Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Accu icoontje brandt tijdens rijden
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 25 april 2021om 09:10 door opel-mark.
-
AuteurBerichten
-
23 april 2021 om 00:11 #18417998
Tijdens het rijden in mijn Astra G ging plotseling het accu icoontje branden, een aantal uren later na een stop ging het accu icoontje en nog een aantal andere lampjes branden, zoals ABS en tractioncontrol, even later viel tijdens het rijden de stuurbekrachtiging uit. Een aantal uren na aankomst lukte het niet meer de auto te starten, de accu bleek volledig leeggetrokken te zijn. Deze accu is nog geen twee jaar geleden vervangen. Met andere auto overgestart en de accu lekstroom gemeten terwijl de auto niet in contact staat, dit blijkt meer dan één ampere te zijn (dus meer dan 36 watt verbruik in rust). Dit stroomverbruik blijkt bij controle niet afkomstig te zijn van de stroomcircuits zoals die in de zekeringenkast in het dashboard zijn afgezekerd. Dacht zelf aan een defecte dynamo, gelijkrichter of spanningsregelaar, maar kan het zijn dat deze stroom trekt terwijl de auto niet in contact staat?
23 april 2021 om 08:03 #18418012Als je dynamo kapot is valt de stuurbekrachtiging uit in de astra G, nieuwe dynamo erin en leg ook meteen een extra massa draad van de dynamo rechtstreeks naar de accu om problemen in de toekomst te voorkomen.
23 april 2021 om 10:29 #18418019Hoeft niet perse de dynamo te zijn. Controleer ook even het signaal naar de dynamo. En inderdaad als de accu niet word bij geladen word de stuurbekrachtiging uitgeschakeld.
23 april 2021 om 22:35 #18418123Na de accu te hebben opgeladen ben ik er proefondervindelijk achter gekomen, dat als ik de laatste/bovenste zekering van 60A in de hoofdzekeringkast onder de motorkap los trek, de stroomsterkte bij uitgeschakelde motor terug valt van meer dan 1A naar 45 mA. Via dit circuit loopt de accu dus spontaan leeg! Het info display en de binnenverlichting valt dan uit. De motor start gewoon, maar het accu icoontje blijft branden ook als ik meer gas geef, geen idee of de dynamo nu wel of niet werkt (heb dit niet langdurig getest). Weet iemand of er verder nog iets op deze zekering is aangesloten en wat dus de oorzaak van de hoge lekstroom zou kunnen zijn?
24 april 2021 om 21:35 #18418207Als het acculampje brandt, is dat voldoende verklaring waarom je auto niet kan starten. Zoeken naar sluipverbruikers zou ik vooralsnog laten voor wat het is.
Het acculampje betekent dat de accu ontladen wordt. Dat betekent dat er meer stroom wordt verbruikt dan de dynamo levert. Omdat een dynamo veel meer stroom kan leveren dan normaal gesproken nodig is, kan je er bij een acculampje [met draaiende motor] wel van uitgaan dat er iets mis is met het laadsysteem (dynamo, multiriem, stuursignaal dynamo etc.). Dat is bij jou dus het geval.
Nog een test voor de dynamo: meet de accuspanning met draaiende motor. Als de dynamo de accu laadt, is de spanning ongeveer 14 V. Als de dynamo niks doet, is de spanning 12,7 V of lager.
Een stroomverbruik van 1 A met ingeschakeld contact is een normale waarde. Afhankelijk van hoe nieuw je auto is, is zo’n stroomverbruik na het op slot zetten ook acceptabel. Bij nieuwe auto’s blijven bepaalde modules namelijk nog een bepaalde tijd ‘wakker’. Ze gaan later vanzelf uit. Als de motorkap open blijft, kan het zijn dat de auto niet geheel uit gaat.
25 april 2021 om 09:10 #18418227de motorkap heeft enkel een sensor als je er een alarm in hebt zitten
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.