Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › achter wiellager kapot?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 maart 2011 om 20:40 #17234278
Hallo forummer’s
Ik heb weer eens een probleem met mijn corsa:swear
Als ik over een drempel rijd,of met medepassagiers op de achterbank.
Dan hoor ik iedere keer een “bonk”.(drempel),rechts achter.:wtf
Met medepasagiers hoor je echt een schurend/ratelend geluid.
En nee,het is niet de uitlaat.
Alleen of met 2 man voorin hoor ik alleen maar de “bonk”.
Ik heb toen de auto opgekrikt,en een kleine speling in het wiel waargenomen.
Nu heb ik in de vraagbaak gelezen, dat hier een binnenste en een buitenste wiellager zit.
Moet ik ze dan alle 2 vervangen?
En hoe?BvD
Edje13
16 maart 2011 om 20:44 #17836593Wiellagers test je door het wiel een slinger te geven, met je hand op de veer.
Je hoort dan een rauw geluid en voelt een lichte trilling in de veer.
Heb je niet toevallig slappe schokdempers achter?
16 maart 2011 om 20:58 #17836594Deze heb ik al op een testbank laten testen.
En ze waren nog ok.16 maart 2011 om 21:01 #17836595Tjah, je kan wel vanalles verzinnen wat het kan zijn verder.
Beste is alles even op de brug bekijken, dus ff langs de garage en vragen of ze willen kijken.16 maart 2011 om 23:25 #17836596Wiellager zoemt vooral. Als het rechts achter is zoemt het harder en sneller als je een bocht naar links rijd en andersom. Duidelijk constant geluid ongeacht het gewicht wat er in de auto zit. Lijkt me vreemd dat het je wiellager is… Is mischien je veer gescheurd?
17 maart 2011 om 09:00 #17836597ja een bonk lijkt mij ook niet op een kapot wiellager, als je wiellager kapot is heb je een constant brommend geluid, alsof er een enorme bij in zit zeg maar, heb je je wielbouten we ff na getrokken? :P dalijk zit je wiel los haha ma lijkt me vrij voor de hand liggend dat je dat al gechekt heb, ik zal de wiellagers eerst met rust laten als ik jou was, wat je ook kan doen is de andere kant opkrikken en kijken als daar ook spelling op je wiel zit.
17 maart 2011 om 17:46 #17836598Ik ben verder nog niet echt bekend met opel, maar stabilisatie stangen kunnen ook wel eens een bonk geven bij drempels, als ze stuk zijn…
17 maart 2011 om 19:55 #17836599bedankt voor de info.
Moet morgen maar ff kijken,als het mooi weer is.
De veer heb ik ook bekeken,niks aan te zien.
Waar zit de stabi-stang ergens achter(foto)?17 maart 2011 om 20:16 #17836600aan je draagarmen zitten ze vaak ;)
17 maart 2011 om 21:55 #17836601Stabistang zit niet op de achteras bij een Corsa-A/B. Gewoon 2 bouten aan ‘t chassis, en dan vast aan 2 schokdempers vast gedrukt met 2 veren.
Grote kans dat je schokdempers aan gort zijn koudkunstje die vervangen.
M’n schoonzusje had ‘t ook, bij verwijderen van de schokdempers vielen ze uit elkaar.
17 maart 2011 om 22:53 #17836602gebruik wel verenklemmen dan weet je zeker dat je het nog na kan vertellen! Is verder idd makkelijk te doen.
17 maart 2011 om 23:29 #17836603Waarom dat???? Auto op z’n poten laten staan, schokdempers losdraaien in de kofferbak.
Koets van de Corsa opkrikken…. dan effe in de gaten houden dat je de remleidingen niet laat strak staan.
En dan pak je die veren zo eruit…
Achter = EITJE.
18 maart 2011 om 06:56 #17836604Zit de veer niet meer onder spanning als je de poot er onderweg hebt bij een corsa?
18 maart 2011 om 16:44 #17836605Schokdempers zijn getest,en nog goed bevonden(zie eerder bericht).
Van ‘t weekend maar ff kijken.
Moet toch ook mijn einddemper vervangen(zie:andere topic).18 maart 2011 om 16:48 #17836606Hoor je niet toevallig de uitlaat tegen de bodem aan komen?
Met meerdere personen in de auto zakt die wel in en komt je uitlaat veel sneller op de bodem te staan….
Dat geeft ook wel een rot geluid soms
18 maart 2011 om 16:58 #17836607Uitlaat lijkt me sterk.
Ik hoor nl het geluid echt rechts achter,terwijl de uitlaat links achter hangt.18 maart 2011 om 17:05 #17836608Ah ja okee…maarja een bonk R.A dan ga je er vanuit dat het in de vering zit….
Alles wat mee beweegt met veren kan dat zijn.
Lagers bonken niet…Banden kunnen lawaai maken, samen met de lagers…maar dat gebonk komt ergens anders weg.
18 maart 2011 om 21:16 #17836609De schokdempers kunnen wel goed zijn als je ze indrukt e.d. dat de auto niet na-dijnst. Maar het kan de rubbere ophanging zijn waar de schokdempers in zitten….
Mijn schoonzusje had bijv non-originele rubbers erin, deze hadden stalenbussen erin met stalen ringen boven op… Elke keer ramde de schokdemper op z’n max tegen die stalenbus aan met z’n bumpblocks. Dat hoor je goed…
Uitlaat kan ook best de oorzaak zijn alles resoneert in een auto, kan zo zijn dat ‘t geluid links te horen is maar rechts veroorzaakt word.
23 maart 2011 om 19:42 #17836610@fearless en @Aapje:
Jullie hebben toch gelijk:wors
Het was toch de uitlaat achter demper(zie ander topic).
Nadat deze vervangen is ,is de bonk weggebleven:DOok mijn dank aan de andere forummers.:thumbup
Dankzij deze adviezen,toch kunnen uitsluiten dat het toch niet het lager was.
Nu weet ik wel hoe ik het kan herkennen al ie wel stuk zou zijn;)Zo zie je maar ,dankzij dit forum ben je nooit te oud om iets te leren.:angel
23 maart 2011 om 20:02 #17836611[rquote=1894030&tid=144659&author=olle323]Zit de veer niet meer onder spanning als je de poot er onderweg hebt bij een corsa?[/rquote]
aan de voorkant wel
achter niet
als achter de schkbrekers los zijn en de auto omhoog gaat vallen de veren er zo uit
25 maart 2011 om 17:48 #17836612nice, heb ik ook wat geleerd vandaag!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.