Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › achterbanden schuin afgesleten VectraB Uitlijnen helpt niet?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 oktober 2011 om 19:13 #17242236
In juni/juli dit jaar heb ik een trektocht door Noorwegen/Zweden/Finland gemaakt. Een reis van 8500km. Om goed voorbereid op vakantie te gaan heb ik in mei de auto goed na laten kijken. Nieuwe filters e.d. En er zijn 4 nieuwe banden op gekomen. Ook heb ik de auto uit laten lijnen door een specialist bij ons in de buurt wat mij 60 euro kostte.
De reis verliep prima….
Afgelopen weken begon mijn vriendin te zeuren dat de auto ‘zwabberde’ over de weg. Vooral met regen. Omdat ik zelf zeer weinig in de auto rij heb ik er niet veel aandacht aan geschonken…..en liet mijn vriendin maar zeuren :oops: :oops:
Afgelopen zaterdag wilde ik de winterbanden er onder leggen. En tot mijn grote schrik zag ik dat de achterbanden finaal glad waren. Aan de buitenkant zat nog wel iets profiel maar aan de binnenkanten waren ze totaal glad. Nul comma nul mm profiel! En dat terwijl ze er nog maar 5 maand op liggen. De voorbanden waren nog wel als nieuw!
Nu ben ik vanmiddag terug gegaan naar het bandenservicebedrijf bij ons in de buurt. En heb hem de oude banden laten zien. En hem verteld dat ik natuurlijk geen zin heb dat ik in 1 seizoen mijn winterbanden ook totaal glad rij. Hij heeft de auto op de uitlijnbank gezet en is begonnen met meten. Alles staat goed. Hij gaf de schuld aan de verouderde wielophangingen. Hangende ophangingen, versleten rubbers, moeheid enz enz. Opel kwaaltje zegt hij en kon er verder niks aan doen. Vooral het rijden met bagage, waardoor de achterkant van de auto zakt en de wielen iets schuin gaan staan, vreet banden zegt hij.
Ik heb inderdaad bepakt en bezakt gereden. Zelfs nog met een volle skikoffer op het dak. 8500 km lang. Dat in combinatie met verouderde wielophangingen. Is dat daadwerkelijk het probleem?? En is dit idd een Opel kwaal?? Meer mensen last van?? Of is het gewoon allemaal gelul?
Ik hoor het wel.
Alvast bedankt
27 oktober 2011 om 19:21 #17927872ik geloof er geen zak van
volgens mij is het gewoon een smoes om er onderuit te komen.dat die rubbers slijten is inderdaad een opelkwaaltje . . . daar heeft hij gelijk in
maar dat daardoor je banden in 10.000 km oproken is gewoon bullshit.ik zou nog maar eens naar een andere goede bandenboer gaan om je wielen na te meten, gegevens uitprinten (als second opinion) en terug gaan naar garage 1
27 oktober 2011 om 19:25 #17927871Is die wagen toen van achter ook goed uitgelijnt? Sommige uitlijnboeren willen snel klaar en laten de helft van de uitlijntpunten onaangeraakt.
Met zware bepakking en dergelijke is een set hulpveren iig wel aan te raden. Want nu hangt ie natuurlijk wel meer in zn kont dan normaal…
En dat is zoiezo voor je banden ook niet fijn.Plus je bandenspanning hoger, als je zwaar beladen gaat rijden.
27 oktober 2011 om 19:27 #17927870oh en nog even over de reis
zijn er nog meer foto’s te vinden :kewlpics :kewlpics :kewlpics :kewlpics :kewlpics :kewlpicsmet deze bolide (uhum :sleeping ) heb ik ook 8000 km door de VS gereden vorige maand
en een LOL dat we hadden :jerry
27 oktober 2011 om 19:39 #17927873AnoniemLid sinds:
1 January 1970Tjah, vectra’s die volgepakt zijn hebben aardige negatieve camber aan de achterkant dus zullen ze wel scheef afslijten. Wat voor merk banden heb je?
En ik heb ook al een aantal vectra’s laten uitlijnen, en eigenlijk nog nooit grote verkeerde waardes gezien aan de achterkant. Ik heb eigenlijk geen flauw idee of je er veel aan af kan stellen aan de achterkant?
27 oktober 2011 om 19:52 #17927874Zowel voorkant als achterkant zijn nagelopen. En zoals martklanderman al zegt: aan de achterkant geen vreemde waardes.
Misschien volgende keer idd hulpveren toepassen ;)@ sw_reijnders: Nice pics…. Van de auto zelf tijdens de reis heb ik niet zoveel pics. Wel een paar pics van de omgeving https://picasaweb.google.com/117853210499859472696/Noorwegen2011?authkey=Gv1sRgCIOe8vyEp6LUmgE#
En die Trollstigen is erg leuk om te rijden…. Nog een paar stukken van 12% erin king:
27 oktober 2011 om 20:03 #17927875die bergpas is zeker vet!!!
in Yosemite ook een paar keer boven de 10.000 voet (3km) gereden met de auto en idd hellinkjes van boven de 10%een roadtrip scandinavië staat zeker ook nog op mijn bucketlist!!
28 oktober 2011 om 17:50 #17927876Heb je de waardes nog van de uitlijning? De vectra b staat idd bekend om door gezakte veren. Met als gevolg zeer grote negative camber. Om dit op te heffen word de sporing ook vrij positief gezet. Ik heb dit zelf ook, omdat mijn auto verlaagd is. Doe dan ook even lang met mijn achter banden als mijn voor banden.
