Achterspatborden Manta

Forumindex Forums Modellen Manta Achterspatborden Manta

• Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    JustinP

De randen van mijn achterspatborden zijn volledig weggerot (vorige eigenaar heeft ze blijkbaar niet zo degelijk geplamuurd..)

Nu wil ik deze gaan opknappen, in principe was ik van plan alle slechte delen eraf te breken, schoon te slijpen met een staalborstel en vervolgens met polyester (matten en expoxy) de spatborden opnieuw vormgeven.

Er schijnen ook inzetbare spatbordranden te koop te zijn? Heb deze nog niet kunnen vinden helaas. Het liefst las ik er nieuwe randen in, maar dit heeft als groot nadeel dat ik veel meer moet spuiten (wagen zit nu goed in de lak).
      Wanneer ik er nieuwe randen in polyester, blijft het te lakken deel alleen de wielrand. Dit kan met een spuitbusje wanneer ik de rest van het spatbord af plakt.

Mensen die dit klusje eerder geklaard hebben?

Groeten.

GTS2.2DTI
      Deelnemer

Polyerster en plamuur is maar een tijdelijk lapmiddel. Onder de plamuur gaat het rot proces nog sneller door. Er is maar één gedegen oplossing en dat is nieuwe delen in lassen, het oude eruit en nieuw erin, goed aflassen en behandelen van de binnenkant. Kost een paar knaken maar dan is het ook weer netjes.

Stender
        Moderator
          mantadevil
          Deelnemer

om welke manta gaat het
            mischien foto;)

JustinP

origineel gepost door GTS2.2DTI
              Polyerster en plamuur is maar een tijdelijk lapmiddel. Onder de plamuur gaat het rot proces nog sneller door. Er is maar één gedegen oplossing en dat is nieuwe delen in lassen, het oude eruit en nieuw erin, goed aflassen en behandelen van de binnenkant. Kost een paar knaken maar dan is het ook weer netjes.

Als je het goede staal mooi kaal hebt, vervolgens behandeld en dan met polyester nieuwe spatborden creëerd, valt het wel mee met dat rotproces lijkt me. In principe is polyester een degelijke kunstof. Als dit voldoende is voor 6 jaar, kan ik tegen die tijd heel de wagen wel een restauratiebeurt geven. Maar ik vraag me af of de polyester lang blijft zitten, en op den duur niet losgeraakt van het spatbordpaneel.?

@Stender
              : Nieuwe spatborden van Dr manta zijn opzich niet eens zo duur, 29 euro per stuk, excl verzendkosten. Enkel hik ik nu tegen het probleem aan van tijdgebrek.

JustinP

Ik zal morgen, als het licht is, een foto maken ;)

Verder niemand prettige ervaringen met het repareren van de wielranden met polyester?
                Het is enkel de buitenkant, de binnenkant is oké.

Martijntwello

origineel gepost door JustinP

Verder niemand prettige ervaringen met het repareren van de wielranden met polyester?
                  Het is enkel de buitenkant, de binnenkant is oké.

nee daar maak je het niet mooier/beter van..
                  ergens ietsje plamuur erin okee… maar polyesteren.. daar word ie niet beter van.. en ook dat moet je bijspuiten..
                  je kunt ook een spatbord rand instukken.. met IJZER..
                  hoef je ook niet veel bij te werken..
                  ga je met polyester en dat soort rommel een auto strak maken.. dan gaat de roest 3x zohard eronder verder.. met als gevolg dat je over een jaar of 2 het gepolyesterde eruit komt vallen… en dan heb je nog meer werk om het een beetje goed te krijgen..

Martijntwello

tuurlijk hoef je ze niet helemaal te gebruiken.. je kunt ook stukjes eruit slijpen en in de manta lassen.. stukjes van3/4 cm bij 10 bijvoorbeeld.. je hoeft niet t hele ding te gebruiken..

JustinP

Dan zal ik maar nieuwe spatbordranden bestellen om dit van het voorjaar echt degelijk te repareren. In principe zijn alleen de wielranden (2 cm) rot, maar het is natuurlijk afwachten hoe de rest er onderuit komt. Ik kan de nieuwe spatbordranden ook verkleinden zodat ik niet heel het spatbord opnieuw hoef te spuiten.

mantaroel
                      Deelnemer

een volledig weggerotte spatbordrand is ook nog eens apk afkeur.
                        En een reparatie met polyester en plamuur ook.

Lassen is de enige goede oplossing.

mantadevil
                        Deelnemer

Originally posted by mantaroel

een volledig weggerotte spatbordrand is ook nog eens apk afkeur.
                          En een reparatie met polyester en plamuur ook.

Lassen is de enige goede oplossing.

ben ik het niet mee eens
                          met dat het afkeur is als het geplamuurt is
                          zolang het er netjes uit ziet dan is er niets aan d ehand
                          heb duit zelf al medere keren bij de hand gehad en bij verschillende apk stations
                          zolang je het maat goed doet

maar ben het met je eens dat lassen de enige goede oplossing is wand met palmuur aan de slag gaan is een tijdelijke oplossing

mantaroel
                          Deelnemer

er hoeft maar enige twijfel te zijn of ze zien dat het met plastic gerepareerd
                            is dan is het gewoon afkeur.
                            Dan kun je alsnog je plastic zooi eraf slopen en het lassen.

Maar ja, het is maar een tip, van een apk keurmeester.

voor de rest evengoed succes met de manta.

manta2
                            Deelnemer

origineel gepost door JustinP
                              Dan zal ik maar nieuwe spatbordranden bestellen om dit van het voorjaar echt degelijk te repareren. In principe zijn alleen de wielranden (2 cm) rot, maar het is natuurlijk afwachten hoe de rest er onderuit komt. Ik kan de nieuwe spatbordranden ook verkleinden zodat ik niet heel het spatbord opnieuw hoef te spuiten.

Je kunt ook de spatbordranden van een slecht/schade voorscherm gebruiken, waar de spatbordranden nog goed van zijn. Dit doe ik zelf ook, als ik maar een gedeelte nodig heb.

eddepet007

paar tientjes nieuw bij arta parts

gewoon goed uitslijpen en plaatsen wat je nodig hebt

spuiten moet je toch ook met polyester of andere lapmiddelen ,dan beter in 1 keer goed
                                weet ook niet welke kleur je hebt ,maar spuitbusje kun je op kleur laten maken

JustinP

Ik las er van het voorjaar een nieuwe rand in.

Wat ik bedoelde met ”minder spuitwerk” bij polyester:
                                  Als je polyester gebruikt kun je enkel de wielrand vervangen (dus slijp/polyester je niets boven de buiging van de wielrand). Nu kun je de wielrand afplakken en spuiten. Door de buiging in het spatbord zie je de kleurovergang nauwelijks.

Bij lassen verhit en beschadig je ook de lak boven de wielrand, dan moetje dus gaan spuiten met een overgang, zodat kleurverschil niet zichtbaar is. Geen probleem, maar wel meer, en preciezer, werk. Komt goed.

Maarre; spuitbusjes op kleur? Ik gebruik gewoon verf op kleur en spuit met behulp van een compressor. Ik wist niet dat je ook een kleur kon laten maken en deze in een spuitbus kon aanschaffen.

eddepet007

busjes in kleur zijn idd leverbaar ,met compressor ben je vaak meer verf nodig ,beker weer schoon etc
                                    deze busjes heben ook een ander spuitmondje dus niet dat gespetter

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.