Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Achterruitverwarming Monza A2
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 februari 2010 om 10:55 #17602763
Draadjes waren net te kort, helaas.
De weerstand meten ga ik doen, ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt.
Alleen niet vandaag, er ligt hier weer sneeuw…14 februari 2010 om 11:41 #17602764Hier ook, maar niet erg veel. :D
20 februari 2010 om 18:37 #17602765Vandaag de massaschroef aan de klep losgemaakt.
Tegelijkertijd brak ook het oogje aan het draad, dus redelijk gaar was het wel.Dus alles even vers, schoon en wat kaal gekrabt, en daarna gemonteerd.
Vervelend is alleen wel dat het geen effect heeft gehad… :o
Iemand nog een tip waar het nu nog in kan zitten?
Vandaag nogmaals gemeten en ik meet gewoon 12 volt op de ruit. Weerstand op de massa meten gaf allerlei rare waarden.
Ik weet het even niet meer.Vandaag ook een andere radio geprobeerd te monteren, alles doet het en getest met de radio nog niet in het gat. Daarna de radio voorzichtig in het dashboard gestopt. Na een klein beetje weerstand doorgedrukt en toen deed ie niet meer.
Is de plus ergens diep in het dashboard losgedrukt , stekker los van de aansluiting, alleen ik kan niet ontdekken waar die uit gekomen is… draadje was waarschijnlijk aan de korte kant en in de snoerenbende klem komen te zitten.20 februari 2010 om 22:40 #17602766Als ik even tijd heb, zal ik wel eens gaan meten aan mijn Monza.
Ik ben toch wel erg benieuwd.
Toch: als jij 12 volt meet op de ruit (gemeten over beide aansluitingen op de ruit) dan zijn er twee conclusies mogelijk:
1 je achterruitverwarming is gewoon stuk (maar meestal vallen er eerst een paar sporen uit)
2 er zit ergens een kabel met een flinke beschadiging.(zo meet je onbelast 12 volt, maar belast blijft er geen spanning meer over.)21 februari 2010 om 09:26 #17602767origineel gepost door postbusmanta
Toch: als jij 12 volt meet op de ruit (gemeten over beide aansluitingen op de ruit) dan zijn er twee conclusies mogelijk:
Nee, dat is dus niet het geval, gisteren toch nog even geprobeerd, dan meet ik nul volt.
Met de rode pin op de ruit aan de plus kant en een ander massa punt meet ik wel 12 volt.origineel gepost door postbusmanta
1 je achterruitverwarming is gewoon stuk (maar meestal vallen er eerst een paar sporen uit)
2 er zit ergens een kabel met een flinke beschadiging.(zo meet je onbelast 12 volt, maar belast blijft er geen spanning meer over.)Het 1e lijkt me niet het geval, de verwarming ziet er goed uit, visueel gecontroleerd.
Het tweede zou kunnen, maar ik zoek het nog steeds in de massa, zie boven.Ik heb in de monza zo’n metertje in het dashboard voor volt of watts, en die geeft duidelijk reactie als je zoiets als de lichten of de ventilator aanzet. Bij het aanzetten van de achteruitverwarming zie je geen reactie in het metertje, dus die trekt gewoon geen stroom, ook geen piekje wat daarna wegvalt.
21 februari 2010 om 15:03 #17602768Nou Ruud,
Ik kom net terug uit de stalling en ben daar even aan het meten geweest.
Ik snap nu dus ook de moeilijkheid van het meten met gesloten achterklep. Dan kom je namelijk niet bij de contacten, omdat deze achter het rubber zitten.Het contact op de gasveer is dus 100% zeker van de kofferbakverlichting (maar dat wist je al)
Dan de drie contacten (van links naar rechts):
1 = Constante spanning voor de ruitenwissermotor
2 = Achterruitverwarming
3 = Geschakelde spanning voor de ruitenwissermotor.Dan missen we dus de massa…………:hmmz
Het enige dat ik kan bedenken is dat de massa bij gesloten achterklep wordt overgedragen via de sluitingen van de achterklep. Deze moeten dus schoon zijn en goed contact maken met de carrosserie.
Heb je een achterruitenwisser?
Doet deze het wel?
Dat is een teken dat de massa wel wordt overgedragen op de achterkep.23 februari 2010 om 14:37 #17602769origineel gepost door postbusmanta
Dan missen we dus de massa…………:hmmz
Het enige dat ik kan bedenken is dat de massa bij gesloten achterklep wordt overgedragen via de sluitingen van de achterklep. Deze moeten dus schoon zijn en goed contact maken met de carrosserie.
Misschien anders ook wel via de telescoopveren?
origineel gepost door postbusmanta
Heb je een achterruitenwisser?
Doet deze het wel?
Dat is een teken dat de massa wel wordt overgedragen op de achterklep.Ja de ruitenwisser doet het wel.
Maar misschien heeft die niet veel nodig.
Achterruitverwarming is (denk ik ) wel een “zwaardere” verbruiker.23 februari 2010 om 20:32 #17602770Wat ik nog kan bedenken:
Pak een losse kabel 1,5mm kwadraad of 2,5mm kwadraad.
Zorg dat deze zo lang is, dat hij bij de accu kan komen.
Knijp hier een oogje aan.
Monteer deze onder het schroefje op de achterklep (zie jouw foto).Meet nu eens tussen de + pool van de accu en de draad.
Gooi nu de achterklep dicht en meet nog eens.
Je kan nu hetzelfde doen, maar nu met een koplampbolletje.
hou de draad tegen de massa-aansluiting van de lamp en druk de + kant van de lamp op de +pool van de accu (voorkom kortsluiting).
Doe dit ook met geopende en gesloten kofferklep.
Je kan ook de +knt van de lamp op het middelste contact houden van de kofferbak en de -kant van de lamp aansluiten met een kabel aan de -pool van de accu.
Zo kan je de boel belast testen.
24 februari 2010 om 12:18 #17602771De truc met het lampje is een goeie.
Ga ik proberen zsm.Bedankt voor de moeite!
5 maart 2010 om 11:37 #17602772Vermoedelijk heb ik het probleem gevonden:
het klemmetje op de ruit van de massa-kabel lag er los op.
Je zag het niet, maar hij zat gewoon los op zijn plek.
Dus met zilverlijm weer aan de ruit gelijmd en duct tape erover.Morgenochtend maar weer eens proberen (als de ruit dan weer dichtgevroren zit).
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.