Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Achterruitverwarming Monza A2
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 januari 2010 om 16:55 #17216913
De achterruitverwarming van mijn Monza doet het niet.
Ik meet met de multimeter maar 2 volt op het pennetje bij de telescoop. Vreemde constructie overigens met de plus via de telescoop.
Dus waarschijnlijk is het relais ook niet meer fris.
Ik twijfel ook over of het in de klep wel goed zit, omdat ik begrepen heb dat de telescoopveren vervangen zijn.
Weet iemand hoe het in de klep hoort te zitten?
31 januari 2010 om 16:59 #17602739Wat bedoel je met telescoop veren? Zijn dat de zuigers die het koffer omhoog houden? Ik heb ook het probleem gehad dat de achteruit verwarming het niet of zéér slecht deed. Bij mij was het gewoon een kwestie van alle contacten eens zuiver te maken met een schuurpapiertje. Deze waren allemaal geoxideert. Nu doet die het weer zéér goed.
31 januari 2010 om 17:01 #17602740origineel gepost door Goossens Bjorn
Wat bedoel je met telescoop veren? Zijn dat de zuigers die het koffer omhoog houden?Ja, dat bedoel ik.
origineel gepost door Goossens Bjorn
Ik heb ook het probleem gehad dat de achteruit verwarming het niet of zéér slecht deed. Bij mij was het gewoon een kwestie van alle contacten eens zuiver te maken met een schuurpapiertje. Deze waren allemaal geoxideert. Nu doet die het weer zéér goed.welke contacten heb je dan schoongemaakt/geschuurd?
Aan de andere kant, 2 volt op het draadje dat uit de c-stijl komt is gewoon te weinig.
31 januari 2010 om 17:05 #17602741gewoon alle contacten die ik kon vinden, maar bij mij loopt de bedrading in het koffer via 3 pinnen naar de ruit. (3 pinnen maken contact als het koffer sluit). Ook vooraan bij de zekering de boel opgefrist en de schakelaar heb ik ook opengehaald en wat opgeschuurd. Ik heb wel een Monza A maar ik denk toch niet dat het véél verschilt met de A2 (buiten de dashboardschakelaar)
31 januari 2010 om 18:16 #17602742origineel gepost door Ruud B
De achterruitverwarming van mijn Monza doet het niet.Ik meet met de multimeter maar 2 volt op het pennetje bij de telescoop. Vreemde constructie overigens met de plus via de telescoop.
Dus waarschijnlijk is het relais ook niet meer fris.
Ik twijfel ook over of het in de klep wel goed zit, omdat ik begrepen heb dat de telescoopveren vervangen zijn.
Weet iemand hoe het in de klep hoort te zitten?
relais gaan vaak kapot
heb het bij men monza en rekord bijde gehad
de achteruitverwarming werkt alleen als je de klep dicht hebtnaast het slot heb je een of 3 van de koperen plaatjes waar de penetjes op vallendie op de klep zitten en dan pas contact maken
31 januari 2010 om 18:39 #17602743Het contact op de gasveren is van de interieurverlichting. SOmmige monza zijn hiermee uitgevoerd. Andere monza’s hebben gewoon een schakelaar op de achterklep.
31 januari 2010 om 22:11 #17602744origineel gepost door ckad
Het contact op de gasveren is van de interieurverlichting. SOmmige monza zijn hiermee uitgevoerd. Andere monza’s hebben gewoon een schakelaar op de achterklep.Aha, is dat daar voor.
Ik dacht dat de drie pinnen voor de ruitenwisser waren.
Dan ga ik die maar eens goed schoon maken en eens doormeten.31 januari 2010 om 22:49 #17602745Werkt je kofferbakverlichting wel normaal?
Bij mij gaat deze niet uit als de klep dicht is. (daarom was het lampje eruit gehaald).
Dat komt omdat de klep naar achter is geschoven (door het gewicht) in de scharnieren. (Monza-probleempje).
