverschil niet zichtbaar is. Geen probleem, maar wel meer, en preciezer, werk. Komt goed.
Maarre; spuitbusjes op kleur? Ik gebruik gewoon verf op kleur en spuit met behulp van een compressor. Ik wist niet dat je ook een kleur kon laten maken en deze in een spuitbus kon aanschaffen.
1 januari 2010 om 10:04 #17579704busjes in kleur zijn idd leverbaar ,met compressor ben je vaak meer verf nodig ,beker weer schoon etc
deze busjes heben ook een ander spuitmondje dus niet dat gespetter -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.