Forumindex › Forums › Modellen › Meriva, Agila › Accu loopt leeg.
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 november 2021om 18:26 door Colin.
-
AuteurBerichten
-
1 januari 2018 om 15:41 #18351226
Hallo allemaal,
Ik heb recentelijk een Opel Meriva 2007 1.7 diesel turbo gekocht. Er is een elektrische probleem. De accu blijft leeg lopen.
- De accu is nieuw
- connectoren zijn ook nieuw (voor op de accu)
- De dynamo is nieuw
- de startmotor is vervangen (gereviseerd)
De accu kan goed opgeladen zijn: We hebben bvb vanuit Nederland naar ons huis in Frankrijk 600 km gereden, je laat de auto een dag staan en de volgende dag moet je al startkabels gebruiken
Heeft iemand hiermee kennis van waar en hoe ik dit kan aanpakken?
Alle assistentie is zeer welkom
Colin
ps. Er is ook een lichte rammel, klinkt bijna as een bos sleutels, die komt ongeveer van boven de pedalen. Kan dit iets mee te maken hebben?
1 januari 2018 om 18:18 #18351233Colin, waar woon je? Kofferbak verlichting is altijd aan?
1 januari 2018 om 20:37 #18351247AnoniemLid sinds:
1 January 1970Je zou een klein onderzoek kunnen doen.
Kijk naar je zekeringen kast, en door gestructureerd de zekeringen 1 voor 1 los te halen kun je zien of de accu niet meer leeg loopt wanneer een bepaalde zekering van een bepaalde groep, niet meer leeg loopt. Dan heb je een beetje een kader/groep beperking waar je verder kunt zoeken.
Misschien zijn er tips met ervaring welke groep meestal een oorzaak is van lekstroom.
Op verschillende auto fora vind je hoe je een lekstroom op kunt sporen.
Concreet vaak met tekeningen erbij.
2 januari 2018 om 10:12 #18351270Bedankt voor de reacties. Ik woon in Frankrijk, de Vogezen. Nee, de licht van de kofferbak is niet aan, ook niet de radio.
De zekeringen heb ik ook over gedacht. Maar de zekeringen een voor een uit te halen en voor een dag of drie te wachten om na te gaan of de accu wel of niet leeg loopt… Er moet een andere manier. Multitester misschien? maar voltage of ohms?
15 november 2021 om 23:09 #18445097Wat was het nu geweest?
Ik heb namelijk ook iets gelijkwaardig.
Als de meriva op de handrem staat, of zomaar zonder dat ie op de handrem staat. Is een nieuwe accu in 3 weken of na 3 dagen leeg.
Bij de hand rem module/ activator komt een ratelend geluid uit als ie op de handrem staat, elke 1.5 minuten ongeveer, net of ie het nulpunt niet kan vinden, ook als contact er uit is en alles op slot. Soms krijg ik de auto niet meer open en moet ik met de sleutel in de deur hem van het slot halen.
Dit is ook zo bij de klep van de kachel. Deze ratelend als contact aan gezet wordt, desbord ge demoteerd en bleek dus dat de tandwiel van de klep staan te ratelen, en niet door draaien maar proberen te draaien maar niet gaat wan de klep staat al dicht. Een tand verzet en ook dan gaat ie dat doen. Net of deze zijn nul punt elke keer op zoekt.
De ramen achte kan ik soms niet bedienen, als ik dan de accu pool er afhaalt en deze kabels even met elkaar verbind is alles weer even een X aantal dagen/weken weer goed???
Rara waar ga ik beginnen?
Is dit bekend bij iemand ?
Of opgelost?
Ik hoor het graag.
16 november 2021 om 15:20 #1844518416 november 2021 om 18:26 #18445203Hoi Sturk,
Het is al een tijdje geleden, en ik heb de probleem met mijn Meriva niet optimaal kunnen oplossen. Mijn Meriva heb ik niet meer.
Ik heb toen met een monteur gesproken, 40 jaar in het vak, hij zei dat het volgens hem in mijn geval de relays waren. Hij adviseerde me om naar een sloperij te gaan en ze allemaal te vervangen. In de eerste instantie was het inderdaad mijn startmotor relay die bleef hangen en dus accu leegloop veroorzaakten.
Bij jou komt ratelend geluiden uit twee onderdelen, dat klinkt alsof de motortjes niet hun nul punt (jouw woorden ) kunnen vinden. En dus gedurende de nacht en misschien meerdere dagen blijven de motortjes werken (en dus stroom gebruiken). Die problemen zou ik als eerste oplossen, misschien is dit het wel? Probeer voor een poos misschien de auto niet op de handrem te zetten, maar parkeer het in z’n 1, of achteruit.
Bij mij nadat ik de startmotor relay had vervangen ging het wel goed voor een hele tijd. Maar dan kwam de probleem weer terug. Mijn oplossing? Mijn vrouw en ik waren meesters geworden om de accu na gebruik los te koppelen en ‘s ochtends weer aan te koppelen. Of je koppelt een schakelaar onder je dash om de accu uit te schakelen…
Trouwens de monteur zei ook dat volgens hem de zekeringen een voor een los te koppelen niet zou helpen. En ik heb ze meerdere keren getest, zonder resultaat. Het moet op dat moment ook toevallig stroom trekken.
Succes verder!
CoHill
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.