Accu vraagje (Corsa 2005)

Forumindex Forums Modellen Corsa Accu vraagje (Corsa 2005)

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17237297
    Thompson
      Lid sinds:
      22 August 2010

      Hey Opel-kings!

      Bij deze een accu vraagje:
      Vorige week donderdag startte de Corsa niet, volledig lege accu…
      Via startkabels gestart aan een 20 jaar oude Kadett van een vriendin (ik moet het nu nog steeds horen…;)), 45 min gereden en vrijdag, zaterdag en zondag startte de Corsa gewoon. Sinds zondag staat hij weer stil en ik checkte eens per dag of hij nog stroom had door even via de sleutel op de lock-unlock knop te drukken en te kijken of hij daarop reageerde…sinds vanmorgen reageerde hij daar niet meer op…

      Even wat geschiedenis:
      – Bouwjaar 2005
      – Leeftijd accu: geen idee, ik schat de originele uit 2005
      – 1 jaar stilgestaan bij de dealer voordat ik hem kocht.
      – Gekocht in september 2010, half jaar woon-werk gereden (500 km per week…inmiddels 20.000 km gereden) en sinds 1 maand nu een nieuwe baan die ik op de fiets af kan, dus de Corsa rijdt nu alleen nog kleine stukjes naar de supermarkt en staat vrij vaak (en lang, kan zomaar een week zijn) stil…
      – Sinds januari 2011 een audioinstallatie ingebouwd (versterker, sub, etc) Heeft altijd prima gewerkt en ziet er gezond uit, dus ik schat niet dat daar het probleem in ligt.
      Wat ik nog kan doen is de voedingskabel van de versterker loshalen, dan heeft die in ieder geval geen spanning meer.

      Opzich ben ik een noob op het gebied van zaken doormeten… Maar wat denken jullie…?
      Ergens een lek, dat hij dus langzaam leegloopt…? Of gewoon een verrotte accu die aan vervanging toe is…? (nu een klap gehad sinds deze niet meer elke dag gebruikt wordt?) Wilde morgen even langs de Kwik-Fit o.i.d. rijden om wat door te laten meten.

      Als jullie nog advies hebben, graag :)

      Thomas

      #17874857
      BlackDevil
        Lid sinds:
        4 January 2009

        Ik vermoed dat de accu meer energie verbruikt dan dat ie bijlaadt. Gezien de installatie die erin zit en de korte stukken die er (af en toe) mee worden gereden. Misschien ook eens laten checken op een lekstroom door iemand die over een multimeter beschikt.

        #17874858
        McKaamos
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 December 2009

          Blackdevil, een accu die stroom verbruikt?
          10min rijden is al ruim voldoende om bij te laden voor de volgende start. Zelfs met verlichting aan en de stereo op full-blast.

          Anyway, check eerst de accu zelf eens. Koppel hem los en meet dan eens hoeveel volt er uit komt. Is dat minder dan 12volt in rust, dan is de accu niet gezond meer. Misschien dattie door ouderdom domweg versleten is en er versnelde zelfontlading plaatsvind.
          Haal hem er desnoods even helemaal uit en check of de zijkanten niet bol staan, dat is ook een teken dattie slecht is.

          Meet ook even hoeveel volt er uit komt als je de auto hebt gestart. Dat zou zo rond de 14 volt moeten zijn (13,8 tot 14,2).

          Verder, vertel eens wat over de nieuwe stereo. Merk, type, welke opties zitten er op, hangt er ook een losse versterker (b.v. met subwoofer) aan?

          Ik heb namelijk zelf ontladingsproblemen ondervonden met mijn eigen (inmiddels gesloopte, moge je in vrede roesten) Corsa.
          Ging om een Alpine CDE-103BT. De boosdoener in die stereo is dat de bluetooth module bereikbaar blijft als je de stereo uit zet en de radio permanente voeding krijgt.
          Hij gebruikt namelijk de geschakelde plus draad als sensor of de auto op contact staat, en schakelt dan meteen de versterkermodule en bluetooth reciever in, terwijl de front (waar de MP3, CD, tuner etc mee gespeeld wordt) ogenschijnlijk uit staat.
          Helaas had mijn Corsa geen geschakelde plus op de ISO stekker, en in mijn onwetendheid heb ik de beide plus draden (constant en geschakeld, rood en geel) beide op de constante plus gezet. Normaal kan dat prima, maar met deze stereo (en veel andere bluetooth modellen) dus niet, omdat de interne versterker en bluetooth reciever dus aan blijven staan.
          Daardoor was de accu elke twee dagen weer leeg, als ik niet gereden had.
          Uiteindelijk ben ik daar achter gekomen en heb ik ergens anders uit het dashboard een geschakelde plus vandaan getrokken. Toen was het probleem oppeens weg omdat de stereo echt volledig uitschakelde.

          Zelfde geintje kan met een losse versterker. Als de losse versterker verkeerd aangesloten is (b.v. de “remote” draad verkeerd aangesloten) kan die ook constant stroom blijven gebruiken, en dus je accu leeg trekken.

