Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Acculampje blijft opkomen tijdens rit
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 mei 2015 om 11:15 #17271769
Beste Opel liefhebbers,
Mijn vader heeft problemen met de spanningsvoorziening van zijn 1.6 6v Astra G uit ’99. Een tijd terug is die stilgevallen langs de weg doordat zijn multiriem kapot was gegaan.
Dat is weer gemaakt door de garage. En aangezien de accu uiteraard behoorlijk leeg had gestaan de accu laten testen. Die bleek nog gewoon goed te functioneren. Ook de dynamo laad netjes op.
Toch gaat tijdens het rijden nog steeds af en toe het acculampje branden. Hierbij valt dan soms tevens de stuurbekrachtiging uit. Garage vermoedde een te laag niveau van stuurbekrachtiging olie en heeft dit weer bijgevuld.Helaas nog steeds zonder gevolg, het lampje blijft zijn intrede doen, en gaat dan na 10/15 minuten weer uit zichzelf uit. Als het alleen het lampje was dan konden we ermee leven, maar een uitvallende stuurbekrachtiging is qua veiligheid niet fijn.
Samengevat:
– nieuwe multiriem
– accu goed bevonden
– dynamo laad gewoon
– stuurbekrachtigingsvloeistof op niveau
– acculampje komt tijdens de rit op en gaat na 10/15 min weer uitWie o wie kan ons helpen met wat tips?
4 mei 2015 om 11:23 #18283580Wat is de laadspanning? Klinkt mij als gewoon een slechte dynamo.
4 mei 2015 om 11:40 #18283581Dynamo kun je checken op zijn werking door tijdens het draaien van de motor en negative pool vannde accu los te trekken.. Dan moet je motor blijven lopen namelijk.. Als deze meteen uitvalt is je dynamo aan vervanging toe.. Ondanks deze bijlaad ( maar niet voldoende) hier hoort normaal 14 ~13,5 volt uit te komen om te laden
Misschien ook de plus en min pooltjes op je dynamo controleren hoe die zijn of ze los zitten enzoDe stuurbekrachtiging staat overgens los van het probleem met je dynamo of accu…
4 mei 2015 om 12:18 #18283582als je de accu pool er af trekt moet je er wel op letten dat je geen stroom-verbruikers zoals lampen, binnen-verlichting, radio enz heb aan staan, anders valt je auto als nog uit.
het beste kan je gewoon de multimeter pakken, het is natuurlijk belangrijk dat die oplaad maar, wat nog belangrijker is dat je weet hoeveel die laad .
zit je v snaar/multiriem strak genoeg ?
Bart-gsi@ zover ik weet zijn alle Astra g stuurbekrachtigingen electrische aangestuurd en, niet met een snaar dus de accu/dynamo kan zeker voor uitval van bekrachtiging zorgen
4 mei 2015 om 12:37 #18283583hmm ok bij de een is het electrisch.. bij de ander hydraulisch… is een gok maar pin me er niet op vast als ik het fout heb… :thumbup :thumbup
4 mei 2015 om 12:51 #18283584de pomp draait altijd op hydraulische olie voor de smering maar, word electrische aangestuurd in plaats van een snaar dit is bij een Astra G het geval.
de Astra F word wel met een snaar aangestuurd en, is niet electrische
(weet niet of het bij alle F modellen zo is)4 mei 2015 om 12:59 #18283585Stuurbekrachteging van decastra g gaat via een elektrische stuurpomp.. Bij te lage spanning schakeld deze uit om stroom te besparen en niet steeds aan uit te gaan tijdens rijden.
5 mei 2015 om 06:49 #18283586Thnx guys! We gaan eens de truc proberen met het loshalen van de negatieve pool van de accu.
5 mei 2015 om 08:02 #18283587Ik denk dynamo.
De test met de massapool zegt ook niks, als de dynamo op dat moment goed werkt blijft de motor ook gewoon draaien.
Ik ga uit van een minder goede dynamo.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
5 mei 2015 om 09:59 #18283588Ik heb iets vergelijkbaars gehad, (vectra 2003 2.2 benz.) en ook de dynamo door laten meten op een testbank. Niks te vinden, dynamo was perfect. Maar wel met lege accu komen te staan. Bij mij was de vrijloop poelie van de dynamo zelf stuk. Natuurlijk zat ie vast tijdens testen, vandaar de juiste meting. Maar met een beetje gas geven kwam de poelie (inwendig) weer los, en laadde niet bij.
Weet niet of een astra ook zo’n poelie heeft, schijnt er op te zitten om de multiriem te ontzien.11 mei 2015 om 20:48 #18283589Hierbij een update.
Zoals bart-gsi voorstelde test met losse massapool toegepast, maar dynamo werkte op dat moment blijkbaar want motor bleef gewoon lopen. Er zit net een nieuwe multiriem in dus dat moet goed zijn.
Toen tijdens de rit een spanningsmeting gedaan. Hij laat normaal 14,4V zien. Echter wanneer het acculampje aan gaat valt de spanning terug naar 12,7V.
Contactpunten van de dynamo opgezocht maar die zijn (door mij althans) niet te vinden. Je kunt er ook moeilijk bij. Heb nog met een spiegeltje gekeken en toen zag het draadje wat daar loopt er wel gewoon goed uit.
11 mei 2015 om 21:00 #18283590het kan zijn dat er in de dynamo met de koperen spoel of met de spanningsregelaar iets niet goed is.. dat deze niet voldoende spanning levert.. 12,7 volt is te weinig voor een werkende motor om de accu bij te laten plus alle opties op je auto te voorzien van voldoende spanning deze moet normaal gesproken rond de 14 volt zitten zoals eerder gezegd is
12 mei 2015 om 11:48 #18283591Ik weet niet of je probleem al opgelost is, maar ik vertel het toch maar even.
Wilt niet zeggen dat het bij jou zo is, maar het volgende.
Ik heb de accu vervangen ook een zwaardere, het lampje bleef toch branden. :hmmz
Nu kreeg ik het advies even te kijken of je achterruit verwarming aan staat, even door meten.
en inderdaad er staat spanning op, en de knop staat uit, nu vertelde hij mij je relais vervangen, die blijft waarschijnlijk hangen, en krijg de dynamo geen kans om hem bij te laden, die vorige was kapot, maar deze is zwaarder en de achterruit verwarming aan kan net nog iets te veel zijn.
relais had ik nog, en verwisseld, en ja hoor probleem voorbij en daarna geen problemen meer.
Het is maar een tip he :D12 mei 2015 om 12:18 #18283592Mocht je probleem nog niet opgelost zijn kijk is om spanning te meten tussen de min Pool van je accu en de massa van je blok. Dit hoort na genoeg 0 te zijn. Bij een spanning hoger dan 0.2volt heb je een massa probleem. Hierna zal je moeten zoeken wat er voor zorgt dat je een massa probleem heb. Zelf meegemaakt bij me vorige auto zelfde problemen als dat je beschrijft bij mij was het een kapotte diode van me dynamo.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.