Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Acculampje brand
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 mei 2010 om 11:03 #17220638
Beste forumleden,
Ik merk de laatste tijd dat mijn acculampje die normaal rood brand wanneer ik het cantact aanzet maar vervolgens weer uitgaat wanneer de motor loopt toch onder het rijden een klein beetje aangaat. Verder funtioneerd alles naar behoren en merk niks vreemds.
Dit gebeurd niet altijd, maar wel regelmatig zowel bij droog als nat weer.
Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen en hoe ik dit kan verhelpen?
1 mei 2010 om 11:20 #17664991a of b manta
voor a is het denkelijk het zelfde als wat de mijne heeft.
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=1251821 mei 2010 om 11:57 #17664992Het gaat op een Manta B. Maar het zou dus te maken kunnen hebben met de massa?
1 mei 2010 om 12:58 #17664993massa vocht enz
1 mei 2010 om 13:29 #17664994Het zouden ook je koolborstels / gelijkrichter kunnen zijn in je dynamo.
29 november 2010 om 21:56 #17664995Beste forumleden,
Ik ben deze week weer bezig geweest met het probleem waar ik zoals jullie kunnen lezen al een tijdje last van heb.
Ik heb het volgende gedaan:
– De koolborsteltjes vervangen (De laadstraat is nu 14,45V)
– De dynamo gehaal nagekeken en gecontroleerd op carroserie (Was niets zichtbaar)
– De massa-weerstand gemeten tussen de accu en de carroserie (Geen weerstand)Heeft iemand nog tips wat ik verder zou kunnen ondernemen om dit probleem op te lossen.
Alvast bedankt!
29 november 2010 om 22:35 #17664996Gewoon weerstand meten heeft geen zin.
Je moet bij een zo groot mogelijke belasting (verlichting aan / achterruitverwarming aan) de spanningsval meten. Dit doe je tussen +pool van de accu en de +pool van de dynamo / tussen de -pool van je accu en de -pool van je dynamo.
Waar meet je precies die 14,45 volt?
Achterop de dynamo of op je accupolen?Je moet even goed begrijpen wanneer een lampje gaat branden (klinkt een beetje kinderachtig).
Deze gaat gloeien bij een spanningsverschil.Het kan dus zijn dat op de ene kant van het lampje 14,45 volt staat en op de andere kant 12 volt. Het spanningsverschil is dan 2,45 volt, genoeg om een lampje te laten gloeien.
Het probleem kan dus ook aan de andere kant zitten (zekeringenkast / contactslot).
Volgens mij is de draad naar je dynamo niet gezekerd, maar loopt hij wel via de zekeringenkast.30 november 2010 om 12:35 #17664997Postbusmanta, bedankt voor de reactie!
Ik heb die 14,45V gemeten op de accupool.
Verder heb ik alle zekeringen nagekeken en zijn allemaal nog goed.
30 november 2010 om 15:58 #17664998Alles werkt verder prima zoals het hoort.
Wat kan het toch zijn?!?!:(
30 november 2010 om 16:23 #17664999Ik neem aan dat dit ook geld voor een kadett c?? Die van mij heeft namelijk hetzelfde terwijl de accu nieuw is.
30 november 2010 om 16:25 #17665000Ik denk dat dat niet zo heel veel verschil maakt.
30 november 2010 om 20:10 #17665001Niemand een idee?:(
30 november 2010 om 21:03 #17665002Ik heb er welleens over zitten te denken om startkabels over te gooien van de Astra naar de Kadett, dan krijgt ie extra laadstroom van de andere auto om te controleren of hij dan uit zou gaan, zo ja dan zou het de dynamo kunnen zijn zo niet (ervan uitgaande dat ie dan wel voldoende spanning heeft) dan zou het een slechte massa kunnen zijn.
30 november 2010 om 21:06 #17665003Mn oude dettje had ook een zwak branden acculampje.
Dit viel pas op in het donker.Bleek later dat het het massapunt was aan de carroserie. Af en toe starte de auto nauwelijks via het contact.
Toen die een keer weer niet starten wou via het contact keek mn maat eens onder de kap, en zag het massapuntje gewoon rood gloeiend worden!Gelijk een nieuwe strip van de motor naar de carroserie geplaatst en alle problemen waren over:wors
30 november 2010 om 21:11 #17665004Dus de kans is groot dat het een massa-probleem is aangezien de laadstroom nu met de nieuwe koolborsteltjes uitstekend is?
30 november 2010 om 21:15 #17665005Mijne laaide ook perfect 14.4V Alleen af en toe had ie gewoon een slechte massa.
Ik weet niet wat zon stripje kost? ff vanaf de uitlaat naar de carroserie, is maar eventjes werk.
Als daarmee je problemen zijn opgelost ben je mooi goedkoop en snel klaar dacht ik zo.
30 november 2010 om 21:30 #17665006De Manta B heeft volgens mij alleen een ‘stangetje’ van de motor naar één van de bouten van de uitlaat naar het uitlaatspruitstuk.
30 november 2010 om 22:30 #17665007De printplaat van het dashboard kan soms nog wel eens een oorzaak zijn, het komt soms voor bij de dashboards met toerentellers.
Kijk eerst de rest maar eens na.
1 december 2010 om 15:40 #17665008He goeiemiddag,
heb hetzelfde gehad met een manta b gsi uit ’87. Eerst klein beetje branden en na 1 a 2 maanden bijna niet meer startend te krijgen. Heb toen ook vragen gesteld staan onder deze link:
http://opel-forum.nl/viewthread.php?tid=136399
Ik denk niet dat je er veel aan hebt want loopt je accu ook echt leeg? Heb je gecontroleerd heb kabelbreuken bij bepaalde toerentallen. Want het kan zijn dat bij een bepaalde tril frequentie hij het niet doet. Als je een foto wil van hoe ik mijn dynamo heb aangesloten moet je effe mailen. Misschien dat het daar in zit.
9 december 2010 om 15:37 #17665009Ik heb alle kabels ook gecontroleerd. Het motorblok is er ongeveer 2 maanden geleden ook nog uitgeweest om het blok te spuiten en wat dingen te vernieuwen, maar toen is me ook niks opgevallen. Het probleem van het acculampje had ik voor de demontage van het blok al.
Niemand een idee wat ik nu het beste kan doen om achter de oorzaak te komen?:wors
9 december 2010 om 19:51 #17665010Als je zeker weet dat alle contacten goed schoon zijn, zou de oplossing van @Henk400rr wellicht een goede zijn:
Je klokkenwinkel demonteren en die van een andere Manta proberen.
Ik heb inderdaad ook eens zoiets gehad bij een A-Manta.
Dashboard vervangen, waarna een heleboel problemen opgelost bleken. Eén van die problemen was het zwak blijven branden van het dynamo-lampje.
9 december 2010 om 20:00 #17665011ik heb soms ook wel eens dat bij mij het acculampje brandt.
en dan werken de richtingaanwijzers ook niet.maar als ik dan even een heel klein drukje geef.
tegen de uiterst rechtse zekering.
dan is het opgelost.17 december 2010 om 22:43 #17665012heb je de massa al bekeken die van je motorblok naar je dynamo gaat ???? dat wil ook nog wel eens die klachten geven !!!
17 december 2010 om 23:10 #17665013Dat is een goede! Ik ga het morgen meteen even checken!:)
21 december 2010 om 18:02 #17665014en is het probleem verholpen ?????
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.