Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › Accu vervangen
- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 29 augustus 2023om 15:11 door jopsa.
-
AuteurBerichten
-
19 augustus 2023 om 01:36 #18543859
Hallo GLXers, ik ben toe aan vervanging van mijn accu maar kan zo op het oog geen klem vinden (zit ook lekker ingebouwd)waar deze aan de accubak bevestigt zit, iemand hier weet dat vast wel.
Hoop dat iemand hier raad op weet
Vr gr Hans
20 augustus 2023 om 17:46 #18544016Even ter voor de duidelijkheid bedoel ik dus de bracket waar de accu mee aan de accubak bevestigt zit
24 augustus 2023 om 11:34 #18544366Niemand die ooit zelf een accu heeft vervangen? Zullen best goeie accu’s zijn dan 🤣
24 augustus 2023 om 16:22 #18544413Nou, daar kan ik wel een boek(je) over schrijven.
De accu’s zijn op zich uiterst oké / prima, alleen de veiligheidsnormen die Opel fabriekswege hanteert zijn absurd hoog.
Wat ik daarmee bedoel :
ik heb bijna 6 jaar een GLX gereden. Echter, na een jaar of twee functioneerde het Start Stopsysteem niet meer. Heel concreet betekende het dat je bij het tot stilstand komen (bijv bij een verkeerslicht) het lampje van het S&S systeem zag knipperen, maar dat de motor niet ‘in rust’ging’. M.a.w. het systeem werkte niet.
Ik wil proberen dit verhaal niet te lang te maken dus ik ga nu de oorzaak in relatie tot de accu proberen te comprimeren.
Opel heeft de software zodanig ingesteld (geprogrammeerd) dat wanneer de accuspanning onder een bepaald percentage komt (ik weet de exacte cijfers niet meer, ik heb er 3 jaar geleden veel tijd en energie in gestoken om het uit te zoeken) ik gok / zeg 80%, dat het S&S systeem niet MAG functioneren, bang als Opel is dat onder bepaalde omstandigheden de auto niet meer naar behoren zou willen werken / starten.
Bij sommige andere merken is die accuspanning veel lager ingeregeld, soms wel te 50 a 55%.
Bij Opel betekent / betekende het dat wanneer je auto / accu een jaar of 2 a 3 oud was en de accuspanning onder die 80% kwam het gevolg was dat het S&S systeem niet meer deed wat het behoorde te doen. Een nachtje de accu onder spanning zetten en het e.e.a. functioneerde korte tijd weer helemaal prima.
Dus ja, ik was super tevreden over de accu (heb bijna 6 jaar in een nieuwe GLX gereden zonder één accuprobleem) m.u.v. de door Opel ingestelde accu-veiligheidswaarden voor het al dan niet werken van bepaalde systemen.
Is dat veilig? Ja. Was dat hinderlijk? Ja, ook!
24 augustus 2023 om 22:34 #18544433Hey Floki, dank voor je reactie en uitgebreid vehaal wat betreft de accu, dit weet ik allemaal maar dat was eigelijk niet mijn vraag (zie eerste bericht), maar misschien weet jij wel hoe je de accu eruit krijgt, waarschijnlijk halve auto afbreken dus als je een antwoord op mijn vraag hebt, graag.
vr gr Hans
24 augustus 2023 om 23:38 #18544438Mooie uitleg omtrent de accu die ik kan volgen.
Kan er dan ook iemand verklaren wanneer bij mijn wagen de start-stop niet optreedt (nadat het indicatielampje knipperde) en wanneer je onmiddellijk daarna eens extra het koppelingpedaal indrukt en weer loslaat de motor dan wel soms uitvalt. Dat vind ik nu wel vreemd. Niemand kan dit voorlopig verklaren..
25 augustus 2023 om 06:46 #18544446@samsom55:
mijn verhaal over die accu was eigenlijk meer bedoeld op de laatste zin uit dit bericht van gisteren van 11.34 uur :
“Niemand die ooit zelf een accu heeft vervangen? Zullen best goeie accu’s zijn dan”
Dus correct, ik heb de accu zelf nooit (hoeven) vervangen, het ding heeft ruim 5,5 jaar prima gefunctioneerd.
25 augustus 2023 om 10:46 #18544453AnoniemLid sinds:
1 January 1970Samson1955 vroeg inderdaad HOE je de accu überhaupt loskrijgt. Maar buiten dat, waarom laat je dat niet bij de Opel specialist doen?
En Jopsa, heb jij geen automaat, maar en handgeschakelde bak?? Omdat ik lees van koppeling intrappen. Het S/S systeem zet ik na het starten als eerste uit. Ik vond het namelijk zeer irritant dat bij elke stop, de motor afslaat.
