Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Achter wisser die niet werkt ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 januari 2010 om 14:18 #17216608
De achterwisser van mijn dochters Tigra was er mee gestopt.
De zekering was niet kapot, want de voorwisser werkte nog wel en die gaat over dezelfde zekering. Dus, de motor in de achterklep via een acculader van een spanning voorzien, de wissermotor bleek niet kapot te zijn. Dan de unit met de lichtschakelaar en het luchtrooster er uit om de relais te bereiken. Even uitzoeken welk relais voor het achterruit is.
Dat is in de bovenrij de 3e van links, het relais uit de houder gehaald en de punten 15 en 53e door verbonden(zie schema op relais) nog geen teken van leven op het achterruit. Met een multimeter buitenom gemeten tussen punt 53e en de blauwe draad bij de motor, geen signaal. Dus een draadbreuk tussen de zekeringkast en de stekkerverbinding bij de ruitenwissermotor. In het midden van de achterruit en de dakbekleding zit een zwart brugje, daar loopt de bedrading door. De raamlijst demonteren, het witte kapje van de dakbekleding demonteren, en zie daar, de blauwe draad doormidden en de rest beschadigd door het openen en sluiten van de achterklep gewoon afgesneden. Nieuw stukje draad met krimpverbindingen gemonteerd, de rest gerepareerd door af te schermen met isolatietape en de wisser werkte weer.24 januari 2010 om 16:47 #17598925komt veel voor helaas..
Willem
24 januari 2010 om 17:50 #17598926Toch een handige leer :D
Denk dat er ook veel gewoon zonder verder te zoeken
De wisser eraf halen..24 januari 2010 om 18:21 #17598927de wisser er af halen en niet verder zoeken is wel het simpelste wat er is, en met zo’n groot achteruit is een wisser toch een uitkomst. En wat als de motor op een hoop draait…………niet zoeken en de motor naar de sloop brengen, gaten in de bodem maken en als Fred Flintstone de Tigra door het verkeer trappelen ??
Het kan niet anders zijn dan een kwaal, zeker als de achterklep regelmatig word gebruikt.
Nog een geluk dat er geen sluiting is ontstaan tegen het metalen stukje plaatwerk waar de witte afwerkkap aan geschroeft zit, dan zou op z’n minst de zekering klappen en heb je ook gelijk geen wissers op je voorruit meer, die zitten op één en dezelfde zekering………….is dat handig ??24 januari 2010 om 18:51 #17598928Ik heb hetzelfde met mijn Tigra..
Achter ruitenwisser werkt niet maar het motortje wel.. momenteel is de wisser er af om verdere mogelijkheden te bekijken wat het probleem kan zijn.
Het bovenstaande verhaal zal ik zeker in mijn achterhoofd houden en aan mijn vader voorleggen.
Misschien heb ik hetzelfde probleem en los ik het ook zo op! :D24 januari 2010 om 19:33 #17598929Werkt de achterwisser niet via de stuurkolomschakelaar ?
Laat je vader dan even kijken bij de doorvoer van je achterklep.
Klep open, in het midden zie je het hulsje, die verdwijnt via een wit kapje in het plafond. Dat witte kapje kun je weghalen, achter de afdekdopjes zitten sterschroefjes, 2 stuks. Als je het kapje los hebt zie je onmiddelijk enkele draden lopen en een stekkerblokje. De blauwe draad is de stroomdraad naar de ruitenwissermotor, de zwarte draad is de draad voor de 0 stand en de bruine draad is de massa.
Hopelijk heb je hier iets aan, volg anders mijn topic bericht om diagnose te stellen. Succes !25 januari 2010 om 14:16 #17598930Wanneer ik de schakelaar van de achterwisser omlaag haal hoor ik wel een geluid maar verder gebeurd er niks..
De achteruit verwarming doet het trouwens ook niet… zou dit met elkaar te maken kunnen hebben?Ik zal zeker het hierboven staande even meenemen! Bedankt.
29 januari 2010 om 21:23 #17598931Als je de achterwisser inschakelt kijk dan even of je het asje in je achterklep ziet bewegen. Zo ja, dan zit de wisserarm los op het asje, als je met sleutel 13 dan het moertje aandraait moet de wisser werken. De bedrading voor de achteruitverwarming loopt ook het doorvoerbuisje in het midden van de klep en het plafond, vaker zijn hier draden gebroken, bij de Tigra van mijn dochter dus voor de achterwisser, misschien bij jouw Tigra wel voor de verwarming. Als je de schakelaar uittrekt, met je kontakt aan, hoor je dan links in het dashbord wel een klikje ? Hier zitten naast de zekeringen ook de relais. Succes !
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.