Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Accuprobleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 oktober 2010 om 12:51 #17227408
Hallo allemaal.
Ik heb een B-Corsa uit 1994 en er zit sinds 30 november 2009 een nieuwe accu in. Sinds vorige week kan ik de auto nog geen 2 dagen laten staan want dan wil hij al niet meer starten. Ik moet zeggen dat ik er kleine stukjes mee rijd maar toch lang genoeg om de accu volledig op te laden. Toen ik de ANWB eens gebeld heb toen ik met een accu leeg stond (aantal jaar geleden) zeiden die mij dat 20 minuten voldoende was om de accu bij te laden. Ik heb geen lichten laten branden en ook geen radio aan laten staan.
Wie heeft er enig idee wat dit kan zijn?
21 oktober 2010 om 15:36 #17745766Je hebt geen probleem met je accu of hij moet stuk zijn maar met een zogeheten lekstroom.
Een lekstroom is moeilijk te vinden maar het kan b.v. een kofferbakverlichting zijn die niet uit gaat of je radio/versterker die aan blijft staan. Ook een vervuilde accu kan een lekstroom veroorzaken, mak hem schoon en vet de polen in met vaseline.
Wat je zelf kunt testen is dat je een goed stuk rijdt zodat de accu vol is. Dan de auto parkeert met de accupolen eraf.
Doe ze er na 2 dagen weer op en kijk dan of hij start.
Start hij niet is je accu stuk.
Start hij wel heb je een lekstroom.21 oktober 2010 om 15:44 #17745767Ik heb ondertussen een nieuwe accu gekregen van de zaak waar ik vorig jaar mijn accu heb gekocht. Ik heb nu een 53 Amp. i.p.v. een 41. Hoop dat het probleem dan is opgelost en anders moet ik hem toch door laten meten.
21 oktober 2010 om 15:48 #17745768ik zou eerder de multimeter ertussen hangen. massa op de accu laten zitten, de + pool los koppelen en de multimeter op ampere stand tussen de + accupool en de kabel houden. Dan kan je zien hoeveel ampere er gevraagd wordt met alles uit.
21 oktober 2010 om 15:52 #17745769AnoniemLid sinds:
1 January 1970meet eerst maar eens bij draaiende motor
hoeveel spanning de dynamo levert;)21 oktober 2010 om 16:55 #17745770volgens mij moet je bij een draaiende motor (onbelast dus zonder verlichting,radio e.d) iets van 14,4 volt op de accupolen hebben,heb je dit niet dan kan het zijn dat je dynamo stuk is !
greetz,
1 november 2010 om 14:41 #17745771De Corsa heeft 3 volle dagen stil gestaan en hij startte zonder problemen. De vorige accu was dus schijnbaar niet in orde of kan er toch nog wat zijn met het laadsysteem? Moet ik dan ook geen melding krijgen op het dashboard?
1 november 2010 om 21:18 #17745772een accu kan gewoon van de enne dag op de andere stuk gaan. heb het bij mij op het werk al vaak genoeg gezien. en zeker met kou kan het veel sneller gaan.
heb het zelf ook een keer gehad. auto ‘s avonds weggezet zonder problemen en ‘s morgens na een nacht vorst niks meer daar, accu helemaal dood, nieuwe accu erin nergens geen problemen mee gehad.
wat je kan doen is idd ff meten wat je laadspanning is deze mag nooit hoger zijn dan 14,4 volt en mag ook zeker niet lager zijn dan 13 volt.
om je accu te testen meet je de spanning van de accu met de motor UIT en dan zet je je dimlicht aan en dan mag de spanning maar een paar tienden volt zakken ( bijv van 12,8 naar 12,5 ofzo) maar ook echt niet meer.
4 oktober 2011 om 09:15 #17745780Gisteren weer gedonder met de Corsa. De hele zomer kon hij een aantal dagen (5 dagen) stil staan en nu heeft hij 4 dagen stil gestaan en had hij net niet genoeg stroom om te kunnen starten dus de BMW van mijn vriend maar weer laten helpen met starten. Mijn broertje heeft een multimeter maar hij weet niet hoe dat ding werkt. Kan een van jullie dat misschien hier uitleggen?
4 oktober 2011 om 13:43 #17745781@DD1 wrote:
ik zou eerder de multimeter ertussen hangen. massa op de accu laten zitten, de + pool los koppelen en de multimeter op ampere stand tussen de + accupool en de kabel houden. Dan kan je zien hoeveel ampere er gevraagd wordt met alles uit.
daar zou ik toch mee uitkijken voordat de multimeter door fikt.
dan moet je toch goed uitkijken dat je geen stroomverbruikers aan hebt staan . . . aan de 10 A wat een simpele multimeter mag hebben, zit je zo.6 februari 2012 om 15:27 #17745783En weer troubles:
Gisteren ruim een half uur gereden omdat de Corsa gistermorgen ook niet wilde starten. BMW van vriendlief er aan en startte meteen met de startkabels. Vanmiddag wil ik boodschappen gaan doen doet hij het weer niet!! Ik krijg er wel de balen van zo. Het was altijd een betrouwbaar autootje maar ik krijg er nu een zwaar hoofd in. :(
6 februari 2012 om 17:55 #17745784Laad je dynamo wel genoeg bij??? :afro
6 februari 2012 om 19:16 #17745785Ik heb geen idee. Ik ben een dame en mijn vriend gaat morgenavond een stuk rijden (ook over snelweg) en dan zien we woensdag wel wat hij doet. Binnenkort toch maar even door laten meten want ik voel me er behoorlijk rot door. Ik ben zo gek met dat ding. :( In de zomer heb ik geen problemen. Alleen in de winter begint ie te klooien.
