Accu leeg door autoradio (aan laten staan).

Forumindex Forums Modellen Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) Accu leeg door autoradio (aan laten staan).

• Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Kees Draaihuis

Hallo,
      Ik ben in het bezit van het volgende model: COMBO-C-VAN Z14XEP AC

Onlangs heb ik zelf een andere autoradio aangesloten omdat de oude (die er al in zat toen ik de auto kocht) het had begeven. Laat ik vooropstellen dat ik bijna geen verstand heb van auto’s (vandaar dat ik ook hier om hulp kom vragen) maar ik kreeg het toch voor elkaar om de autoradio spelend te krijgen. Het enige wat me niet lukte was om er voor te zorgen dat de radio stopte met spelen zodra ik de contactsleutel uit het contactslot haalde (dat was bij mijn oude radio wel het geval). Maar goed, ik dacht: “Ach dan moet ik wat beter opletten als ik de auto verlaat en gewoon mijn radio uitzetten”. Dat is ook maanden goed gegaan. Tot aan vandaag toen ik vanochtend weg moest en mijn auto niet startte vanwege een lege accu…..de radio had een paar dagen aan gestaan……..

Nu zou ik dus graag weten of (en zo ja hoe) ik er voor kan zorgen dat ik de radio zelf kan aansluiten op een manier zodat hij automatisch stopt wanneer ik de sleutel er uit haal. Ik ben vandaag wel bezig geweest met als resultaat een kleine vonk waardoor (denk ik) er ook nog een zekering is gesprongen dus ik kan ‘m nu niet meer testen want hij krijgt geen stroom meer. Dus vraag 1 is:

1) welke zekering moet ik vervangen want als ik in die zekeringenkast kijk dan kan ik echt niet zien welke stuk is (en een boekje heb ik er niet bijgekregen toen ik de auto kocht)?

vraag 2 is:
      2) Welke kabels moet ik gebruiken van de Opel om de radio aan te sluiten zodat hij doet wat ik wil?

P.s. ik heb er dus ECHT geen verstand van dus het zal in redelijke Jip-en-Janneke taal moeten. Ik heb wel een foto gemaakt van de zekeringenkast zodat het misschien makkelijker is om aan te geven welke zekering ik moet vervangen.

Alvast dank bij voorbaat voor de geboden hulp.

WillemR
      Deelnemer

Dat is een meestal gewoon een instelling in de radio zelf, via een instellingen menu, dus even handleiding van de radio opzoeken.
        En heeft dus niks met veranderen van bedrading te maken

En waarschijnlijk ook zekering in radio zelf, radio eruit en zekering nakijken.

Kees Draaihuis

Dag Willem,

bedankt voor je reactie, maar het is echt een issue qua bekabeling. De radio die ik er in heb gezet is nog een radio uit een vorige auto. En er zit geen optie op de radio om dat in te stellen. Ik weet dat het bij de vorige auto ook een bekabeling was. Het ene draadjes zorgde er voor dat je altijd naar de radio kon luisteren (ook al stond je auto uit) en een ander kabeltje zorgde er voor dat je radio uit ging zodra je de sleutel er uit haalde.

Anoniem

Voor zover ik weet. Kan het zijn dat de gele em rode draad. Geel is voor contact en rood voor constant stroom (als ik het goed heb)
            Draden omwisselen zou de oplossing kunnen zijn

WillemR
            Deelnemer

Welk merk/type radio heb je er nu inzitten?

Het klopt i.d.d. dat bij een orginele Opel radio de constante 12V en de geschakelde 12V omgewisseld zitten t.o.v. een andere after market radio..

Maar als die niet goed zitten dan onthoud je radio ook geen zenders an andere instellingen.

In mijn radio een CCR600 heten de instellingen in de radio zelf IGNI ON of IGNI OFF, zou toch echt een keer in de handleiding van de radio kijken.

Kees Draaihuis

Heb het nu opgelost door de stroom van de radio te verbinden met de stroom van de sigarettenaansteker. Die stopt ook als ik de sleutel uit het contact haal. Dus opgelost.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.