Dan wordt die lip aan de gasveren niet goed opgetild en maakt deze constant contact met massa.1 februari 2010 om 08:01 #17602746Je kunt de klep makkelijk zelf stellen. Binnenin in het plafond de 2 afdekplaatjes loshalen, de twee boutjes (per schanier) wat lossen. Dan is het het mooiste, als iemand de klep “omhoog” duwt, en iemand anders op de achterbank zit om de bouten weer aan te draaien. Ligt de klep weer in lijn met het koetswerk, dan de bouten weer aandraaien. Om te voorkomen, dat de klep weer gaat schuiven, kun je de bouten borgen met locktite (of iets dergelijks).
Oorzaak van het schuiven is, dat de klep eigenlijk te zwaar is voor de scharnierconstructie (door het gewicht van de enorme achterruit).
De pennetjes in de klep schuren, en de tegenoverliggende contactjes om de zoveel tijd schoonmaken helpt veel storingen te voorkomen. De pennen zijn voor de achterruitwisser en de achterruit verwarming. Contactje op de telescoopstang voor de verlichting, zoals reeds gezegd.
1 februari 2010 om 12:34 #17602747Borgen met loctite zal niet voldoende zijn. Het is namelijk niet zo dat de moeren los lopen.
1 februari 2010 om 16:53 #17602748origineel gepost door ckad
Borgen met loctite zal niet voldoende zijn. Het is namelijk niet zo dat de moeren los lopen.ik had er ool vaak last van
als ik hem weer naar boven stelde
lag die met een paar maanden weer lager
en ik heb er gewoon van die borgringetjes met van die karteltjes tussen gedaan
en ligt nu al bijna een jaar op de plek1 februari 2010 om 17:33 #17602749origineel gepost door postbusmanta
Werkt je kofferbakverlichting wel normaal?Bij mij gaat deze niet uit als de klep dicht is. (daarom was het lampje eruit gehaald).
Dat komt omdat de klep naar achter is geschoven (door het gewicht) in de scharnieren. (Monza-probleempje).
Dan wordt die lip aan de gasveren niet goed opgetild en maakt deze constant contact met massa.Ja, verlichting in de kofferbak werkt normaal.
Gaat de klep wel goed in het slot als hij verschoven is?
Waar kan je het aan zien dat de klep is verschoven?1 februari 2010 om 18:09 #17602750Dan ligt de achterkant van de klep niet in lijn met de rest van het koetswerk. M.a.w. de klep steekt dan een beetje uit naar achteren toe.
1 februari 2010 om 18:11 #17602751maar dat is toch een bekende fout van deMonza dat de achterkleppen van het fabriek af al wat naar achter staken. Mijn achterklep steekt ook een aantal mm achter de wagen uit, maar alles werkt perfect.
1 februari 2010 om 18:23 #17602752AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik was al een uur aan het passen en meten bij m’n A1 achterklep. :hmmz
moest teveel spanning opbouwen om de lijn achter goed te krijgen,
haha, maar na een week weer het zelfde euvel :D:D:DHij is waterdicht, das toch het belangrijkste,
ik wist toen niet dat het een standaard euveltje was ;)grtz Ron
1 februari 2010 om 19:46 #17602753Klopt, het is gewoon een standaard ingebouwde fout lijkt het wel. Ik heb de mijne gesteld, tot aan de nokjes toe, die dan tegen de dakrand aanvallen, en dan nog ligt de klep niet helemaal precies in lijn met de rest. Ik moet ook zeggen, dat ik weinig Monza’s zie, waar dit echt goed is. Heb je striping op je auto zitten, valt dit fenomeen des te meer op.
2 februari 2010 om 08:41 #17602754origineel gepost door Goossens Bjorn
maar dat is toch een bekende fout van deMonza dat de achterkleppen van het fabriek af al wat naar achter staken. Mijn achterklep steekt ook een aantal mm achter de wagen uit, maar alles werkt perfect.Ik heb gisteravond even gekeken en bij mij steekt ie ook een paar mm uit. Was me nog niet eerder opgevallen.
De ruitenwisser werkt wel.
De ruitensproeier van de achterruit niet.
Ik had begrepen uit het instructieboekje dat er bij het reserve wiel een reservoir zou zitten, maar dat is bij mij niet het geval.2 februari 2010 om 10:01 #17602755origineel gepost door Ruud B
Ik heb gisteravond even gekeken en bij mij steekt ie ook een paar mm uit. Was me nog niet eerder opgevallen.