25 augustus 2023 om 10:57 #18544456@samson1955 : ik vond het volgende :
De OPEL GRANDLAND / GRANDLAND X (A18, P1UO) | 2017.06-heden accu vervangen? Dit kunt u eenvoudig zelf doen en is geen lastige klus. Hieronder zullen we in een paar korte stappen toelichten hoe de accu vervangen werkt. Voor een uitgebreide omschrijving kunt u navigeren naar onze blog ‘mijn auto accu is leeg’
1. Open de motorkap.
2. Verwijder eerst de min-klem, dit is de zwart gekleurde klem.
3. Verwijder daarna de plus-klem, deze is rood. Draai stap 2 en 3 niet om, dit kan namelijk zorgen voor kortsluiting.
4. Draai vervolgens de montagebeugels los. Wanneer u dit heeft gedaan staat de batterij los en kunt u deze verwijderen.
5. Zorg dat u alles even goed schoonmaakt en plaats vervolgens de nieuwe batterij.
6. Monteer de montagebeugels weer op de juiste manier.
7. Sluit nu eerst de plus-pool aan (rood).
8. Vervolgens kan de min-pool (zwart) worden aangesloten.
9. De batterij is aangesloten. Test altijd even of alles weer goed werkt!
25 augustus 2023 om 11:01 #18544458AnoniemLid sinds:
1 January 1970Okee Floki, dat is duidelijk. Maar in de praktijk, (met al die computer elektronica) toch maar liever naar de Opel dealer.
25 augustus 2023 om 11:07 #18544461Enigste dat Samsom1955 even moet bekijken / zoeken zijn de montagebeugels. Als ik hetgeen in mijn vorige berichto lees, dan is dat geen bijzonder ingewikkelde klus.
Stel dat ze toch min of meer verborgen zitten, dan is een ritje langs de dealer met uitsluitend de vraag : “Waar zitten de montagebeugels” er niet één die geld zal kosten.
25 augustus 2023 om 11:25 #18544462Of ff een How to op Google zoeken lijkt me.
En Jopsa, heb jij geen automaat, maar en handgeschakelde bak?? Omdat ik lees van koppeling intrappen.
Jopsa heeft een Belgische lesauto.
25 augustus 2023 om 13:53 #18544483ik tel drie pedalen. Nog eens gaan kijken wel…….
Zou dus een handgeschakelde kunnen zijn….
Ik wacht al 4 jaar op een deskundig antwoord… niemand kan er op antwoorden. Zal een tekortkominkje” zijn zeker dan ? Een “product-eigenschap” zoals ze het bij opel dan noemen. Vreemd dat die product-eigenschap niet overal voorkomt
25 augustus 2023 om 19:05 #18544508AnoniemLid sinds:
1 January 1970Jopsa, ik dacht echt dat jij een automaat had in je Grandland? En wees blij dat het Start/Stop systeem niet werkt. Je word er niet goed van bij elke keer dat je op de rem trapt de motor steeds afslaat. Ik schakel het S/S altijd direct na het starten gelijk uit.
29 augustus 2023 om 10:56 #18544807AnoniemLid sinds:
1 January 1970Nou Jopsa, neem me niet kwalijk. Maar met je reactie van: Ik tel drie pedalen. Nog eens gaan kijken wel…. het zou dus een handgeschakelde kunnen zijn… kan ik je toch niet langer meer serieus nemen?? Een handgeschakelde Grandland is in mijn bescheiden optiek, van net na de 2e wereldoorlog.
29 augustus 2023 om 12:25 #18544825ik neem je niks kwalijk, Hans.
Ik ben echter al bijna vier jaar bezig over mijn handgeschakelde grandramp. Is gewoon een kwestie van lezen en….humor,Hans,humor…
Dat deze dateert van net na de tweede wereldoorlog, daar kan ik je in volgen gezien de problematiek van deze wagen. Misschien is hetwel het prototype die dateert uit die tijd… Een oldtimer en misschien toch veel geld waard dan.
citaat :
“Wat is het doel van een prototype?
Een prototype is een simpel model van een oplossing met als doel zo snel en goedkoop mogelijk te leren door te testen. 2. In de praktijk schieten bedrijven te snel door van idee naar grootschalige ontwikkeling.”
29 augustus 2023 om 14:41 #18544840AnoniemLid sinds:
1 January 1970Sorry jopsa, mijn excuses. Want dan heb ik je verkeerd begrepen. Jij bedoelde het als humor. ik zag het als cynisch. En je hebt gelijk, als ik beter (terug) gelezen had, zou ik kunnen weten, dat je een handgeschakelde Grandland hebt. En ik heb al je klachten, altijd serieus genomen. Deden ze dat bij Opel nu óok maar….
29 augustus 2023 om 15:11 #18544846 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.