Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Accu vraagje
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 januari 2016 om 09:38 #17274965
Ik dacht altijd dat ik de werking van een accu snapte… tot nu dus.
De accu ( van wereldmerk Coldax :???: ) is nu 2 jaar en 2 maanden oud. Een paar weken geleden de accu helemaal leeggetrokken omdat de kofferbakverlichting bleef branden en met startkabels gestart. Daarna een stuk gereden en was hij weer vol ( ff nagemeten maar hij gaf 13.1V aan (zonder motor aan ) … dus dat is prima )
5 dagen heb ik gereden zonder problemen , tot dat de temp. rond de nul graden was en toen wilde de vec niet aanslaan. De accu trok het om hem een minuut in de rondte te draaien , maar daarna was het klaar.
Ik heb de ANWB gebeld en die kwamen na een uurtje. Deed die man de startkabels er aan om te kijken hoeveel volt hij gaf ( 12.8V ) en vroeg me om te starten …. toen start hij meteen !! Zonder dat de ANWB zijn hulpaccu aan had :hmmzHet probleem was duidelijk de gloeistiften/gloeirelais, maar die accu zit me aardig dwars. Ik ben teruggegaan naar de coldax leverancier maar die vond dat ik hem eerst knap op moest laden met een lader.
Dit heb ik gedaan en nu start ie makkelijker.
Maar hoe kan dit?
De laadstroom van de acculader was 15.1V maar als de accu een uurtje losstaat meet ik nog maar 12.8V
De laadstroom van de dynamo is 13.8V … en dan meet ik ook 12.8V na een uurtje.Snap er niks meer van. ( buiten het feit dat ik blij ben dat ie het gewoon doet , vind ik het wel raar )
Wie kan mij dit verklaren?!
( Het verhaal van de ANWB en de leverancier botsen trouwens nogal )11 januari 2016 om 10:00 #18307687De Accu is maar 12,6Volt.
Je ken der wel 15Volt in douwen, maar dat houd hij niet vast.
Hij zal altijd terug lopen naar 12,8 / 12,6Volt.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
11 januari 2016 om 11:26 #18307688Volgens de accuverkoper loopt.een accu langzaam leeg daarom moet je hem af en toe bij laden…. :?
11 januari 2016 om 11:43 #18307689Mijn auto kan op zijn slofjes 6weken overwinteren in de winterkou, en vervolgens nog prima op eigen kracht starten.
Vectra-B 3.0-V6 CDX 1999, Accu ruim 4jaar oud.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
11 januari 2016 om 11:47 #18307690Een Accu mag bij dagelijks gebruik van je auto niet leeg of zwakker worden.
De Dynamo is degene die de Accu op Conditie moet houden namelijk.Heb er nooit een lader aan hangen.
Mijn antieke computerloze diesel slaat zomer en winter met koude motor in 1 tot anderhalve startslag aan (halve tot driekwart motoromwenteling) na 3seconde voorgloeien.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
12 januari 2016 om 18:00 #18307691Voltage zegt helaas niks bij een accu.
Een accu kan de volle 12,6 volt leveren maar de startmotor niet rond krijgen.Het gaat om de ampere, die verteld wat de conditie van de accu is. Stel de accu hoort 750A start ampere te leveren en de accu levert nog minder dan 500A dan is de accu aardig slecht.
Wat je wel kan meten is de terug val van voltage bij het starten. Die mag niet onder de 10 volt zijn.
12 januari 2016 om 18:15 #18307692Heb helaas geen ampere-meter .. anders had ik die wel gebruikt
Het voltage duikelt niet onder 11.6v … dat had ik wel al gezien.12 januari 2016 om 20:05 #18307693Die startstroom kan je alleen met een accu tester meten.
Zou je even bij de accu boer moeten laten meten.13 januari 2016 om 11:20 #18307694Als een accu volledig leeg is getrokken moet ie met een goede acculader gerefreshed worden. Dan wordt ie een flink aantal keren geladen en ontladen. Dan kan het zijn dat ie het weer gaat doen. Stelregel is dat als de spanning onder de 10v is geweest de kans helaas groot is dat ie het niet meer gaat redden. Als je een goede lader hebt zou ik dat als eerste ff proberen.
Vreemd dat de ANWB man niet even een accutest heeft gedaan. Dan had je gelijk geweten waar je stond. Als je ANWB lid bent zou ik ze daar ook gewoon ff over bellen, kunnen ze dat alsnog ff voor je doen.
Als je nog garantie hebt op de Coldax accu kun je met een testrapport van de ANWB allicht garantie claimen.
Budget accu’s zijn helaas niet zo stabiel en verliezen heel snel capaciteit. Ik zou zelf een accu van een fatsoenlijk merk kopen. Laat je overigens niet foppen door de accu service van de ANWB van dit zijn ook goedkope accu’s die duur worden verkocht. Er is recent een aardige terugroepactie op geweest..
14 januari 2016 om 20:40 #18307695Mij is geleerd dat een loodaccu bij een diepontlading 33% van zijn capaciteit kwijt raakt,
Dat betekend dus met een spanning onder de 10V, je accu van bijvoorbeeld 70Ah is dan nog maar 47Ah, dit is inderdaad vaak niet meer terug te halen. En opladen helpt daar eigenlijk niet bij.
Dit is in ieder geval bij gel accu’s maar naar mijn weten van toepassing op alle type’s loodaccu’s -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.