Heeft iemand hier enig idee wat het door laten meten kan gaan kosten?
@Edje13 wrote:
Laad je dynamo wel genoeg bij??? :afro
6 februari 2012 om 20:12 #17745786Beetje Electro specialist doet dat wel kostenloos…
willem
7 februari 2012 om 08:54 #17745787Oké… maar daar ga ik maar niet van uit. Ik bedoelde ook eigenlijk meer hoe lang ze bezig kunnen zijn om een lekstroom te zoeken. Ik heb een alarm (die ik expres niet meer aanzet), carkit (die ik niet meer gebruik) en een versterker achterin en ik gok dat één van de 3 mijn accu misschien wel leeg trekt. Of het moet heel wat anders zijn?
@wim-v6 wrote:
Beetje Electro specialist doet dat wel kostenloos…
willem
7 februari 2012 om 09:54 #17745788je dynamo is aan het overlijden, ik had van de week ook maar 13,5 volt vanaf m’n dynamo, terwijl de accu gloedjenieuw is. Nog wel genoeg power dus om te blijven rijden, maar niet om de accu op te laden. Andere dynamo erop en gaan met die banaan weer.
7 februari 2012 om 13:07 #17745789Dan is die al jaren lang aan het overlijden. Vorig jaar had ik dit probleem ook en dat jaar er voor ook en alleen maar in de winter. In de zomer heb ik nergens last van. ;)
7 februari 2012 om 14:31 #17745790ok, ben wel even benieuwd wat de laadspanning is dan, dan kun je dat in ieder geval zeker te weten uitsluiten. ;)
7 februari 2012 om 15:00 #17745791Mijn vriend gaat er straks een stuk mee rijden en dan is het waarschijnlijk net te laat om dat te laten meten want hij is pas rond 5 uur thuis. Ik hoop dat de Corsa morgen wil starten en dan kan ik het zelf wel even laten meten.
@*Jurgen* wrote:
ok, ben wel even benieuwd wat de laadspanning is dan, dan kun je dat in ieder geval zeker te weten uitsluiten. ;)
7 februari 2012 om 19:09 #17745782In de winter hebben accu’s het zwaarder dan de rest van het jaar.
Zeker met deze temp. die onder 0 komen.
Olie is dikker en alles gaat wat zwaarder dan normaal s’ochtends vroeg, dus moet de accu opeens meer stroom leveren.
Dit is wat de accu-boer mij vertelde.7 februari 2012 om 20:24 #17745792De dynamo is prima! Daar ligt het dus niet aan. Er moet dus ergens een lekstroom zitten. Mijn vriend heeft vanavond de dikke draad van de versterker van de accu gehaald om te kijken of het dan morgen wel goed gaat. Van het weekend wil hij even naar het alarm kijken. Ik gebruik die nu al een tijd niet meer maar stiekem hoop ik dat die niet de veroorzaker is. Ik kan hem weg brengen om de lekstroom te laten zoeken maar dat is niet 1-2-3 gedaan en dat schijnt erg prijzig te zijn en daarvoor is er even nog geen geld dus dat moet toch wachten.
7 februari 2012 om 21:45 #17745793Zelf lekstroom zoeken:
Ampere tang op de + kabel, en zekering om zekering eruit trekken en kijken of de getrokken stroom minder word….
Willem,
8 februari 2012 om 08:19 #17745794Zo handig is mijn vriend helaas niet dus zullen we het moeten laten uitzoeken. ;)
@wim-v6 wrote:
Zelf lekstroom zoeken:
Ampere tang op de + kabel, en zekering om zekering eruit trekken en kijken of de getrokken stroom minder word….
Willem,
7 maart 2012 om 13:16 #17745778Mijn vriend had de stroomdraad van de versterker 7 februari van de accu gehaald in de hoop dat die het probleem was maar die is het niet. Ik heb de Corsa vrijdag, zaterdag en zondag stil laten staan en maandag wilde hij niet starten. Ik vermoed dat het de carkit is maar om die te laten demonteren of in ieder geval er voor zorgen dat die geen stroom meer kan pakken gaat me even € 40 kosten. Weet iemand hier misschien hoe ik dat ding van het stroom af krijg? Ik heb die niet meer nodig dus die kan er uit.
7 maart 2012 om 13:44 #17745777Jojo, is er uberhaupt al iemand aan geweest met een multimeter en weet hoe hij er mee om moet gaan?
je kunt wel lukraak dingen gaan vervangen maar de kans is klein dat je het daarmee gevonden krijgt -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.