          #17874859
          crossagek
            Lid sinds:
            13 January 2005

            audio heeft er niks mee te maken ,

            Bij dagelijks gebruik en een goede accu kun je wel 4 tot 5 keer achter elkaar starten voordat de accu leeg is . Bij een auto die soms een complete week stil staat is het verhaal wel even anders . Wat denk je van een radio met een geheugen , een display met klok die de tijd wel moet onthouden , cv die wel op slot moet blijven , eventueel een alarm . Dat zijn toch al gauw een paar stroomvretertjes die in een week een slechte accu wel leeg trekken .

            zoals je zelf al aan gaf heeft de auto een jaar stil gestaan bij de dealer en is de accu waarschijnlijk van 2005 en dus 6 jaar oud ( is vaak wel de leeftijd dat ze gaan ). Dat hij vrijdag , zaterdag en zondag wel startte komt gewoon doordat je lang genoeg gereden had en er dus net genoeg spanning voorhanden was om te starten . Bij korte stukjes laad hij niet genoeg bij en zet je hem weg met een half lege accu .

            Die auto’s met ECU zijn behoorlijk kritisch kwa spanning , spanning onder bepaald nivo en ze starten al niet meer .

            Ik weet niet waar je woont , maar misschien dat hier iemand zit die de accu voor je wil doormeten , want ik ken de kwik-fit langer en die meten en zeggen meteen dat de accu stuk is , de dynamo en dat dit allemaal vervangen moet worden . En hun mooiste verhaal komt dan : zij kunnen dat veel goedkoper doen dan een ander :jerry

            #17874860
            McKaamos
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 December 2009

              Kan idd Crossagek. Als de accu al 6 jaar oud is en een jaar heeft stilgestaan, kan het prima dattie net ff te gaar is om een paar dagen stil te staan.
              Wat betreft de “stroomvretertjes”, dat zijn allemaal minimale dingetjes. Daar heeft een goede accu geen last van. Een versterker die 48 uur aan staat kan een accu echter wel leeg krijgen. Mijn accu was destijds gloednieuw. Het kan zeker, maar de omstandigheden moeten er naar zijn. (stereo of versterker die niet helemaal naar standby gaat, en dus meer blijft verbruiken dan nodig)

              Wat de kwikfit betreft ben ik het helemaal met je eens trouwens :) wat een zeiktent…
              Vraag liever even iemand die weet hoe hij/zij een multimeter moet gebruiken. Dan ben je met 10minuten klaar.
              Een nieuwe accu er in bouten is ook niet zo lastig. Kwestie van 2 kabelklemmen losmaken (meestal steeksleutel 10) en 1 of 2 boutjes losdraaien om de accuklemmen weg te halen.

              #17874861
              Rotho
                Lid sinds:
                22 January 2010

                op de accu zelf zit toch ook een oog, die een bepaalde kleur moet hebben (dacht groen) heeft die dat niet is hij kapot.. Heb ik me ooit weleens laten zeggen

                #17874862
                crossagek
                  Lid sinds:
                  13 January 2005

                  dat oogje moet je niet als basis nemen ;)

                  heb hier 2 zwart oog accu’s staan uit de cross , waarvan ik 1 regelmatig gebruik als startaccu en bijna nooit hoef bij te laden .

                  #17874863
                  Thompson
                    Lid sinds:
                    22 August 2010

                    Bedankt mannen!

                    De Head Unit die erin zit is een Alpine CDE 112 RI, opzich alles netjes aangesloten zoals voorgeschreven en met de juiste connectors. Er zit geen bluetooth functie op en het frontje is er ook continu uit geweest als ik ook niet in de auto zat…;)
                    De laatste keer dat ik 45 min gereden had om op te laden ook geen audio of lichten gebruikt om zo min mogelijk te gebruiken…maar nu dus idd weer leeg.

                    Versterker is Crunch MXB4150i
                    http://www.autoboutique.eu/view/artikel.php?id=53&art_id=73286

                    Een 4 kanaals, waar voor een versterkte composet hangt en achterin een gebrugde Pioneer TS-W303R sub van 250W RMS.
                    Versterker geeft ook via een ledje aan of deze aanstaat en dit is niet het geval (behalve als ik écht speel), dus ik verwacht dat dit niet het probleem is.

                    Gister ff bij de handige-harry garage op de hoek naar binnen gelopen en de meneer wilde vandaag wel even kijken wat eraan scheelde…dus binnenkort meer nieuws!

                    Nogmaals thanks :thumb

                    #17874864
                    Thompson
                      Lid sinds:
                      22 August 2010

                      Het lek is boven water!

                      Zaak even doorgemeten, dynamo laadt goed bij, conditie van de accu was matig.
                      Minpool losgemaakt, amperemeter ertussen en er was 110 mA lekstroom… ik verdacht m’n nieuwe head unit, dus deze losgekoppeld en daarna was er 0.0 lekstroom…

                      De bedrading nog eens goed doorgenomen en de gele draad die de head unit in gaat moet altijd spanning leveren, de rode draad alleen spanning met contact aan. De rode en gele zaten gekoppeld aan 1 draad die uit de auto kwam die dus altijd spanning geeft. Dus de rode draad moet even omgelegd worden naar een draad die alleen spanning geeft wanneer het contact aanstaat…dan moeten we weer verder kunnen :D

                      Fijn weekend nog!

                      #17874865
                      DeMeistah
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        4 December 2010

                        advies? niet bij de kwikfit na laten kijken, dan heb je ook meteen nieuwe banden remmen en een uitlaat nodig

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.