De ruitenwisser werkt wel.
De ruitensproeier van de achterruit niet.
Ik had begrepen uit het instructieboekje dat er bij het reserve wiel een reservoir zou zitten, maar dat is bij mij niet het geval.En die hoort daar toch echt te zitten. Rechts in de reservewielbak.
2 februari 2010 om 15:45 #17602756Okay, dan ga ik nog maar eens goed kijken.
Als ie er niet zit omdat iemand hem weggehaald heeft, dan zou je op zijn minst nog iets van slangen en 12v-aansluiting moeten aantreffen.
6 februari 2010 om 15:37 #17602757Ik ben vandaag met de multimeter aan het meten geweest, en inderdaad loopt de achterruitverwarming via de middelste pen van de drie.
En er staat gewoon 12 vlot op als ik de achterruitverwarming aanzet. Op zich mooi, want dan is het relais niet kapot.
Het bijbehorende pennetje ziet er wel wat vreemd uit, heeft een wat puntig uitstulpinkje, wat erop gesoldeerd lijkt.
Waarschijnlijk is al eens eerder iemand bezig geweest het werkend te krijgen, en is die er vanuit gegaan dat de pen te kort is. Zoals ik het zie lijkt me dat het probleem niet, de pennen zijn evenlang en de ruitenwisser doet het ook gewoon.
Wel zie ik dat de schroef waar de massadraad aan de klep vastzit heel erg roestig is, dat lijkt me ook niet goed.
Verder vraag ik me af of de klep nog verder geaard wordt aan de auto. Of gaat dat via het slot als de klep dicht zit?
6 februari 2010 om 16:06 #17602758origineel gepost door rinus de boer
origineel gepost door Ruud B
Ik had begrepen uit het instructieboekje dat er bij het reserve wiel een reservoir zou zitten, maar dat is bij mij niet het geval.
En die hoort daar toch echt te zitten. Rechts in de reservewielbak.
Net nog even een keer goed gekeken, kabelboompje zit er en een waterslangetje maar geen reservoir…
13 februari 2010 om 15:53 #17602759origineel gepost door Ruud B
Ik ben vandaag met de multimeter aan het meten geweest, en inderdaad loopt de achterruitverwarming via de middelste pen van de drie.En er staat gewoon 12 vlot op als ik de achterruitverwarming aanzet. Op zich mooi, want dan is het relais niet kapot.
…
Wel zie ik dat de schroef waar de massadraad aan de klep vastzit heel erg roestig is, dat lijkt me ook niet goed.
Vandaag maar weer eens gekeken en inderdaad met de klep dicht op achterbank zitten gemeten met de multimeter.
En de verrassing was dat er op de ruit gewoon 12 volt staat.
Massa had ik genomen vanaf de telescoopstangbout in de carrosserie.Wel 12 volt op de ruit en het dan toch niet doen betekent toch een probleem met de massa van de achterruitverwarming?
Of kan het toch nog iets anders zijn?
13 februari 2010 om 22:59 #17602760Als je dan nu ook nog de massa meet op de andere stekker van de achterruitverwarming en je meet dan geen 12 volt spanningsverschil, dan heb je het euvel!!
Ik denk dat je op de goede weg zit. :thumbup
14 februari 2010 om 10:25 #17602761Hoe meet ik dan de massa?
de massa aansluiting op de klep kan je niet bij als de klep dicht is
14 februari 2010 om 10:41 #17602762Je hebt de vorige keer gemeten tussen 1 aansluiting op de ruit en op de bout van de telescoop-stang.
Kun je niet gewoon meten op beide aansluitingen op de achterruit?
Anders kun je nog de multimeter op weerstand (Ohm) zetten.
Dan meten met losgetrokken stekkers waar de massa vandaan moet komen.
Dus de andere stekker als waar je 12 volt hebt gemeten (heel voorzichtig) lostrekken. Hierop 1 meetpen zetten. met de andere meetpen gaan zoeken naar welk punt de kabel loopt. Wellicht inderdaad die roestige aansluiting waar jij het over had.
De multimeter moet dan “nul” aangeven. (hetzelfde als wanneer je de twee meetpennen tegen elkaar aan houdt). -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.