28 oktober 2011 om 22:20 #17927877Wou zeggen, ik rijdt op originele rijhoogte achter, en slijt ruim 2 sets voorbanden voordat achter vervangen dient te worden… (zo,n 50.000km rijdt ik wel weg met een setje achterbanden (Michelin)).
als ie volgeladen ligt krijg je inderdaad negatieve camber waardoor je banden sneller aan de binnezijde zullen slijten, maar zo vlot?? (ligt ook wel aan de kilometers).
verouderde rubbers:
Als deze het probleem zouden zijn, had hij bij de eerste uitlijning adveis moeten geven deze te vervangen, let wel, bij mij is een langsfusee rubber versleten, maar mijn banden slijten nog geen steep harder of scheef af..
Uitlijnen achter is zeker wel belangrijk bij een Vectra-B ik weet er wel een die in 10.000km een set achterbanden kaal had ivm verkeerde uitlijning achter (ging dus goed harder als voor).
Achter afstellen van een vectra-B is niet het simpelste klusje, maar wel zo belangrijk dat het goed gebeurt.Het enige wat je kan stellen achter is de ophanging van het langsfusee (Sporing).
Versleten Dwarsarm bussen (Dit zijn geen rubbers zoals altijd geopperd word), kunnen ook een snellerslijten veroorzaken, speling op deze is APK afkeur.
Willem
29 oktober 2011 om 13:46 #17927878Ik vind juist de vectra b, bmw e36 , en de mini fijn uitlijnen achter. 3 bouten los kleine breekijzer/ banden lepel en is dan heel secuur te doen. Je moet het net ff weten. Vaak wordt er ook gezegt dat de vec niet uitgelijnd kan worden achter.
Nog een rede waarom mijn banden snel slijten, is dat ik mijn auto met de uitlijning zeer agresief heb gezet. Bochten gedrag is geweldig. Maar is minder voor mijn banden. :D
Speling op de draagarmbussen achter mag. Maar mag maar maximaal 1 mm bedragen.29 oktober 2011 om 20:20 #17927879van die speling klopt wel, maar als deze eenmaal speling hebben is het HEEELLLLL snel meer dan 1mm…
Mijne heeft nog steeds niks..
Terzijnertijd eens de Fusee rubbers achter vervangen, die worden ook al wat ouder..
Willem
30 oktober 2011 om 13:11 #17927880Hallo,
waarmee kun je dan de achterwielen uitlijnen bij de Vectra B? Iemand zei drie bouten los en met een klein breekijzer afstellen?
Ik heb gisteren ook geconstateerd dat de dwarsdraagarmbus rechtsboven speling vertoont. Zo te voelen nog maar een paar tiende mm dus nog geen afkeur. Hij gaat volgende week weer voor de apk.
Als je een van deze “bussen” met speling hebt hoor je dat ook wel in de auto. net of je met de hamer in de reservewielbak zit te kloppen. Dit zijn zoals eerder gezegd geen rubbers maar kogelbussen van staal op staal met hiertussen een smeerfilm. Hetzelfde principe als stuur- of fuseekogels.
De achterveren bij mijn Vectra B II Sport kraken ook constant bij het in en uitveren. Doen ze al al je een vol boodschappenkrat in of uit de kofferbak zet. Als de auto gewoon leeg is met nog geen halfvolle tank kan ik de hand niet vlak in de wielkast steken boven de band zo diep ligt de achterkant met de originele veren voor de Sport uitvoering en gladde banden. Ik heb de voorveren twee jaar geleden al vervangen i.v.m. een afgebroken ring. Weer door originele Sport veren. Tussen de rand van het voorscherm en de nieuwe voorband met dezelfde maat als achter wel te verstaan ongeveer 5 cm speling. Dus waarschijnlijk zijn de achterveren ook een keer aan de beurt.30 oktober 2011 om 15:10 #17927881Door de bevesriging van de langs arm los te draaien ter hoogte van de achter bank (de 3 bouten). Nu kan je dmv een breek ijzer de langs arm bewegen hierdoor veranderd de sporing. Bmw/mini gebruikt de zelfde manier.
30 oktober 2011 om 18:00 #17927882Bij BMW kan je dan ook nog op een normale manier de Camber verstellen door de Exentrische bout in de onderste dwarsarm te verdraaien.
Willem
30 oktober 2011 om 18:04 #17927883@wim-v6 wrote:
Bij BMW kan je dan ook nog op een normale manier de Camber verstellen door de Exentrische bout in de onderste dwarsarm te verdraaien.
Willem
Ja klopt alleen zit dat zovaak mokers vast. Of de bout breekt.
Net asl de spoorstokken voor.30 oktober 2011 om 18:17 #17927884haha, ik heb hier een aantal E36 3er lopen, waarbij bij allen alles gewoon los komt..
De boel moet vaker dan eens open bij de Hokken, dan weer een hadremveertje gebroken, dan weer een wiellager, dan weer de Subframe bevestiging achter uit de bodemplaat gescheurd, het houd niet op bij de krengen, maar krijgt niet de kans tot vast roesten…
als je alles GOED aftekend en tergu zet hoef je niet uit te lijnen, dat scheelt wel…
Ben 2x voor jan met de korte achternaam naar de uitlijner gereden, maar alles stond zoals het hoorde.. en dat bij iemand die de boel altijd perfect afgesteld wil hebben
Willem
30 oktober 2011 om 18:27 #17927885-offtopic @ dekleineman:
Dat zijn erg mooie foto’s van de reis, zeer scherp en mooie kleuren!!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.